اخیرا خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس به عنوان مسوول این جنبش در خارج و موسی ابومرزوق به عنوان معاونش انتخاب شدند. همچنین صالح العاروری به عنوان رئیس حماس در کرانه باختری و زاهر جبارین به عنوان معاون وی انتخاب شده بودند. پیش‌تر نیز یحیی السنوار به عنوان رهبر حماس در نوار غزه و خلیل الحیه به عنوان معاونش تعیین شدند. حماس انتخابات داخلی خود را هر چهار سال یک بار در شرایط محرمانه‌ای به دلیل پیگردهای امنیتی از سوی رژیم صهیونیستی برگزار می‌کند.

  معاون هنیه کیست؟

جنبش حماس روز دوشنبه هم از انتخاب مجدد صالح العاروری به عنوان نایب‌رئیس دفتر سیاسی این جنبش خبر داد. کمیسیون مرکزی انتخابات جنبش حماس روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که العاروری مجددا به عنوان معاون اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شده است. جنبش حماس یکشنبه اعلام کرده بود که هنیه برای دومین بار متوالی به عنوان رئیس دفتر سیاسی این جنبش انتخاب شده و تا سال ۲۰۲۵ این سمت را بر عهده خواهد داشت. العاروری همچنین به عنوان رهبر حماس در کرانه باختری نیز برگزیده شده است.

  رئیس محبوب حماس

هنیه، رئیس حماس از سال ۲۰۱۷، فعالیت‌های سیاسی این گروه در غزه، کرانه باختری اشغالی و اسرائیل و غزه را عمدتا از خارج غزه کنترل کرده است و زندگی خود را در دو سال گذشته در ترکیه و قطر سپری کرده است. با برگزاری انتخابات اما وی هنوز نگفته است که آیا قصد بازگشت خواهد داشت یا نه؟

وی در درگیری ۱۱ روزه با اسرائیل در ماه مه، حماس را هدایت کرد که در پی آن ۱۳ نفر در اسرائیل کشته شدند. همچنین در تجاوز اسرائیل به غزه، بیش از ۲۵۰ نفر از فلسطینی‌ها شهید شدند. آتش‌بس با وساطت مصر عمدتا از آن زمان برقرار شده است. یک مقام فلسطینی روز یکشنبه پس از انتخابات داخلی اعضای حزب به خبرگزاری رویترز گفت: «برادر اسماعیل هنیه برای دومین‌بار به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش انتخاب شد. او بدون مخالفت برنده شد. دوره وی چهار سال به طول خواهد انجامید.»

هنیه ۵۸ ساله، دست راست بنیانگذار حماس شیخ احمد یاسین در غزه بود، پیش از آنکه رهبر این گروه، سوار بر ویلچر در سال ۲۰۰۴ در حمله هوایی اسرائیل ترور شود. هنیه در سال ۲۰۰۶ رهبری ورود حماس به عرصه سیاست را بر عهده گرفت؛ زمانی که آنها در انتخابات پارلمانی فلسطین پیروزی غافلگیرکننده‌ای داشتند و حزب تقسیم شده فتح به رهبری محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان را شکست دادند. وی بلافاصله پس از پیروزی ژانویه ۲۰۰۶ نخست‌وزیر شد، اما حماس - که به ادعای ایالات متحده، اسرائیل و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی شناخته شده است- از سوی جامعه بین‌المللی طرد شد. به دنبال یک جنگ داخلی مختصر، حماس در سال ۲۰۰۷ غزه را از کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین که تحت کنترل فتح بود، خارج کرد. از آن زمان به بعد اسرائیل محاصره غزه را رهبری کرده است.