بارداری و مراقبت روش‌های طبیعی

مداوا با روش‌های طبیعی، علم و دانش به دست آمده از طریق تجربه و شناخت است. به‌طوری که روش‌ها و داروهای به کار گرفته شده در طی صد‌ها سال موثر بودن خود را ثابت کرده‌اند. پایه‌گذاران این روش پزشکان در دوران باستان بوده‌اند. آنان داروهایی را به کار می‌بردند که فقط از طبیعت به دست می‌آید. مانند گیاهان دارویی، هموپاتیک‌های به‌دست آمده از مواد طبیعی، تغذیه صحیح، استفاده از آب، لجن و خاک‌های شفا بخش و تغییر آب و هوا.

در مورد کودکان گرما و آرامش جزو مهم‌ترین داروها شمرده می‌شوند.

هدف از درمان براساس روش‌های طبیعی فعال کردن قدرت نیروهای شفابخش درونی در شخص و ممانعت از بروز عوارض جسمانی مضر است. یعنی شخص بیمار باید در صورت ضرورت، نحوه زندگی‌اش را تغییر دهد. برای معالجه، اغلب به کار بردن مواد غذایی با ارزش به بیماران توصیه شده است، زیرا تغذیه غلط به معنای آسیب رساندن به جسم است.

دوران بارداری

اگر به زودی باردار می‌شوید، بهتر است عادات زندگی‌تان را به‌صورت ریشه‌ای تغییر ندهید. در صورتی که ذاتا شخص فعال و پرجنب و جوشی هستید، بهتر است هنگام بارداری نیز همان فعالیت‌ها و حرکات را انجام دهید و اگر آدم فعالی نیستید، بهتر است هنگام بارداری تمرینات و فعالیت‌های شدید را شروع نکنید و فقط احتیاجات معمولی خود را رفع کنید.

الکل و سیگار (نیکوتین) مصرف نکنید

الکل و نیکوتین مواد سمی‌اند و به راحتی از دیواره جفت عبور می‌کنند و وارد بدن جنین می‌شوند. نتیجه مصرف الکل در دوران بارداری، نارسی و عدم تکامل تمام اعضای بدن جنین به خصوص مغز و کبد اوست. نوزادانی که از مادران الکلی به دنیا می‌آیند اغلب از نظر روانی خراب و به‌طور کلی علائمی از عقب‌ماندگی دارند، به همین دلیل بهتر است در دوران بارداری از نوشیدن نوشابه‌های الکلی خودداری شود. به مادران سیگاری باید گفت که نیکوتین و اثرات به جا مانده ناشی از دود سیگار جزو سموم عروقی است که به طرز عجیبی در نوزادان زمینه را برای ناراحتی‌های عروقی و سکته افزایش می‌دهند و در بعضی از موارد نیز باعث عقب‌ماندگی جزئی می‌شوند.

تغذیه صحیح

تکامل و رشد جنین در رحم مادر تحت تاثیر کیفیت مواد غذایی مصرفی مادر است. سعی کنید در این دوران از موادی که بدون استفاده از کودها و مواد شیمیایی پرورش یافته‌اند یا تهیه شده‌اند تغذیه کنید. از مصرف زیاد پروتئین خودداری کنید. خوردن روزانه یک عدد تخم‌مرغ ضروری نیست. از خوردن شیرینی زیاد خودداری کنید و از مصرف غذاهای آماده که همیشه ماهیت طبیعی آنها تغییر کرده و به‌صورت صنعتی موادی به آنها اضافه شده است، دوری کنید. چای سیاه و قهوه را رقیق‌تر بنوشید. در مورد گوشت قرمز بهتر است فقط از گوشت گاو استفاده کنید و از مصرف گوشت گوسفند، حیوانات غیر اهلی یا حتی گوساله خودداری کنید، زیرا در پرورش این حیوانات اغلب از هورمون‌های رشد و آنتی‌بیوتیک به‌طور مستقیم یا مخلوط در علوفه و غلات مصرفی‌شان استفاده می‌شود. تا حد ممکن از خوردن سوسیس و کالباس دوری کنید، چون گوشت مصرفی در تولید این محصولات غذایی کیفیت پایینی دارد و افزودنی‌های کنترل نشده به آنها اضافه می‌شود، علاوه بر آن حاوی مقدار زیادی چربی نیز هستند.

شما باید از غلات، همچنین شیر و فرآورده‌های شیری بیشتر استفاده کنید. با نوشیدن روزانه یک لیتر شیر شیرین شده در صورت سازگاری آن با ذائقه‌تان و خوردن میوه و سبزی ها، نه تنها پروتئین مورد نیاز بلکه انرژی زیادی نیز دریافت خواهید کرد. فرآورده‌های مختلف شیر و لبنیات نیز به علت تنوع‌شان جانشین خوبی هستند. بهتر است از نان سبوس‌دار گندم و جو استفاده کنید. تا حد ممکن سالاد بیشتری بخورید و برای طعم‌دار کردن آن به جای ادویه تند یا نمک از سبزی‌های معطر استفاده کنید. به مرتب بودن کار دستگاه گوارش نیز باید توجه داشته باشید. خوردن چند عدد برگه آلو سیاه یا انجیر خشکی که شب قبل خیسانده‌اید برای صبحانه کاملا مناسب و برای تنظیم کار روده‌ها بسیار مفید است.