سود میلیاردی در نیم ساعت

خرید و فروش خودروهای پرفروش در ایران روالی دارد که در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود. هر چند این روال را باید به پای انحصار در صنعت خودروی کشور گذاشت اما از عجایب روزگار است که خودروسازان و مسوولان صنعتی هیچ‌گاه گام موثری برای جلوگیری از دلالی در بازار خودروی کشور برنداشته اند و پس از چندین دهه اگر خودروسازی قصد پیش فروش خودرویی مناسب را داشته باشد در وهله اول این دلالان یا نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز هستند که بی‌نصیب از این شرایط خوب نمی مانند.

هر چند در دوره‌هایی بخصوص دهه ۷۰ به دلیل انحصار و تولید اندک خودروسازان، خرید و فروش خودرو با واسطه دلالان صورت می‌گرفت و عده‌ای با خرید حواله از شرکت‌های خودروساز آن را با سود سرشاری که نصیبشان می‌شد به بازار عرضه می‌کردند اما این روال در شرایط کنونی که تولید خودرو به بیش از یک میلیون دستگاه می‌رسد نیز ادامه یافته و با عرضه هر خودروی جدیدی از سوی شرکت‌های خودروساز، دلالان به سرعت دست به کار می‌شوند. مثلا خودروی دنا تا پیش از عرضه کامل آن به بازار با پنج تا شش میلیون تومان افزایش قیمت همراه شد و دلالان بازار و برخی از نمایندگی‌ها تا توانستند با خرید و فروش حواله این خودرو، قیمت کاذبی برای آن ایجاد کردند. همانطور که گفته شد خودروسازان کشورمان طی دو دهه که از عرضه خودروهای جدید به بازار می‌گذرد هیچ راهکاری برای جلوگیری از این سیستم معیوب به‌کار نبردند، این در شرایطی است که دلالان و نمایندگی‌های متخلف از این راه سود سرشاری را نصیب خود کرده‌اند کما اینکه با تمهیداتی در این مورد، این سود می‌توانست نصیب خودروسازان یا مشتری واقعی شود.

اما آخرین نمونه از دلالی در عرضه خودروهای جدید می‌توان به خرید و فروش خودروی ساندرو استپ وی اشاره کرد، خودرویی که چندی پیش از سوی شرکت پارس خودرو رونمایی و بلافاصله توسط این شرکت به فروش رسید. ثبت نام فروش فوری و پیش فروش ساندرو استِپ وی محصول جدید پارس خودرو از روز شنبه سوم مهرماه ۹۵ در نمایندگی‌های مجاز گروه خودروسازی سایپا در سراسر کشور آغاز شد. این خودرو در دو مدل اتومات (فروش فوری و پیش‌فروش) و در مدل دستی فقط به‌صورت پیش‌فروش به مشتریان عرضه شد. این خودرو با رنگ‌های مختلف با قیمت ۴۶٫۵ میلیون در مدل دنده‌ای و مدل اتوماتیک آن با قیمت ۵۲٫۵۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد. اما روال کار به این صورت بود که باید قبل از ساعت ۱۱ در نمایندگی‌های پارس خودرو حضور می‌یافتید و نمایندگی درخواست شما را ثبت می‌کرد و امکان ثبت درخواست از طریق اینترنت برای مشتری نهایی فراهم نبود.در نهایت اینکه مدیر بازاریابی و فروش سایپا پس از گذشت ساعاتی از ثبت نام اعلام کرد که خوشبختانه استقبال از خرید این خودرو به نحوی بود که ظرفیت تولید در نظر گرفته شده جهت ماه‌های اعلامی در مدت کمتر از ۳۰ دقیقه ۴۰۰۰ دستگاه خودرو به فروش رسید.حال این سوال مطرح است که چهار هزار خودرو را چه کسانی خریداری کرده‌اند، چرا که مشتریان عادی امکان ثبت نام نداشتند.

در این زمینه برخی از گزارش های مردمی حکایت از آن داشت که سیستم فروش به نحوی بوده که متقاضیان عادی امکان خرید نیافتند و علی رغم مراجعات متعدد مردم به نمایندگی‌ها دست خالی برگشتند، چرا که کل ۴ هزار حواله خودرو ظرف ۳۰ دقیقه توسط نمایندگی‌ها خریداری شد و در بسیاری از نمایندگی‌ها حتی یک خودرو به افرادی که در صف برای خرید از قبل از ساعت ۱۱ ایستاده بودند داده نشد. هر چند طبق همین گزارش های امکان خرید از نیم ساعت بعد برای مردم عادی فراهم شد با این تفاوت که خودرویی که نیم ساعت قبل توسط شرکت پارس خودرو به مبلغ ۵۲ و ۵۵ میلیون تومان به فروش می‌رسید حال توسط دلالان و نمایشگاه های شهر به مبلغ ۵۸ میلیون تومان فروخته می‌شد.اما برخی پیگیری‌ها نیز حکایت از آن داشت که واسطه‌ها و دلالان خودرو از رغبت هموطنان به خرید این خودرو مطلع بودند و با خرید و احتکار حواله‌ها قصد دارند در چند ماه آینده بازار را از وجود این خودرو خالی کنند تا با قیمت‌های بالا بتوانند حواله‌های خریداری شده را هنگام تحویل بفروشند و با همین روش عده‌ای توانسته‌اند در حال حاضر خودرویی که ۴۹ میلیون قیمت دارد را با قیمت ۵۴ میلیون بفروشند.

همچنین فروش ۴ هزار دستگاه رنو «استپ وی» در کمتر از نیم ساعت در روز ۳ مهر نشان از حضور پررنگ دلالان در زمینه خرید این خودرو دارد. در حال حاضر بسیاری از سایت‌های فروش خودرو حواله‌ها را با نرخ‌های بالایی به فروش می‌رسانند، این در شرایطی است که دست مشتریان واقعی از این خودروها کوتاه شده است. به تعریفی دیگر دلالان تنها در عرض نیم ساعت با هر خودرویی که ثبت نام کردند یک سود بادآورده پنج تا شش میلیون تومان را نصیب خود کردند. همانطور که گفته شد متاسفانه این روالی است که سال‌ها است در نحوه فروش خودروهای پرمتقاضی دیده می‌شود و حتی از این سود بادآورده، ریالی نصیب شرکت‌های خودروساز نمی‌شود و افراد خاص وابسته سودهای کلان می‌برند.در همین حال طی هفته جاری نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز به این وضعیت اسفبار فروش خودرو واکنش نشان داد و تاکید کرد که خرید و فروش حواله‌های پیش فروش خودرو ناشی از یک فساد مالی آشکار است. وی همچنین تاکید کرد که این کمیسیون با حضور وزیر صنعت و رئیس سازمان ایدرو موضوع خرید و فروش غیر قانونی حواله‌های پیش فروشی برخی از خودروها را بررسی می‌کند.

داریوش اسماعیلی درباره خرید و فروش حواله‌های پیش فروش یک خودرو توسط برخی از نمایندگی‌های شرکت پارس خودرو گفت: اینکه برخی از نمایندگی‌ها به شکلی اقدام به خرید حواله‌های یک خودرو کرده تا دوباره با سود، آن حواله را به مردم بفروشد نشان دهنده یک فساد مالی آشکار در کشور است چرا که این نمایندگی‌ها با داشتن امکان صلح ۵ روزه بدون مشکل اقدام به این کار کرده‌اند. وی همچنین با طرح این سوالات که این حواله‌ها به چه شکل و به چه دلیلی این گونه از سوی برخی نمایندگی‌ها خرید و فروش می‌شوند، تاکید کرده که شاید این نمایندگی‌ها این موضوع را انکار کنند اما اطلاعات واصله از سوی مردم خلاف آن را بیان می‌کند و لازم است بازرسانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی‌های این شرکت خودروسازی مراجعه کرده و از نزدیک شاهد این تخلف باشند.