مهم‌ترین تجارتخانه‌های روسی در ایران عبارت بودند از:

۱. تجارتخانه کوکاروف: کوکاروف، بازرگان روسی، این تجارتخانه را در سال‌های‌ دهه ۱۸۵۰ م/۱۲۶۶ ق در ایران تاسیس کرد. ۲. تجارتخانه ن.ن.کونشین: کونشین یکی از بازرگانان توانای روسی بود که در سال‌های ۱۸۸۴ تا ۱۸۸۹ م/۱۳۰۲ تا ۱۳۰۷ ق کالاهایی به ارزش ۰۰۰/۶۶۰ روبل وارد ایران‌ کرد، اما چون معادل صد هزار روبل ضرر کرد از تجارت با ایران چشم پوشید.

۳. بانک استقراضی: بانک استقراضی افزون بر فعالیت بانکی و پرداخت وام‌ در قبال گرفتن اموال، در صادرات و واردات اجناس ایرانی و روسی نقش داشت؛ به عبارت دیگر به شکل واسطه‌ای عمل می‌کرد.

۴. تجارتخانه سوریان کوسیج: این شرکت جزئی فروش بود و در زمینه فروش‌ چینی و شیشه فعالیت می‌کرد. مرکز آن در تهران بود و سالانه حدود صد هزار روبل‌ فروش داشت.

۵. دفتر حمل‌ونقل ایران: این موسسه تجاری در جلفا، آستارا، رشت، بندرگز، تهران و مشهد در امر حمل‌ونقل کالا و جابه‌جایی مسافر فعالیت می‌کرد. بنگاه حمل‌ونقل ایران در حوالی کارگاه سراجی و درودگری.

۶. بنگاه تجاری روسیه و ایران: مرکز این مجتمع در مسکو بود و در تهران و بوشهر نمایندگی داشت.

۷. شرکت کشتیرانی تجار و تجارت روسی: شرکت‌های کشتیرانی روسی‌ افزون بر فعالیت در دریای خزر، در بندرهای خلیج‌فارس هم کار می‌کردند. این شرکت به‌ خط ادسا-خلیج شهرت داشت.

۸. خط کشتیرانی قفقاز مرکوری در دریای خزر: این شرکت در انزلی نمایندگی‌ داشت و نماینده آن شخصی به نام کزنسنکو بود.

۹. تجارتخانه آرزو مانف در مسکو:این شرکت در همدان و تهران فعال بود و صمغ‌ و پوست و میوه‌های خشک را به روسیه صادر می‌کرد. فروش سالانه شرکت مزبور معادل شش صد هزار روبل بود.

۱۰.برادران نابل: این تجارتخانه نفت روسیه را به ایران وارد می‌کرد. این شرکت‌ افزون بر انزلی و رشت و آستارا در همدان و اصفهان نیز فعالیت داشت.

۱۱. تجارتخانه استوکن: مرکز این تجارتخانه در مسکو بود.این شرکت در مشهد و سبزوار نمایندگی داشت.

۱۲. شرکت برادران زنزینف: مرکز کمپانی مزبور در مسکو بود و در خرمشهر فعالیت می‌کرد.

۱۳. شرکت ک.واس.لیانازوف: مرکز این شرکت در آستاراخان بود و برادران ترسرکیسانس نمایندگی آن را در رشت برعهده داشتند. شرکت لیانازوف در سراسر سواحل و مناطق شمالی از آستارا تا استرآباد فعال بود.

۱۴. شرکت بارانسکی: این شرکت در سبزوار و در زمینه صادرات پنبه و خشکبار به روسیه فعال بود.

۱۵. کارگاه دستی لودویک راینک: مرکز این موسسه در مسکو بود؛ اما بیشتر در ایران فعالیت می‌کرد و چیت‌های نقش‌دار از روسیه به ایران می‌آورد.

۱۶. اصلانیانس: مرکز این تجارتخانه در تهران بود و کارش واردات شکر روسیه به‌ ایران و صادرات پوست بره، میوه‌های خشک به روسیه بود. این تجارتخانه سالانه‌ هشتصد هزار روبل فروش داشت.

۱۷. شرکت روسیا: این شرکت در تهران نمایندگی داشت و در زمینه بیمه فعال بود.

۱۸. پروخورف: مرکز این کمپانی در مسکو بود و در تهران نمایندگی داشت. کار این شرکت واردات پارچه‌های کتانی روسیه به ایران بود و سالانه هزار عدل پارچه به‌ ارزش سیصد هزار روبل فروش داشت.

۱۹. شرکت آی.سی.روزنبلوم: این شرکت در تهران و بارفروش فعالیت می‌کرد و در امر خرید پنبه و صادرات آن به روسیه نقش داشت.

۲۰. ادم اوسر: این شرکت در بارفروش نمایندگی داشت و در زمینه خرید و صادرات پنبه به روسیه فعال بود.

۲۱. ترمیکیر تیرشف: این شرکت در تربت حیدریه فعال بود و کارش صدور پنبه‌ از ایران به روسیه بود.

۲۲. شرکت پرودنیک: این کمپانی در رشت، تهران و تبریز فعالیت می‌کرد. بیشتر کار این شرکت واردات کالاهای لاستیکی و گالش از روسیه به ایران بود.

۲۳. ویرمکرویج یانس: یانس در سبزوار و نیشابور کارخانه پنبه پاک‌کنی داشت و کارش صدور پنبه ایران به روسیه بود.

۲۴. شرکت نیکلاآواقینیانس: این شرکت در شیراز فعالیت می‌کرد و در صادرات‌ پوست بره ایران به روسیه نقش داشت.

۲۵. پانیانس: این شخص تاجر ارمنی تبعه روس بود که در بارفروش‌ کارخانه پنبه پاک‌کنی داشت و پنبه ایران را به روسیه صادر می‌کرد.

۲۶. باغدیانس: او تاجر ارمنی تبعه روس بود که با مشارکت پانیانس در بارفروش‌ کارخانه پنبه پاک‌کنی داشت و در صادرات پنبه ایران به روسیه فعالیت می‌کرد. این‌ کارخانه در سال ۱۳۲۰ ق.۱۹۰۲ م در بارفروش ساخته شد و شامل سه کارخانه کوچک‌تر بود. به‌دلیل نیازی که روسیه به پنبه ایران داشت، افزون بر کارخانه‌های‌ پنبه پاک‌کنی که به آنها اشاره شد، کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی دیگری نیز در شهرهای مختلف شمال ایران و خراسان فعالیت می‌کردند، برای نمونه می‌توان به این موارد اشاره کرد:کارخانه پنبه پاک‌کنی صادق علی‌اف در ساری (تولید و بسته‌بندی پنبه)، کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی پتروسیان و کاراپتیان در بندر گز، کارخانه علی‌اف در نیشابور، کارخانه پنبه پاک‌کنی تریکویچ در نیشابور و کارخانه‌های‌ پنبه‌پاک‌کنی میان آباد و جوین خراسان.

۲۷. شرکت سهامی پنبه پاک‌کنی ایران: این شرکت در سال ۱۳۲۲ ق/۱۹۰۴ م‌ به کمک بانک استقراضی روس ایجاد شد. این شرکت در امر پاک‌کردن پنبه و بسته‌بندی آن برای صنایع روسیه فعال بود.

۲۸. مارک‌بندیک: این تجارتخانه در باکو تاسیس شد و در زمینه تجارت با ایران‌ فعالیت داشت.

۲۹. تجارتخانه آراکس: پنج تن به نام‌های رستم غفوریانس، متصدی دولت ایران مقیم‌ در بادکوبه؛ زمانتی گریگوریانس مقیم در بادکوبه؛ آقاجان (تبعه عثمانی) مقیم در بادکوبه؛ ایکان دیودومانف تبعه روس و مقیم در تبریز و کاسپار عدس(ادس) آن جاویانس تبعه ایران‌ مقیم در تبریز در سال ۱۳۱۷ ق/۱۸۹۹ م تجارتخانه آراکس را با مرکزیت آستاراخان‌ تاسیس کردند. شرکت مزبور در شمال ایران، خراسان و آذربایجان فعالیت داشت.

۳۰. تجارتخانه کوسیس تئوفیلاکتوس یا برادران کوسیس: برادران کوسیس‌ یونانی الاصل و تبعه روس بودند.