ابزاری برای سرمایه‌گذاری سریع و آسان در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

لیوا ( Liwwa) یک پلتفرم سریع، ساده و ایمن است که سرمایه‌گذاران و وام‌گیرندگان را به یکدیگر متصل می‌کند. در واقع لیوا از طریق مشارکت سرمایه‌‌گذاران فردی، در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، سرمایه‌گذاری سریع و آسان انجام می‌دهد. طبق پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ توسط بانک جهانی و اتحادیه بانک‌های عربی بر بیش از ۱۳۰ بانک عضو منا (کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا) انجام شد، با تخمین یک شکاف بازار ۲۱۰ میلیون تا ۲۴۰ میلیارد دلاری در این کشورها، ۶۳ درصد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط دسترسی به منابع مالی ندارند. این شکافی است که لزوم وجود استارت‌آپ‌های تکنولوژی مالی را بیشتر می‌کند و این فرصتی بود که احمد مور و سامر آتیانی، موسسان لیوا نیز آن را به خوبی دریافتند. احمد مور، مدیر ارشد اجرایی این شرکت، پیش از گذار به روزنامه‌نگاری و انجام فعالیت‌هایی در بخش انگلیسی الجزیره، گاردین و سایر روزنامه‌ها، در نیویورک اوراق قرضه را سازماندهی می‌کرد. او سپس در دانشگاه هاروارد ثبت‌نام و مدرک خود را در رشته سیاست عمومی از این دانشگاه دریافت کرد.

تجربه سامر آتیانی، مدیر ارشد فناوری شرکت لیوا، شامل هدایت مهندسان نرم‌افزار در Wireless Generation می‌شود. این شرکت در ایجاد و توسعه نرم‌افزار فعالیت دارد و والدین دانش‌آموزان مدارس دولتی در نیویورک را قادر می‌سازد تا کارنامه تحصیلی فرزندان خود را بررسی کنند. او همچنین در Etsy.com به‌عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار نیز کار کرده است. در سال ۲۰۱۳، هنگامی که این دو در آزمایشگاه نوآورانه دانشگاه هاروارد بودند، شرکت لیوا را تاسیس کردند. لیوا یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی و سرمایه‌گذاری برای شناسایی شکاف در کسب‌وکارهای کوچکی است که دسترسی به سرمایه نداشته و بنابراین فرصتی نیز برای رشد در اختیار ندارند.

این موسسان همچنین با استفاده از مفهوم نوع‌دوستی انگیزه بیشتری پیدا کردند؛ مفهومی که با کمک به رشد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، رشد اقتصادی و مشاغل را بهبود خواهد بخشید. استارت‌آپ وام‌دهی همتا به همتا عمدتا بر ارائه وام‌ها به کسب‌وکارهای کوچک تمرکز می‌کند؛ که تقریبا به‌طور کامل بر سرمایه آنلاین و منبع‌یابی از وام‌دهندگان خرد و بنگاهی به‌جای سپرده‌گذاران فعالیت می‌کند. این استارت‌آپ در مارس ۲۰۱۵ با یک دفتر در امان(پایتخت اردن) و یک دفتر در نیویورک فعالیت‌هایش را آغاز کرد و می‌خواهد تا پیش از پایان سال ۲۰۱۶ در امارات متحده عربی نیز دفاتر خود را راه‌اندازی کند. تلاش‌های آنها توجه سرمایه‌گذاران بسیاری را به خود جلب کرده است.

در مارس ۲۰۱۵ لیوا ۵۰۰ هزار دلار از نوع ۱seed جمع‌آوری کرد که توسط شرکتDASH Ventures با بانک الاتحاد و یک شرکت سرمایه‌گذاری فرشته به نام MENA Venture Investments انجام شد و در آوریل ۲۰۱۶، این استارت‌آپ ۳/ ۲ میلیون در دور اول سرمایه‌گذاری‌ها توسط سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر به‌دست آورد که توسط سیلیکون بادیا، شرکت دش ونچرز و سمیح توکان، رئیس گروه اینترنتی جبار انجام شد. همه اینها در حالی بود که همه آنها در «سرمایه با فروش سهام» نیز سهیم شدند و بنابراین این شرکت به‌طور کل شاهد ۸/ ۲ میلیون دلار افزایش در درآمد بود. دش ونچرز به لیوا کمک کرده است تا معامله‌های مهمی با بانک‌های محلی داشته باشد، گرچه رابطه سیلیکون بادیا با نهادهای مالی پیشتر نتایج بسیاری به‌دست آورده است. در واقع، مور باور دارد که پیاده‌سازی آنها توسط سرمایه‌گذارانی تسریع می‌شود که بازارهای محلی را می‌شناسند و در خلال آن فعالیت می‌کنند. از طرفی سرمایه‌گذارانی مانند عمر جی. ساتی، مدیرعامل و یکی از موسسان دش ونچرز فرصت لیوا را در بازار وام‌دهی آنلاین دید و به محصول، تیم و تکنولوژی لیوا ایمان داشت. او می‌گوید: «تکنولوژی ارزشیابی اعتبار نوآورانه لیوا، تعهد آنها در استفاده از داده‌ها برای انجام تصمیمات، تمرکز قوی در خدمات مشتری و یک تیم کامل و متمایز، شرکتی را نشان می‌دهد که در تثبیت خود به‌عنوان یک پیشگام منطقه‌ای برای وام‌دهی بازار توانا است.»

فرآیند

مور، محدوده کوتاه زمانی، بین مرحله اول سرمایه‌گذاری لیوا و مرحله آخرین آن، را به عملکرد این استارت‌آپ نسبت می‌دهد: «در اولین سال فعالیت‌هایمان متعهد به ۸/ ۱ میلیون دلار در ۸۱ کسب‌وکار کوچک شده‌ایم. همچنین بخش بزرگی از این شکاف را در گسترش تکنولوژی اختصاصی حول ارزیابی‌های اعتبار از بین بردیم». به گفته مور هر زمان که آنها احساس کردند جست‌وجوی دوباره سرمایه‌گذاری ضروری است، سعی می‌کنند همیشه در تماس با سرمایه‌گذاران باشند. او همچنین می‌گوید آنها خوش‌شانس بوده‌اند که سیلیکون بادیا یک تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با آنها امضا و رابطه بهتری با دش ونچرز ایجاد کرد. به‌طوری که آنها (و سیلیکون بادیا) همراه با مور و آتیانی به هیات‌مدیره پیوستند.

در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

با اعلام نظر مور در مورد اینکه آنها چگونه در توسعه تکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌کنند، گسترش خدمات آنها به امارات متحده عربی در زمستان ۲۰۱۶ در دستور کار این شرکت قرار دارد: « مقایسه در فرآیند ارزیابی اعتبار به ما اجازه خواهد داد تا مسوولیت بدهی در بازارهایی مانند مصر و مراکش را به عهده بگیریم. پیشرفت ما در افزایش سرمایه زمانی خواهد بود که سرمایه‌گذاران پیشرو هیجان‌زده شوند. پیش از اینکه عمر جی. ساتی از شرکت دش ونچرز واقعا در آنچه ما ساخته بودیم شرکت کند، یک سال و نیم زمان صرف افزایش سرمایه در اردن کردیم.» به‌طور مشابه، هاگوپ تامینیان (رئیس سرمایه‌گذاری در سیلیکون بادیا) به این شرکت علاقه نشان داده و دائما در تماس با این شرکت بوده است. عمر و هاگوپ تجربیات خدمات مالی را به اشتراک می‌گذارند. آگاهی از این نکته ضروری است که در هر مورد سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیری وجود دارند که فضای بازی آنلاین را دوست دارند و افراد دیگری که مدیریت لجستیکی را می‌خواهند؛ اگر مطمئنید که با افراد درستی صحبت می‌کنید، بسیار مهم است که بدانید چه چیزی به آنها انگیزه می‌دهد. گذشته از این، اگر بتوانید آن زمینه مشترک را بیابید، ممکن است این وجه مشترک زمینه‌ساز مکالمات جدی‌تر باشد. شما می‌خواهید سرمایه‌گذارانتان دقیقا ببینند که چگونه می‌توانند به پیاده‌سازی این امور به شما کمک کنند.»

منبع: entrepreneur

پی‌نوشت:

1. در فرهنگ سرمایه‌گذاری seed stage یا مرحله اولیه به معنای سرمایه‌گذاری در ایده‌ای است که هنوز به یک شرکت تبدیل نشده است.