شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آخر هفته

  • بازار فراغت

  • جغرافیای فقر

    میثم مظاهری
    کارشناس پژوهشی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی

    برای بررسی جغرافیای فقر در ایران باید ابتدا به تعریف فقر پرداخت و فقر مطلق را به روش هزینه نیازهای اساسی و شاخص‌های فقر محاسبه کرد. در بخش لزوم پرداخت به مساله فقر، باید به این نکته توجه کرد که «فقر» و «محرومیت اجتماعی» دو مفهوم مرتبط با هم هستند و افراد فقیر به طور سیستماتیک از فرصت‌ها و منابع جامعه که برای افراد قابل‌دسترسی است، محروم می‌شوند. به بیان دیگر، وجود فقر باعث می‌شود بخشی از جامعه از انجام فعالیت‌های عادی خود حذف شوند و به این ترتیب توانایی و ظرفیت وارد شدن در چرخه رقابت را نخواهند داشت.

  • عکس خبری - ۸ مهر ۹۵

  • دفاع اردوغان از ضراب

    درحالی‌که پرونده بابک زنجانی از سوی قوه‌قضائیه و دادستانی تهران در حال پیگیری است و هیات‌های کارشناسی همچنان مشعول شناسایی و فروش اموال متهم نفتی هستند تا بتوانند بخشی از بدهی این میلیاردر را تسویه کنند،رئیس‌جمهور ترکیه از رضا ضراب شریک ایرانی‌الاصل تبعه ترکیه زنجانی حمایت کرده و گفته او شهروند ماست و بی‌گناه در زندانهای آمریکا به سر می‌برد و تحقیقات وزارت دادگستری و اقتصاد ترکیه نشان می‌دهد مرتکب جرمی نشده است. نام ضراب پیش تر در پرونده‌های فساد ترکیه مطرح شده بود.

    .
  • سرشماری اینترنتی

    نخستین سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن در حالی از روز شنبه در سراسر کشور آغاز شده که قرار است در این طرح ابتدا شهروندان ایرانی در صورت تمایل اطلاعات خانوار خود را به‌صورت اینترنتی وارد سیستم آمارگیری کنند و پس از ۲۰ روز آمارگیران حضورا به سراغ خانوارهایی که هنوز سرشماری نشده‌اند، بروند. استقبال مردم در روزهای نخست طرح، سایت سرشماری را مختل کرد؛ اما در ادامه آمارگیری به روال عادی خود بازگشت. پیش‌بینی شده ۴۰ درصد خانوارها از طریق سامانه «سرشماری ۹۵ » ثبت‌نام کنند.

    .
  • پیگیری برجام در نیویورک

    سفر رئیس‌جمهور به نیویورک اگرچه کوتاه بود، اما روحانی توانست با دستانی پر از این سفر به کشور بازگردد. وی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل توجه همگان را به اهمال آمریکا نسبت به اجرای برجام جلب کرد و در عین حال گفت که این یک اشتباه راهبردی است که باید فورا جبران شود. روحانی همچنین در دیدار با برخی رهبران اروپایی توانست اجرای تعهدات طرف های مقابل در برجام را پی‌گیری کند. دیپلماسی فعال رئیس‌جمهوردر نیویورک فرصت کم سابقه‌ای را در نگاه مثبت به ایران و تقویت مناسبات ایجاد کرد.

    .
  • فصل‌الخطابی برای احمدی‌نژاد

    پیش از آنکه بتواند سفرهای انتخاباتی‌اش را که چندی پیش از شهرهای مختلف آغاز کرده بود در نیمه دوم سال از سر بگیرد برخی خبرها در فضای مجازی پیچید که بزرگان نظام احمدی‌نژاد را از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری نهی کرده‌اند؛ اما حامیان رئیس‌جمهور سابق با فاسق خواندن کسانی که خبر دروغ منتشر می‌کنند، چنین اخباری را از اساس تکذیب کردند و به تردید افکنی در فضای مجازی و رسانه‌ها دامن زدند. بالا گرفتن اختلاف نظرها و شکل‌گیری فضای تخریب موجب شد تا مقام معظم رهبری به‌منظور جلوگیری از اختلاف برادران مومن و تفرقه میان نیروهای انقلابی، با بیانات خود دست به روشنگری بزنند.

  • کنترل آلودگی با معاینه فنی؟

    فاز نخست طرح ترافیکی «کاهش» در شرایطی از ابتدای این ماه آغاز شده که قرار است آلودگی هوای تهران بر اساس پلاک‌های زوج و فرد و داشتن معاینه فنی از سوی خودروها مهار شود. پیش‌تر افرادی که به شکل غیر‌مجاز وارد محدوده زوج و فرد می‌شدند فقط به‌خاطر شماره پلاک خودرویشان جریمه می‌شدند، اما حالا اگر خودروی آنها فاقد معاینه فنی باشد جریمه جداگانه‌ای صادر می‌شود. کارشناسان معتقدند ملاک عمل طرح زوج و فرد بدون توجه به وضعیت موتور و سوخت خودروها معیارمعقولی برای کنترل آلودگی هوا نیست.

    .
  • نمایش اقتدار و صلابت

    مراسم رژه روز ارتش ایران امسال همچون سال های پیش با نمایش اقتدار و صلابت نیروهای مسلح کشورمان همراه بود. همزمان با افزایش تنش‌های منطقه‌ای، علاوه‌بر رژه یگان‌های پیاده، رژه قدرتی از آخرین ادوات و تجهیزات نظامی و انتظامی ارتش و سپاه برگزار شد و همچنین از سامانه پدافندی اس ۳۰۰ و نیز سامانه موشکی برد بلند اس ۲۰۰ هم رونمایی شد. از سوی دیگر همزمان در بندرعباس هم رژه بزرگ نیروهای مسلح کشورمان با محوریت نیروی دریایی ارتش و سپاه در سطحی گسترده در خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار شد.

    .
  • سود نجومی بلیت‌فروشی

    این هفته برنامه نود از قرارداد عجیب و غریب یک طرفه سازمان لیگ با یک شرکت توسعه‌ای رونمایی کرد. قضیه از صندلی‌های خالی تماشاگران استقلالی در بازی دربی شروع شد، اما انتهای آن با سود هنگفت یک شرکت سرمایه‌گذار در فروش بلیت بازی‌ها در استادیوم آزادی و تختی به پایان رسید. از قرار معلوم ۶۰ درصد سود یک مسابقه خرج برگزاری و بلیت فروشی شده و فقط ۴۰ درصد میان دو تیم تقسیم می‌شود. شرکت مذکور در سال‌های آتی تنها از فروش بلیت دیدارهای سرخابی ۷۵ میلیارد تومان برداشت خواهد کرد.

    .
  • استقبال از کارت‌های اعتباری

    با آغاز اجرای طرح ثبت‌نام و اعطای کارت اعتباری عام به مشتریان بانکی که با دو رویکرد حذف تسهیلات خرد و نیز تحریک تقاضا در بازار کلید خورده است، برخی خبرها از استقبال مردم از این تسهیلات حکایت می‌کنند. هرچند که هنوز برخی بانکها اندر خم ابلاغ بخشنامه به شعب خود قرار دارند اما برخی دیگر با اعتبارسنجی از مشتریان طی چند روز اول، بیش از ۱۵ هزار فقره کارت صادر کرده‌اند. این کارت‌ها در سقف‌های ۱۰، ۳۰ و ۵۰میلیون تومانی و متناسب با اعتبارسنجی بین مشتریان بانک‌ها توزیع می‌شوند.

    .
  • پیش‌بینی افزایش قیمت طلا - ۸ مهر ۹۵

    قیمت طلای جهانی در حالی در محدوده ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ دلار در نوسان است که عدم افزایش نرخ بهره در نشست سپتامبر فدرال رزرو به افزایش ۱/ ۲ درصدی قیمت طلا منجر شد. هرچند که احتمال افزایش نرخ بهره به‌دلیل بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا همچنان وجود دارد، اما عوامل دیگری از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم می‌تواند بر اونس اثرگذار باشد. تحلیلگران معتقدند در صورت پیروزی ترامپ، تقاضا برای طلا افزایش خواهد یافت. اغلب پیش‌بینی‌ها از افزایش قیمت فلز زرد در هفته‌های آتی حکایت می‌کند.

    .
  • رشد شاخص در ابتدای پاییز

    اگرچه بورس تهران پاییز امسال را با جهشی نسبتا خوب آغاز کرد، اما همچنان سطح معاملات با روزهای رونق بورس فاصله دارد. شاخص بورس اولین روز کاری این ماه را با جهش ۴۵۶ واحدی شروع کرد، هر چند که در ادامه هفته به‌رغم جو مثبت رشد شاخص با عرضه‌های سنگین محدود شد. برخی تحلیلگران بر این باورند که تحرکات معامله‌گران در روزهای آغازین پاییز احتمالا نشان می‌دهد که بازار خود را برای رشدی مقطعی آماده می‌کند؛ رشدی که قوت آن به‌شدت به گزارش‌های شش‌ماهه شرکت‌ها وابسته خواهد بود.

    .
  • مناظره جنجالی دو کاندیدا

    ۶ هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نامزدهای دو حزب اصلی این کشور اولین مناظره انتخاباتی خود را در شرایطی برگزار کردند که مطابق با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این مناظره به صحنه‌ای از جدال لفظی میان دو طرف تبدیل شد. دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات این کشور، در پایان این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای که حول سه محور اساسی سیاست، اقتصاد و امنیت برگزار گردید، اعلام کردند که نتیجه انتخابات در صورت پیروزی هر یک از طرفین را خواهند پذیرفت. مناظره‌های انتخاباتی همیشه برای دو حزب اصلی آمریکا چالش‌برانگیز بوده و گاه آرای نامزدها را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده است.

  • هواپیماهای نو در راه ایران

    وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش هواپیماهای مسافربری دو شرکت معتبر ایرباس و بوئینگ به ایران را صادر کرده است همچنین وزیر راه و شهرسازی هم از ورود اولین سری از هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران در اواخر پاییز یا اوایل زمستان خبر داده است. در عین حال معاون وزیر راه هم از مذاکره با دو شرکت بزرگ هواپیما ساز جهان از جمله میتسوبیشی ژاپن و امبرائر برزیل سخن گفته و اعلام کرده که در صورت نهایی شدن این دو قرارداد، هواپیمایی آسمان طرف قرارداد با امبرائر و میتسوبیشی خواهد بود.

    .
  • رونمایی از «طریق عشق»

    سرانجام پس از سال‌ها ضبط آلبوم «طریق عشق» استاد شجریان، مراسم رونمایی از این آلبوم در غیاب خسرو آواز ایران، برگزار شد. در این مراسم همایون شجریان با بغضی که در گلو داشت به جای پدر خواند و آرزو کرد وی زودتر به صحنه اجرا بازگردد. آلبوم طریق عشق با صدای استاد شجریان و سرپرستی مشکاتیان بر گروه عارف و با اشعاری از حافظ و مولانا در سال ۱۹۸۹ در اروپا اجرا شده است. همزمان با اول مهر زادروز بزرگمرد موسیقی ایران، مردم و هنرمندان تولد استاد را در فضای مجازی گرامی داشتند.

    .
  • ابهام در آمار تورمی

    دو نهاد آماری منتشر‌کننده نرخ تورم با انتشار نرخ‌های متفاوتی از تورم نقطه‌به‌نقطه شهریور، مهم‌ترین شاخص اقتصادی را در وضعیت مبهمی قرار داده‌اند. از یک سو مرکز آمار ایران از روند کاهشی این تورم خبر داده و آن را ۷/ ۶ درصد اعلام کرده و در مقابل بانک مرکزی می‌گوید که روند تورم نقطه‌به‌نقطه در شهریور رو به افزایش بوده و به ۵/ ۹ درصد رسیده است. هرچند برخی کارشناسان، تفاوت‌ها را ناشی از سبد هزینه خانوار و متفاوت بودن سال پایه می‌دانند، اما اختلافات آماری موجب خطا در سیاست‌گذاری می‌شود.

    .
  • نسخه‌جهانی برای‌آلودگی‌هوا

    فرید قدیری
    دبیر گروه مسکن

    بیش از ۱۰ کشور اروپایی از حدود دو دهه پیش برای مهار روند فزاینده آلودگی هوای شهرهای بزرگ، به طراحی یک نسخه کنترلی برای تنظیم جریان تردد خودروهای مولد ذرات آلاینده، دست زدند و با اجرای این طرح موسوم به LEZ (طرح محدوده کاهش حجم انتشار ذرات آلاینده) توانسته‌اند حجم آلودگی هوا را در شهرهای مختلف از ۵ تا ۶۰ درصد کاهش دهند.

    این طرح، مبنای اعمال محدودیت ورود خودرو به محدوده مشخصی از مرکز شهر را بر «نوع موتور خودرو» و «میزان آلایندگی خودرو» پایه‌ریزی کرده است؛ به‌طوری‌که برای خودروهای هیبریدی، هیچ محدودیتی اعمال نمی‌شود، خودروهای انژکتوری در همه روزها به جز روزهای آلوده می‌توانند وارد محدوده طرح «کاهش» شوند و در روزهای آلوده فقط از ۷ صبح تا ۷ بعد از ظهر ممنوعیت ورود دارند.

  • چرخش بورس در‌مدار رونق؟

    بهزاد بهمن‌نژاد
    دبیر گروه بورس

    سال ۹۵ را می‌توان «سال خوش‌بینی‌ها» در بازار سهام نامید، جایی که پس از اجرایی شدن برجام در زمستان سال گذشته و یک رالی پرشتاب در آن دوره، بسیاری تردیدی در رونق اقتصادی و بورس تهران نداشتند. با این حال، بازار سهام نیمه نخست سال را با افت ۷/ ۴ درصدی نماگر خود به پایان رساند و نتوانست انتظارات ابتدایی فعالان خود را پاسخ دهد. رشدهای بیش از اندازه و کند شدن مسیر تحقق برخی انتظارات از جمله عوامل این روند اصلاحی در بازار سهام بود.

  • پیدا و پنهان کارت اعتباری

    مجید حیدری
    عضو گروه بانک و بیمه

    رئیس کل بانک مرکزی با حضور در شعبه اصلی بانک ملی، از کارت‌های اعتباری مرابحه رونمایی کرد. این کارت‌ها در سه سطح برنزی، نقره‌ای و طلایی در سه سطح ۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی برای مشتریان بانک‌ها عرضه می‌شود. سیاستگذاران بانک مرکزی معتقدند که این کارت‌ها جایگزینی برای تسهیلات خرد خواهد بود. مکانیزم این کارت‌ها به این شیوه است که مشتری پس از دریافت کارت می‌تواند تا سقفی که بانک مشخص کرده، خرید کند.

    در صورتی که اعتبار در داخل کارت وجود داشته باشد، این خرید با اعتبار مشتری تسویه می‌شود، درغیر اینصورت خرید صورت گرفته برای مشتری با نرخ ۱۸ درصد تقسیط می‌شود.

  • روند‌آمریکایی طلای پاییزی

    حمیدرضا آریان‌پور
    عضو گروه بانک و بیمه

    آینده فلز زرد در آخرین فصل سال ۲۰۱۶ بیش از هر کسی در دست آمریکایی هاست. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست سپتامبر خود که هفته گذشته برگزار شد، انقباض بیشتر سیاست پولی را تصویب نکرد تا ارزش دلار با افت و بهای طلا با رشد روبه‌رو شود. بورس‌های جهانی نیز از این خبر استقبال کردند. در این شرایط، دو نکته مورد توجه معامله‌گران بازارهاست. اول اینکه احتمال افزایش نرخ‌های بهره ایالات متحده در نشست ماه دسامبر بانک مرکزی این کشور وجود دارد و این امر می‌تواند فشار کوتاه مدت را بر طلا افزایش دهد.

  • عملکرد ضعیف در پیشرفت رفاهی

    در دهه‌های گذشته جریان‌هایی در اندیشه اقتصادی ایجاد شده‌اند که ادعای مشترک آنها این است که مهم‌ترین شاخص اقتصادی یعنی «تولید ناخالص داخلی» (GDP) که کاربردهای متعددی در اقتصاد دارد، به تنهایی نمی‌تواند تصویر کاملی از کارایی کشورها ارائه دهد و در عوض، تلاش شده تا روی شاخص‌های دیگری مانند «رفاه شهروندان» نیز تمرکز شود. یکی از این تلاش‌ها مدلی است که از سوی «گروه مشاوره بوستون» (Boston Consulting Group) انجام شده و «ارزیابی توسعه پایدار اقتصادی» (SEDA) نام دارد و گفته می‌شود که این مدل، به‌عنوان یک ابزار تشخیصی قوی برای بهره‌برداری دولت‌ها طراحی شده و میزان کارآمدی آنها را در زمینه تبدیل ثروت و تبدیل رشد اقتصادی به زندگی مناسب و رفاه شهروندان، ارزیابی می‌کند.

  • علاج فقر، سیاست‌های پرداخت انتقالی است

    سیدمرتضی افقه عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز درگروه اقتصاد دارای مدارک تحصیلی کارشناسی اقتصاد نظری، کارشناسی ارشد اقتصاد نظری- توسعه و دکترا از دانشگاه بیرمنگام کشور انگلستان در رشته اقتصاد با گرایش توسعه است. این اقتصاددان متخصص توسعه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «دنیای اقتصاد» از منظر نظریه‌های توسعه به پرسش‌هایی درخصوص فقر و سیاست‌های فقرزدایی در کشور پاسخ داده‌است که شرح آن در ادامه آمده است.

    میزان و عمق فقر را در ایران چقدر ارزیابی می‌کنید؟

    تعیین میزان کمی افراد فقیر در کشور بدون داشتن اطلاعات لازم کار ساده‌ای نیست و محاسبه نسبتا دقیق آن معمولا توسط سازمان‌ها و نهادهای رسمی یا غیررسمی که دسترسی به اطلاعات خانوارها دارند امکان‌پذیر است.

  • روش‌های موفق فقـرزدایی در جهان

    نیما صبوری

    همه کشورهای جهان با معضل فقر روبه‌رو هستند. حتی در ثروتمندترین کشورهای جهان هم درصدی از مردم در فقر زندگی می‌کنند. میزان ابتلا به فقر اما در کشورهای مختلف متفاوت است. در این میان برخی کشورهایی که فقر در آنها نهادینه شده بود توانستند با در پیش گرفتن راهکارهایی موثر به درستی با آن مقابله کنند و سفره خانوارهایشان را غنی‌تر سازند. برخی دیگر اما هنوز در این راه به موفقیت محسوسی دست نیافته‌اند و میزان فقر در بین خانوارهایشان تفاوتی نکرده است. بررسی راهکارهایی که کشورهای موفق برای حل این معضل در پیش گرفته‌اند می‌تواند نقشه راه فقرزدایی را بیش از پیش کامل کند.

  • مروری بر علل عدم امکان برنامه‌ریزی اوقات فراغت در ایران

    محمد آشنا
    روزنامه‌نگار

    درباره ‌تفاوت‌های ‌جهان ‌مدرن ‌و ‌جهان پیشا مدرن، بسیار گفته و شنیده شده است! اما یک تفاوت بنیادین و کمتر دیده شده تفاوت رابطه انسان و زمان و مکان در دو دوره مدرن و پیشا مدرن است. این رابطه در دوره پیشامدرن در بخش بزرگی از خود حاصل تداخل کارکردها و تقسیم‌هایی بود که در فضا و در مکان انجام می‌گرفت و انسان‌ها را وادار می‌کرد تا شرایط زندگی خود را با آنها تطبیق بدهند. اما در دوره مدرن این انسان‌ها هستند که روابط فضایی و زمانی را در اشکال بسیار پیچیده به وجود می‌آورند و حتی مرزهای میان جهان مجازی شبکه‌های رایانه‌ای و جهان طبیعی را به ابهام در می‌آورند، در واقع این فضا و زمان هستند که با شرایط زندگی انسان منطبق می‌شود.

  • آینده اوقات فراغت

    رندی وایت/ مدیر کمپانی وایت هاچینسون و متخصص راه‌اندازی تجارت‌های مبتنی بر تفریحات
    مترجم: کاوه فرازمند

    رکود اقتصادی فعلی از نظر شدت و مدت بی‌مانند است. بر اساس تحلیل‌هایی که از طرف اقتصاددان‌ها، جامعه‌شناس‌ها، روانشناس‌ها و روندپژوهان ارائه می‌شود، وقتی این رکود پایان یابد، ما به حال و هوای پیش از آن باز نخواهیم گشت. این رکود مصرف‌گرایی را، آن گونه که ما می‌شناختیم، پایان می‌دهد و ذهنیت مصرف‌کنندگان را از بنیاد تغییر می‌دهد.

    موسسه آینده‌پژوهی «برین‌رزرو» مجموعه آثار رکود فعلی را به شکل زیر خلاصه می‌کند: قریب به اتفاق واکنش‌ها به رکود فعلی به سمت کاهش مصرف و ساده‌تر کردن همه چیز پیش می‌رود و مسابقه مصرف آرام‌تر می‌شود.

  • وقتی برای فراغت نیست

    با پایان تابستان و آغاز سال تحصیلی نو، موضوع و یا به تعبیر مناسب‌تر، مساله گذران اوقات فراغت بار دیگر مورد توجه جامعه‌شناسان قرار می‌گیرد. پرداختن به موضوع اوقات فراغت از آن جهت اهمیت بیشتری یافته است که نشانه‌های متعددی توجه به این موضوع را در میان خانواده‌های ایرانی گوشزد می‌کنند. فروش بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی فیلم‌های اکران شده در شش ماه اول امسال و همزمان تعدد کنسرت‌های موسیقی و سفرهای تابستان و بهار، به خوبی نشان می‌دهد که خانواده‌ها در فصل فراغت خود، با مساله چگونگی گذران اوقات فراغت مواجه هستند.

  • واقعیت فراغت‌های مجازی

    حلیه صبورنژاد
    روزنامه‌نگار

    همه ما، خواه ناخواه از کار و فعالیت رسمی‌مان کسب هویت میکنیم اما همواره در کنار این به زمانی نیاز داریم که در غیاب نسبی برخی اجبارهای اجتماعی، به فعالیت‌های فراغتی بپردازیم. مساله اینجاست که برخلاف تصور بسیاری از ما، این فعالیت‌ها گاه معنابخش‌تر از فعالیت‌های روزمره هستند و یکی از عوامل هویت‌بخش زندگی‌مان را می‌سازند. حال باید از خود بپرسیم فراغت‌های مجازی ما چگونه و با چه ویژگی‌هایی بار سنگین فراغت ما را به دوش می‌کشند؟

    نمایه‌های هویتی-فراغتی

    یکی از مسائل انسان شهری امروز، زیستن در میان انبوه‌ و یافتن هویت شخصی در آن است.

  • جادوی سرگرمی روی خط تحول

    نسیم بنایی
    روزنامه نگار

    نخ‌های ضخیم و رنگی‌رنگی را با دو میله‌ای که در دست داشت به هم گره می‌زد و زمستان خود را با آن سر می‌کرد. هر بار بیکار می‌شد سرگرمی‌اش همان کامواهای رنگی‌رنگی و دو میله باریک بود و حاصل آن شال‌گردن یا کلاهی می‌شد که کودکی را از گزند سرما در امان نگه می‌داشت؛ اما سرگرمی مادربزرگ‌ها به عصر مدرن نرسید یا اگر هم رسید به آن شکل سنتی‌اش نیست؛ شاید دختربچه‌ای روی تبلتش با پیکسل‌های رنگی شال‌گردنی مجازی ببافد و چند دقیقه بعد آن را بشکافد اما دیگر کمتر کسی به سبک مادربزرگ‌ها خودش را با کامواهای رنگی سرگرم می‌کند.

  • اوقات فراغت سفر و دغدغه‌های توزیع زمانی و جغرافیایی

    اوغات فراغت و کار از دیرباز دو جزء لاینفک زندگی بشر به شمار می‌آمده‌اند. در تمامی کشورها و همیشه این تعطیلات موجب بازگشت انرژی نیروی کار و افراد جامعه می‌شده و اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند بهره‌وری نیروی کار را افزایش دهد و علاوه‌بر این مزیت اقتصادی از نظر روانی نیز افراد را در شرایط مساعدی قرار داده و عملکرد اجتماعی را بهبود بخشد. بحث اوقات فراغت به‌ویژه در کشوری که دارای جمعیت‌های جوان عمده است، بسیار مهم به‌شمار می‌رود. کشور ما نیز به لحاظ داشتن نیروی جوان یکی از جوانترین کشورها در دنیا محسوب می‌شود و این امر لزوم توجه بیشتر به فراغت را آشکار می‌سازد و در کنار آن نیز نشان می‌دهد که چرا برخی رویکردهای خاص در جامعه و نحوه گذران اوقات فراغت رواج پیدا کرده‌اند.

  • یک مقایسه دم‌دستی

    جوامع مختلف، رویکردهای مختلفی درباره نحوه گذراندن اوقات فراغتشان دارند. به بیان دیگر اولویت‌های افراد مختلف در کشورهای مختلف برای گذراندن ساعات فراغت متفاوت است. به‌عنوان مثال در میان تفریحات مختلفی که به‌طور مشترک در میان کشورهای مختلف وجود دارد، برخی کشورها اولویت‌های متفاوتی از دیگران دارند. در این گزارش تلاش می‌کنیم تا برخی از مهم‌ترین اولویت‌های شهروندان مختلف در ایران و آلمان را مرور کنیم.

    سرگرمی های محبوب ایرانی‌ها

    در یک پژوهش دانشگاهی که دو سال پیش در دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده است، پژوهشگران اولویت‌بندی سرگرمی‌های محبوب جوانان ایرانی شهرنشین در شهرهای بزرگ را برای گذران اوقات فراغت این گونه بیان کرده‌اند.

  • تئوری «انسان، فضایی است»

    رفیعه هراتی

    احتمالا این عبارت را بسیار شنیده‌اید: مردان مریخی هستند و زنان ونوسی. اما اگر همه ما از منظومه دیگری مثلا «آلفا قنطورس» به زمین آمده باشیم چه؟ الیس سیلور، بوم‌شناس آمریکایی، معتقد است نشانه‌هایی یافته است مبنی بر اینکه سرمنشا انسان از سیاره زمین نیست و بشر از جهان دیگری به زمین آورده شده است. درحال حاضر یک تئوری قابل قبول وجود دارد مبنی بر اینکه مواد آلی به شکل ارگانیسم‌های تک‌سلولی یا همچون اسید آمینه‌ به عنوان اجزای سازنده موجودات زنده از طریق شهاب‌سنگ‌ها به زمین آمده‌اند.

  • انسان، مسافری از کرات دیگر؟

    شادی آذری

    بشر همواره در جست‌وجوی اصل خویش بوده تا جایی که این موضوع به یک خصیصه جدا نشدنی از وجودش تبدیل شده است. گاهی یک کشف باستانشناسی یا فسیل‌های زمین‌شناسی گره از پرسش‌های بسیاری می‌گشایند. این بار یک بوم‌شناس آمریکایی به نام دکتر الیس سیلور بر پایه نظراتی که در مورد فیزیولوژی بدن انسان و نحوه زندگی آن پیش کشیده، فرضیه جدیدی را در مورد منشأ بشر مطرح کرده است. او مدعی شده احتمالا انسان به‌عنوان یک گونه زیستی، به همراه سایر موجودات روی کره زمین تکامل نیافته بلکه دهها هزار سال پیش از مبدأ دیگری توسط بیگانگان به این کره خاکی منتقل شده است.

  • راه‌حل معمای کاهش هزینه‌ها

    صرفه‌جویی‌کردن و مدیریت هزینه‌های خانواده، به هیچ عنوان به معنای گذراندن یک زندگی بدون تفریح و سرگرمی نیست، اما برخی افراد این دو موضوع را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. آنها فکر می‌کنند اگر پولی برای تفریح و سرگرم‌شدن خرج کنند کاری خلاف قوانین پس‌انداز کردن انجام داده‌اند و برای همین وقتی حرف پس‌انداز کردن پول مطرح می‌شود، تصمیم می‌گیرند تفریحات زندگی‌شان را به حداقل برسانند. نتیجه چنین تصمیمی هم مشخص است؛ بعد از گذشت مدت کوتاهی از زندگی بدون لذت و سرگرمی خسته می‌شوند و دیگر به پس‌انداز کردن فکر نمی‌کنند.

  • ۹ نکته برنامه‌ریزی مسوولانه

    مترجم: مریم رضایی

    اگر در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا نیامده‌اید، مثل عموم مردم تلاش می‌کنید شغل مناسبی پیدا کنید که برای ادامه زندگی درآمد مناسبی داشته باشید. به ویژه اگر خانواده‌ای تشکیل دهید، باید هر کاری می‌توانید انجام دهید تا از پولی که به دست می‌آورید، پس‌انداز ‌کنید و از افرادی که به شما و درآمدتان نیاز دارند، محافظت کنید. در اینجا تعدادی از نکات اولیه برنامه‌ریزی مالی را که به تامین مالی بهتر و ایجاد مبنایی محکم برای آینده خانواده‌تان کمک می‌کنند، عنوان می‌کنیم.

  • ۱۷ گام مدیریت منابع

    برنامه‌ریزی به‌عنوان نخستین گام در اجرای درست مدیریت اقتصادی خانواده است. به این معنی که چه چیزهایی را چگونه برای دست یافتن به چه هدفی، چه موقع و کجا هزینه کنیم. هرگاه تصمیم‌گیرندگان یک خانواده به این سوالات ساده پاسخ‌های مناسب دهند، منابع دخل و خرج بهتر شناسایی شده و نیازهای مادی پاسخ داده می‌شود. ارسطو اقتصاد را علم خانه‌داری می‌دانست. اما هنر اقتصاد خانواده به معنی برقراری تعادل میان منابع محدود درآمدی و مخارج است و تامین اقتصادی یکی از رموز بقای خانواده‌هاست.

    اقتصاد خانواده را می‌توان چگونگی سازمان‌دهی و مدیریت منابع خانه تعریف کرد.

  • دکه مطبوعات - ۸ مهر ۹۵

    The Economist
    دنیایی با نرخ بهره پایین

    مجله اکونومیست در شماره ۲۴ سپتامبر، سر مقاله اصلی خود را به نرخ بهره اختصاص داده است. در این شماره مجله اکونومیست عملکرد بانک‌های مرکزی جهان، به‌ویژه ایالات‌متحده را مورد بررسی قرار داده است. در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: طی بحران مالی، فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی جهان به‌خاطر عملکردشان مورد توجه قرار گرفتند: «آنها با کاهش نرخ بهره و چاپ پول برای خرید اوراق قرضه توانستند از تبدیل شدن یک شوک به رکود اقتصادی پیشگیری کنند.

  • پوست تخم‌مرغ را به سود تبدیل کنید

    آناهیتا جمشیدنژاد
    Anahita. jamshidnezhad@gmail. com

    اینکه صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روزانه است بر کسی پوشیده نیست. صبحانه برای زندگی سالم ضروری است و سوخت بدن را برای کار و فعالیت روزانه فراهم می‌کند. مقدار زیادی از خوراک مورد استفاده در صبحانه نظیر پوست تخم‌مرغ یا پسماند قهوه به هدر می‌رود. امروزه کسب‌وکارها در حال تفکر برای حل این مشکل هستند تا فرصتی برای مشکل هدررفت غذا بیابند. در حقیقت ممکن است تخم‌مرغ‌ها و یک ناهار حسابی، بازیگران مهمی در اقتصاد گردشی باشند.

  • لبنیات مصنوعی بدون استفاده از دام ، قدمی دیگر به سوی محیط‌زیست پاک

    استارت‌آپ «پرفکت دی» در سان‌فرانسیسکو می‌گوید محصولاتش مزه‌ای مشابه با لبنیات طبیعی دارند؛ اما عذاب وجدان مصرف‌کنندگانی را که در مورد خسارات بزرگ محیط‌زیستی نگرانند از بین برده است. پس از تولید گوشت در آزمایشگاه، برای شیر گاو بدون استفاده از حیوانات آماده باشید. یک استارت‌آپ در سان‌فرانسیسکو معتقد است که راه‌حلی برای احساس عذاب وجدان مصرف‌کنندگانی دارد که عاشق خوردن دسرهای لبنی، پنیر و ماست هستند، اما مخالف کشاورزی به سبک کارخانه‌ای و آثار محیط‌زیستی آن هستند. محققان می‌گویند این فرآورده لبنی ظاهر و طعم لبنیات طبیعی را دارد، با این تفاوت که هیچ حیوانی در تولید آن نقش ندارد.

  • اقتصاد و جامعه در یک مسیر

    اقتصاد اساسا فعالیتی اجتماعی است و هیچ‌کس قادر نیست به تنهایی از پس آن برآید (مگر اینکه یک عارف عزلت‌نشین باشد). ما بر کار یکدیگر تکیه می‌کنیم و در حین کار بر یکدیگر اثر متقابل می‌گذاریم. با وجود این، از آنجا که معمولا اقتصاد با ثروت خصوصی یا فردی، سود و نفع شخصی یکی فرض می‌شود، ممکن است سخن گفتن از اقتصاد به‌عنوان فعالیتی «اجتماعی» عجیب به نظر برسد.

    ثروتمندترین میلیاردر جهان بدون نقش حمایتی کارگران، حامیان و مشتریانش حتی قادر نیست یک دلار به جیب بزند. در واقع، در همان زمان که ما مشغول ایفای نقش کوچک خود در این گلیم چند میلیارد تکه هستیم، حیات اقتصادی ما به‌طور روزافزونی در یکدیگر تنیده می‌شود.

  • پشتوانه طلا یا اعتبار

    هر کشور واحد پول مشخصی دارد که تمامی معاملات داخلی آن کشور با استفاده از آن انجام می‌شود. به پول رایج در سایر کشورها ارز گفته می‌شود. برای مثال هر واحد پولی غیر از ریال، ارز محسوب می‌شود. یکتا بودن واحد پولی هر کشور ایجاب می‌کند وقتی شما بخواهید کالا یا خدماتی را خارج از مرزهای کشور خریداری کنید، پول خود را به پول کشور مقصد تبدیل کنید. به اصطلاح ساده شما برای انجام معامله در کشور مقصد باید ببینید پول شما نسبت به پول آن کشور چقدر می‌ارزد؟ نرخ ارز، قیمت یک واحد پول خارجی در مبادله با پول رایج کشور است.

  • واسطه‌ای بین مردم و بنگاه‌ها

    در نگاه اول اکثر مردم فکر می‌کنند بانک مکانی است برای پس‌انداز کردن، دریافت سود بانکی، دریافت وام و مدیریت حساب‌های خود. این فرآیندها جزو خدمات اصلی بانک هستند اما کارکرد اصلی بانک‌ها در اقتصاد چیست؟ چرا بانک‌ها باید به پول سود بپردازند؟ سود وام بر چه اساسی تعیین می‌شود؟ چرا اساسی‌ترین سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها از طریق این ارگان انجام می‌شود؟ با یک مثال ساده شروع کنیم. فرض کنید شما مقداری پول اضافه بر نیاز خود دارید و نمی‌دانید با آن چه کنید. از طرف دیگر فردی یک طرح خوب برای کسب‌وکار دارد و نیازمند پول برای شروع فعالیت اقتصادی خود است.

  • چرا تقویت هوش هیجانی و اجتماعی برای سازمان‌ها ضروری است؟

    میترا فتحی
    مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی
    info@mitrafathi. com 

    شاید مطرح کردن اهمیت هوش هیجانی و اجتماعی تا چند سال پیش برای سازمان‌ها کمی غیرقابل پذیرش و دور از باور بود زیرا در آن زمان سبک کسب‌وکار‌ها از سبک کسب‌وکار امروزی متفاوت بود. امروزه با تغییرات بزرگی که در حوزه کسب‌وکار ایجاد شده است، به تدریج، سازمان‌ها به اهمیت هوش هیجانی و اجتماعی در سازمان خود پی می‌برند. امروزه در کشورهای توسعه‌یافته، سازمان‌ها در استخدام‌های خود قبل از هر چیزی بر سطح هوش هیجانی و اجتماعی کارکنان تاکید دارند و برای عالی شدن روند کسب‌وکار خود در جهت تقویت هوش هیجانی و اجتماعی مدیران و کارکنان قدم بر می‌دارند.

  • آیا تقویت هوش هیجانی و اجتماعی به زندگی زناشویی کمک می‌کند؟

    یکی از مهم‌ترین مزایایی که هوش هیجانی و اجتماعی برای ما دارد بهبود روابط زناشویی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید همسرانی که هوش هیجانی و اجتماعی بالایی دارند کمتر به مشکل بر می‌خورند و زندگی شادتری را برای خود رقم می‌زنند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این دو هوش در مدیریت روابط عاطفی است. و اما، چرا هوش هیجانی و اجتماعی منجر به زندگی شادتر و سالم‌تری می‌شود؟ در این مقاله فقط پنج مورد از مزایای تقویت این هوش در زندگی زناشویی رابرای شما شرح می‌دهیم:

    همسری که هیجان زده می‌شود و براساس هیجانات خود رفتار می‌کند

    خانم یا آقا هر لحظه دستخوش یک احساس یا هیجان می‌شود و هر لحظه براساس هیجانات خود واکنش نشان می‌دهد، در این حالت طرف مقابل او دائما در معرض نوسانات احساسات وی قرار می‌گیرد و به تدریج دچار یک نوع فرسودگی، خستگی و سردرگمی می‌شود.

  • ترس‌های مهلک که مانع شادی ما هستند

    در مقالات پیشین درباره ترس صحبت کرده‌ایم. گفتیم ترس دو نوع دارد:

    ترس سالم که درون همه ما به‌طور یکسان تعبیه شده است و ما را از خطر‌ها حفظ می‌کند. ترس کاذب و اکتسابی که با به دنیا آمدن ما از طریق خانواده، جامعه، سیستم آموزشی و تربیتی به ما منتقل می‌گردد.

    در این مقالات هر جا که صحبت از ترس می‌شود منظور ما ترس‌های کاذب و اکتسابی هستند.

    ترس‌هایی وجود دارند که از دوران جنینی و حتی از قبل از آن توسط ژن‌ها به ما منتقل می‌شود. ژن تمامی اطلاعات و سوء سابقه گذشتگان را در خود دارد و این اطلاعات را به نسل‌های بعد منتقل می‌کند.

  • تاثیر تغییرات آب و هوایی بر بدن انسان

    بسیاری از افراد نگران نوسانات آب ‌و هوایی و تاثیرات آن بر بدن هستند. پزشکان معتقدند بدن برای مقابله با این نوسانات به‌طور خودکار واکنش نشان می‌دهد و سعی می‌کند خود را با شرایط تطبیق دهد. بدن هنگام افزایش شدید دما، از طریق جریان خون در سطح پوست سعی در ایجاد تعادل حرارتی بدن و کاهش فشار خون می‌کند. این امر در افراد سالم کوچکترین مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما افرادی که فشار خون پایین دارند ممکن است در پی تغییرات ناگهانی آب‌وهوایی دچار سرگیجه شوند. پزشکان معتقدند افرادی که دچار مشکلات قلبی-عروقی هستند نباید از این نوسانات حرارتی ترسی به خود راه دهند.

  • سفید بالک چیست؟

    اگر این روزها گشتی هرچند کوتاه در سطح شهر زده باشید، حتما با پشه‌های سفید مزاحم و البته فراوانی که نمی‌دانید سلامتی‌تان را به خطر می‌اندازند یا نه، مواجه شده‌اید. این حشرات ریز و سفید که «سفید بالک» نام دارند، نوعی آفت گیاهی محسوب می‌شوند که بیشتر به صیفی‌های گلخانه‌ای مانند خیار، گوجه و بادمجان حمله می‌کنند و مواجهه با آنها به هیچ عنوان سلامتی انسان‌ها را تهدید نمی‌کند.

    نه تنها مشکلی که این حشرات ریز می‌توانند برای ما ایجاد کنند، ایجاد حساسیت و عوارض ناشی از آن مانند آبریزش بینی، آبریزش اشک، خارش چشم، قرمزی چشم، عطسه، سرفه و خارش گلو است.

  • راه‌هایی برای مقابله با زخم معده

    عاطفه چهره‌گشا

    تا همین چند سال پیش، احتمالا بیشتر پزشکان نیز مانند سایر افراد، مبتلایان به زخم معده را تقریبا از خوردن هر غذایی منع می‌کردند و از بیماران می‌خواستند که تسلیم پرزهای چشایی زبان خود شوند و دیگر در بند طعم غذا نباشند. پیتزا، ساندویچ، ادویه و فلفل در شمار چیزهایی بودند که بیماران از خوردن آنها منع می‌شدند. در عوض خوردن نان سوخاری، بیسکوئیت و بقیه غذاهایی کم‌مزه و بی‌مزه به بیمار توصیه می‌شد. دکتر «استیو گولد اشمید» در این باره می‌گوید: «امروزه رژیم‌های خاص زخم معده، ازجمله رژیم‌های ملایم رایج نیز از رده خارج شده‌اند.

  • بارداری و مراقبت روش‌های طبیعی

    مداوا با روش‌های طبیعی، علم و دانش به دست آمده از طریق تجربه و شناخت است. به‌طوری که روش‌ها و داروهای به کار گرفته شده در طی صد‌ها سال موثر بودن خود را ثابت کرده‌اند. پایه‌گذاران این روش پزشکان در دوران باستان بوده‌اند. آنان داروهایی را به کار می‌بردند که فقط از طبیعت به دست می‌آید. مانند گیاهان دارویی، هموپاتیک‌های به‌دست آمده از مواد طبیعی، تغذیه صحیح، استفاده از آب، لجن و خاک‌های شفا بخش و تغییر آب و هوا.

    در مورد کودکان گرما و آرامش جزو مهم‌ترین داروها شمرده می‌شوند.

  • برای رشد کسب‌وکار، تفکراتتان را تغییر دهید

    مترجم: مریم رضایی

    برخلاف آنچه بسیاری افراد فکر می‌کنند، انسان‌های موفق با ژن برتر به دنیا نمی‌آیند. برخی از موفق‌ترین افرادی که می‌شناسیم، بسیاری از عقاید منفی و محدودکننده‌ بقیه را به بازی گرفته‌اند و تنها تفاوتی که ایجاد کرده‌اند این است که می‌دانند چگونه بر این عقاید غلبه کنند. برخی از این عقاید رایج که غلبه بر آنها می‌تواند به موفقیت شما هم کمک کند عبارتند از:

    «من کارشناس نیستم»

    بسیاری از ما به توانایی‌ها، دانش یا مهارت‌هایی که داریم شک می‌کنیم و معتقدیم فقط در مسائلی می‌توان پیش رفت که در آنها کارشناس هستیم.

  • ابزاری برای سرمایه‌گذاری سریع و آسان در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

    مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

    لیوا ( Liwwa) یک پلتفرم سریع، ساده و ایمن است که سرمایه‌گذاران و وام‌گیرندگان را به یکدیگر متصل می‌کند. در واقع لیوا از طریق مشارکت سرمایه‌‌گذاران فردی، در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، سرمایه‌گذاری سریع و آسان انجام می‌دهد. طبق پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ توسط بانک جهانی و اتحادیه بانک‌های عربی بر بیش از ۱۳۰ بانک عضو منا (کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا) انجام شد، با تخمین یک شکاف بازار ۲۱۰ میلیون تا ۲۴۰ میلیارد دلاری در این کشورها، ۶۳ درصد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط دسترسی به منابع مالی ندارند.

  • مرزهای عملکرد مدیران فروش و بازاریابی

    Sam Ashe-Edmunds
    مترجم: الهام شیخان

    بازاریابی و فروش دو حوزه مختلف، اما مرتبط هستند. بازاریابی فعالیت‌هایی مانند استراتژی توسعه محصول، قیمت‌گذاری، تبلیغات و توزیع محصول را شناسایی و ایجاد می‌کند، اما این فعالیت بدون فروش بی‌فایده می‌شود. بازاریابی و فروش در کسب‌وکارهای کوچک با منابع محدود و مشتریان مشخص از هم تفکیک نشده و توسط همان پرسنل انجام می‌شود و اغلب یک نفر هم مسوول فروش و هم بازاریابی است و با تاکید بر استراتژی‌های فروش تعیین شده و فعالیت‌های بازاریابی محدود، کار تبلیغات را نیز مدیریت می‌کند.

  • آیا پلت‌فرم‌های پژو- سیتروئن قدیمی است؟

    در حالی دو شرکت ایران خودرو و سایپا در قراردادهای جدید خودرویی خود بعد از اجرای برجام بار دیگر همکاری با گروه پژو - سیتروئن را در برنامه خود قرار داده اند که برخی منتقدان از قدیمی بودن پلت‌فرم‌های این دو شرکت ابراز نارضایتی می‌کنند. این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که ایران خودرو و پژو قرار است در شرکت جوینت ونچر مشترک خود به تولید خودروهای ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ بپردازند و شرکت سیتروئن نیز ۴ محصول خود با نام‌های سیتروئن C۴ air cross، سیتروئن C۴l، سیتروئن C۳ XR و سیتروئن C۶ را در سایپا کاشان به تولید برساند.

  • سود میلیاردی در نیم ساعت

    خرید و فروش خودروهای پرفروش در ایران روالی دارد که در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود. هر چند این روال را باید به پای انحصار در صنعت خودروی کشور گذاشت اما از عجایب روزگار است که خودروسازان و مسوولان صنعتی هیچ‌گاه گام موثری برای جلوگیری از دلالی در بازار خودروی کشور برنداشته اند و پس از چندین دهه اگر خودروسازی قصد پیش فروش خودرویی مناسب را داشته باشد در وهله اول این دلالان یا نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز هستند که بی‌نصیب از این شرایط خوب نمی مانند.

    هر چند در دوره‌هایی بخصوص دهه ۷۰ به دلیل انحصار و تولید اندک خودروسازان، خرید و فروش خودرو با واسطه دلالان صورت می‌گرفت و عده‌ای با خرید حواله از شرکت‌های خودروساز آن را با سود سرشاری که نصیبشان می‌شد به بازار عرضه می‌کردند اما این روال در شرایط کنونی که تولید خودرو به بیش از یک میلیون دستگاه می‌رسد نیز ادامه یافته و با عرضه هر خودروی جدیدی از سوی شرکت‌های خودروساز، دلالان به سرعت دست به کار می‌شوند.

  • چرا چینی‌ها در بازار ایران ریشه‌دار شدند؟

    شاید تصور بازاری مملو از خودروهای چینی برای بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو و مشتریان ایرانی سخت به نظر می‌رسید حال آنکه هم اکنون بازار خودروی کشورمان شاهد خودروهای رنگارنگ چینی است، خودروهایی که به گواه شرکت بازرسی و کیفیت ایران از کیفیت مناسبی نیز برخوردار نیستند. هر چند حضور چینی‌ها به‌طور محدود با مونتاژ محصولات چری چین در ایران آغاز شد اما با تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و همچنین خروج پژو و دیگر شرکت‌های معتبر از ایران، چینی‌ها برای حضور گسترده در ایران میدان پیدا کردند.

  • عبور بارگذاری جمعیتی پایتخت از خط قرمز

    مطابق با نتایج مطالعات اخیر شورایعالی شهرسازی و معماری کشور، با احتساب مجموع آپارتمان‌‌های موجود شهر تهران شامل «ساختمان‌های مسکونی در حال مصرف و مجتمع‌‌هایی که تا پایان سال ۹۳ برای احداث آنها پروانه ساخت احداث شده است»، هم‌‌اکنون ظرفیت «جمعیت‌‌پذیری» پایتخت به ۱۱ میلیون و ۲ هزار و ۶۱۱ نفر رسیده است؛ به این معنا که اگر چه در حال حاضر جمعیت قطعی و ساکن تهران (جمعیت شب)، چیزی حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است، اما ساختمان‌های نوساز یا در حال ساخت فاقد سکونت، این اجازه را داده که جمعیت پایتخت بدون هیچ مانعی، از طریق مهاجرت یا عواملی دیگر به ۱۱ میلیون نفر افزایش پیدا کند.

  • اطلاعات کلیدی خانوارها برای سرشماری ۹۵

    سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، در حالی از روز شنبه سوم مهرماه در کل کشور کلید خورد که امسال عملیات سرشماری در مقایسه با هفت دوره قبل آمارگیری سراسری از خانوارهای ایرانی، یک تفاوت عمده دارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، سرشماری سال ۹۵ با یک سنت شکنی نسبت به عملیات سرشماری در هفت دوره قبلی هم‌اکنون در حال انجام است؛ مسوولان مرکز آمار ایران در هشتمین دوره سرشماری سراسری از تعداد و وضعیت خانوارها و همچنین واحدهای مسکونی، امسال دو فاز جداگانه برای اجرای این طرح ملی را به اجرا درآورده‌اند که در واقع نوعی گذار از سرشماری سنتی به سرشماری مدرن تلقی می‌شود.

  • استقبال از خرید مسکن در شهرهای کوچک

    حجم ثبت‌نام از صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای دریافت وام خرید مسکن، در شهرهای کوچک به بیش از دو برابر سال گذشته افزایش پیدا کرده است که این میزان تقاضا برای دریافت تسهیلات و خرید مسکن به مراتب بیشتر از شهرهای بزرگ و حتی تهران است. مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با اشاره به مقایسه روند افتتاح حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بازه‌های زمانی مختلف «سال ۹۴»، «سه ماهه ابتدایی ۹۵»، «اول تیر تا هشتم شهریور۹۵» همزمان با کاهش نرخ سود به ۱۱ درصد و «دهم شهریور به بعد» همزمان با تک‌رقمی شدن نرخ سود تصریح کرد: با بررسی فرآیند افتتاح حساب در زمان‌های مختلف، میانگین افتتاح حساب روزانه صندوق پس‌انداز مسکن یکم تا پیش از تک‌رقمی شدن سود تسهیلات و با احتساب سود ۱۱ درصد با رشد ۱۳۱ درصدی از ۱۶۹ فقره به ۳۹۰ فقره افزایش یافت.

  • طرح ترافیک جدید، حریف موتورسیکلت‌ها نشد

    همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، از ابتدای هفته جاری اجرای فاز نخست طرح ترافیکی «کاهش» که به واسطه آن، علاوه بر تطبیق شماره آخر پلاک با زوج یا فرد بودن روز هفته یک شرط جدید مبنی بر اخذ گواهی معاینه فنی خودرو برای تردد در محدوده مرکزی شهر پیش‌بینی شده است، به اجرا درآمد و از این پس خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت ورود به محدوده طرح زوج و فرد ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. اما در قالب این طرح درخصوص نحوه مواجهه با بیش از ۵/ ۲ میلیون موتورسیکلت کاربراتوری آلاینده که خود را ملزم به اخذ معاینه فنی نمی‌دانند چاره اندیشی نشده است.

  • دسترسی به قابلیت‌های به روز شده ویندوز ۱۰

    شرکت مایکروسافت به وسیله سیستم عامل جدید ویندوز ۱۰ ویژگی‌های جالبی برای کاربران فضای مجازی رو کرده است. ویندوز ۱۰ از جمله سیستم عامل‌های محبوب برای دسکتاپ‌های کامپیوتری و رومیزی است که این روزها جسته و گریخته اخباری از اضافه شدن ویژگی‌های جالب آن به گوش می‌رسد. در کنار ویژگی‌هایی که در ابتدای رونمایی از این سیستم عامل عرضه شد حالا بعد از گذشت یک سال، اخباری از به روز رسانی این سیستم عامل به گوش می‌رسد که مسوولان مایکروسافت قصد داشتند آنها را راه‌اندازی کنند و حالا زمان آن فرا رسیده است.

  • وینـدوز ۱۰ پـرو یا Home کدام نسخه مناسب است؟

    هرچند بیش از یک‌سال از عرضه نسخه نهایی ویندوز ۱۰ می‏گذرد، با این حال این سیستم‌عامل در حال حاضر کمتر از ۳۰ درصد بازار سیستم‏عامل‏ها را در اختیار دارد. در هر حال اگر قصد دارید در آینده‏ای نزدیک سیستم‌عامل دستگاه خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا دهید، این مطلب را بخوانید تا تفاوت نسخه‏های مختلف آخرین سیستم‌عامل ردموندی‏ها را بررسی کنیم.

    کدام نسخه‏های ۳۲ یا ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰؟

    پیش از آنکه تشخیص دهید کدام نسخه از ویندوز ۱۰ برای شما کاربردی‏تر است، بایستی دریابید که سیستم مدنظرتان با کدام یک از ورژن‏های ۳۲ یا ۶۴ بیتی سازگاری دارد.

  • ترفندهایی برای عکاسی بهتر با دوربین گوشی هوشمند

    ممکن است به خاطر کیفیت یا امکانات نه چندان پیشرفته‌ نرم‌افزار دوربین گوشی‌های هوشمند، به دنبال دوربین‌های ویژه‌ عکاسی مانند DSLR باشید. با این حال اگر از شیوه‌ استفاده از نرم‌افزار دوربین گوشی و پیکربندی صحیح آن آگاهی داشته باشید، می‌توانید نتایج بهتری در مقایسه با نرم‌افزار پیش‌فرض دوربین آی‌فون یا دستگاه‌های اندرویدی کسب کنید. اگر از تجربه‌ عکاسی با دوربین گوشی‌های هوشمند و امکانات نرم‌افزار دوربین آن رضایت کافی نداشته باشید، به احتمال قوی با وجود قیمت بالا به دنبال دوربین‌های ویژه‌ عکاسی مانند DSLR که کیفیت و امکانات به مراتب پیشرفته‌تری را در اختیار کاربران می‌گذارند، خواهید رفت.

  • اهدای لذت کتاب

    ترجمه: بهنام ناصح

    تابستان به پایان رسید و با بازگشایی مدارس، بسیاری از خانواده‌ها نگران تحصیل فرزندانشان هستند و شاید به همین دلیل ترجیح می‌دهند فرزندانشان کمتر سراغ مطالعات غیر درسی بروند، ولی لازم است یادآور شویم که شیفتگی به کتاب یکی از بهترین ویژگی‌‌هایی است که می‌توانید به کودکانتان هدیه بدهید. یافته‌ها نشان می‌دهند بچه‌هایی که برای لذت بردن، کتاب می‌خوانند به احتمال زیاد در مدرسه بهتر از پس تکالیفشان بر می‌آیند؛ پس هرچه زودتر شروع کنید بهتر است. اما این شیفتگی خود به‌خود به وجود نمی‌آید.

  • طریق عشق

    آلبوم «طریق عشق» با آواز محمدرضا شجریان و آهنگسازی پرویز مشکاتیان منتشر شد. کنسرت این آلبوم با همکاری گروه «عارف» و با اشعاری از حافظ و مولانا تهیه و در سال ۱۹۸۹ در اروپا اجرا شد و حالا آلبوم صوتی آن به بازار آمده است. اعضای گروه «عارف» در این کنسرت را زنده‌یاد پرویز مشکاتیان سرپرست گروه و نوازنده سنتور، «داریوش پیرنیاکان» نوازنده تار، «جمشید عندلیبی» نوازنده نی، «محمد فیروزی» نوازنده عود، «اردشیر کامکار» نوازنده کمانچه، «بیژن کامکار» نوازنده رباب و دف و «ارژنگ کامکار» نوازنده تنبک تشکیل می‌دهند.

  • گاهی

    فیلم سینمایی «گاهی» ساخته محمدرضا رحمانی که در گروه هنر و تجربه به مدت چهار ماه اکران بود، بلافاصله بعد از پایان اکران در شبکه نمایش خانگی عرضه شد. «گاهی» اولین فیلمی است که به شکل سلفی ساخته شده است و در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمده بود. این اثر در زمان اکران موفقیت زیادی را در چرخه فروش به دست نیاورد و البته باید در نظر گرفت که فیلم خاصی است و مخاطبان محدودی دارد. داستان این فیلم درباره سه زوج ایرانی است که در پایان حضور خود در یک مهمانی با تراژدی روبه‌رو می‌شوند.

  • شعبده‌باز

    نمایش «شعبده باز» به کارگردانی شایان افکاری پس از دو سال با تغییر تیم اجرایی از اوایل شهریورماه در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت و تا فردا همچنان اجرا خواهد شد. این نمایش براساس تکنیک مونولوگ‌های متقاطع نوشته شده و به قصه‌ای خیالی در جهانی خیالی می‌پردازد که در آن مهاجرت و حسادت باعث خلق کنش وحرکت رو به جلوی داستان می‌شود. افکاری تاکنون بیش از ۱۰ اثر نمایشی را در تالارهای مختلف روی صحنه برده و این نخستین اثر او است که باز تولید شده است. شایان افکاری، عباس بابایی، سوزان قربانی، پوپک داداش‌زاده، رضا قاسمی و امین جمشیدیان بازیگران این نمایش هستند.

  • درخت

    نگارخانه فرشته آثاری از هنرمندان جوان عرصه نقاشی ارائه می‌کند. این نمایشگاه با آثاری در قالب هنرهای مفهومی و نمایشگاه هنر مفهومی «درخت» با یادی از عباس کیارستمی فردا در نگارخانه شهرکتاب فرشته برپا می‌شود. در این نگارخانه آثار ۱۰ هنرمند جوان حوزه نقاشی در کنار هم قرار می‌گیرد و گردهمایی این آثار بهانه‌ای شده است برای یاد کردن از هنرمند فقید سینمای ایران، عباس کیارستمی. علی اتحاد، فریدون امیدی، مهناز پسیخانی، علی جدی، جمشید حقیقت‌شناس، ندا درزی، شهناز زهتاب، سپیده سحر، قدرت‌الله عاقلی و سیمین کرامتی هنرمندان این نمایشگاه هستند.

  • آلبوم - ۸ مهر ۹۵

    ذکر جلی (پاپ)

    آهنگساز: میر فرساد ملک نیا

    خواننده: رادمهر علیپور

    ترانه‌سرا: سید محمد سادات اخوی

    طلوع عشق (پاپ)

    آهنگساز: مجید رضازاده، محمد مروی، مهرداد حمیدی

    خواننده: فرزاد نائینی

    تنظیم‌کننده: مجید رضا زاده، محمد مروی،…

  • کنسرت - ۸ مهر ۹۵

    همنوایی موسیقی تلفیقی سوگ

    مکان: تماشاخانه فانوس

    زمان: دوشنبه ۱۲ مهر - یکشنبه ۱۸ مهر

    ساعت: ۱۹:۳۰

    قیمت بیلت : ۱۵,۰۰۰ تومان

    کنسرت حسام‌الدین سراج

    مکان: حوزه هنری - تالار اندیشه

    زمان: پنجشنبه ۸ مهر و جمعه ۹ مهر

    ساعت: ۲۰:۰۰

    کنسرت رسیتال…

  • اکران - ۸ مهر ۹۵

    اروند

    کارگردان: پوریا آذربایجانی

    تهیه‌کننده: مهدی داوری

    بازیگران: سعید آقاخانی، طناز طباطبایی، پانته‌آ پناهی‌ها، مهرداد صدیقیان، امید روحانی، حسین سلیمانی و کاظم سیاحی

    خلاصه داستان: یونس جانباز اعصاب و روان دفاع مقدس، حالا بیست و هفت سال پس از پایان جنگ هنوز هم با خاطره هم‌رزمانش روزگار می‌گذراند. همراه شدن او با یک گروه تفحص اما اتفاقات تازه‌ای را در این جریان سیال ذهن وارد می‌کند.

  • گالری گردی - ۸ مهر ۹۵

    نمایشگاه این خانه

    هنرمندان: گروهی

    مکان: گالری سیحون

    زمان: جمعه ۲ مهر - چهارشنبه ۱۴ مهر

    ساعت: ۱۶:۰۰ تا ۲۰:۰۰

    نشانی: خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱

    نمایشگاه طرح، حجم

    هنرمندان: محمد‌حسین عماد

    مکان: گالری اِمکان

    زمان: جمعه ۲…

  • شبه‌جزیره اسرارآمیز - ۸ مهر ۹۵

    ترجمه: محمدحسین باقی

    پایتخت کره‌شمالی یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌ها در کره زمین است. برای بیش از نیم قرن حکومت کره‌شمالی با دقت تمام، امکان دسترسی به تصاویر و گزارش‌ها از پیونگ یانگ را مدیریت کرده و این بدین معناست که برای مردم خارج از کره‌شمالی این شهر هنوز بسیار ناشناخته است. آن تصاویری که از پیونگ یانگ منتشر می‌شود به دقت مهندسی شده است و معمولا تجمعات بسیار سازمان یافته یا رژه در هنگام مراسم خاص را منعکس می‌سازد. به ندرت زندگی مردم معمولی نشان داده‌می‌شود (یا اصلا نشان داده نمی‌شود).

بیشتر