17 گام مدیریت منابع

برنامه‌ریزی به‌عنوان نخستین گام در اجرای درست مدیریت اقتصادی خانواده است. به این معنی که چه چیزهایی را چگونه برای دست یافتن به چه هدفی، چه موقع و کجا هزینه کنیم. هرگاه تصمیم‌گیرندگان یک خانواده به این سوالات ساده پاسخ‌های مناسب دهند، منابع دخل و خرج بهتر شناسایی شده و نیازهای مادی پاسخ داده می‌شود. ارسطو اقتصاد را علم خانه‌داری می‌دانست. اما هنر اقتصاد خانواده به معنی برقراری تعادل میان منابع محدود درآمدی و مخارج است و تامین اقتصادی یکی از رموز بقای خانواده‌هاست.

اقتصاد خانواده را می‌توان چگونگی سازمان‌دهی و مدیریت منابع خانه تعریف کرد. می‌توان فهرست کاملی از زمان، پول، فضای زندگی و... تهیه کرد. شاید اقلام این فهرست متفاوت به‌نظر برسد، ولی همه آنها دارای یک ویژگی مشترک هستند. ویژگی همه این اقلام در زندگی امروز این است که کمیاب هستند. حتما شنیده‌اید که مردم می‌گویند‌ کاش وقت بیشتری داشتم، کاش خانه بزرگ‌تری داشتم، کاش پول بیشتری داشتم و.... هرچند که خانواده به غیراز منابع مادی، منابعی نظیر عشق، وحدت خانواده، خاطرات خوش، لحظه‌های شادمانه خانوادگی و... در اختیار دارد که قابل تبدیل به پول نیست اما نقش منابع مادی هم آن قدر اهمیت دارد که کارشناسان مدیریت اقتصاد، خانواده را یکی از ارکان تحقق رویای خوشبختی و موفقیت عنوان می‌کنند. شیوه مدیریت اقتصادی خانواده‌ها، امروزه بخش عمده‌ای از هویت آنان را تشکیل داده که رونق و شکوفایی اقتصادی، رشد و ترقی خانواده را در پی خواهد داشت. از این رو کارشناسان اقتصاد خانواده ۱۷ گام اولیه را برای مدیریت منابع مالی خانواده پیشنهاد می‌کنند:

۱-کاملا مشخص کنید چقدر پول می‌خواهید که این موضوع اهمیت بسیاری دارد چراکه با مشخص شدن این مبلغ برنامه‌ریزی‌های شما نیز تعیین و مشخص خواهد شد. اینکه عده‌ای در مبلغ خاصی متوقف می‌شوند حتما دلایلی دارد و باید کشف کنید چرا مثلا به ذهن ما بالاتر از مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان نمی‌رسد، در صورتی که می‌توان برنامه‌ریزی کرد که میلیاردها تومان به دست آورد.

۲ - مبلغ مورد نظر را روی کاغذ بنویسید. اهمیت این مرحله بدین خاطر است که در مبحث هدف‌گذاری تمام اهداف باید مکتوب باشند. فرق بین آرزو و هدف این است که اهداف همان آرزوهای ذهنی شما هستند که روی کاغذ نوشته می‌شوند.

۳ - برای به دست آوردن هر چیزی باید چیز دیگری را از دست بدهید. در واقع رسیدن به هر هدفی بهایی دارد که مسلما باید بهای آن را بپردازید. به دست آوردن ثروت زیاد علاوه‌بر هدف‌گذاری به تلاش وافر نیاز دارد، گاهی مجبور باشید از خواب خود بزنید و مجبور شوید ساعت‌های بیشتری کار کنید.

۴ - ساده بنویسید چه مسیری را برای به دست آوردن پول طی می‌کنید. در واقع با این کار ذهن خود را به‌کار می‌اندازید تا ایده‌پردازی کند و در مسیر خلاقیت حرکت کنید. این ایده‌ها و تفاوت هاست که باعث رسیدن به ثروت و موفقیت بیشتر خواهد شد.

۵ - مثبت بنویسیم. ضمیر ناخودآگاه شما تنها معانی مثبت را درک و طبق آن برنامه‌ریزی می کند، بنابراین برای تمام هدف‌گذاری‌ها و از جمله هدف‌گذاری جهت رسیدن به ثروت مورد نظرتان تمام جملات شما باید بار مثبت داشته باشد.

۶- در طول راه باید مسیرهای اضطراری داشته باشید. در واقع باید قبل از وقوع اتفاق، راهکار رهایی از آن را در برنامه‌های خود داشته باشید تابلافاصله پس از وقوع بتوانید همچنان در مسیر اهداف خود حرکت کنید.

۷- در هر تجربه منفی یک تجربه مثبت قرار دارد. در واقع تمام اتفاقات زندگی شما چه خوب و چه بد سرانجامی خوب دارند که درحقیقت به نفع شماست اما گاهی با عجول بودن، نمی‌خواهید مثبت بودن آن را درک کنید.

۸- تاریخ تعیین کنید و قبل از آنکه دیر شود، توقف و مسیر دیگری را انتخاب کنید، با مشخص شدن تاریخی که می‌خواهید به اهدافتان برسید را برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنید و در صورتی‌که تشخیص دهید در تاریخ مورد نظر نمی‌توانید به آن دست یابید مسیر خود را تغییر دهید.

۹- فقط روی خودتان حساب کنید.اهدافی که شما قرار می‌دهید تنها باید به‌خاطر خودتان باشد و نه به‌خاطر دیگری. هرکس نتیجه کارهای خودش را می‌بیند و در مبحث به دست آوردن ثروت باید توجه داشته باشید این نکته بسیار مهمی است که به کسی وابسته نباشید و تنها روی پای خود بایستید و با تمام تلاش خود به پیش بروید.

۱۰ - باید کار کنید. اصلا و به هیچ عنوان کیسه پول شما از آسمان به زمین نخواهد افتاد. برای به دست آوردن آن تلاش و کار کنید و با هدف‌گذاری ها، رسیدن به هدف را برای خود تسریع کنید.

۱۱- داشتن تصویر ذهنی مناسب از هدف. برای رسیدن به هدف باید از آن تصویر تصویر روشنی داشته باشید تا بتوانید با تجسم خلاق، آن‌را به واقعیت نزدیک کنید و در ضمن جزئیات مثبت و منفی آن‌را نیز در نظر داشته باشید.

۱۲- باید چیزی را که می‌خواهید با تمام وجود بخواهید. درواقع باید هدف مورد نظر آنقدر سوزان باشد تا اشتیاق لازم را در شما به وجود آورد تا در تمام لحظه‌های خود با تجسم خلاق، هدف مورد نظر را تصویر سازی کنید.

۱۳ -فرصت‌های طلایی را که همیشه و همه جا وجود دارند، شناسایی کنید. در اطراف شما همیشه فرصت‌های طلایی وجود دارند که باید آنها را شناسایی کنید و از آنها بهره‌مند شوید. شاید جابه‌جا کردن یک شی از یک شهر به شهر دیگر، آوردن محصولی از شمال ایران به تهران یا از تهران به شهرهای دیگر یا ارائه خدماتی خاص، یک فرصت طلایی محسوب شود که باید آن‌را شکار کنید.

۱۴- داشتن بخشش نسبت به دیگران. در تمام لحظه‌های خود باید این حس بخشش را داشته باشید و بدانید با بخشش، چندین برابر آن‌را دریافت خواهید کرد و انرژی کائنات به سمت شما حرکت خواهند کرد.

۱۵- پول را صحیح مدیریت کنید. پول را دوست خود بدانید و از ولخرجی‌ها و بدون برنامه‌ریزی خرج کردن پرهیز کنید و بدانید پولی که به دست می‌آورید باید در مسیر درست خود حرکت کند.

۱۶- سرمایه اولیه را همیشه حفظ کنید. سرمایه اولیه شما باید حفظ شود و از این سرمایه اولیه، سود حاصل و به آن اضافه شود. این اصل یکی از اصول مهم سرمایه‌گذاری است که باید در همه حال در نظر داشته باشید.

۱۷- درآمد را دوباره سرمایه‌گذاری کنید. این نکته مهمی است که درآمد خود را صرف امورات زندگی روزمره نکنید و در عوض کاری کنید که با سرمایه‌گذاری مجدد ارزشی پایا در زندگی شما پیدا کند.