بررسی خروج دیپلمات‌های ایرانی از کره‌شمالی - ۲۲ فروردین ۹۲

معاون وزیر امور خارجه ایران با رد برخی ادعاها درباره درخواست کره شمالی از دیپلمات‌های خارجی برای ترک این کشور گفت: پیونگ یانگ صرفا اعلام کرده است چنانچه سفارتخانه‌ها و دفاتر سازمان‌های بین‌المللی در این کشور تسهیلاتی برای تامین امنیت خود نیاز دارند، اعلام کنند. «سیدعباس عراقچی» در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به سوالی درباره درخواست کره شمالی از دیپلمات‌های خارجی برای ترک این کشور قبل از دهم آوریل (۲۱ فروردین ماه جاری) افزود: نقل قول‌های متفاوتی درباره اینکه پیونگ یانگ از دیپلمات‌های خارجی خواسته است تا قبل از دهم آوریل خاک این کشور را ترک کنند، در رسانه‌ها درج شده است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه در عین حال تصریح کرد: تا آنجا که ما اطلاع داریم وزارت خارجه کره‌شمالی در نشستی با سفارتخانه‌ها و دفاتر سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده است، چنانچه تسهیلاتی برای تامین امنیت دفاتر و کارکنان خود نیاز دارند، تا دهم آوریل به وزارت خارجه این کشور اعلام کنند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا دیپلمات‌های ایرانی از کره شمالی خارج شده‌اند یا برنامه ای برای خروج آنها از این کشور در دستور کار است؟ گفت: با توجه به حساسیت موضوع در حال بررسی شرایط موجود هستیم تا تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ کنیم.

پیش از این، برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند کره‌شمالی از دیپلمات‌های خارجی خواسته است تا خاک این کشور را تا روز دهم آوریل ( دیروز) ترک کنند.