لحاظ کردن دارایی های نامشهود برای اولین بار در کشور

رپرتاژ آگهی: از بین این موارد معمولا اعطای تسهیلات و صدور انواع ضمانت نامه برای صندوق ها و سیستم بانکی جذاب‌تر است. صندوق پژوهش و فناوری استان البرز، برنامه مطلوبی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان، نوآور، فناور، خلاق و استارآپ‌ها دارد. مشروح گفت وگوی «دنیای اقتصاد» با علیرضا بابا خان، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز را ادامه بخوانید.

حاظ دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش بنیان

این صندوق، اولین نهادی مالی در کشور است که ارزش دارایی نامشهود یک شرکت دانش بنیان را به ارزش دارای مشهود آن اضافه می‌کند.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز، با اعلام این مطلب گفت: به عنوان مثال ممکن است یک شرکت طبق صورت‌های مالی خود به میزان یک میلیارد تومان اعتبار داشته باشد اما این صندوق با لحاظ ارزش دارایی های نامشهود  به آن شرکت به مبلغ ۱۱ میلیارد تومان اعتبار عرضه می‌کند.

وی افزود: برای ارزش گذاری دارایی نامشهود حدود ۷۰ شاخص وجود دارد که شامل دارایی فکری، ارزش برند، ارزش منابع انسانی، دانش فنی، اختراعات، تجربه و ... است. لحاظ این موارد از نوآوری‌های این صندوق بوده که ارزش دارایی های فکری را نیز برای شرکت‌های دانش بنیان لحاظ می‌کند.  

علیرضا بابا خان، با اشاره به تفاوت اقتصاد سنتی و دانش بنیان اظهار داشت: امسال تمرکز صندوق روی بها دادن به دارایی نامشهود شرکت‌ها است. زیرا اقتضای اقتصاد دانش بنیان این است که به دارایی دانشی بها داده شود. بها دادن صرف به دارایی فیزیکی اقتضای اقتصاد سنتی است. رفتن به سمت اقتصاد دانش بنیان نیازمند ایجاد تغییراتی است که تحت دو شرط ایجاد می‌شود.

وی افزود: گاهی تغییرات از بالا به پایین بوده و گاهی برعکس است. تغییرات از بالا به پایین زمانی است که منتظر باشیم در نهادهای قانونگذار و دولتی به دارایی های نامشهود ارزش داده شود. در این حالت نیز زمانی که یک مقام سیاست گذار قصد برنامه ریزی و سیاست گذاری دارد به دنبال یافتن یک تجربه موفق است که آن را تعمیم دهد.

بابا خان، در ادامه گفت: در حالت دوم (تغییر از پایین به بالا) که صندوق در این زمینه تلاش می‌کند که الگوهای بهینه‌ای را ایجاد و آن را در اختیار سیاست گذار قرار دهد. به عنوان مثال صندوق بر اساس امکانات در اختیار خود مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه با لحاظ کردن ارزش دارایی نامشهود در سال گذشته صادر کرده است. این موضوع می‌تواند به عنوان یک تجربه در سطوح بزرگ‌تر مورد توجه قرار گرفته و ایرادات آن برطرف شود تا ظرف یک بازه زمانی مثلا دو ساله در سطح ملی قابلیت تعمیم داشته باشد.

1

*تاسیس مراکز هم‌آفرینی

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز درباره فعالیت‌های جدید این صندوق گفت: یکی از آنها تاسیس مراکز هم‌آفرینی بوده که نسخه جدید شتاب دهنده‌ها و مراکز نوآوری هستند. هدف این مراکز برقراری و تقویت پیوند میان صنعت و استارآپ است. این صندوق سه مرکز هم آفرینی در حوزه صنایع غذایی، برق و صنعت ساختمانی تاسیس کرده است.

وی افزود: این هم آفرینی کمک می‌کند تا بتوانیم مسائل صنعت را با کمک شرکت‌های دانش بنیان حل کنیم. مسائلی که بعضا واحد تحقیق و توسعه آن واحدهای صنعتی نتوانسته بود به مدت چندین سال حل کند و برطرف کردن آن‌ها ارزش افزوده مطلوبی برای صنعت، شرکت‌های دانش بنیان و کشور ایجاد می‌کند.

بابا خان، درباره اقدام دیگر این صندوق گفت: اکثر شرکت‌های دانش بنیان با مشکل فروش، صادرات و توسعه بازار مواجه هستند. صندوق برای برطرف کردن این مشکل یک شرکت بازرگانی تاسیس کرده و به فروش محصولات دانش بنیان کمک می‌کند.

وی افزود: همچنین یکی از مسائل اصلی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تامین مواد اولیه است. معمولا شرکت‌های دانش بنیان جثه کوچک بوده و به همین دلیل مواد اولیه مورد نیاز خود را در مقیاس اندک خریداری کرده که باعث افزایش بهای تمام شده آن می‌شود. این صندوق به این شرکت‌ها کمک می‌کند تا مواد اولیه خود را به صورت انبوه خریداری کرده تا بتوانند بهای تمام شده خود را کاهش دهند. همچنین تلاش داریم موضوع تبادل ارز شرکت‌های دانش بنیان را از طریق صرافی ها برطرف کنیم که کمک جدی در فرآیند صادرات است.

*فراهم کردن زمینه تحقق شعار سال

در راستای تحقق شعار سال، برنامه ویژه ای داریم تا بتوانیم زمینه‌ای فراهم کنیم تا زمینه مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و مردم در پروژه‌های دانش بنیان فراهم شود.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز، با اعلام این مطلب گفت: همچنین با رعایت ملاحظات شرعی بابت مبلغ سرمایه گذاری شده و اصل سود آن به مردم تضمین داده می‌شود. به این ترتیب می‌توانیم بخشی از نقدینگی جامه را به سمت شرکت‌های دانش بنیان هدایت کنیم.

2

وی افزود: یکی از مصادیق تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) می‌تواند سرمایه گذاری مردم در شرکت‌های دانش بنیان باشد. به این صورت که مانند الگوهای جهانی یک شرکت یا صندوق به عنوان راهبر در شرکت دانش بنیان حضور پیدا کرده و در مدیریت، تقویت و توانمندسازی آن شرکت کمک می‌کند. مردم به اعتماد آن راهبر، نقدینگی را در اختیار شرکت دانش بنیان قرار می‌دهند. روی شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه محصولات نفت و گاز و تولید محلول های سرچاهی نفت که مورد تحریم بوده و بدون وجود آنها استحصال نفت امکان پذیر نیست، نیز سرمایه گذاری و حمایت انجام داده ایم.

*صدور ۱۵۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز، با اشاره به سه فعالیت صندوق در حوزه‌های اعطای تسهیلات، صدور ضمانت نامه و سرمایه گذاری اظهار داشت: تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط این صندوق برای این شرکت‌ها صادر شده است. همچنین بیش از 1500 میلیارد تومان ضمانت صادر شده است.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان در اخذ تسهیلات و دریافت ضمانت نامه از سیستم رسمی بانکی کشور با مشکل مواجه هستند زیرا باید در ازای اخذ تسهیلات یا صدور ضمانت نامه، وثیقه ارائه دهند و همچنین نرخ تسهیلات و ضمانت نامه‌ها بالا است. این صندوق در اخذ وثیقه و نرخ ها همراهی بسیار زیادی با شرکت‌ها داشته و تاکنون هیچ وثیقه ملکی بابت این موارد دریافت نکرده و تمامی تسهیلات و ضمانت نامه‌ها با چک شرکت‌ها و حداکثر دو نفر ضامن انجام شده است. نکته مهم این است که در خدماتی که ارائه می‌شود دارایی نامشهود شرکت‌ها را نیز لحاظ می‌کنیم. این شیوه توسط سیستم‌های رسمی بانکی در دنیا انجام می‌شود اما هنوز در کشور نهادینه نشده است.

بابا خان، با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه سرمایه گذاری گفت: در طول سه سال گذشته بیش از ۲۲۰ طرح ورودی داشتیم که بعد از ارزیابی و غربال تعداد ۸ طرح را انتخاب و روی آنها سرمایه گذاری انجام شد. در فاز اول ۴۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده که این عدد رو به افزایش است. زیرا سرمایه گذاری تک مرحله ای نیست و متناسب با پیشرفت طرح و رشد کسب و کار این تعامل بیشتر می‌شود.

وی درباره نوع این طرح‌ها گفت: این طرح‌ها استارآپی بوده و در حوزه‌های گیاهان داوریی، تجهیزات ورزشی و تولید تردمیل است. بر این اساس اولین تردمیل دانش بنیان ایران بومی سازه شده و قیمت آن بیش از ۵۰ درصد از محصولات مشابه خارجی کمتر است. این محصول به تولید انبوه رسیده تا 50 محصول در ماه افزایش ظرفیت تولید داده و باید باز هم افزایش دهد تا در بازارهای صادراتی مطرح شود.

*افزایش سرمایه ۲۸۰ درصدی

از آغاز فعالیت صندوق پژوهش و فناوری استان البرز مدت ۳ سال می‌گذرد. در این مدت یکی از حوزه‌های شاخص عملکردی این صندوق سرمایه ثبتی آن بوده است.

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز، با اعلام این مطلب گفت: این صندوق در ابتدا با مبلغ ۱۰ میلیارد تومان سرمایه ثبتی آغاز به فعالیت کرده و سرمایه آن به ۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. این سرمایه در مرحله بعد به ۱۰۵ میلیارد تومان افزایش داده شده و در حال حاضر در شرف افزایش سرمایه از ۱۰۵ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان در دو ماه آینده است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.