خداحافظ افسانه 100 هزار نفری!

گروه ورزش: روند صندلی‌گذاری طبقه دوم ورزشگاه آزادی همچنان ادامه دارد و این‌طور به نظر می‌رسد که پروژه مزبور پیش از پایان مرداد به اتمام خواهد رسید. این طرح پس از آن اجرایی شد که کنفدراسیون فوتبال آسیا حضور تماشاگران در طبقه دوم این ورزشگاه برای مسابقات بین‌المللی را منوط به نصب صندلی کرد. با توجه به اینکه از تاریخ ۱۱شهریور رقابت‌های فوق‌العاده مهم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸روسیه برای ایران آغاز می‌شود و نخستین بازی تیم کشورمان برابر قطر در همین ورزشگاه برگزار خواهد شد، مسوولان دست به کار شدند و بزرگ‌ترین استادیوم کشور را در طبقه فوقانی مجهز به صندلی کردند. آنچه برای سال‌ها یک رویا و هدفی دور از دسترس به نظر می‌رسید، حالا به لطف اجبار AFC اجرایی شده است. در همین راستا دیروز وزیر ورزش و جوانان هم در ورزشگاه آزادی حاضر شد و روند نصب صندلی را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.

کاهش 22هزار نفری

ورزشگاه آزادی در سال ۱۳۵۳ به شکل رسمی افتتاح شد. از همان زمان از این ورزشگاه به‌عنوان استادیوم یکصدهزارنفری نام می‌بردند؛ ظرفیتی که بدون وجود صندلی در دو طبقه می‌توانست به شکل واقعی برای تماشاگران وجود داشته باشد. اوایل دهه ۸۰ نصب صندلی‌های تک‌نفره روی سکوهای طبقه اول آغاز شد. در طبقه پایین چیزی حدود ۳۳هزار صندلی نصب شد. این امر مسلما از گنجایش حقیقی ورزشگاه آزادی کم می‌کرد، اما با توجه به سیمانی بودن سکوهای طبقه بالا، هیچ‌کس به‌طور دقیق نمی‌توانست توضیح بدهد که ظرفیت ورزشگاه ملی ایرانیان، دقیقا چند نفر است؟ حالا اما با نصب صندلی در طبقه دوم، گنجایش دقیق ورزشگاه آزادی هم روشن شده است. چندی پیش رئیس شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی از نصب ۴۵هزار صندلی در طبقه دوم خبر داده بود که روشن می‌کرد ظرفیت آزادی، به ۷۸هزار نفر تقلیل خواهد یافت. حالا وزیر ورزش رسما روی این فرضیه صحه می‌گذارد. محمود گودرزی دیروز در حاشیه بازدید از ورزشگاه آزادی گفت: «با صندلی‌گذاری طبقه دوم ورزشگاه آزادی، ۷۸۱۱۶ صندلی با شماره در این ورزشگاه خواهیم داشت. این شماره‌گذاری نظم‌دهی حضور تماشاگران را مشخص و مشکلات را کمتر می‌کند. دوستان قول‌ داده‌اند طبق ضرب‌الاجل تعیین شده تا بیستم مرداد کار صندلی‌گذاری را به اتمام برسانند. با وجود این، تولید صندلی و نصب آن روی بتن‌های ورزشگاه زمان می‌برد. پیش‌بینی شده پایان مرداد و اوایل شهریور ورزشگاه آزادی آماده شود.»

وداع با عدد شیرین

در طول چهار دهه گذشته بارها ورزشگاه آزادی شاهد حضور ۱۰۰ هزار هوادار برای تماشای مسابقات مهم ملی و باشگاهی بوده است. این عدد به نوعی به صفحات شناسنامه فوتبال ایران ضمیمه شده بود و هر زمان که ورزشگاه مملو از جمعیت می‌شد، رسانه‌ها با غرور و افتخار از این عدد یاد می‌کردند. حالا اما بعید است که دیگر بازی ۱۰۰هزار نفری در آزادی داشته باشیم. به هر حال فضای قابل‌توجهی بین صندلی‌های نصب شده از بین می‌رود و این فضا قابل استفاده نیست. هرچند در مسابقات مهم اگر جمعیت مازاد روی راه‌پله‌ها گنجانده شوند، ممکن است تعداد جمعیت از ۷۸هزار نفر بیشتر شود و حتی به ۹۰هزار نفر برسد. به احتمال زیاد دربی۸۲ را که روز ۲۷فروردین سال جاری در ورزشگاه آزادی برگزار شد، باید آخرین مسابقه‌ای دانست که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از آن دیدن کردند.

واکنش به سرخابی‌ها و کی‌روش

وزیر ورزش در حاشیه بازدید از آزادی، به برخی مسائل که در مورد این استادیوم مطرح شده بود هم واکنش نشان داد. گودرزی در مورد شایعه‌ای پیرامون واگذاری آزادی به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال گفت: «این ورزشگاه ملی‌ است و تنها به این دو تیم اختصاص ندارد. این دو باشگاه ورزشگاه اختصاصی دارند و واگذاری معنایی پیدا نمی‌کند.» آقای وزیر حتی با برگزاری تمرینات تیم ملی بزرگسالان در زمین شماره یک آزادی هم که یکی از دغدغه‌های کی‌روش محسوب می‌شود، مخالف است: «آزادی متعلق به مسابقات رسمی تیم ملی و سراسری باشگاه‌هاست و برای تمرین کردن نیست. اگر قرار باشد هر تیمی اراده کند و بخواهد در این زمین تمرین و آن را خراب کند، برای برگزاری مسابقات دچار مشکل می‌شویم.»

پیگیری دستور روحانی

شرایط ورزشگاه آزادی چنان اهمیتی دارد که سال گذشته شخص رئیس‌جمهوری با صدور دستوری صریح و مستقیم خواهان رسیدگی به وضعیت این استادیوم شد. گودرزی در این مورد هم توضیح داده است: «مطالعاتی روی این استادیوم صورت گرفته است. براساس معیارها، آب‌دهی آن مانند برخی از ورزشگاه‌ها مشکل دارد. همچنین مشکلاتی دیگر نیز دارد که در ۲۰ سال اخیر تغییرات عمده‌ای نداشته و پیشرفتی نکرده است.»