دسترسی به قابلیت‌های به روز شده ویندوز 10

شرکت مایکروسافت به وسیله سیستم عامل جدید ویندوز ۱۰ ویژگی‌های جالبی برای کاربران فضای مجازی رو کرده است. ویندوز ۱۰ از جمله سیستم عامل‌های محبوب برای دسکتاپ‌های کامپیوتری و رومیزی است که این روزها جسته و گریخته اخباری از اضافه شدن ویژگی‌های جالب آن به گوش می‌رسد. در کنار ویژگی‌هایی که در ابتدای رونمایی از این سیستم عامل عرضه شد حالا بعد از گذشت یک سال، اخباری از به روز رسانی این سیستم عامل به گوش می‌رسد که مسوولان مایکروسافت قصد داشتند آنها را راه‌اندازی کنند و حالا زمان آن فرا رسیده است. سیستم عامل ویندوز ۱۰ یک‌سال پیش و درحالی‌که بسیاری از کاربران در سراسر دنیا منتظر ارائه آن بودند، عرضه شد که بسیاری از قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۰ بخشی از پروژه اپلیکیشن‌های فراگیر ویندوز هستند. در ادامه برخی از جدیدترین ویژگی‌های ویندوز ۱۰ را در کنار ویژگی‌های پیشین آن بررسی می‌کنیم.

اطلاع از ترافیک با ویندوز ۱۰

یکی از جدیدترین اقدامات در زمینه به‌روزرسانی این سیستم عامل به‌روزرسانی نقشه‌های آن است تا کاربران با دسترسی به اطلاعات دوربین‌های ترافیکی شهرهای مختلف بتوانند از آخرین وضعیت خیابان‌ها مطلع شوند. بر این اساس کاربران با استفاده از نقشه جدید ویندوز ۱۰ می‌توانند ترافیک مسیر منزل تا محل کار و دیگر مسیرهای روزمره را کنترل کنند تا بتوانند راهی خلوت‌تر برای رسیدن به مقصد بیابند. آنان برای این کار تنها باید برروی آیکون ترافیک در نقشه کلیک کنند و از این طریق از میزان ترافیک در هر خیابان و بزرگراه مطلع شوند. با توجه به دریافت این اطلاعات از دوربین‌های ترافیکی آنلاین، داده‌های یاد شده به‌طور آنی به روز می‌شوند. دسترسی مایکروسافت به این داده‌ها از اواخر سال ۲۰۱۵ ممکن شد. فعلا این شرکت به اطلاعات بیش از ۳۵ هزار دوربین در ۱۱ کشور دسترسی دارد. فعلا تنها برخی کاربران حرفه‌ای و برنامه نویسان به این خدمات دسترسی دارند و بعد از بررسی‌های نهایی عموم کاربران ویندوز ۱۰ می‌توانند از خدمات یاد شده استفاده کنند. پیش از این گوگل و اپل نیز در خدمات نقشه خود که بر روی گوشی‌های اندرویدی و سیستم‌عامل iOS اپل در دسترس بود، بررسی وضعیت ترافیکی را برای کاربران ممکن کرده بودند.

سنجاق کردن نرم‌افزار به دسکتاپ مجازی

به‌روزرسانی ویندوز ۱۰، فقط شامل ابزارهای مخصوص کاربران حرفه‌ای نیست. قابلیت دسکتاپ مجازی معرفی شده در این ویندوز جدید، هم‌اکنون امکان سنجاق کردن (pin) یک نرم‌افزار در حال اجرا را به همه دسکتاپ‌های مجازی فراهم می‌کند. قابلیتی کاربردی برای اینکه یک نرم‌افزار ویژه برای همیشه در جلو و مرکز سایر پنجره‌های نرم‌افزارها باشد. برای فعال کردن این ویژگی جدید، ابتدا باید بر روی آیکون Task View کلیک کنید تا قادر به مدیریت دسکتاپ‌های مجازی باشید. سپس بر روی پنجره نرم‌افزار مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Show this window on all desktops را انتخاب کنید.

تم سیاه

با به‌روزرسانی سالانه ویندوز ۱۰، بالاخره تم سیاه رنگ هم برای افرادی که به دنبال روشنایی کمتر نمایشگر هستند و معتقد بودند که تم ویندوز ۱۰ روشنایی بیش از حدی دارد، به مجموعه تم‌های این سیستم عامل افزوده شده است. برای دسترسی به این تم، باید به مسیر Settings → Personalization → Colors مراجعه کنید.

بهبودهای مرورگر اج

اگر از مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۰ (Edge) استفاده می‌کنید، باید گفت که استفاده از این مرورگر بهبودهای قابل‌توجهی یافته است. کاربران می‌توانند با کلیک بر روی منوی افتادنی با آیکون سه نقطه افقی واقع در گوشه بالایی سمت راست این مرورگر، مانند دیگر نرم‌افزارهای مشابه، اقدام به نصب افزونه کرده و افزونه‌های نصب شده را مرور کنند. هنگام خریدهای اینترنتی با مرورگر اج، کورتانا به صورت یک پنجره فرعی ظاهر شده و کوپن‌های تخفیف خرید را به کاربران پیشنهاد خواهد داد. یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی که اخیرا به این مرورگر اضافه شده، توانایی همگام‌سازی وب‌سایت‌های برگزیده (bookmark) و دیگر موارد بین چند دستگاه ویندوز ۱۰ است. انجام این کار منوط به فعال بودن قابلیت همگام‌سازی در حساب کاربری و استفاده از این حساب در همه دستگاه‌های ویندوز ۱۰ یک کاربر است. اج هم مانند مرورگر کروم شرکت گوگل دارای قابلیت متوقف کردن خودکار تبلیغات مبتنی‌بر فلش شده است. با این قابلیت بسیار مفید، می‌توانید از دستگاه‌های قابل حمل ویندوز ۱۰ دارای باتری به مدت طولانی‌تری استفاده کنید.

تقویم مفید نوار وظیفه

ویژگی‌های جذابی به تقویم موجود در نوار وظیفه به‌روزرسانی سالانه ویندوز ۱۰ افزوده شده است. در گذشته این ابزار فقط یک تقویم ساده و ابتدایی بود. هم‌اکنون تقویم نوار وظیفه با نرم‌افزار تقویم (Calendar) اصلی در ارتباط است. به طوری که کاربران می‌توانند با کلیک بر روی تاریخ یا ساعت موجود در نوار وظیفه، نمایی کلی از برنامه‌ریزی روزانه خود را همراه با تقویم کامل مشاهده کنند. این ویژگی کاربردی بی‌نظیر است.به علاوه با به‌روزرسانی سالانه، تاریخ و زمان در نوار وظیفه دیگر نمایشگرهای متصل شده به رایانه هم نشان داده خواهد شد. قبلا فقط در نمایشگر اصلی امکان مشاهده تاریخ و زمان وجود داشت.

ارتباط نزدیک با کورتانا

شرکت مایکروسافت نرم‌افزار کورتانا را برای همه گوشی‌های هوشمند ویندوزی، اندرویدی و آی‌فون‌های شرکت اپل توسعه داده است. بنابراین کورتانا می‌تواند ارتباط نزدیک‌تری با پلت‌فرم‌های رقیب برقرار کند. این دستیار دیجیتالی به اعلان ها و هشدارهای مربوط به کاهش شارژ باتری دسترسی داشته و می‌تواند آنها را به رایانه ویندوزی ارسال کند. در این صورت، کاربر نیاز کمتری به خارج کردن گوشی هوشمند خود از جیب یا کیف داشته و نسبت به زمانی که نمایشگر گوشی به‌طور مداوم به‌منظور بررسی اعلان‌ها روشن می‌شود، مصرف شارژ باتری هم کاهش خواهد یافت. در این صورت حتی می‌‌توان با کورتانا به پیامک‌های دریافتی پاسخ داده و بر روی رایانه ویندوزی به مسیرهای نقشه دسترسی داشت.

یک منوی شروع جدید

شرکت مایکروسافت در به‌روزرسانی اش، منوی شروع را نسبت به قبل اندکی بهبود بخشیده و تقریبا آن را از نو طراحی کرده است. در نسخه قبلی منوی شروع، بخش‌های most used مربوط به نرم‌افزارهای پراستفاده، recently added مربوط به نرم‌افزارهای تازه نصب شده همراه با بخش‌های Settings، Power، File Explorer و غیره در بخش سمت چپ و پایین آن قرار داشتند. در این منو، کاربران برای دسترسی به همه نرم‌افزارهای نصب شده باید بر روی دکمه All Apps کلیک می‌کردند.

با به‌روزرسانی جدید گزینه‌های مختلف موجود در منوی شروع (Start Menu) قبلی مانند Power، Settings و User Account به صورت یک آیکون در منوی نواری شکل عمودی واقع در سمت چپ این منو مستقر شده اند. با کلیک بر روی آیکون سه خط افقی (همبرگری)، منویی به نام START باز می‌شود که گزینه‌های یاد شده را همراه با نام کامل آنها نمایش می‌دهد. هم‌اکنون بخش‌های most used و recently added به همراه همه نرم‌افزارهای نصب شده در رایانه، در یک فهرست اصلی و یکپارچه قرار دارند. اگرچه این تغییرات جزئی هستند اما حس یکپارچگی بیشتری را به کاربر القا می‌کنند. متاسفانه در سیستم عامل ویندوز ۱۰ مورد بررسی ما، منوی شروع جدید مملو از نرم‌افزارهای پیشنهادی بوده و برای افرادی که میانه خوبی با تبلیغات ندارند، بسیار آزاردهنده خواهد بود.

نرم‌افزار Connect

همچنین نرم‌‌افزارهای جدیدی هم به این سیستم عامل افزوده شده است. نرم‌افزار جدید Connect امکان اتصال گوشی هوشمند به یک رایانه ویندوز ۱۰ را برای کاربران فراهم می‌کند. این قابلیت با استفاده از ویژگی Continuum دستگاه‌های قابل حمل ویندوز ۱۰ و بدون نیاز به داک سخت‌افزاری یا Miracast با رایانه ویندوز ۱۰ ارتباط برقرار می‌کند. اگر از رایانه ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید که قادر به ارسال سیگنال‌های Miracast (استانداردی برای اتصال بی‌سیم دستگاه‌ها) است، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار Connect، بازهم بدون بهره‌مندی از داک یا آداپتور در دستگاه دریافت کننده، محیط دسکتاپ آن را به دیگر رایانه‌های دارای ویندوز ۱۰ ارسال کرده یا به اصلاح آن را در رایانه دوم استریم کنید. این قابلیت می‌تواند هنگام ارائه‌های دانشگاهی بسیار مفید باشد. نرم‌افزار کانکت (Connect) به‌دلیل جدید بودن، دارای امکانات بسیار ابتدایی بوده و راه زیادی برای پیشرفت کردن در پیش دارد.

شکلک‌های جدید و قابلیت‌های باتری

در بروز رسانی‌های اخیر همچنین ایموجی‌ها یا شکلک‌های جدیدی به ویندوز ۱۰ افزوده شده است. همچنین بخش تنظیمات مربوط به باتری دستگاه، قبلا با نام Battery Saver شناخته می‌شد؛ اما هم‌اکنون تحت عنوان Battery در نرم‌افزار تنظیمات (Settings) موجود است. تنظیمات مربوط به فعالیت هر یک از نرم‌افزارهای فروشگاه ویندوزی نیز در پس‌زمینه سیستم عامل، علاوه‌بر گزینه‌های اجرای همیشگی در پس زمینه (Always allowed in background) و عدم اجرا در پس‌زمینه (Never allowed in background)، دارای گزینه جدیدی تحت عنوان مدیریت به وسیله ویندوز (Managed by Windows) شده است.با وجود این گزینه، هنگام فعال بودن Battery Saver نرم‌افزارهای در حال اجرا در پس‌زمینه سیستم عامل متوقف می‌شوند. به علاوه، این نرم‌افزارها برای جلوگیری از مصرف بیش از حد شارژ باتری به صورت موقت بسته شده یا به منوی شروع سنجاق خواهند شد. در این صورت، کاربر به راحتی می‌تواند در زمان مورد نظر خود، اقدام به اجرای دوباره نرم‌افزار سنجاق شده بکند.

چندین دسکتاپ

امکان دارد صفحه اصلی کار شما در ویندوز بسیار شلوغ باشد و یا چندین نفر از یک سیستم استفاده کنند و هر شخص خواهان قرار دادن نرم‌افزارهای دلخواه بر روی دسکتاپ باشد. در ویندوز ۱۰ امکان استفاده از چندین دسکتاپ و قابلیت سوئیچ بین آنها فراهم گردیده است.

جست‌وجوی سریع‌تر

مایکروسافت قصد دارد File Explorer ویندوز ۱۰ را به‌نوعی هوشمند سازد تا پوشه‌هایی که شما بیشتر به آنها سر می‌زنید را به خاطر سپرده تا در صورت جست‌وجوی فایلی، پوشه‌های پربازدید را در رأس جست‌وجو قرار دهد.با این کار احتمال سریع‌تر پیدا شدن فایل نیز افزایش خواهد یافت.

اضافه شدن دکمه کار و قالب‌بندی بهتر

با کلیک بر روی این دکمه به ویندوز ۱۰ می‌آیید به طوری‌که می‌توان به‌سرعت بین نرم‌افزارها و دسکتاپ‌های متفاوت سوئیچ کرد. همچنین ویندوز جدید این امکان را می‌دهد که به‌صورت همزمان از ۴ نرم‌افزار استفاده کنید و تمام آنها را به‌صورت کامل مشاهده کنید.در این طرح جدید، صفحه به یک مربع تقسیم می‌شود. ویندوز جدید همچنین نرم‌افزارهایی که به‌طور پنهان در حال فعالیت می‌باشند را به کاربر اطلاع می‌دهد و حتی به‌طور هوشمند پیشنهادهایی باکار در حال انجام کاربر برای استفاده از نرم‌افزارها و پر کردن فضای خالی صفحه ارائه می‌کند.

دسترسی به قابلیت‌های به روز شده ویندوز 10