9 نکته برنامه‌ریزی مسوولانه

مترجم: مریم رضایی

اگر در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا نیامده‌اید، مثل عموم مردم تلاش می‌کنید شغل مناسبی پیدا کنید که برای ادامه زندگی درآمد مناسبی داشته باشید. به ویژه اگر خانواده‌ای تشکیل دهید، باید هر کاری می‌توانید انجام دهید تا از پولی که به دست می‌آورید، پس‌انداز ‌کنید و از افرادی که به شما و درآمدتان نیاز دارند، محافظت کنید. در اینجا تعدادی از نکات اولیه برنامه‌ریزی مالی را که به تامین مالی بهتر و ایجاد مبنایی محکم برای آینده خانواده‌تان کمک می‌کنند، عنوان می‌کنیم.

1) حساب ذخیره اضطراری ایجاد کنید

اولین و ابتدایی‌ترین قدم به سوی ارتقای موقعیت‌ مالی شما همان قدمی است که اتفاقا بیش از همه نادیده گرفته می‌شود؛ یعنی ایجاد یک حساب ذخیره اضطراری. لزومی ندارد یک کار خارق‌العاده انجام دهید یا حساب پیچیده‌ای داشته باشید. یک حساب پس‌انداز معمولی در بانک محله‌تان کافی است. هدفتان باید این باشد که حداقل مبلغ معادل هزینه‌های ۳ تا ۶ ماه خود را در این حساب جمع‌آوری کنید. در این صورت خیالتان راحت است که هر اتفاقی بیفتد، پس‌انداز کافی برای پرداخت قبض‌ها و قسط‌های خود را دارید.

2) پس‌انداز را از اولویت‌های اصلی قرار دهید

وقتی مفهوم کلی ذخیره کردن پول را در نظر می‌گیرید، بیشتر افراد این اشتباه را می‌کنند که «وقتی حقوق بعدی را گرفتم، هر چقدر پول از ماه قبل باقی مانده بود پس‌انداز می‌کنم.» اما مشکلی که وجود دارد این است که وقتی حقوق بعدی را می‌گیرید، هیچ پولی باقی نمانده است و به همین دلیل است که خیلی‌ها هیچ وقت یک پس‌انداز واقعی ندارند. اگر برای پس‌انداز کردن به‌منظور هر هدفی جدی هستید، کلید کار این است که به محض دریافت حقوق‌تان مبلغ مشخصی پول را کنار بگذارید. هدف پس‌انداز شما باید جزو اولویت‌های اول باشد، نه یک الزام. این کار اهمیت کمتری نسبت به پرداخت اجاره خانه، قبض‌های آب‌ و برق، قسط خودرو و حق بیمه ندارد. مثل سایر ملزومات مالی ماهانه، آن را جدی بگیرید.

3) مراقب توانایی خود باشید

وقتی حساب ذخیره اضطراری خود را به اندازه کافی پر کردید، قدم بعدی این است که از ارزشمندترین دارایی خود در زندگی، یعنی پتانسیل درآمدزایی مراقبت کنید. روش انجام این کار از طریق سیاست بیمه از کار افتادگی میسر می‌شود. بیمه از کار افتادگی سیاستی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در‌صورتی‌که نباید این گونه باشد. این موضوع به‌خصوص در مورد خانواده‌هایی که یک نان‌آور دارند، مهم است. اگر این یک نفر به هر دلیلی موقتا نتواند کار کند، هزینه‌های روزمره زندگی از کجا تامین شوند؟ بیمه از کارافتادگی درآمد ماهانه شما را تا زمانی که بتوانید سر کار برگردید تامین می‌کند.

4) مراقب سبک زندگی خانواده باشید

قدم بعدی تضمین حفظ سبک زندگی خانواده‌تان است؛ یعنی همان بیمه عمر. اگر به هر دلیلی دیگر نتوانید سر کار برگردید، همسر و فرزندانتان می‌توانند از آن حساب ذخیره اضطراری استفاده کنند، اما وقتی آن حساب خالی شد چه می‌شود؟ بیمه عمر در این مواقع مبالغ از پیش تعیین‌شده‌ای در اختیار خانواده شما می‌گذارد.

5) اصول اولیه سرمایه‌گذاری را بدانید

تنها بعد از اینکه حساب ذخیره اضطراری کاملی ایجاد کردید و مطمئن شدید خانواده‌تان می‌تواند سبک زندگی خود را حفظ کند، در موقعیت مجاز برای شروع پیشرفت در عرصه سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرید. اطلاع از اصول سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه مثل اطلاع از عملکرد هر ابزار سرمایه‌گذاری دیگری ضروری است. اگر بدانید چه چیزی بر قیمت سهام اثر می‌گذارد و قیمت سهام در حساب سرمایه‌گذاری شما چگونه به سود یا ضرر می‌انجامد، تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری‌های آینده آسان‌تر و موفق‌تر خواهد شد. بهترین روش برای بالا بردن آگاهی از نحوه کار بازارهای سهام و تاثیر آن بر ارزش پورتفوی خودتان این است که تا می‌توانید مطالعه کنید و از وب‌سایت‌هایی که برای آموزش این مسائل طراحی شده‌اند دیدن کنید.

6) تحمل ریسک را در نظر بگیرید

از آنجایی که قابلیت‌های مالی و موقعیت هر سرمایه‌گذار متفاوت است، چیزی که برای یک شخص مطلوب است ممکن است برای شخص دیگر مناسب نباشد. دو فاکتور مهم که هنگام تعیین مناسب بودن یک گزینه سرمایه‌گذاری مشخص باید به آن توجه کرد عبارتند از تحمل ریسک و افق زمانی. تحمل ریسک به سادگی یعنی هویت سرمایه‌گذاری یا آستانه تحمل شما در برابر نوسان بازار. برخی افراد با امکان نوسان ارزش حسابشان مشکلی ندارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ریسک‌گریزتر باشند و نتوانند تحولات بزرگ را تحمل کنند. به همین دلیل، مشاوران مالی میزان تحمل ریسک افراد را با طراحی نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌های خاص که حوزه امن یک مشتری را نشان می‌دهد، می‌سنجند و نتایج این نظرسنجی‌های نقشی اساسی در انتخاب سرمایه‌گذاری‌های مناسب ایفا می‌کند. افق زمانی نیز به طول زمانی اشاره دارد که تا آن موقع مبلغ سرمایه‌گذاری شده باید پس گرفته شود. برای افق‌های زمانی طولانی‌تر (مثلا چند دهه)، اغلب گزینه‌های جسورانه‌تری مناسب است، چون زمان کافی برای جبران هر ضرری وجود دارد. از سوی دیگر، افق‌های زمانی کوتاه‌تر، انتخاب‌‌های شما را به سرمایه‌گذاری‌های باثبات‌تر و محافظه‌کارانه‌تر محدود می‌کند. البته این روش‌های محافظه‌کارانه به بازدهی سرمایه کمتر هم منجر می‌شوند.

7) با یک دست چند هندوانه برندارید

یکی ازاصلی‌ترین نکات برنامه‌ریزی مالی برای سرمایه‌گذاران وسعت ریسک است که تخصیص دارایی نامیده می‌شود و به فرآیند خرید ابزارهای سرمایه‌گذاری مختلف در صنایع مختلف و استفاده از انواع اوراق اشاره دارد. تخصیص دارایی درست نیازمند شناخت پیچیده‌ای از ارتباطات بین کلاس‌های دارایی مختلف و صنایع و نیز تاثیر آنها بر یکدیگر است. این حوزه دیگری است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران تازه‌کارتر مفید باشد تا از مشاوران باتجربه کمک بگیرند.

8) به روش متوسط هزینه پولی پایبند باشید

در کنار تخصیص دارایی، روش متوسط هزینه پولی یک تکنیک موثر برای ایجاد یک پورتفوی سرمایه‌گذاری است. این روش یعنی فرآیند فعالیت دائمی در حسابتان، صرف نظر از عملکرد فعلی بازار سهام. هدف این تکنیک جلوگیری از تلاش‌های بیهوده برای زمان‌بندی بازار و پیش‌بینی نوسانات قیمتی آینده و در عوض تمرکز بر جمع‌آوری سهام به کمترین قیمت متوسط ممکن است. این روش تنها برای استراتژی‌های انباشت بلند مدت موثر است.

9) تا جایی که می‌توانید از مزایای رایگان استفاده کنید

اگر به اندازه کافی خوش‌شانس هستید که در شرکتی کار می‌کنید که مزایای بیمه خوبی به کارمندان خود ارائه می‌دهد، مطمئنا باید از آن استفاده کنید.