کامکارها نیز به صحنه آمدند

نگاه سوم- موسیقی در تابستان امسال حال و هوای موسیقی سنتی و اصیل گرفته است. نمایی از کنسرت مرداد ۸۵ کامکارها

پس از محمدرضا لطفی که در مجموعه نیاوران به اجرا پرداخت، استاد شجریان نیز که از ۸ تا ۱۲ مرداد ماه به اجرا می‌پردازد فروش بلیت‌هایش را از روز گذشته آغاز شده، تا صدای استاد آواز ایران از تالار بزرگ وزارت کشور در سطح شهر طنین‌انداز شود و برای علاقه‌مندان به موسیقی سنتی خاطره‌سازی کند. همچنین کنسرت بداهه‌نوازی سه‌تار «جلال ذوالفنون» و تار «سهیل ذوالفنون» دهم و یازدهم مرداد در تالار وحدت برگزار می‌شود. قسمت اول کنسرت به بداهه نوازی تار سهیل ذوالفنون و همچنین اجرای برخی از کارهای ساخت خودش اختصاص دارد و در بخش دوم نیز بداهه نوازی سه تار با اشعاری از حافظ، مولانا، سعدی و عطار ارائه می‌شود. در ادامه کنسرت‌هایی که این روزها موسیقی دوستان را به هیجان آورده است، روز گذشته در نشست خبری که با حضور هوشنگ، اردشیر، بیژن و پشنگ کامکار برگزار شد، اعلام شد به دلیل درخواست‌های فراوان از ۱ تا ۴شهریور به همت خانه موسیقی کنسرتی را در دو بخش فارسی و کردی در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار می‌کنیم.گروه کامکارها مرداد سال گذشته نیز کنسرت برگزار کرد، که از استقبال بی‌نظیری برخوردار شد.

از آنجا که شاخص‌ترین گروه‌های موسیقی در ایران درنهایت ۱۰سال دوام آورده‌اند و به دلایل بسیار که اهل موسیقی می‌دانند و عموم مردم از آن بی‌خبرند، همکاری آنها دچار مشکل می‌شود، کامکارها اما تاکنون مانده‌اند و قرار است از گذشته نیز بهتر شوند و اکنون به شاخص‌ترین و منسجم‌ترین گروه موسیقی ایران بدل شده‌اند. اعتبار این گروه به اندازه‌ای است که نیازی به تزریق اعتبار خواننده نوازنده دیگر برای جلب مشتری ندارند و تا چند سال دیگر خانواده کامکارها با پیوستن نسل سومشان می‌توانند جمعیتی را شکل دهند که به اندازه یک ارکستر بزرگ مجلسی نوازنده و خواننده و... داشته باشد.

هوشنگ کامکار علت برگزاری این کنسرت را تقاضاها و فشار دوستداران این گروه برای برگزاری کنسرت عنوان کرد و گفت: آنقدر تقاضاها برای برگزاری کنسرت از سوی دوستداران زیاد بود که ما قبول کردیم که امسال نیز کنسرت برگزار کنیم. او برگزاری کنسرت‌ها را کاری آسان ارزیابی کرد و اذعان داشت:‌ البته کنسرتی که روی آن فکر شده باشد و یا مطلبی برای گفتن داشته باشد، کار بسیار سختی است. او همچنین افزود: ما برای این کنسرت باید کاری را می‌ساختیم و سپس تنظیم می‌کردیم که زمان و کار زیادی را می‌برد.

هوشنگ کامکار خبر داد که قطعه‌های تازه‌ و با تنظیم‌های جدید در این کنسرت ارائه خواهد شد و در بخش فارسی دو کار از کنسرت سال گذشته که طرفدار و خواهان زیادی داشته و مورد تشویق قرار گرفته‌اند، بار دیگر اجرا خواهند شد.

رهبر گروه کامکارها تصریح کرد که تمام کارهای کردی نیز جدید و جزو کارهای تنظیم شده هستند.

او به نوازندگان مهمان در این کنسرت اشاره کرد و گفت این امر فرصتی برای نوازندگان جوان به‌شمار می‌رود تا خود را معرفی و قدرت خود را در نوازندگی عرضه کنند.

اشاره هوشنگ کامکار به ارژنگ سیفی‌زاده (نوازنده تار)، شروین (مهاجر نوازنده کمانچه) بود. کامکار گفت مایل بودیم که مردم ساز این جوان‌ها را ببینند و آن مجالی برای معرفی خود بیابند. هوشنگ کامکار همچنین اظهار امیدواری کرد که فرزندان این گروه بتوانند راه آنها را ادامه دهند. او سیاوش، ماهانا و صبا کامکار را استعدادهای خوبی در عرصه موسیقی معرفی کرد. هوشنگ کامکار در ادامه به تک‌نوازی اشاره کرد که بعد از بخش فارسی توسط اردوان اجرا خواهد شد. او همچنین افزود که اردشیر کامکار نیز تک‌نوازی می‌کند. کامکار شیوه اجرای کنسرت پیش روی را با سال‌های قبل متفاوت دانست و گفت: ‌این قطعات در دستگاه‌های بخصوصی نیستند و بیشتر نزدیک به شور و دشتی خواهند بود. قرار است بیژن کامکار در تالار وزارت کشور بخواند و «صبا کامکار» و «مریم ابراهیم‌پور» به‌عنوان هم‌خوان او را همراهی خواهند کرد و سایر اعضا گروه هم به‌صورت گروه کر همکاری خواهند کرد.

او اعلام کرد که هزینه و چگونگی فروش بلیت مربوط به خانه موسیقی است. خانه موسیقی همه کارها غیر از اجرای موسیقی را به عهده دارد و تاکید کرد که مسلما هزینه بلیت‌ها متناسب با هزینه‌های آنها خواهد بود. هوشنگ کامکار همچنین به ترافیک موسیقی در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: امسال برای موسیقی یکی از سال‌هایی است که من تا به‌حال در زندگی‌ام چه بعد و چه قبل از انقلاب اسلامی ندیده‌ام.

هوشنگ کامکار همچنین تاکید کرد که مردم باید در برابر کنسرت احساس مسوولیت کنند و در برابر کارها عکس‌العمل نشان دهند و اگر کاری را دوست نداشتند کف نزنند و بنشینند و سکوت کنند زیرا دست زدن‌های بی‌جا سبب توهم موزیسین‌ها می‌شود.