تفاوت گوشی A55 و A54؛ کدام را بخریم؟

سری A از گوشی های شرکت سامسونگ پرطرفدارترین گوشی‌های این شرکت کره‌ای را در خود جای داده است. سامسونگ در سری A تعادل مناسبی بین قیمت و کیفیت برقرار کرده است و به همین واسطه توانسته است بازار گوشی‌های میان‌رده را در بسیاری از کشورها تصاحب کند. جدیدترین گوشی سامسونگ در سری مذکور A۵۵ نام دارد. پردازنده‌ی به‌روز، دوربین سه‌گانه با کیفیت مطلوب و باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی از ویژگی‌های گلکسی A۵۵ است.

بسیاری معتقدند تفاوت چشم‌گیری بین گلکسی A۵۵ و نسخه‌ی پیشین آن یعنی A۵۴ وجود ندارد و مثلا در بخش دوربین هیچ پیشرفتی نکرده است. از طرفی قیمت A55 به این دلیل که به تازگی عرضه شده، به شکل نامعقولی نسبت به قیمت گوشی A54 بالاتر است. در این مطلب به مقایسه این دو گوشی پرطرفدار از غول کره‌ای دنیای فناوری می‌پردازیم تا ببینیم جدیدترین گوشی سامسونگ ارزش خرید دارد یا خیر.

مقایسه پردازنده A۵۵ و A۵۴

عمده‌ترین تفاوت بین دو میان‌رده‌ی محبوب کاربران سامسونگ پردازنده‌ی آن‌ها است. سامسونگ در A۵۵ سراغ پردازنده‌ی ۴ نانومتری اگزینوس ۱۴۸۰ رفته است؛ در حالی که پردازنده‌ی A۵۴ اگزینوس ۱۳۸۰ با فناوری ساخت ۵ نانومتری است. همین ارتقاء به ظاهر ناچیز هم در سرعت هم در مصرف باتری تفاوت محسوسی ایجاد می‌کند. سرعت هسته‌های Cortex-A۷۸ که مسئول پردازش‌های سنگین هستند در گوشی جدیدتر ۲.۷۵ گیگاهرتز است در حالی که در نسخه‌ی پیشین روی ۲.۴ گیگاهرتز تنظیم شده است. به‌علاوه پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G۶۸ MP۵ در گوشی قدیمی‌تر جای خود را به Xclipse ۵۳۰ در گوشی جدیدتر داده است که در نوع خود پیشرفت قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

با تمام این اوصاف به هیچ وجه نمی‌توان گفت پردازنده‌ی A۵۴ ضعیف است و در اجرای برنامه یا بازی خاصی دچار مشکل خواهد شد؛ اتفاقا اگزینوس ۱۳۸۰ از پردازنده‌های قوی ساخت سامسونگ است؛ اما واقعیتی که در مورد این پردازنده وجود دارد گرم شدن بیش از اندازه‌ی آن است که می‌تواند مشکل نرم‌افزاری باشد؛ اما هر چه هست تا کنون سامسونگ موفق به رفع آن نشده است. در پردازنده‌ی A۵۵ به لطف فناوری ساخت ۴ نانومتری احتمال بروز چنین مشکلی بسیار کم است.

حافظه و رم

یکی از دلایل گران‌تر بودن قیمت A۵۵ نسبت به A۵۴ میزان رم آن است. دو گوشی با اینکه هر دو با حافظه‌ی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه شده‌اند، در بخش رم تفاوتی دارند؛ حداقل رم موجود برای گوشی قدیمی‌تر ۴ گیگابایت است؛ در حالی که نسخه‌ی پایه‌ی گوشی جدیدتر ۶ گیگابایت رم دارد. همین موضوع یکی از دلایلی است که باعث گران‌تر بودن نسخه‌ی پایه‌ی دو محصول شده است. هر دو گوشی نسخه‌ی ۶ و ۸ گیگابایت رم دارند؛ اما این تنها A۵۵ است که با رم ۱۲ گیگابایتی نیز عرضه شده است. بنابراین، اگر به داشتن رم بیشتر علاقمند هستید چاره‌ی جز خرید مدل جدید ندارید.

نمایشگر A۵۴ در برابر نمایشگر A۵۵

بخش دیگری که دست‌خوش تغییر شده است نمایشگر است. در A۵۴ شاهد یک نمایشگر سوپر امولد ۶.۴ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز با پشتیبانی از HDR۱۰+ بودیم. تمامی این ویژگی‌ها به جز ابعاد نمایشگر در A۵۵ نیز تکرار شده است .سامسونگ در A۵۵ سراغ نمایشگر ۶.۶ اینچی رفته است؛ این در حالی است که رزولوشن تصویر دستخوش هیچ پیشرفتی نشده است. این یعنی هرچند نمایشگر بزرگتر تجربه‌ی کاربری بهتری را به دنبال دارد؛ اما نتیجه‌ی این افزایش اندازه و ثابت ماندن رزولوشن، کاهش تراکم پیکسلی است. به‌طوری که شاهد هستیم تراکم پیکسلی ۴۰۳ پیکسل در اینچ در A۵۴ به ۳۹۰ پیکسل در هر اینچ گوشی جدیدتر کاهش یافته است.

ناگفته نماند که یک تفاوت جزئی دیگر در این بخش وجود دارد که البته نه به خود نمایشگر بلکه به محافظ آن مربوط است. سامسونگ محافظ صفحه نمایش را از گوریلا گلس ۵ در A۵۴ به گوریلا گلس Victus+ در A۵۵ ارتقا داده است و این یعنی نمایشگر A۵۵ در برابر خط و خش و ضربات احتمالی مقاوم‌تر است.

رابط کاربری گوشی سامسونگ

سیستم عامل

وقتی صحبت از گوشی هوشمند می‌شود بخش نرم‌افزاری یا سیستم‌عامل نیز به اندازه‌ی سخت افزار اهمیت می‌یابد. سیستم‌عامل‌ها نسخه به نسخه در حال پیشرفت هستند. این پیشرفت هم از نظر ظاهری و بصری و هم از نظر سرعت و امکانات کاملا محسوس است. بنابراین، هرچقدر نسخه‌ی سیستم‌عامل بالاتر و جدیدتر باشد تجربه‌ی کاربری بهتری خواهیم داشت. به‌علاوه، از آنجایی که شرکت‌ها تا مدت‌زمان محدودی گوشی‌های خود را به‌روزرسانی نرم‌افزاری می‌کنند، خرید گوشی با سیستم‌عامل جدیدتر شانس دریافت به‌روزرسانی‌های بیشتری را به شما خواهد داد.

بر اساس آن‌چه گفته شد قطعا گوشی جدیدتر با نرم‌افزار به‌روزتر بر گوشی قدیمی‌تر ارجحیت دارد. در مورد A54 و A55 نیز این موضوع صدق می‌کند. گلکسی A54 در سال ۲۰۲۳ با اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 روانه‌ی بازار شد. سامسونگ A54 را یک سال بعد با اندروید ۱۴ و رابط کاربری One UI 6.1 عرضه کرد. شرکت کره‌ای برای هر دو گوشی ۴ سال آپدیت اندروید و ۵ سال آپدیت امنیتی را تضمین کرد. بنابراین، با خرید A55 یک نسخه اندروید بالاتر و یک سال آپدیت امنیتی بیشتر را دریافت خواهید کرد. اگر از جمله افرادی هستید که خیلی اهل گوشی عوض کردن نیستید، این یک سال تفاوت می‌تواند کاملا برایتان ارزشمند باشد.

آیا گلکسی A55 سامسونگ ارزش خرید دارد؟

در پاسخ به این سوال باید پرسید آیا شما جزو صاحبان نسخه‌های پیشین این گوشی هستید یا خیر. A55 به خودی خود یک پیشنهاد عالی برای کسانی است که به دنبال یک گوشی میان‌رده‌ی قدرتمند از یک شرکت معتبر تولید گوشی هوشمند هستند. این افراد با خرید A55 مزایای زیادی از جمله دوربین خوب، نمایشگر عالی، شارژدهی مطلوب و... را تجربه خواهند کرد.

در مورد افرادی که در حال حاضر یکی از گوشی‌های A52s، A53 و A54 را دارند وضعیت متفاوت است. این افراد با خرید A55 پیشرفت خاصی محرا احساس نخواهند کرد. بنابراین، می‌توان گفت سامسونگ A55 تنها در صورتی ارزش خرید دارد که کاربر فعلا گوشی‌های اخیر سری A سامسونگ نباشید.

مقایسه و خرید گوشی A55 از طریق زومیت

اگر قصد خرید گوشی A55 دارید می‌توانید این کار به صورت آنلاین و با کمک زومیت انجام دهید. بخش محصول زومیت به‌روزترین لیست قیمت گوشی سامسونگ را در خود جای داده است. در این بخش می‌توانید با انتخاب چند گوشی، مشخصات و قیمت آن‌ها را به صورت همزمان در یک صفحه مشاهده کنید تا مقایسه‌ی دقیق‌تری داشته باشید.

برای خرید گوشی سامسونگ با کمترین قیمت کافی است وارد صفحه‌ی این گوشی در بخش محصول زومیت شوید و ضمن مشاهده‌ی تصاویر و مطالعه‌ی مشخصات و نظرات سایر کاربران نمودار تغییرات قیمت آن را نیز بررسی کنید. در نهایت اگر تصمیم به خرید گوشی A55 یا هر مدل دیگر گرفتید، وارد زبانه‌ی فروشندگان و قیمت شده و خرید خود را از طریق یکی از فروشندگان آنلاین مورد تأیید زومیت انجام دهید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.