لبنیات مصنوعی بدون استفاده از دام ، قدمی دیگر به سوی محیط‌زیست پاک

استارت‌آپ «پرفکت دی» در سان‌فرانسیسکو می‌گوید محصولاتش مزه‌ای مشابه با لبنیات طبیعی دارند؛ اما عذاب وجدان مصرف‌کنندگانی را که در مورد خسارات بزرگ محیط‌زیستی نگرانند از بین برده است. پس از تولید گوشت در آزمایشگاه، برای شیر گاو بدون استفاده از حیوانات آماده باشید. یک استارت‌آپ در سان‌فرانسیسکو معتقد است که راه‌حلی برای احساس عذاب وجدان مصرف‌کنندگانی دارد که عاشق خوردن دسرهای لبنی، پنیر و ماست هستند، اما مخالف کشاورزی به سبک کارخانه‌ای و آثار محیط‌زیستی آن هستند. محققان می‌گویند این فرآورده لبنی ظاهر و طعم لبنیات طبیعی را دارد، با این تفاوت که هیچ حیوانی در تولید آن نقش ندارد.

Perfect Day ادعا کرده است از طریق ترکیبی از مخمر (که به‌صورت سلول‌های صاف، بیرنگ و بعضی از آنها دارای جوانه هستند)، DNA گاو و مواد مغذی گیاه، محصولی ایجاد کرده است که در طعم و ارزش غذایی مشابه شیر گاو است اما این حیوان در آن دخیل نیست و این شیر لبنی تولید شده هم گیاهی است و هم لاکتوز. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۹ ارزش فروش جایگزین‌های شیر مانند سویا، نارگیل و اخیرا شیر نخودفرنگی بیش از ۱۰ میلیارد دلار شود، اما آنها تاکنون تولید شیر سنتی و محصولات لبنی را قطع نکرده‌اند.رایان پاندیا یکی از موسسین پرفک دی می‌گوید: «جایگزین‌ها برای ماست، پنیر و بستنی بسیار بد هستند؛ به‌طوری‌که مردم حتی نمی‌خواهند آنها را امتحان کنند. بسیاری رژیم‌های گیاهی را جایگزین کرده‌اند؛ اما زمانی که باید پنیر را رها کنید با خود فکر می‌کنید که «بدون پنیر نمی‌توانم زندگی کنم؛ من عاشق پیتزا هستم». جزو فراموش‌شده در جایگزین‌های گیاه‌محور، پروتئین شیر است.

برای تولید شیر گاو بدون دخالت حیوان، پرفکت دی DNA گاو را (که به لطف دهه‌ها تحقیق توسط صنعت لبنیات، به آسانی در دسترس است) به مخمر اضافه می‌کند و برای ایجاد پروتئین شیر از طریق تخمیر، شکر اضافه می‌کنند. سپس این پروتئین‌های شیر با شکر، چربی و مواد مغذی ترکیب می‌شود تا محصول نهایی ایجاد شود. در واقع این محصول با پروتئین شیر تولید می‌شود. با این تفاوت که گاو این پروتئین را تولید نمی‌کند بلکه این پروتئین با مخمر ایجاد می‌شود. در واقع این شرکت نوع خاصی از مخمر را تولید می‌کند که می‌تواند شکر را به پروتئین شیر تبدیل کند. پاندیا می‌گوید: «ما مواد مغذی گیاه را می‌گیریم و با استفاده از پروتئین‌هایی که مشابه پروتئین‌های موجود در شیر گاو است، آنها را به همان شیوه‌ای که گاوها انجام می‌دهند به پروتئین‌های حیوانی تبدیل می‌کنیم. اما این کار را به شیوه کارآکتری انجام می‌دهیم؛ چرا که از یک سلول مخمر استفاده می‌کنیم، نه یک حیوان ۱۰۰ کیلویی».

گرچه هیچ نشانه‌ای از محصولات تجاری گوشت‌هایی که در آزمایشگاه تولید شده‌اند وجود ندارد، اما پرفکت دی می‌گوید قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۷ پنیر، ماست یا بستنی را نیز با این شیر درست کند. این محصول مشابه لبنیات ارگانیک قیمت‌گذاری خواهد شد؛ اما این شرکت انتظار دارد تا به سرعت یک قیمت پایین‌تر از محصول را نسبت به شیر طبیعی ارائه دهد. این استارت‌آپ پیش از این ۴ میلیون دلار از سوی سرمایه‌گذاران دریافت کرده است و با شماری از شرکت‌های لبنی سنتی نیز در حال گفت‌وگو است. پاندیا می‌گوید: «تصور می‌شد که ما مغضوب صنعت لبنیات خواهیم شد، اما حقیقت برعکس این ماجرا است. آنها ما را به‌عنوان راه‌حل بلندمدت برای مشکلاتی دیدند که حتی آنها را حل‌نشدنی می‌دانستند». مشکلاتی که شامل آلودگی آب و تغییرات اقلیمی می‌شود. ۲۵۰ میلیون گاو در جهان مسوول زیر ۳ درصد از انتشار گاز گلخانه‌ای در جهان هستند. در مطالعه‌ انجام شده توسط پرفکت دی نشان داده شد که شیر بدون استفاده از حیوان، از تقریبا ۸۴-۲۴ درصد انرژی کمتر، ۹۸ درصد آب کمتر، ۹۱-۷۷ درصد زمین کمتر و ۶۵-۳۵ درصد انتشار گاز گلخانه‌ای کمتر استفاده می‌کند.

پاندیا انتظار دارد به جای خاتمه دادن به مزارع سنتی پرورش گاو شیری، محصول شیر آنها کمک کند تا حتی نیاز به سیستم‌های مزرعه لبنی فشرده‌تر را خنثی کند؛ «ما اینجا هستیم تا گزینه دیگری برای افراد ایجاد کنیم. تقاضای بیشتر و بیشتری برای محصولات لبنی وجود دارد و این امر منجر به افزایش دامداری صنعتی شده است». این محصول در سال ۲۰۱۴ در مرحله پالایش بوده و احتمال می‌رود این شرکت تا سال آینده میلادی پنیر، ماست و شیر عرضه کند. محصولاتی که گفته می‌شود با تولید آنها مصرف آب و زمین به ترتیب ۹۸ و ۹۱ درصد کاهش می‌یابد.