شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی روز دوشنبه بیست و هفتم دی‌ماه سال جاری میزبان سهامداران خود در مجمع عمومی عادی سالانه بود.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، در مجمع این شرکت بورسی که با حضور بیش از ۷۷ درصد سهامداران برگزار شد، آقای افشاری به نمایندگی از سازمان اقتصادی کوثر ریاست مجمع را بر عهده گرفت. از طرفی دیگر آقایان دلبری به نمایندگی از سرمایه‌گذاری سبحان و رستمی راوری از سوی سرمایه‌گذاری مدبر به عنوان ناظران مجمع انتخاب شده و آقای خدادادی مدیرمالی بوعلی هم به عنوان منشی جلسه ایفای نقش می‌کرد.
بنا بر این گزارش، در این جلسه دکتر محمد درخشان مبارکه مدیرعامل شرکت به قرائت گزارش هیات‌مدیره پرداخت و از آخرین تحولات
رخ داده در این شرکت بورسی سخن گفت.
قرائت گزارش هیات‌مدیره از سوی دکتر درخشان که از بهبود عملکرد شرکت نسبت به سال‌مالی گذشته به ویژه تحقق EPS واقعی 130 ریالی که به نسبت زیان محقق شده 9 ریالی ‌سال گذشته از تغییر قابل‌توجه در روند فعالیت شرکت حکایت داشت، تحسین سهامداران شرکت را برانگیخت تا جایی که صاحبان سهام با تشویق از مدیرعامل و هیات‌مدیره و کلیه کارکنان شرکت به دلیل بهبود وضعیت این شرکت تشکر و قدردانی کردند. از سویی دیگر، قرائت گزارش حسابرس شرکت که فاقد بند حسابرسی قابل اهمیت بود، نیز توجه اعضای مجمع را به خود جلب کرد و آنها شفاف شدن حساب‌های شرکت و رسیدگی به تکالیف مجمع سال گذشته را عاملی مهم برای رفع بندهای حسابرسی این شرکت ارزیابی کردند.
براساس این گزارش، مجمع بوعلی در نهایت، ضمن تشکر از مدیران این شرکت، با در نظر گرفتن منافع سهامداران جزء نسبت به تقسیم ۷۰ ریال سود نقدی اقدام کرد که معادل ۵۴ درصد از سود تحقق یافته بود که در پی این تقسیم سود قابل‌توجه سهامداران جزء بوعلی مجمع این شرکت را با رضایت ترک کردند. افزون‌بر این، مجمع بوعلی در تصمیمی دیگر موسسه حسابرسی مفید راهبر را به عنوان حسابرس شرکت و روزنامه دنیای اقتصاد را به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت برگزید.
لازم به ذکر است، سرمایه‌گذاری بوعلی در شرایطی بدون فروش ملک و سود غیرعملیاتی در سال‌مالی منتهی به 31/6/89 پیش‌بینی سود 129 ریالی محقق می‌کند که در پیش‌بینی اولیه خود به بورس EPS 100 ریالی به بازار اعلام کرده بود. در واقع سود واقعی شرکت در سال‌مالی مزبور نسبت به پیش‌بینی اولیه 29 درصد رشد نشان می‌دهد.


پیام هیات‌مدیره
حمد و سپاس خداوند عزوجل را که با عنایات و توجهات خود و با همت، اراده و تلاش یکایک اعضای هیات‌مدیره، مدیران ارزشمند و پرسنل سختکوش و همچنین حمایت و اعتماد سهامداران عزیز توانستیم یک سال دیگر در سالی که از سوی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) سال «همت مضاعف و کار مضاعف» نامیده شد، افتخار خدمت‌رسانی و تلاش در مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی را داشته باشیم.
در ابتدای سال‌مالی مورد گزارش اثرات بحران مالی اقتصاد جهانی و همچنین رکود و تورم، بر اقتصاد جهانی و اقتصاد کشور ما سایه انداخته بود، همچنین موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها و تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه کشورهای غربی بر این رکود دامن می‌زد، اما به لطف خداوند متعال و پس از قطعی شدن انجام هدفمندسازی یارانه‌ها مدیران و کارشناسان شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی با نشست‌ها و بررسی‌های صنایع مختلف از لحاظ مصرف حامل‌های انرژی به دنبال شناسایی صنایعی بود که کمترین تاثیر را از اجرای این طرح داشته باشد به عنوان مثال، صنعت سیمان و فولاد یکی از صنایعی است که به دلیل انرژی‌بر بودن بیشترین تاثیر را از این قانون خواهد داشت. به همین دلیل پس از جلسه‌های کارشناسی متعدد، پرتفوی هدفی را برای شرکت استخراج کرده‌اند و اقدامات شایانی را علی‌‌الخصوص در سال‌مالی 89-88 در دستیابی و رسیدن به این استراتژی داشتند. یکی از این اقدامات کاهش تعداد شرکت‌های سرمایه‌پذیر در پرتفوی خود بود تا از این طریق بتواند تمرکز خود را بیشتر معطوف به شرکت‌هایی نماید که بازدهی بالاتری را برای سهامداران دارا است. در این راستا، تعداد شرکت‌های سرمایه‌پذیر از 74 شرکت در ابتدای سال‌مالی به 54 شرکت در انتهای سال‌مالی کاهش یافت و این استراتژی همچنان تا رسیدن به هدف مطلوب ادامه خواهد یافت. از طرفی بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های شرکت که در سال‌های قبل انجام شده بود، در صنعت سیمان متمرکز گردیده که براساس پرتفوی هدف می‌بایست وزن این سرمایه‌گذاری‌ها کاهش یابد به همین دلیل سعی شد براساس شرایط بازار نسبت به کاهش درصد این صنعت در پرتفوی اقدام شود. همچنین در صنعت پتروشیمی، شرکت به دلیل بازدهی بیشتر پتروشیمی‌های با پایه گاز، شرکت بوعلی نسبت به جایگزینی این دسته از پتروشیمی‌ها با پتروشیمی‌های پایه نفتا اقدام نمود. به همین دلیل بسیاری از خریدهای این دوره در این صنعت را شرکت پتروشیمی خارک و پالایشگاه نفت اصفهان به خود اختصاص داد. در دیگر صنایع مانند صنعت بیمه، تجهیزات، دارو، خودرو، ارتباطات، املاک، بانکداری و ... شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی با فروش به موقع سهام شرکت‌هایی مانند بیمه البرز، ایران ترانسفو، دارویی سبحان، سایپا، مخابرات، شاهد و بانک سینا و سرمایه‌گذاری بهمن در قیمت‌هایی مناسب توانست سود معقولی را به سهامداران خود هدیه نماید.
یکی دیگر از آیتم‌هایی که بسیار مورد توجه قرار گرفت بحث نقدشوندگی سهام‌ها بود. از آنجایی که اولا بسیاری از سهام‌های پرتفوی از نقدشوندگی بالایی برخوردار نبودند، ثانیا می‌بایست تعهدات مالی شرکت در قبال سهامداران عمده که بخشی از آن به سال‌های گذشته بر می‌گشت، ثالثا ضرورت داشت با تغییر ترکیب پرتفوی از فرصت‌های به دست آمده در بازار به بهترین نحو استفاده شود، به همین خاطر بسیاری از سهام‌های با نقدشوندگی بالا جایگزین سهم‌هایی که از نظر نقدشوندگی در رتبه‌های پایین‌تری بودند، گردید.


همه این اقدامات باعث شد که بتوان تعادل مناسبی را براساس وزن صنایع مختلف در پرتفوی ایجاد کرد تا از این طریق، ریسک سیستماتیک پرتفوی را تعدیل نمود و رضایت سهامداران با بازدهی مناسب در قبال پذیرش ریسک کمتر برآورده گردد. لازم به ذکر است که برای بهینه‌سازی پرتفوی و ترکیب سهام مناسب از روش‌های علمی مانند TAPSIS و الگوریتم‌های فراابتکاری استفاده گردید. این شرکت امید آن دارد تا به پشت‌گرمی حمایت‌های بی‌دریغ سهامداران محترم، در جهت بهبود هرچه بیشتر وضعیت مجموعه گام بردارد.
تاریخچه
شرکت خدمات سرویس بوعلی (سهامی خاص) در تاریخ 24/10/1362 تحت شماره 50621 در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده و به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 31/04/1380 صاحبان سهام، نام آن به شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی تغییر یافته و در تاریخ 25/06/1382 به سهامی عام تبدیل و سهام شرکت از تاریخ 17/09/1382 با نماد «وبوعلی» در بورس اوراق بهادار تهران عرضه گردید. مرکز اصلی آن در تهران، خیابان خالد اسلامبولی، نبش کوچه 37، پلاک 165 می‌باشد.
ساختار سرمایه‌گذاری‌ها
بیش از 38 درصد از مجموع سرمایه‌گذاری‌های شرکت در بخش بورسی، 50 درصد در بخش املاک و مستغلات و 12 درصد در بخش غیربورسی متمرکز است. در واقع در سال‌مالی مورد گزارش میزان سرمایه‌گذاری‌های بورسی به میزان 2 درصد کاهش، سرمایه‌گذاری‌های غیربورسی 29 درصد کاهش و بخش املاک و مستغلات بیش از 38 درصد افزایش یافته است. میزان سرمایه‌گذاری‌های شرکت نیز در مجموع با 9 درصد افزایش از 981.113 میلیون ریال به 1.065.819 میلیون ریال رسیده است.
پرتفوی بورسی
لازم به ذکر است، در ابتدای دوره مورد گزارش پرتفوی سهام شرکت‌های بورسی متشکل از 74 شرکت سرمایه‌پذیر بوده و در انتهای دوره به 54 شرکت کاهش یافته است. از حیث میزان سرمایه‌گذاری نیز بهای تمام‌شده از 704.930 میلیون ریال به 555.108 میلیون ریال رسیده است. نکته مهم و قابل‌توجه در بهای تمام‌شده پرتفوی بورس شرکت ارزش بازار شرکت‌های بورسی موجود در پرتفوی در پایان دوره می‌باشد که برابر 407.365 میلیون ریال می‌باشد (در مقایسه با بهای تمام‌شده که برابر 555.108 میلیون ریال می‌باشد) در حالی که در ابتدای دوره بهای تمام‌شده 704.930 میلیون ریال و ارزش بازار 413.973 میلیون ریال بوده است که نشان می‌دهد شرکت ضمن خروج از شرکت‌های کم‌بازده بهای تمام‌شده پرتفوی خود را کاهش و سهام شرکت‌های با بازده بالاتر را خریداری نموده است.
پرتفوی غیربورسی
همچنین بهای تمام شده پرتفوی در 31/06/1389 مبلغ 555.108 میلیون ریال بوده است که حدود 33 درصد آن را صنعت سیمان تشکیل می‌دهد. بعد از آن صنعت پتروشیمی و محصولات نفتی قرار دارد که 19 درصد از کل بهای تمام شده پرتفوی را به خود اختصاص داده است. صنعت حمل‌ونقل با 7 درصد، صنعت فلزات اساسی و املاک و مستغلات با 6 درصد و صنعت واسطه‌گری مالی و شرکت‌های چند رشته‌ای با تخصیص 5 درصد از بهای تمام شده به خود، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
بررسی عملکرد واحد سرمایه‌گذاری شرکت بوعلی
در طی سال مالی منتهی به 31/06/89 مبلغ 252 میلیارد ریال از سهام شرکت‌های بورسی خریداری گردیده است. مهم‌ترین سهام شرکت‌های خریداری شده مربوط به شرکت پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی خارک، چادرملو، خدمات انفورماتیک، دارویی اکسیر، سایپا، لیزینگ رایان سایپا، نیرومحرکه، مپنا و صنعتی دریایی ایران بوده است. در مقابل خریدهای انجام شده، مبلغ 343 ریال از سهامی که در سنوات قبل خریداری شده بوده است، واگذار گردیده است، در نتیجه مبلغ 91 میلیارد ریال از ارزش روز پرتفوی بوعلی به صورت وجه نقد آزاد گردیده، که رقم اخیر جهت پرداخت بدهی‌های شرکت از جمله مطالبات سازمان اقتصادی کوثر هزینه گردیده است. مهم‌ترین سهام شرکت‌های فروش رفته مربوط به سایپا، گل‌گهر، سیمان تهران، فولاد مبارکه اصفهان، بیمه البرز، سیمان بجنورد، سیمان شمال و... بوده است. لازم به ذکر است کلیه خرید و فروش‌ها که اثرات آن در بهای تمام شده ابتدای دوره و انتهای دوره منعکس می‌باشد در راستای استراتژی بلندمدت بوعلی و با دیدگاه بلند مدت اتخاذ گردیده است.
در طی سال مالی گذشته مبلغ ۹۷.۵۶۷ میلیون ریال از ذخایر احتساب شده کاهش ارزش برگشت داده شده است که در صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۸۹ تحت عنوان درآمد حاصل از برگشت ذخایر شناسایی شده است.
درصد حصول پرتفوی هدف
با توجه به تصمیم شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی مبنی بر تغییرات بنیادی در مجموع سرمایه‌گذاری‌ها و اصلاح پرتفوی خود از حیث صنایع و شرکت‌ها، در سال جاری نیز تلاش گردیده تا خرید و فروش‌های شرکت معطوف به پرتفوی هدفی باشد که قبلا از طریق مطالعات جامعی که از چشم‌انداز اقتصاد جهانی، وضعیت کلان اقتصادی کشور و دیدگاه‌های اقتصادی دولت و تاثیر هرکدام از عوامل فوق‌الذکر بر صنایع حاضر در بورس صورت گرفت، انجام گیرد. بنابراین در غالب صنایع، حرکت شرکت در جهت نیل به پرتفوی هدف بوده است.
شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی در صنایعی مانند پتروشیمی با پایه گاز، مسکن و صنعت مخابرات و ارتباطات به هدف بلندمدت خود رسیده است اما در صنایعی مانند معدن و فلزات اساسی، دارو، صنعت سیمان، لبنیات و مواد غذایی و پتروشیمی نفت به‌رغم حرکت در راستای اهداف بلندمدت خود، هنوز به مرحله نهایی نرسیده که از دلایل آن می‌توان به پایین بودن قیمت معاملاتی سهام شرکت‌های سیمانی نسبت به ارزش ذاتی آنها، بالا بودن P/E سهام شرکت‌های دارویی و پیش‌بینی کاهش قیمت این سهام اشاره کرد. همچنین علت کاهش در صنعت خودرو در مقایسه با استراتژی، انجام خرید و فروش بر روی سهام شرکت‌های خودرویی می‌باشد که با کاهش قیمت آنها در فرصت‌های مناسب‌تر نسبت به خرید مجدد اقدام خواهد شد. ضمنا مطابق دستور سازمان محترم اقتصادی کوثر بر روی صنعت روغن خوراکی که دو شرکت اصلی آن روغن نباتی پارس و روغن نباتی جهان می‌باشند، فعالیتی صورت نپذیرفته است.
در کل از مجموع ۱۶ صنعت موجود در پرتفوی هدف، ۱۳ صنعت در راستای پرتفوی هدف حرکت نموده و به دلایل ذکر شده در بالا دارای پتانسیل رسیدن به پرتفوی مورد نظر می‌باشد. تنها ۳ شرکت معادل ۱۹ درصد از ضرایب اختلاف ناچیزی با درصدهای مدنظر دارند که در شرایط مناسب و پس از شناسایی سودهای برآورد شده نسبت به تغییر این درصدها اقدام خواهد شد. بدیهی است، به منظور امکان و انجام معاملات وجود مغایرت در بعضی از درصدها اجتناب‌ناپذیر است به این معنی که در زمان مناسب برای انجام معاملات از میزان صنایعی که درصدهای بالاتر نسبت به پرتفوی هدف را در اختیار دارند، کاسته و به صنایعی که درصدهای پایین‌تری به خود اختصاص داده‌اند، افزوده می‌شود و در غیر این صورت انجام معاملات میسر نخواهد شد.
برنامه‌های آینده شرکت
در چارچوب اساسنامه شرکت و با عنایت به سیاست‌های کلی، استراتژی شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی مبنی بر حضور فعال‌تر در بورس اوراق بهادار می‌باشد. با این دیدگاه هیات‌مدیره شرکت با تحلیل وضعیت اقتصادی کشور در سطح کلان، ارزیابی نقاط قوت و ضعف حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری و شناسایی صنایعی که از رشد آتی بالقوه برخوردارند و همچنین شناسایی فرصت‌ها و حوزه‌های مناسب با توجه به مزیت‌های اقتصادی در این بازار فعال خواهد بود لذا محور اصلی برنامه‌های آتی شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی به شرح زیر است:
بهینه‌سازی ترکیب پرتفوی و مشارکت بیشتر در صنایع با مزیت برتر در کشور مانند طرح‌ها و پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی.
ورود به سایر بازارها علاوه بر بورس اوراق بهادار نظیر بازار اولیه و بازارهای خارجی در راستای افزایش بازده و کاهش مخاطره (ریسک).
حضور فعال‌تر در بورس اوراق بهادار به منظور بهینه‌سازی ترکیب پرتفوی.
رشد و ارتقای دانش مدیران و کارشناسان شرکت با هدف افزایش بهره‌وری.
ایجاد تنوع در سرمایه‌گذاری‌ها با توجه به اصول بازده مناسب، کاهش مخاطره (ریسک)، نرخ نقدشوندگی و حداقل بودن تبعات اجتماعی- سیاسی.
گسترش بانک اطلاعات و واحد مطالعات اقتصادی.