«زنده باد بهار» شعار انتخاباتی دولت نیست

ارگان دولت نام محمدرضا رحیمی را به فهرست نامزدهای احتمالی دولت اضافه کرد

دنیای اقتصاد- ظن و گمان‌ها نسبت به رفتار انتخاباتی دولت هر روز بیشتر می‌شود، اما اسفندیار رحیم مشایی می‌گوید: «دولت بنا ندارد در فعالیت‌های انتخاباتی ورود پیدا کند.» چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد همچنین با گذشت ماه‌ها از شکل گیری تحلیل‌هایی که تکرار چندین باره عبارت «زنده باد بهار» از سوی رییس‌جمهور را تکرار شعار انتخاباتی مشایی از زبان راس‌نشین دولت قلمداد کرده‌اند، تاکید دارد که شعار «زنده باد بهار» شعار انتخاباتی دولت نیست. «زنده باد بهار» را احمدی‌نژاد نخستین بار در سخنرانی سالانه‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد و سپس در بهمن ماه سال گذشته زمانی که وی به همراه مشایی از سفر به مصر باز می‌گشت این عبارت بر پوسترهای استقبال‌کنندگان از این دو مقام دولتی نقش بست. برجسته نمایی «زنده باد بهار» از سوی دولت در اینجا نیز متوقف نماند چنانکه رییس‌جمهور نه تنها در مراسم ۲۲ بهمن این شعار را تکرار کرد بلکه با وجود بروز انتقاداتی نسبت به این اقدام پیام نوروزی‌اش را هم با عبارت «می‌آید بهار که؛ زنده است یار، که؛ زنده باد بهار» به پایان رساند. در عین حال برخی رسانه‌های منسوب به دولت رویه‌ای در پیش گرفتند که بر شائبه انتخاباتی بودن زنده باد بهارگویی مقامات عالیرتبه دولتی دامن می‌زد. در یک نمونه روزنامه خورشید که به سازمان تامین اجتماعی وابسته است تیتر نخست شماره واپسین روز از سال گذشته‌اش را «اسفند یارتان بهار می‌آید» انتخاب کرد.

اکنون نیز که بیشتر رسانه‌ها و فعالان سیاسی در اظهارنظرهایشان از وجود دو سناریو برای حضور نامزد مورد حمایت دولت در انتخابات پیش رو سخن می‌گویند، مشایی اعلام کرد: «من از تمامی کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند به کشور خدمت کنند برای حضور در این عرصه دعوت می‌کنم.» در تحلیل‌های مطرح شده در دو ماه گذشته از مشایی به عنوان نامزد اصلی دولت نام برده شده اما در عین حال قوت گمانه‌هایی که شخص دیگری را کاندید دولت برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی می‌دانند کم نیست. روزنامه ایران هم در گزارشی که در شماره دیروز خود پیش روی مخاطبانش قرار داد برای نخستین بار با تاکید بر اینکه دولت یک قطب یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود از اسفندیار رحیم‌مشایی، علی نیکزاد، علی‌اکبر صالحی، روح‌الله احمدزاده کرمانی، محمدرضا رحیمی و غلامحسین الهام به عنوان چهره‌هایی یاد کرده که احتمال نامزدی شان وجود دارد.

حساسیت دولت از ابتدای بهار امسال

رحیم مشایی در گفت‌و‌گویی که دیروز با باشگاه خبرنگاران جوان انجام داد درباره انتخابات خردادماه، گفته است: «من قول می‌دهم با توجه به شناختی که از آقای رییس‌جمهور دارم و همچنین تاکیداتی که رییس‌جمهور در دولت و جلسات دیگر دیدم، تاکید دارند که با هر تخلفی در هر سطحی برخورد جدی شود.» وی پیش از این در جریان مصاحبه‌اش با ایرنا گفته بود که «دولت خدمتگزار ذره‌ای در برابر هر تلاشی ولو مذبوحانه برای ایجاد خدشه به سلامت انتخابات کوتاه نخواهد آمد.» تاکیدات یار نزدیک احمدی‌نژاد درباره نوع نگاه دولت به چگونگی برگزاری انتخابات در حالی صورت می‌گیرد که رییس‌جمهور نیز در پیام نوروزی خود که از صدا و سیما پخش شد با بیان اینکه در انتخابات پیش رو نهایت «حساسیت» را دارد و «از کوچک‌ترین تخلفی اغماض» نخواهد کرد، از یکی از راهبردهای انتخاباتی پاستور رونمایی کرد.

در این بین و در هفته‌های اخیر مواضع دولتی‌ها درباره انتخابات ۲۴ خردادماه بیش از هر چیز پیرامون نقش آرای مردمی و حضور سلیقه‌های مختلف در این آوردگاه متمرکز بوده است، چنانکه مشایی نیز در مصاحبه اخیر خود گفت:‌ همه سلیقه‌های سیاسی موجود در کشور باید در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری حضوری فعال داشته باشند.

رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد تصریح کرد: حضور هرچه بیشتر این افراد در انتخابات ریاست‌جمهوری موجب می‌شود مردم را با سلیقه‌های مختلف جذب کنند لذا ما نیازمند یک انتخابات پرشکوه هستیم تا به دنیا نشان دهیم مردمی متحد و همدل هستیم.

مشایی با اشاره به کاندیداتوری برخی افراد در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری گفت: این مسوولیت، مسوولیت بسیار سنگینی است؛ زیرا اینجا میدان نمایندگی ملت بزرگی به نام ایران است که این کار کاری بسیار سخت و دشوار است لذا امیدوارم تمام کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند به ملت و مردم خدمت کنند حضور پیدا کنند.

وی تاکید کرد: بارها گفته‌ام زنده باد بهار شعار انتخاباتی دولت و کاندیدای دولت نیست، شما اگر به سخنرانی‌های رییس‌جمهور در سازمان ملل و یک سال پیش نگاه کنید متوجه این حرف من خواهید شد.

مشاور رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت اصلا شعار انتخاباتی ندارد، تصریح کرد: دولت همچنان بر سرکار و در حال فعالیت است، لذا علاقه‌مند نیست فضای کشور فضای انتخاباتی شود و دلیلی هم ندارد که وارد این جریانات شود.

مشایی با بیان اینکه کسانی که مدعی هستند که می‌توانند خدمت کنند باید بیایند و تنور انتخابات را گرم کنند، افزود: دولت بنا ندارد در فعالیت‌های انتخابات ورود پیدا کند؛ چون این موضوع به نفع روند خدمتگزاری دولت که همچنان توصیه همه مسوولان در همه سطوح بوده است، نیست. وی با بیان اینکه دولت در عرصه انتخابات مسوولیت مهم و سنگینی را برعهده دارد، تاکید کرد: دولت باید فضای کشور برای اجرا آنقدر که دستش است، سالم نگه دارد، لذا همه‌ چیز دست دولت نیست و همواره دولت باید تلاش کند هیچ شائبه‌ای پیش نیاید.

وعده حامیان مشایی برای فتح خیبر!

سایت خبری شفاف نیوز نوشت: در حالی که دوماه دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مانده است، شواهد از افزایش تحرکات جریان حامیان دولت برای معرفی اسفندیار رحیم مشایی به عنوان گزینه حداکثری این جریان در روزهای آینده خبر دارد. افزایش فعالیت این جریان در رسانه‌های مجازی شاهدی بر افزایش فعالیت‌های رسانه‌ای این جریان است.

در طرح جدید این جریان تلاش می‌شود تا اسفندیار رحیم مشایی همپای شهدای ماندگاری چون شهید رجایی نام برده شود. در بخشی از پوستر تبلیغاتی این جریان از انتخابات تلویحا به منزله قلعه خیبر نام برده شده و شعار «پیش به سوی خیبر» بزرگنمایی شده است.