آیا تقویت هوش هیجانی و اجتماعی  به زندگی زناشویی کمک می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین مزایایی که هوش هیجانی و اجتماعی برای ما دارد بهبود روابط زناشویی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید همسرانی که هوش هیجانی و اجتماعی بالایی دارند کمتر به مشکل بر می‌خورند و زندگی شادتری را برای خود رقم می‌زنند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این دو هوش در مدیریت روابط عاطفی است.و اما، چرا هوش هیجانی و اجتماعی منجر به زندگی شادتر و سالم‌تری می‌شود؟ در این مقاله فقط پنج مورد از مزایای تقویت این هوش در زندگی زناشویی رابرای شما شرح می‌دهیم:

همسری که هیجان زده می‌شود و براساس هیجانات خود رفتار می‌کند

خانم یا آقا هر لحظه دستخوش یک احساس یا هیجان می‌شود و هر لحظه براساس هیجانات خود واکنش نشان می‌دهد، در این حالت طرف مقابل او دائما در معرض نوسانات احساسات وی قرار می‌گیرد و به تدریج دچار یک نوع فرسودگی، خستگی و سردرگمی می‌شود.

همسری که گمان می‌کند خیلی همسر خوبی است، اما اینطور نیست.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در زندگی زناشویی یا روابط عاطفی افراد وجود دارد عدم شناخت و ارزیابی صحیح افراد از خود است. مرد تمام تلاش خود را برای زن می‌کند و در نهایت می‌گوید: «این همه برای او تلاش می‌کنم اما نمی‌فهمد و باز هم ناراضی است» یا زن تمام تلاش خود را می‌کند و در نهایت همان حرفی را می‌زند که مردها می‌گویند، چرا ؟ زیرا هر دوی آنها درک صحیحی از رفتار‌ها، جایگاه و نوع عشقی که می‌دهند و نوع عشق مورد نیاز همسر ندارند و هر کدام به شیوه خود و بدون توجه به درخواست و احساس عمیق دیگری به او عشق می‌دهند. تقویت هوش هیجانی و اجتماعی به شما این مهارت را می‌دهد که ارزیابی صحیحی از خود، عملکرد و جایگاه خود، همچنین درک صحیحی از نیازهای همسر خود داشته باشید.

همسری که برای حفظ یا ترمیم رابطه خود هیچ تلاشی نمی‌کند

یکی از ویژگی‌های مهم همسرانی که هوش هیجانی و اجتماعی بالایی دارند این است که آنها خود را در حفظ رابطه عاطفی‌شان سهیم و شریک می‌دانند و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. آنها همگام با هم برای حفظ، ترمیم و بهبود رابطه عاطفی خود قدم بر می‌دارند. اما افرادی که هوش پایینی دارند گمان می‌کنند که فقط طرف مقابل است که باید در جهت حفظ و ترمیم رابطه قدم بردارد. اگر در جهت بهبودی رابطه خود قدمی بر نمی‌دارید و مقاومت می‌کنید، پس چاره‌ای ندارید جز اینکه بپذیرید هوش پایینی دارید.

همسری که تفاوت‌ها و اختلاف‌ها را به بحران تبدیل می‌کند

اختلافی پیش می‌آید، بحث شروع می‌شود و اوج می‌گیرد و به بحران تبدیل می‌شود. براساس مشاهدات، بسیاری از اختلافات میان همسران را می‌شود مدیریت کرد اما افرادی که در مدیریت تعارضات و مدیریت بحران مهارت ندارند و همچنین، شنونده فعالی نیستند کوچکترین مسائل را به بحرانی بزرگ تبدیل می‌کنند. آن‌هایی که نمی‌دانند چه وقت و چطور درباره مسائل و ناراحتی‌های خود با همسرانشان صحبت کنند، و از طرفی دیگر، آن‌هایی که نمی‌دانند چطور شنونده خوبی برای همسرانشان باشند، شدیدا در معرض بحران‌زایی و طلاق قرار می‌گیرند. مدیریت تعارض، مدیریت بحران، وقت‌شناسی و احترام به تفاوت‌ها، همگی از مواردی هستند که با تقویت هوش هیجانی و اجتماعی به آن دست می‌یابیم.

همسری که درکی از احساسات همسر خود ندارد

همدلی، یکی از مهارت‌های طلایی هوش اجتماعی است که در همه جنبه‌های زندگی کارایی دارد. برای تقویت همدلی، ابتدا باید خود را بشناسید و به درک عمیق و صحیحی از احساسات، افکار، منابع افکار، چرایی احساسات، تاثیرات احساسات و افکارتان برسید. بعد از اینکه خود را شناختید، راحت‌تر می‌توانید دیگری را بشناسید. همدلی یعنی درک احساسات، دیدگاه‌ها و واکنش‌های افراد، توانایی اینکه خود را به جای دیگران بگذارید و از جایگاه آنها به مسائل و روابط خود نگاه کنید. کسی که نتواند احساس دیگری را درک کند و از دیدگاه او به مسائل نگاه کند، رفتار‌ها و واکنش‌هایی از خود بروز می‌دهد که اطرافیان وی را آزار داده و آنها را با حس درک نشدن و دوست داشتنی نبودن از خود فراری می‌دهد.