شاخ‌به‌شاخ پژو 206 با پژو پارس

 پژو ۲۰۶ به‌عنوان یک هاچبک نسبتاً اسپرت و پژو پارس فیس لیفتی از ۴۰۵ و یک خودروی سدان خانواده است. از تیپ‌های یک تا شش ۲۰۶، امروز تنها، تیپ‌های دو و پنج، در دو نوع هاچبک و صندوق‌دار در خط تولید ایران‌ خودرو، قرار دارند.

در این مقاله، بخش‌های فنی، ظاهری، قیمت و بازار این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم. درصورتی ‌که بر سر دوراهی انتخاب یکی از این دو خودرو هستید، این مقاله به‌نقل از همراه مکانیک، برای شما راه‌گشا خواهد بود.

مقایسه بدنه پژو ۲۰۶ و پژو پارس

ظاهر پژو پارس در یک ‌کلام، طراحی‌ شده بر اساس پژو ۴۰۶ است که هیچ‌گاه وارد ایران نشد. این خودرو، ظاهری ساده و عامه‌پسند دارد که با ماهیت خانوادگی اش در هماهنگی است. در مقابل، پژو ۲۰۶ اسپرت تر است و به همین دلیل، بیشتر موردپسند جوانان قرار می‌گیرد. طراحی ساده و حساب‌شده این خودرو، هنوز هم پس از گذشت بیست سال، آن را در رده یکی از زیباترین خودروهای عامه‌پسند جاده‌های ایران، قرار می‌دهد.

با محبوبیت ۲۰۶، ایران خودرو به فکر توسعه بازار این خودرو به سمت خانواده‌ها افتاد. نتیجه آن، تولید ۲۰۶ صندوق‌دار یا SD بود. این تغییر، اثری منفی روی تناسبات این خودرو گذاشت؛ به‌نحوی‌که می‌توان گفت، عقب این خودرو کلاسیک و نمای جلوی آن اسپرت است!

نکته جالب در مورد بدنه این دو خودرو این است که از کنار، بسیار شبیه به یکدیگر هستند. درواقع، طراحی ستون و درهای پژو ۲۰۶ نسخه اسپرت¬تر شده، پژو پارس است.

به‌طورکلی؛ می‌توان گفت که خطوط متقاطع و مربعی، اساس طراحی بدنه پژو پارس و خطوط منحنی و بیضی اساس طراحی بدنه پژو ۲۰۶ هستند. این تفاوت را می‌توان در طراحی آینه‌های بغل، چراغ‌ها، به‌خصوص چراغ‌های مه¬شکن، زه‌های بکناری و غیره به‌خوبی مشاهده کرد.

برخی تزیینات ظاهری، مانند زه نازک کرومی در پژو پارس و دور قاب پنجره آبکاری شده ۲۰۶ از دیگر تفاوت‌های این دو خودرو هستند.

پژو 206

مقایسه کابین ها

به‌طورکلی، باید گفت که داخل کابین پژو پارس، لوکس و کابین 206 اسپرت است. بارزترین تفاوت کابین این دو خودرو اما حجم فضای آن‌هاست که در پژو پارس بیشتر است.

کابین پارس، 10 سالی است که به‌کلی، متحول شده است. ازآنجاکه این خودرو، فیس لیفتی از پژو 405 است، دست ایران خودرو برای اعمال تغییرات در آن، بازتر بوده است. اصلی‌ترین تغییر ایجادشده در اتاق پارس، اضافه شدن ایربگ سرنشین جلو به آن است. کنسول مرکزی این خودرو نیز شامل سه بخش اصلی زیر است:

• داشبورد سرنشین که شیب تندی دارد

• بخش مرکزی که شامل دریچه‌های کولر، پنل سیستم صوتی و دکمه‌های سیستم تهویه است.

• بخش سمت راننده که صفحه کیلومتر لوکسی روی خود دارد.

در کابین این خودرو به اصول ارگونومیک، توجه نسبتاً خوبی شده است. همچنین، در تزیین کنسول، ستون‌ها و داشبورد سرنشین، از روکش‌های چوبی استفاده‌شده است. غربیلک فرمان این خودرو نیز یکی از لوکس‌ترین قسمت‌های کابین بوده و شامل کلیدهای کنترل سیستم صوتی نیز می‌شود. در مقابل، پژو 206 سال‌هاست که با ظاهری یکسان به بازار عرضه می‌شود. بااین‌حال، می‌توان گفت که ظاهر اسپرت کابین با خطوط منحنی فکر شده، هنوز هم آن را محبوب جوانان نگه داشته است.

کنسول مرکزی این خودرو نیز سه‌بخشی است. بخش مرکزی آن شامل یک قاب بیضی‌شکل است که پنل سیستم صوتی، تنظیمات تهویه اتوماتیک، نمایشگر مرکزی و دیگر بخش‌ها روی آن تعبیه‌شده‌اند.

مانند پژو پارس، داشبورد سرنشین پژو 206 نیز ظاهری منحصربه‌فرد دارد. درب محدب این داشبورد که در قسمت بالای آن می‌توان وسایل کوچکی را جای داد، آن را از داشبورد دیگر خودروها متمایز می¬کند. ایران خودرو در تزیین رودری و برخی قسمت‌های کابین 206، به‌جای روکش چوب از پارچه استفاده کرده است.

ویژگی های فنی پژو

مقایسه ویژگی های فنی دو پژو

پژو پارس مدل‌های متفاوت با موتورهای مختلفی دارد. در مدل معمولی این خودرو که به پژو پارس سال معروف است، موتور XU7 نصب شده که دارای ویژگی های زیر است:

• هشت سوپاپ

• 1.8 لیتر؛ حجم

• 100 اسب بخار؛ قدرت

• 153 نیوتون متر؛ گشتاور

در مدل‌های دیگر یا از همین موتور با 16 سوپاپ یا موتور پیشرفته‌تر TU5 استفاده‌ شده است. موتور پژو پارس سال، شتاب و عملکرد کاملاً متوسطی اما رضایت بخشی برای خانواده ها از خود نشان می‌دهد.

پژو 206 نیز دو موتور TU3 و TU5 در بازار پیدا می¬شود. ازآنجاکه تولید 206 با موتور TU3، سال‌هاست که متوقف ‌شده ما در اینجا، تنها مشخصات TU5 را معرفی می‌کنیم.

• 16 سوپاپ

• 1.6 لیتر؛ حجم

• 105 اسب بخار؛ قدرت

• 142 نیوتون متر؛ گشتاور

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید؛ این موتور نسبت به موتور پژو پارس معمولی؛ قدرت بیشتر اما گشتاور کمتری دارد. به همین دلیل هم در شتاب اولیه؛ کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند. بااین‌حال؛ می‌توان گفت که عملکرد این موتور که علاوه بر پژو 206 در پارس LX نیز به‌کار رفته، کمی قوی‌تر و با مصرف سوخت پایین‌تر است.

گیربکس هردوی این خودروها نیز مشابه یکدیگر و BE3 است. این گیربکس دستی یا اتوماتیک و 5 دنده‌ای است و عملکرد آن، کمی خشک و همراه با سروصداست. البته، ایران خودرو پس از خارج شدن پژو از ایران، چند سالی است که از گیربکس ایرانی BE4 برای 206 استفاده می‌کند که هماهنگی آن با موتور، ضعیف‌تر از BE3 است.

درمجموع می‌توان گفت که ویژگی های فنی این دو خودرو و تجربه سواری آن‌ها، چندان تفاوتی با یکدیگر ندارد. به‌جز اینکه پارس، کمی نرم‌تر و 206 کمی پرشتاب‌تر و کم مصرف تر است.

پژو پارس

خرید پژو پارس یا 206؟!

در مورد بازار خرید و فروش این دو خودرو نیز باید گفت که باوجوداینکه به نظر می‌رسد، طیف مخاطبین پژو 206 محدود به جوانان است؛ این خودرو، بازار خریدوفروش بهتری دارد. دلیل این موضوع را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

• جوانان همواره تمایل بیشتری به تعویض خودروی خود دارند.

• قیمت 206، همواره ارزان‌تر از پژو پارس است.

• مصرف سوخت و استهلاک پارس بیشتر از 206 است.

پارس یا 206 کدامیک؟

در نگاه اول، باید گفت که ظاهر پژو 206، اسپرت و ظاهر پارس، کلاسیک است. علاوه بر این، 206 در اصل، یک خودروی هاچبک و پارس، یک سدان خانواده است. هرچند که ایران خودرو با تولید 206 صندوق‌دار، تلاش کرده است راه این خودرو را به خانواده ها نیز باز کند. در مقایسه کابین این خودرو نیز همین موضوع صدق می‌کند. درحالی‌که پژو پارس کابینی جادار و نسبتاً لوکس دارد؛ کابین 206، اسپرت و جمع‌وجور است.

ویژگی های فنی این خودرو، بسیار شبیه به هم هستند. بااین‌حال، تجربه سواری پارس، نرم‌تر ولی با شتاب کمتری نسبت به پژو 206 است. همچنین، مصرف سوخت 206، کمی پایین‌تر است. ازنظر قیمت نیز باید گفت که ارزان ترین تیپ پارس، یعنی پژو پارس سال، حدود 10 درصد از ارزان‌ترین 206، یعنی 206 تیپ 2، گران‌تر است. درنهایت، بازار خرید و فروش این دو خودرو، بیشتر به نفع 206، متمایل است.

منبع: مقاله « مقایسه پژو پارس با ۲۰۶ » در مجله همراه مکانیک

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.