«مارگارین» 650ریال سود به سهامداران داد - ۳۱ فروردین ۸۷
مجمع عمومی عادی صاحبان سهام برای سال مالی منتهی به پایان آذرماه 86 شرکت مارگارین روز گذشته با حضور 87درصد از سهامداران این شرکت برگزار شد.
در مجمع یاد شده مهندس مقیم‌زاده ریاست جلسه را برعهده داشت. در همین راستا مصوبات این جلسه از جمله تصویب صورت‌های مالی، تقسیم سود و انتخاب حسابرس و روزنامه رسمی، حق حضور و همچنین تصویب ماده ۱۲۹ قانون تجارت بود که به رای مجمع گذاشته شد. در جلسه مجمع مزبور تقسیم ۶۵۰ریال سود به ازای هرسهم مورد تصویب اعضای این جلسه قرار گرفت. همچنین انتخاب اعضای هیات‌مدیره (اعضای اصلی و علی‌البدل) نیز انجام شد.

شرکت‌های صافولابهشهر، صنعتی بهشهر، به‌پخش، بهپاک، بیمه پوشش توسعه صنایع بهشهر، سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر و سرمایه‌گذاری ساختمان سرمایه‌گذاری صنایع بهشهر به عنوان اعضای اصلی هیات‌مدیره و شرکت‌های کامپیوتر و روش‌های مکانیزه و سرمایه‌گذاری ملی ایران به عنوان اعضای علی‌البدل هیات‌مدیره معرفی شدند. بر این جلسه آقایان کدیور و اژیه نظارت کردند.دبیر جلسه مهندس عابدین‌نسب بود.


کلیات و تاریخچه
شرکت مارگارین(سهامی عام) بیش از ۵۴ سال قبل در تاریخ دوازدهم دی‌ماه ۱۳۳۲ با نام شرکت مارگارین تاسیس شد و تحت شماره ۴۲۰۴ نزد اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.
موضوع فعالیت شرکت
به استناد ماده ۳، اساسنامه عبارتست از احداث کارخانه روغنکشی، تصفیه و هیدروژناسیون روغن‌نباتی، مارگارین‌سازی، تهیه روغن سالا و نیز خوراک دام و تاسیس کارخانه پنبه پاک‌کنی، صابون‌سازی، احداث هر کارخانه و تاسیسات مفید دیگر و بهره‌برداری از‌ آنها، واردات و همچنین اقدام به هرگونه عملیات مجاز تجاری در حدود موضوع شرکت که طبق قوانین مملکتی مجاز شمرده شود.
بهره‌برداری و ظرفیت
فعالیت شرکت تولید روغن‌نباتی تصفیه شده با ظرفیت اولیه ۸ تن در سه شیفت بوده که به تدریج تا سال ۱۳۵۵ به ۲۰ تن در ۲۴ ساعت رسید. در سال ۱۳۵۷ با راه‌اندازی اولین طرح توسعه به ظرفیت ۴۰ تن در شبانه‌روز دست یافت و از آن پس با اجرای طرح‌های توسعه تدریجی قادر شد تا در سال ۱۳۶۷ ظرفیت تولید روغن بسته‌بندی را به ۱۰۰ تن در سه شیفت برساند و با ادامه این روند و نیز تغییرات در نسبت تولیدات روغن جامد و مایع، شرکت توانست در سال‌های ۱۳۷۲ و ۱۳۷۳ رکورد تولید ۲۰۰ تن در ۲۴ ساعت را هم داشته باشد.
در پی موافقت وزارت صنایع با طرح توسعه ظرفیت تولید کارخانه از 200 تن به 400 تن در 24 ساعت عملیات اجرایی آن در سال 1370 آغاز و طی سال 1375 به ظرفیت کامل یعنی تولید 400 تن در روغن‌نباتی بسته‌بندی شده در 24 ساعت رسید. همچنین شرکت در حال حاضر طرح توسعه ظرفیت تولید تا میزان 1000 تن را در دست اجرا دارد.
نوع شرکت
شرکت در ابتدای تاسیس به عنوان (شرکت سهامی مارگارین) به ثبت رسید، ولی در سال 1350 به موجب تصمیمات متخذه در مجمع عمومی فوق‌العاده، از شرکت سهامی به شرکت سهامی خاص تغییر یافت و متعاقبا شرکت با توجه به حجم فعالیت‌ها و میزان سرمایه لازم در تاریخ 19 دی‌ماه 1355 به موجب تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده از (سهامی خاص) به (سهامی عام) تبدیل شد و در حال حاضر به همین صورت با رعایت قوانین تجاری مربوطه فعالیت می‌کند.
شرکت مارگارین (سهامی عام) بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران مشمول بند ب ماده یک قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران شد و به موجب بند ۲ ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مزبور ۳۲/۲۸ درصد از کل سهام شرکت به دولت تعلق گرفت و از تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۳۵۹ لغایت تاریخ ۲۰ دی‌ماه ۱۳۷۱ به موجب احکام صادره از طرف سازمان صنایع ملی ایران توسط مدیران دولتی اداره می‌شد.
در تاریخ اخیر معادل 68/63 درصد از سهام متعلق به سازمان صنایع ملی ایران به شرکت توسعه صنایع بهشهر واگذار شد و بدین ترتیب از پوشش سازمان صنایع ملی ایران خارج و توسط مدیران منتخب مجامع عمومی شرکت و براساس قانون تجارت اداره می‌شود.
وضعیت فروش و سود‌دهی
کل درآمد شرکت تا 30 آذرماه 86 جمعا به مبلغ 1614میلیارد ریال است که 1541 میلیارد ریال آن مربوط به فروش محصولات اصلی، 36 میلیارد ریال مربوط به فروش محصولات فرعی، 21 میلیارد ریال آن نیز مربوط به سود خدمات کارمزدی و 16 میلیارد ریال سایر درآمدهای عملیاتی است. سهم صادرات از فروش‌های فوق مقدار 19 هزار و 905 تن روغن به ارزش 21 میلیون دلار معادل 197 میلیارد ریال بوده است.در این میان سود ویژه شرکت قبل از مالیات مبلغ 127 میلیارد ریال شد که برای هر سهم از یکصد و بیست میلیون سهم مبلغ یک هزار و 61 ریال قابل محاسبه است. سود هر سهم پس از کسر مالیات مبلغ 793 ریال است.
وضعیت معاملات سهام‌
در سال مالی منتهی به 30 آذر سال 86 تعداد 38 میلیون و 563 هزار و 988 سهم از سهام شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار تهران مورد معامله قرار گرفت که گردش حدود 14/32 درصد از کل سهام شرکت را در برداشت، با انجام این معاملات تعداد سهامداران در پایان آذرماه سال 1386 به 18170 نفر رسید.