توقف 6 پروژه غیراقتصادی با هدف مدیریت هزینه‌ها

مهندس مرادعلیزاده از توقف ۶ پروژه غیراقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران که نتایجی برای شرکت نداشتند با هدف مدیریت هزینه‌ها خبر داد.

به گزارش مس پرس، مدیرعامل شرکت مس این خبر را در مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت ملی صنایع مس ایران که روز شنبه ۲۸ شهریورماه با حضور بیش از ۸۰ درصد از سهامداران و اعضا در تالار همایش‌های رازی برگزار شد، اعلام کرد.

وی، توقف «احداث کارخانه ذوب و اسید مس سونگون»، «فاز ۳ تغلیظ مس سونگون»، «احداث کارخانه پالایشگاه مس سونگون»، «معدن و کارخانه تغلیظ نوچون»، «فاز ۳ تغلیظ مس سرچشمه» و «فاز ۲ تغلیظ مس میدوک» را از‌جمله این پروژه‌های غیر‌اقتصادی برشمرد.

همچنین وی با اعلام بازنگری طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع مس ایران، به نتایج حاصل از این بازنگری و تبدیل پروژه‌های توسعه‌ای ۳۶ گانه به ۱۸گانه اشاره کرد.

در این مجمع که با موضوع «تقسیم سود و تصویب برنامه توسعه» برگزار شد، مهندس احمد مرادعلیزاده مدیرعامل شرکت، با اشاره به عدم ثبت اصل سرمایه ۴۳ هزار میلیارد ریالی در دوره پیشین مجمع عمومی(۲۹تیر ۹۴) این شرکت به‌دلیل تغییرات سیستم‌های مالی اداره ثبت، گفت: مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده، اگرچه برای تقسیم سود تشکیل شد اما ذکر یک نکته ضروری است؛ ازجمله اینکه ظرفیت تولید مس تا ۲۵ سال آینده به‌میزان ۴۰۰ هزار تن خواهد بود.

وی ادامه داد: این امر به این معنی نیست که تولید مس به همین ۴۰۰ هزار تن محدود ‌شود، بلکه معنی‌اش این است که اگر از این به‌بعد در بخش اکتشافات، اتفاقاتی افتاد و ذخیره جدیدی پیدا شد، بر اساس مصوبه جدید کار توسعه می‌تواند افزایش یابد، وگرنه حداقل تا ۲۵ سال آینده امکان تولید

۴۰۰ هزار تن از معادن سرچشمه، سونگون و میدوک و معادن دیگر فراهم است.

مهندس مرادعلیزاده گفت: درست است که رکود بر بازار فلزات دنیا حاکم است و شرایط سختی است؛ خصوصا برای سهامداران که انتظار سود حداکثری را دارند، اما فصل مشترکی که همه ما به‌دنبال آن هستیم، این است که شرکت برای آینده‌اش برنامه‌هایی داشته باشد و شما به‌عنوان ذی‌نفعان شرکت، برای آینده مشترک این شرکت، ایستادگی به خرج دهید. مراد‌علیزاده به وضعیت اقتصادی صنعت مس در دنیا اشاره کرد و در این خصوص گفت: در چین در ۵ ماه نخست سال ۹۴ دوره چالش‌برانگیزی داشتیم و این چالش‌ها همچنان ادامه دارد. به هرحال چین هم در توسعه و هم در دوره رکود، اثرات بسیاری بر بازار داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، گفت: شرایط رکود تنها منحصر به ایران نیست و کاملا جهانی است. هم‌اکنون بیش از۵۰ کشور به‌خصوص در بخش فلزات، درگیر شرایط رکود هستند و این شرایط در چند سال اخیر قدری شرایط را پیچیده‌تر کرده است.

وی با اشاره به نتایج مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: طی ۲ تا ۳ ماه آینده قاعدتا شرایط منطقی‌تری فراهم می‌شود و ما می‌توانیم شرایط‌مان را بهتر اداره کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین با بررسی عملکرد شرکت‌های بزرگ بین‌المللی فعال در صنعت مس همچون گلنکور، آنگلوامریکن و کودلکو، تاثیر آنها بر بازار جهانی مس و دلایل رکود در این بخش را تشریح کرد.

وی به عملکرد این شرکت‌های تاثیرگذار در شاخص‌های کلی اقتصاد فلزات پرداخت و «کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای و برخورد انقباضی با پروژه‌ها در سراسر دنیا»، «کاهش هزینه‌های سربار»، «حفظ جریان نقدینگی در شرایط افول قیمت‌ها» و «مدیریت فعالیت‌های تولیدی به‌خصوص فعالیت‌های کم‌هزینه» را ازجمله اقدامات این شرکت‌ها برشمرد.

وی در ادامه از کاهش قیمت نفت‌‌، وضعیت اقتصادی اروپا، افزایش ارزش دلار،‌ انتشار داده‌های ضعیف اقتصادی کشور چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس با بیش از ۵۰ درصد تولید کل دنیا و آشفتگی بازار سهام این کشور، به‌عنوان عوامل مهم و تأثیر‌گذار بر قیمت مس یاد کرد.

ارائه گزیده‌ اطلاعات مالی شرکت ملی صنایع مس ایران، بخش دیگری از سخنرانی مهندس مرادعلیزاده بود.

وی گفت: عملکرد تولیدی شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۹۳ حدود ۴ درصد رشد داشته است و در ۵ ماه نخست سال ۹۴ هم براساس برنامه با یک درصد رشد پیش رفته‌ است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین اظهار داشت: در بخش مالی در سال گذشته، به‌رغم همه مشکلات با ۴۷۰۰ میلیارد تومان فروش‌، نسبت به سال ۹۲ که ۴۳۰۰ میلیارد تومان فروش داشتیم، شاهد رشد بودیم اما با محاسبه هزینه‌هایی که در شرکت داشتیم، میزان سودمان پس از کسر مالیات، حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته که ۱۳۰۰ میلیارد تومان بود، کاهش داشتیم.

از نظر مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، نکته بسیار مهمی که نیازمند تصویب ازسوی اعضای هیأت‌مدیره و اعضای مجمع است، موضوع توسعه‌ها است.

وی در این رابطه گفت: رقمی که در سال‌های گذشته برای تولید اعلام شده بود، تولید ۷۰۰ هزار تن کاتد بوده است، درحالی‌که برای تولید ۷۰۰ هزار تن، حداقل به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کنسانتره با عیار ۲۵ درصد نیاز داریم.

وی گفت: در حالی که بر اساس برنامه درازمدتی که سه معدن فعلی که درحال بهره‌برداری است (معادن سرچشمه، سونگون و میدوک) و سه معدن متوسطی که در حال توسعه ‌است (معادن چاه‌فیروزه، درآلو و دره‌زار)، امکان تولید کنسانتره به میزان یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن آن‌هم در شرایطی که طرح کاملا اقتصادی و منطقی و برای کارخانه و سهامدار مقرون به صرفه باشد، وجود دارد.

مرادعلیزاده در ادامه با توجه به منابع مالی و امکاناتی که در معادن مس به‌صورت واقعی وجود دارد، گفت: سعی می‌کنیم تولید۴۰۰ هزار تن مس را با سرمایه‌گذاری که در حدود ۲ میلیارد یورو کاهش داده شده، پیش ببریم. به این معنی که از حجم سرمایه‌گذاری بی‌نتیجه و بدون ارزش افزوده و بدون سود جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، بازار نامطمئن صنعت مس در سطح جهانی و داخلی و کاهش قیمت در بازار جهانی، عدم امکان مصرف اسید سولفوریک تولیدی به‌عنوان محصول جانبی کارخانه‌های ذوب و لزوم مدیریت مصرف خارج از روند توسعه صنعتی کشور، توجه به الزامات زیست‌محیطی و عدم امکان تامین منابع ارزی و ریالی برای اجرای پروژه‌ها ازطریق بانک‌ها را از مهم‌ترین دلایل بازنگری طرح‌ها و پروژه‌های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد.

تجهیز معدن و احداث کارخانه تغلیظ چهل‌کوره زاهدان، طرح توسعه ذوب سرچشمه، طرح توسعه ذوب‌ خاتون‌آباد، طرح احداث کارخانه‌های اسید کرمان، هیدرومتالورژی سونگون (لیچینگ کنسانتره)، احداث کارخانه پالایشگاه خاتون‌آباد، احداث کارخانه تغلیظ چاه فیروزه، طرح جامع آب، طرح جامع برق، احداث کارخانه هیپ لیچینگ سونگون، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی، طرح احداث ورزشگاه‌ها، احداث کارخانه‌های مواد ناریه و احداث کارخانه آهک اهر، پروژه‌های در دست اقدام شرکت ازسوی مدیرعامل معرفی شد.

وی همچنین از برنامه‌های شرکت به‌منظور توقف فعالیت‌های پروژه‌های تعریف‌شده تجهیز و بهره‌برداری از معادن هفت چشمه، مسجد داغی و کهنگ اصفهان، احداث کارخانجات فلوتاسیون سرباره مس سرچشمه و مس سونگون و احداث کارخانه‌های کود شیمیایی مس سرچشمه و مس سونگون تا تکمیل مطالعات در این پروژه‌‌ها سخن گفت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در پاسخ به پرسش‌های یکی از سهامداران پیرامون ضرورت فعالیت شرکت در زمینه‌های ورزشی و سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌ها، آن را بخشی از مسوولیت‌های اجتماعی شرکت ذکر کرد.

وی گفت: شرکت‌های بزرگ در تمام دنیا در قالب مسوولیت‌های اجتماعی‌، معمولا بین ۲ تا ۳ درصد به فرهنگ، ورزش، ساختار و مردم کمک می‌کنند تا کسانی که کارگر و کارمند آنها هستند، از یک رفاه نسبی برخوردار شوند. این موضوع به هیچ وجه به این معنی نیست که بخشی از حق و حقوق سهامداران نادیده گرفته شود.

پس از ارائه گزارش سالانه شرکت، برخی از سهامداران حاضر در این مجمع به طرح دیدگاه‌ها و پرسش‌های گوناگون در باب عملکرد و برنامه‌های آتی شرکت پرداختند که مدیرعامل نظرات خویش را درخصوص موضوعات مطرح‌شده تشریح کرد.

در ادامه این مجمع، دکتر سلطانی، رئیس صندوق بازنشستگی شرکت به انتخاب سهامداران حاضر در مجمع به‌عنوان رئیس مجمع و ایلبگیان و افشار به‌عنوان ناظران مجمع و رحمتی مدیر امور سهام و سرمایه‌گذاری به‌عنوان دبیر مجمع و نماینده سازمان بورس اوراق بهادار پیرامون موضوع مجمع به ایراد سخن و بحث و تبادل نظر با سهامداران پرداختند.

در پایان، پیشنهادهای متنوعی درباره میزان سود سهام سالانه ارائه شد و پس از ارائه دیدگاه‌های اقتصادی و نظرات مختلف کارشناسانه، اختصاص ۸۰ ریال به‌ازای هر سهم در رای‌گیری نهایی و با نظر اکثریت آرا به تصویب رسید.

توقف 6 پروژه غیراقتصادی با هدف مدیریت هزینه‌ها