photo_2023-01-14_12-53-10 copy

ایرج رهبر گفت: اساسا مسوولیت تولید مسکن از گذشته‌ها همیشه متوجه بخش خصوصی بوده است و این انجمن نیز همواره تعامل مطلوبی با وزرای مسکن در ادوار مختلف داشته است. به عنوان مثال در دوره وزارت علی نیکزاد در وزارتخانه راه‌وشهرسازی این انجمن همکاری خوبی با این وزارتخانه داشت و در زمینه اجرای پروژه‌های مسکن مهر بسیار نقش‌آفرین بود.

وی تاکید کرد: در دولت سیزدهم نیز همزمان با روی کار آمدن مرحوم رستم قاسمی، انبوه‌سازان تعامل خوبی با ایشان داشتند و حال با قرار گرفتن دکتر بذرپاش در راس وزارتخانه راه‌وشهرسازی، انبوه‌سازان برای اجرای طرح‌های دولت در حوزه مسکن اعلام  آمادگی کرده‌اند و مقرر شده است که جلسه‌ای در همین رابطه به زودی با وزیر جدید راه‌وشهرسازی برگزار شود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران بر لزوم تسریع در ساخت نهضت ملی مسکن تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه مطابق قانون جهش تولید مسکن، دولت مکلف به ساخت یک میلیون واحد مسکونی شده است و با در نظر گرفتن اینکه طرح نهضت ملی مسکن در قالب این قانون باید عملیاتی شود، بنابراین می‌توان گفت طرح نهضت ملی مسکن در قیاس با سایر طرح‌های حوزه مسکن از یک پشتوانه قانونی برخوردار است که این امر نقطه قوت بزرگی برای این طرح است. وی تاکید کرد‌: با توجه به این الزام قانونی به نظر می‌رسد که دولت باید موضوع طرح نهضت ملی مسکن را با حساسیت بیشتری دنبال و تلاش کند که این مصوبه قانونی را اجرایی کند. عملیاتی کردن طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند نقطه اتکای دولت باشد و تحقق آن هم سبب خانه‌دار شدن مردم و هم سبب می‌شود که تعهدی که دولت در ابتدا برای ساخت مسکن داده بود اجرایی شود. رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در ادامه برخی از راهکارهای سرعت‌بخشی به طرح نهضت ملی مسکن را برشمرد و تاکید کرد: تعامل بین دولت و انبوه‌سازان و کارشناسی دقیق هزینه‌های ساخت از جمله عواملی است که نقش تعیین‌کننده در افزایش سرعت ساخت‌وسازهای طرح نهضت ملی مسکن دارد.

وی گفت: به عنوان مثال نوسانات مصالح ساختمانی از جمله مواردی است که مشکلات عدیده‌ای را به سازندگان تحمیل کرده است و انبوه‌سازان از بابت این معضل شدیدا دچار چالش شده‌اند و برای رفع این مشکل لازم است که حتما چاره‌اندیشی شود.

این فعال حوزه مسکن با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم ساخت‌وسازهای طرح نهضت ملی مسکن مانند طرح مسکن مهر طولانی شود، اذعان کرد: بخش خصوصی انتظار دارد که دولت از پتانسیل آن در طرح نهضت ملی مسکن استفاده بهینه همه‌جانبه کند. وی با ذکر مثالی ادامه داد: با توجه به اینکه گروه‌های هدف طرح نهضت ملی مسکن اقشار کم‌درآمد هستند، بنابراین در تزریق سهم آورده خود بر اساس آنچه در طرح پیش‌بینی شده دچار مشکل هستند، از سوی دیگر با توجه به رشد هزینه‌های ساخت این معضل مضاعف شده است. در چنین شرایطی برای حل این مشکل لازم است که دولت اجازه دهد در طرح نهضت ملی مسکن، بخش خصوصی به صورت مشارکتی اقدام به ساخت‌وساز کند. رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در ادامه همچنین به بیان نظرات خود درباره ویلا‌سازی در طرح نهضت ملی مسکن نیز پرداخت و گفت: به‌نظر من مسوولان باید در حوزه مسکن یک مدیریت واحد و ملموس داشته باشند. در حوزه مسکن نمی‌توانیم یک روز تصمیم بگیریم به شیوه برج‌سازی مسکن بسازیم و روز دیگر رویکرد خود را تغییر دهیم و ساخت مسکن به شیوه ویلا‌سازی را در دستور کار قرار دهیم.  ایرج رهبر در ادامه با بیان اینکه شیوه ساخت مسکن باید متناسب با شرایط منطقه باشد و کارشناسان مربوطه باید متناسب با شرایط محل تصمیم‌گیری کنند و نمی‌توان یک نسخه واحد را برای همه پیچید تاکید کرد: مهندسان معمار و شهرساز باید روی طرح‌ها و طرح جامع مسکن نظر دهند. همچنین ارگان‌های مختلف از ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و... نظر خود را ارائه دهند تا در نهایت مشاور طرح‌های خود را به تناسب محل طراحی کند. رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به اینکه مسکن می‌تواند پاشنه آشیل دولت باشد تاکید کرد: باید متناسب با شرایط هر منطقه برنامه‌های متنوعی در حوزه مسکن داشته باشیم تا با ساخت مسکن مناسب، زمینه آسایش و رفاه بهره‌برداران ساختمانی را فراهم کنیم. بدون شک اگر در حوزه مسکن بتوانیم به صورت صحیح ریل‌گذاری کنیم می‌توانیم در این حوزه به نتایج مدنظر دست یابیم.