رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر گفت: معاون اجتماعی شهردار باید به پارلمان شهری پاسخگو باشد.

تغییرات در معاونت اجتماعی شهرداری تهران دیروز مورد اعتراض دونفر از اعضای شورای شهر تهران درصحن غیرعلنی شورای شهر قرار گرفت.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی به همراه یکی از اعضای این کمیسیون کسانی بودند که با طرح این موضوع خواستار توضیح مجتبی عبداللهی، معاون اجتماعی شهردار تهران در این‌باره شدند. محمدباقر قالیباف در تیر و شهریورماه امسال تغییرات پرحاشیه‌ای در سطح ٣ معاونت «خدمات شهری» «اجتماعی و فرهنگی» و «حمل‌ونقل و ترافیک» و چهار منطقه ١، ٣، ١٣ و ١٨ داشت و بعد از آن هم عبداللهی یکی از همین معاونان تغییریافته در شهریور حداقل در ٤ پست زیرمجموعه خود تغییر ایجاد کرد.

حالا موضوع تغییرات در شهرداری ازسوی محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری شورای شهر تهران به‌عنوان انتقاد مطرح شده است: «تغییر و تحولات گسترده‌ای که درمعاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران صورت گرفته، جای سوال دارد. البته جابه‌جایی معاون خدمات شهری به معاونت اجتماعی و فرهنگی خود جای بحث داشت، اما می‌پذیریم که این مهم از اختیارات شهردار است اما این حجم از تغییرات درمعاونت اجتماعی جای سوال دارد و ما می‌خواهیم بدانیم چرا آقای عبداللهی این‌قدر تحولات بنیادی را در دستور کار قرار داده است. حالا آقای عبداللهی باید در شورا حاضر شود و پاسخگو باشند.»

اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون عمران شورا هم یکی دیگر از افرادی است که نسبت به این مسأله گلایه دارد: «درست است که اعضای شورا قانونا نمی‌توانند در عزل و نصب‌های شهرداری دخالت داشته باشند اما عملکرد معاونت اجتماعی در این مدت زمان کوتاه در تغییر معاونت‌های اجتماعی مناطق جای گله دارد. آقای عبداللهی یک انقلاب در معاونت اجتماعی شهرداری راه انداخته است.»

او با اشاره به این‌که اکثر نیرو‌های جایگزین از پرسنل غیرشهرداری هستند، گفت: «آقای عبداللهی توضیح دهند دلیل این همه جابه‌جایی و ایجاد نگرانی در مدیران معاونت اجتماعی چیست؟»

شهردار تهران البته در سال‌های گذشته هم عزل و نصب‌های زیادی داشته است. او در روزهای پایانی‌ سال ٩٤ یکباره تصمیم گرفت ٧ تن از شهرداران خود را درمناطق ۷، ۹، ۱۰، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ تغییر دهد. همان زمان هم علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نسبت به این تغییرات انتقاد کرد: «شورا در عزل و نصب شهرداران دخالت ندارد اما باید علت این جا‌به‌جایی‌ها مشخص شود. اگر این افراد مناسب بوده‌اند، چرا تغییر می‌کنند، وگرنه چرا از ابتدا منصوب شدند؟ با این تغییرات در بدنه شهرداری تکلیف ثبات مدیریتی چه می‌شود؟» حالا همان‌طور که شهردار تهران دست به تغییرات اساسی آن هم درپایان دوره خود زده است، معاونان او هم به همین روند روی آورده‌اند. جالب است شهرداری که خود بیش از ١٢‌سال در این پست باقی‌ مانده، زمینه‌ساز تغییرات پست‌های زیردست خود است.

ابهام درباره واگذاری شهروند و بانک شهر

اما مسأله رقم بدهی‌های شهرداری و فروش شهروند و بانک شهر موضوع مهم دیگری بود که روز گذشته ازسوی سالاری، رئیس کمیسیون معماری شورا مطرح شد: «درجلسه‌ای که منجر به تصویب طرح واگذاری شهروند و شهر آفتاب شد، طرحی مربوط به مشخص‌شدن میزان دقیق بدهی‌های شهرداری مطرح و مقرر شد این مهم انجام شود اما هنوز میزان دقیق بدهی‌های شهرداری مشخص نشده است. قطعا مشخص‌شدن دقیق بدهی‌ها تأثیر مستقیم در برنامه‌ریزی‌ها و عملکرد معاونت‌ها خواهد داشت و باید هرچه زودتر این مهم صورت پذیرد.»

او ادامه داد: «درطرح واگذاری فروش شهروند و شهر آفتاب صحبت از این بود که بخشی از این دو، چه به صورت سهام یا عرصه فروخته شود و هیچ سخنی از فروش تمام شهروند و شهر آفتاب نبود. این درحالی است، مصوبه‌ای که به فرمانداری ارسال شده، واگذاری تمام این مجموعه‌ها مطرح شده که می‌بایست در این زمینه روشنگری صورت گیرد.»

تشکیل کارگروه تخصصی فرونشست‌های تهران

فرونشست‌های خطرساز و مرگبار درمسیر کارگاه‌های متروی تهران، خط ٦ و ٧ هم یکی دیگر از موضوعات مطرح‌شده در شورا بود. محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران یکی از افرادی بود که این فرونشست‌ها را سریالی نام برد: «فرونشست‌های سریالی به سادگی قابل ردیابی و جلوگیری است و تنها با چند مکاتبه ساده با دستگاه‌ها می‌توان از این حوادث جلوگیری کرد. برای پیشگیری از حوادث ناشی از فرونشست‌ها می‌بایست تمامی دستگاه‌ها همکاری کنند تا دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم. درهمین راستا کمیته حمل‌ونقل شورا بررسی‌های دقیق و تخصصی این امر را در دستور کار قرار داده و نتایج آن را به شورا اعلام خواهد کرد.»

مهدی چمران، رئیس شورا هم پیشنهاد داد تا کارگروه تخصصی متشکل از معاونت‌های فنی عمران و حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران و نیز چند تن از اعضای شورا برای بررسی فرونشست‌ها و پیشگیری از این امر ایجاد شود: «درجلسات گذشته به شرکت مترو تکلیف کردیم که مسیر‌های احداث تونل‌های مترو باید اسکن شوند و تشکیل این کارگروه تخصصی هم در راستای بررسی دقیق‌تر علل و عوامل فرونشست‌ها خواهد بود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.