نگاهی به فعالیت‌های بیمه معلم (سهامی عام)
شرکت بیمه معلم (صادرات و سرمایه‌گذاری) به دنبال تفکر مدیران‌عامل بیمه و بانک‌های دولتی برای گسترش بیمه‌های اعتباری در سال 73 تاسیس شد.
تاسیس این شرکت با مشارکت بیمه مرکزی ایران، شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، البرز و دانا و بانک‌های ملی، صادرات، توسعه صادرات، تجارت و ملت صورت گرفت و پس از تصویب شرایط عمومی بیمه‌نامه‌های اعتبار صادرات کالا در سال ۷۴ عملا فعالیت‌های بیمه‌ای خود را آغاز کرد. بیستم دی‌ماه سالروز تاسیس این شرکت است.

با گسترش فعالیت‌های بیمه معلم (صادرات و سرمایه‌گذاری) در بازار بیمه و اخذ مجوز صدور انواع بیمه‌نامه‌های اشیا، اشخاص و مسوولیت دیگر داشتن سهامداران بیمه‌ای به صلاح نبود و بدین ترتیب شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای سهام خود را در بهمن‌ماه 85 واگذار کرده و تیرماه 86 اعضای جدید هیات مدیره انتخاب شدند و شرکت به نام بیمه معلم تغییر نام یافت. اکنون بیمه معلم با مشارکت شرکت ساختمانی معلم، بازرسی مهندسی و صنعتی ایران، سرمایه‌گذاری کشتیرانی و بانک‌های توسعه صادرات، سرمایه، ملی، صادرات، تجارت، بیمه مرکزی و شرکت کارگزاری بانک توسعه در حال فعالیت است.
همچنین در راستای سیاست‌های حمایتی و تامین رفاه معلمان گرامی و پرسنل محترم آموزش و پرورش بخش عمده‌ای از سهام شرکت بیمه معلم توسط شرکت‌‌های وابسته به آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان خریداری شده و مقرر گردیده ضمن فعالیت در بازار بیمه‌ای کشور، خدمات موردنیاز فرهنگیان گرامی راجع به بیمه درمان تکمیلی، حوادث دانش‌آموزی، آتش سوزی، مسوولیت، خودرو و سایر محصولات موردنیاز این گروه از طریق این شرکت فراهم شود.
بر اساس توافق سهامداران جدید، مهندس محمدحسین داجمر به نمایندگی از شرکت ساختمانی معلم به عنوان رییس هیات‌مدیره، دکتر محمدرضا عباسی به نمایندگی از شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران به عنوان مدیرعامل و نایب‌رییس هیات‌مدیره، مجید بنویدی به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری کشتیرانی به عنوان عضو هیات‌مدیره موظف، دکتر عباس بخشیانی به نمایندگی از بانک‌توسعه به عنوان عضو هیات‌مدیره غیرموظف، علی قطب‌الدینی به نمایندگی از بانک سرمایه به عنوان عضو هیات‌مدیره غیرموظف شرکت بیمه معلم، انجام وظیفه می‌کنند.
حضور در نمایشگاه‌ها
بیمه معلم برای اعلام حضور بیشتر در بازار و اطلاع‌رسانی از خدمات بیمه‌ای به مشتریان و همچنین همسو شدن پرسنل این شرکت در ارائه سرویس‌دهی مطلوب در 6 ماه اول امسال ضمن برگزاری سمینار و تاسیس شعب جدید در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی حضور یافت. همایش تولید برای صادرات با حمایت شرکت بیمه معلم در اواخر آبان‌ماه سال جاری با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک‌مرکزی برگزار شد.
دکتر محمدرضا عباسی، مدیرعامل بیمه معلم در این همایش ضمن اشاره به نقش حمایتی بیمه در تولید و رشد صادرات توجه حضار را به روش‌های مورد عمل در کشورهای پیشتاز مانند چین به عنوان الگوی موفق در امر صادرات جلب کرد.
این در حالی بود که بیمه معلم در نهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی در مشهد شرکت کرد و با استقبال شرکت‌های تولید‌کننده مواجه شد.
اعضای تیم فنی بیمه معلم در این نمایشگاه ضمن معرفی خدمات شرکت جهت شرایط فروش اقساطی لوازم‌خانگی که نیاز اصلی جامعه امروزی است، با شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده به گفت‌و‌گو نشسته و راهکارهایی را برای حضور بیمه‌ در کنار سرمایه‌گذاران و اطمینان خاطر از بازگشت سرمایه ارائه دادند.
چهارمین نمایشگاه کالا، خدمات صادراتی،‌ بیمه، بانکداری و بازار سرمایه در آخرین روزهای آبان‌ماه و اوایل آذرماه امسال با حضور گسترده شرکت‌های حمل‌ونقل، کشتیرانی و بانک‌ها در تبریز برگزار شد، تیم فنی شرکت بیمه معلم با حضور در این نمایشگاه نیز اقدام به معرفی خدمات این شرکت کردند.
گردهمایی نمایندگان بیمه معلم
شبکه فروش به عنوان بازوی اجرایی شرکت‌های بیمه دارای نقش ارزنده‌ای در عرضه خدمات بیمه به جامعه هستند، به همین منظور مدیران ارشد بیمه معلم در شانزدهم آبان‌ماه امسال در گردهمایی با حضور نمایندگان این شرکت حاضر شده و برای رفع مشکلات احتمالی و توسعه بازار به بحث و تبادل نظر پرداختند.
دکتر عباسی، مدیرعامل بیمه معلم در این دیدار ضمن اعلام خبر افزایش سرمایه بیمه معلم به نمایندگان گفته بود: نمایندگان باید در جهت رشد پرتفوی شرکت تلاش بیشتری کنند و در رقابتی سالم و حرفه‌ای با نمایندگان سایر شرکت‌ها حق بیمه بیشتری را تولید کنند.
مهندس نشان، معاون طرح و توسعه بیمه معلم نیز در این گردهمایی ضمن بیان مطلبی خواستار تلاش مضاعف نمایندگان در جهت ارتقای شرکت و احراز چهارمین رتبه در بین شرکت‌های بیمه‌ای شد.
در دیدار نمایندگان بیمه معلم با مدیران ارشد این شرکت بنویدی، عضو هیات‌مدیره بیمه معلم نیز از افزایش ۸۰درصدی تعداد شعب ظرف یک سال اخیر خبر داد و نقطه‌نظرات نمایندگان را شنید.
نگاهی به شعب بیمه معلم
در اجرای فرمان رییس‌جمهوری مبنی بر ایجاد رقابت در صنعت بیمه بر پایه مشتری‌مداری و ارائه خدمات مناسب و سریع به مردم، مدیران بیمه معلم تصمیم به تاسیس شعب بیشتری در سایر نقاط کشور نمودند.
در این راستا شعبه شرکت بیمه معلم در ایلام، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، گیلان و یزد افتتاح شد.
در این شعب بیمه‌نامه‌های اعتبار صادرات کالا، بیمه سرمایه‌گذاری، بیمه اعتبار صادرات خدمات فنی و مهندسی، بیمه اعتباری فروش اقساطی، بیمه مسوولیت، باربری، آتش‌سوزی، اشخاص و اتومبیل صادر می‌شود.
زالی، مدیر امور شعب و نمایندگان بیمه معلم در خصوص گسترش شعب این شرکت اعلام کرده است: مراحل آماده‌سازی شعب دیگر شرکت بیمه معلم در سطح کشور در دست اجرا است و با عنایت به آموزش نیروی انسانی به عنوان سرمایه شرکت‌های بیمه کلاس‌های آموزشی در محل شعب برگزار می‌شود.
بیمه معلم در شعب بانک سرمایه
در راستای خدمات‌رسانی بیمه معلم به مشتریان به ویژه سهامداران عمده این شرکت به موجب توافق به عمل آمده فی‌مابین بیمه معلم و بانک سرمایه، بیمه معلم در تمامی شعب این بانک اقدام به عرضه بیمه‌نامه جهت رفاه حال مشتریان بانک و سایر مراجعان می‌کند.
هم‌اکنون باجه‌های بیمه معلم در شعب کریم‌خان، فاطمی، سپهبد قرنی و اسکان بانک سرمایه فعال است و در آینده‌ای نزدیک در تمامی شعب بانک سرمایه در سراسر کشور باجه بیمه معلم راه‌اندازی خواهد شد تا کلیه اقشار جامعه بتوانند با مراجعه به این باجه‌ها از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند. اکنون بیمه معلم در مشهد، شیراز، اصفهان، ارومیه، بندر انزلی، بندر عباس، کرمانشاه، ایلام، اردبیل، خرمشهر، کرمان، تبریز، رشت، یزد، سمنان و گرگان شعبه دارد.
گردهمایی مدیران بیمه معلم با سازمان آموزش و پرورش
گردهمایی کارشناسان مسوول تعاون سازمان‌های آموزش و پرورش و مدیران ارشد بیمه معلم و بیمه ایران نیز در مشهد مقدس برگزار شد.

قطب‌الدینی، مدیرکل امور رفاهی و تعاون آموزش و پرورش در این مراسم بر تداوم جلسات استانی با مسوولان شرکت‌های بیمه و وزارت آموزش و پرورش در هر یک از استان‌های تابعه و ارزیابی عملکرد 6ماهه توسط کارشناسان مسوول به میزبانی بیمه معلم تاکید کرد.
به دنبال این تصمیم در اواخر آذرماه امسال نیز دومین گردهمایی در شرکت بیمه معلم برگزار شد و کارشناسان استان‌های کشور در این جلسه حضور داشتند.
ماحصل جلسات یاد شده این بود که: نوپا بودن بیمه معلم به دلیل آنکه هنوز حرکت‌های پیچیده و سنتی در آن رسوخ نکرده و سریع‌تر می‌تواند با شرایط موجود تطبیق یابد یکی از عوامل موثر در پیشرفت آن به حساب می‌آید.
در عین حال بازار هدف بیمه معلم جز جامعه فرهنگیان به جذب پرتفوی سایر بیمه‌گذاران نیز تعلق دارد و با توسعه شعب و نمایندگی در سراسر کشور و با همکاری وزارت آموزش و پرورش در آینده‌ای نه چندان دور شرکت بیمه معلم می‌تواند در شمار یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه کشور قرار گیرد.
خدمات بیمه معلم
بیمه‌های حوادث: موضوع و محور این بیمه‌نامه سانحه و حوادثی است که می‌تواند به فوت، نقص عضو و از کارافتادگی دائم کلی یا جزئی یا از کارافتادگی موقت و صدمات بدنی منجر شود. خطر فوت و نقص عضو به عنوان پوشش‌های اصلی در بیمه‌های حوادث می‌باشند و خطرات از کارافتادگی موقت کلی و از کارافتادگی موقت بستری و هزینه‌های ناشی از صدمات و جراحات به عنوان خطرات تبعی قرار دارند.
بیمه‌های حوادث اکثرا به صورت پوشش خطرات ناشی از حوادث تمام اوقات و در هر مکان و یا زمان در طول مدت بیمه‌نامه می‌باشد.
انواع بیمه‌های حوادث عبارتند از: بیمه حوادث انفرادی، بیمه حوادث خانواده، بیمه حوادث شغلی، بیمه حوادث ورزشی، بیمه حوادث گروهی.
بیمه‌های درمانی: مساله بهداشت و درمان یکی از شاخه‌های رفاه اجتماعی است که دولت راسا جهت طبقه کارمندان و کارگران عهده‌دار می‌باشد. سازمان تامین‌اجتماعی و خدمات درمانی بر طبق استانداردهای معینی نسبت به بازپرداخت هزینه‌های درمانی اقدام می‌نمایند لیکن به منظور جبران تفاوت نرخ خدمات درمانی به صورت آزاد با استانداردهای دولتی خوشبختانه با اجرای طرح‌هایی که روز‌به‌روز مورد استقبال قرار می‌گیرد، این مساله تا حدودی تعدیل شده است. شرکت بیمه صادرات و سرمایه‌گذاری با ارائه پوشش بیمه تکمیلی درمان گروهی برای کارکنان شاغل در سازمان‌ها و موسسات به همراه افراد تحت تکفل آنان خدمات این بیمه‌نامه را به شرح زیر ارائه می‌نماید.
۱ - تامین هزینه‌های جراحی و بستری شدن در بیمارستان و مراکز جراحی محدود Day Care (با بیشتر از ۶ساعت بستری) و آنژیوگرافی قلب و انواع سنگ‌شکن.
2 - تامین هزینه‌های زایمان طبیعی و سزارین.
۳ - پوشش اضافی برای تامین اعمال جراحی، مغز و اعصاب (به استثنای دیسک ستون فقرات) و پیوند کلیه و مغز استخوان تا دو برابر سرمایه.
4 - تامین هزینه‌های پاراکلینیکی مانند سونوگرافی، ماموگرافی، رادیوتراپی، انواع اسکن، آندوسکوپی، اکوکاردیوگرافی، M.R.I، شکستگی‌ها، ختنه و لیزر درمانی.
۵ - تامین هزینه رفع عیوب انکساری چشم.
6 - تامین هزینه فوریت‌های پزشکی و آمبولانس.
بیمه‌های اتومبیل: بیمه اتومبیل کلیه حوادثی را که در اثر رانندگی حادث می‌گردد و خسارت‌های وارد به اتومبیل را جبران می‌کند.
پوشش بیمه اتومبیل را به سه گروه می‌توان تقسیم کرد. الف) پوشش خسارت مالی (بیمه بدنه اتومبیل) ب) پوشش مسوولیت (جانی و مالی) ج) پوشش خسارت جانی (بیمه سرنشین)
الف) بیمه بدنه اتومبیل: بیمه بدنه اتومبیل جبران‌کننده خسارت ناشی از حوادثی است که برای اتومبیل مورد بیمه اتفاق می‌افتد و در بیمه‌نامه‌های عادی شامل سه خطر: حادثه، آتش‌سوزی و دزدی کلی است.
خطرات تبعی و تکمیلی: خطرات دیگری در بیمه‌نامه بدنه اتومبیل با حق بیمه اضافی تحت پوشش قرار می‌گیرد. این پوشش‌ها عبارتند از:
خطرات دیگری در بیمه‌نامه بدنه اتومبیل با حق بیمه اضافی تحت پوشش قرار می‌گیرد. این پوشش‌ها عبارتند از:
1 - سرقت درجا 2 - شکست شیشه به تنهایی 3 - غرامت عدم استفاده از وسیله نقلیه در ایام تعمیرات 4 - نوسانات قیمت‌ها 5 - بلایای طبیعی 6 - خطرات ناشی از مواد شیمیایی
ب) بیمه شخص ثالث: بیمه شخص ثالث براساس قانون به صورت اجباری به اجرا درآمده است و تامینی است از سوی دارندگان وسایل نقلیه که در صورت بروز حادثه و ایجاد خسارت مالی و یا جانی به افراد ثالث توسط اتومبیل بیمه شده یا محمولات آن، خسارت وارده توسط بیمه‌گر قابل جبران خواهد بود.
1 - غرامت‌های مالی: بیمه‌گذار می‌تواند هنگام صدور بیمه‌نامه و دریافت کارت بیمه شخص ثالث با پرداخت حق بیمه اضافی برای جبران خسارات مالی تعهدات بالاتر و بیشتری را اخذ کرده و از مزایای ارزشمند آن بهره‌مند گردد.
۲ - غرامت‌های جانی : غرامت جانی شامل هزینه‌های پزشکی و غرامت نقص عضو و فوت بوده که حداقل آن براساس مصوبه شورای‌عالی بیمه و مراجع ذی‌ربط برای هر نفر در هر حادثه تعیین می‌شود.
ولی بیمه‌گذار می‌تواند با پرداخت حق بیمه اضافی مبلغ جبران خسارت را تا حد دیه و یا بیشتر افزایش دهد.
ج) بیمه سرنشین اتومبیل: هنگام رانندگی و وقوع حادثه در پاره‌ای اوقات افراد داخل اتومبیل مورد بیمه مصدوم می‌شوند در بیشتر مواقع این افراد شامل راننده، بیمه‌گذار و یا افراد تحت تکفل آنها می‌باشند. از آنجا که طبق ماده ۲ قانون بیمه شخص ثالث افرادی مانند بیمه‌گذار، مالک و یا راننده وسیله نقلیه مسوول حادثه، همسر، پدر و مادر، اولاد و اجداد تحت تکفل بیمه‌گذار یا راننده، شخص ثالث تلقی نمی‌گردند، لذا خسارتی از محل بیمه‌نامه شخص ثالث به افراد مذکور تعلق نمی‌گیرد.
برای جبران غرامت و خسارت وارد به افراد ذکر شده (غیرثالث) بیمه سرنشین اتومبیل با تعهدات موردنظر بیمه‌گذار همراه با بیمه ثالث فروخته می‌شود.
بیمه‌های مهندسی: بیمه‌های مهندسی از جمله رشته‌های مهم و نوین در بازار جهانی بیمه محسوب می‌شوند که با توجه به کاربردهای گوناگون آن، از تنوع زیادی برخوردار هستند. در این زمینه بیمه‌نامه‌های مختلفی صادر می‌گردد که متداول‌ترین آنها در حال حاضر به شرح ذیل می‌باشند:
1 - بیمه‌ تمام خطر پیمانکاران (C.A.R): کلیه طرح‌های عمرانی در بخش ساختمان از تاریخ شروع به کار تا زمان تحویل موقت تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار می‌گیرند. در این زمینه انواع عملیات ساختمانی نظیر احداث سدها، فرودگاه‌ها، تونل‌ها، سیلوها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، بندرسازی، اسکله‌سازی، ساختمان ایستگاه‌های فرستنده رادیو تلویزیون و تاسیسات مخابراتی، ساختمان‌های مسکونی و تجاری و هر نوع عملیات ساختمانی دیگر پوشش بیمه‌ای دریافت می‌نمایند.
بیمه تمام خطر نصب (E.A.R): این بیمه تامین جامع و کافی در مقابل خطراتی است که به هنگام نصب تاسیسات و ماشین‌آلات پروژه‌های صنعتی و تولیدی از جمله نیروگاه‌های برق، خطوط‌ انتقال نیرو، فولاد، ذوب‌آهن، خطوط راه‌آهن، پالایشگاه‌ها، خطوط لوله نفت و گاز، فعالیت‌های نساجی، شیمیایی و غیره به وقوع می‌پیوندد.
بیمه مسوولیت: هرگاه بر اثر کردار و رفتار فرد یا افرادی به دیگر فرد یا افراد جامعه خسارتی وارد آید مسوولیت مدنی تحقق می‌یابد. مسوولیت مدنی عبارت است از تعهد و التزامی که شخص نسبت به جبران زیان وارده به دیگران دارد، اعم از اینکه زیان مذکور در اثر عمل شخص مسوول یا اعمال اشخاص وابسته به او و یا ناشی از اشیا و اموال تحت مالکیت یا تصرف وی محقق شده باشد. شرکت بیمه صادرات و سرمایه‌گذاری ضمن تسهیل شرایط صدور 30نوع بیمه‌نامه مسوولیت با نرخ‌های کاملا رقابتی، ‌کارشناسی و پرداخت خسارات احتمالی به عموم بیمه‌گذاران محترم در کوتاه‌ترین زمان ممکن را نوید می‌دهد.
بیمه آتش‌سوزی: رشد تکنولوژی و گسترش شهرنشینی در جوامع در حال توسعه موجب افزایش ضریب خطرپذیری فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی بر اثر عوامل انسانی و طبیعی گردیده است و اثرات زیانبار آن صاحبان سرمایه و کالا را مجبور به چاره‌اندیشی و اتخاذ تدابیری برای حفظ منابع و سرمایه‌های عظیم خود در برابر این نوع حوادث نموده است. آتش‌سوزی یکی از بدترین و غم‌انگیزترین حوادثی است که علاوه بر تباه نمودن حاصل تلاش و سرمایه‌گذاری یک موسسه یا سازمان، می‌تواند تبعات اقتصادی و اجتماعی سهمگینی نیز بر جوامع بشری تحمیل نماید. در شرکت بیمه صادرات و سرمایه‌گذاری، بیمه آتش‌سوزی بر حسب نوع فعالیت به چهار حالت صادر می‌گردد:
الف- واحدهای مسکونی: شامل سازه ساختمان، اثاثه منزل و تاسیسات آن می‌گردد.
ب- بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی واحدهای صنعتی
ج- بیمه آتش‌سوزی غیر صنعتی (تجاری) برای ریسک‌های غیرصنعتی
د- بیمه‌نامه آتش‌سوزی انبارها (عمومی و اختصاصی)
خطرات تبعی در بیمه‌های آتش‌سوزی
الف) بیمه هواپیما: بیمه بدنه و مسوولیت هواپیما؛ بیمه هواپیما به طور کلی سه دسته از خطرات را تحت پوشش قرار می‌دهد:
1 - از بین رفتن یا خسارت وارده به هواپیما 2 - مسوولیت قانونی نسبت به اشخاص ثالث (غیر از مسافران)
۳ - مسوولیت قانونی نسبت به مسافران
بیمه کشتی: در بیمه کشتی دو دسته خسارت تحت پوشش قرار می‌گیرد:
الف) خسارت وارد به کشتی در نتیجه خطرات زیر:
1 - آتش‌سوزی و انفجار، زمین لرزه، فوران آتش‌فشان یا صاعقه، طوفان
۲ - به گل نشستن و یا برخورد با صخره، تصادم شناور مورد بیمه با شناورهای دیگر
3 - برخورد هواپیما یا وسایل مشابه یا اشیایی که از آنها سقوط کند به مورد بیمه، برخورد مورد بیمه با وسایل نقلیه زمینی، حوضچه تعمیر یا تجهیزات و تاسیسات ساحلی
۴ - حوادث ناشی از بارگیری، تخلیه یا جابه‌جایی کالا (یا ماهی صید شده در مورد شناورهای صیادی)
5 - ترکیدن دیگ بخار، شکستن شفت
۶ - زیان همگانی و هزینه‌های نجات
7 - خسارت وسایل و ادوات صیادی (در مورد شناورهای صیادی)
بیمه باربری: بی‌گمان عامل اطمینان، نقش غیرقابل انکاری را در توسعه و گسترش و مبادلات تجاری بین‌الملل ایفا می‌نماید. فروشندگان کالا، اعتباردهندگان، حمل‌کنندگان و خریداران بدون وجود اطمینان از انجام صحیح معاملات و وجود تضمین‌های لازم جهت خنثی‌کردن پیامدهای ناخوشایند مالی حوادث و اتفاقات محتمل و غیرقابل پیش‌بینی بدون سهولتی که امروز شاهد آن هستیم قادر به انجام معاملات و مبادلات بازرگانی در این سطح نبوده‌اند. بیمه باربری که مقدم بر دیگر رشته‌های بیمه‌ای پدیدار گردیده، توانسته است به صورت قابل اطمینانی زیان‌های مالی کالاهای تجاری را در صورت تحقق خطرات مرتبط با حمل‌ونقل دریایی، هوایی و زمینی مورد پوشش قرار دهد.
بیمه بازپرداخت تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری: در این نوع پوشش بیمه‌اعتباری، بازپرداخت تسهیلات انفرادی ارائه شده توسط بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به صادرکنندگان کالا یا خدمات و مجموعه مشخصی از تسهیلات گروهی ارائه شد، تحت پوشش بیمه قرار گرفته و این‌گونه موسسات می‌توانند عملیات تامین مالی خود را با اطمینان از تثبیت جریان نقدینگی افزایش دهند.
بیمه اعتبار فروش‌های اقساطی: در این بیمه اعتباری خسارات وارده به تولیدکنندگان یا شرکت‌های مجری طرح‌های فروش اقساطی تحت پوشش بیمه قرار گرفته و عدم انجام تعهدات خریداران کالا در قالب بیمه‌نامه اعتباری گروهی بیمه می‌شود.
بیمه اعتبار صادرات کالا قبل از حمل: این پوشش بیمه‌ اعتباری برای صادرکنندگانی که طبق استانداردهای خاص و سفارش خریدار خارجی به تولید و صادرات کالا می‌پردازند مناسب بوده و بیمه‌گذار از زمان عقد قرارداد فروش تحت پوشش بیمه قرار خواهد داشت.
بیمه اعتبار صادرات کالا بعد از حمل: در این نوع بیمه‌نامه صادرکننده ایرانی با اطمینان بیشتری نسبت به فروش کالاهای خود به خریداران خارج از کشور اقدام می‌نمایند زیرا اگر صادرکننده به جهت تحقق خطرات اقتصادی و سیاسی در کشور خریدار نتواند بهای کالاهای فروخته شده را در سررسید مقرر از خریدار خارجی وصول نماید شرکت بیمه صادرات و سرمایه‌گذاری خسارت را بر اساس شرایط عمومی بیمه‌نامه پرداخت می‌کند.
بیمه اعتبار صادرات خدمات فنی و مهندسی: در این نوع بیمه، شرکت‌‌های مهندسی مشاور و پیمانکار اگر در اثر وقوع خطرات اقتصادی و سیاسی در کشور خریدار خدمات فوق، نتوانند بهای آنها را از کارفرمای خود وصول نمایند، شرکت بیمه خسارت آنها را پرداخت می‌کند.
بیمه سرمایه‌گذاری: در این نوع بیمه، سرمایه‌گذاری موسسات و شرکت‌‌های ایرانی در خارج از کشور یا سرمایه‌گذاری موسسات و شرکت‌های خارجی در ایران تحت پوشش بیمه‌ای شرکت بیمه صادرات و سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد و در صورتی که به علت تحقق خطرات سیاسی، انتقال اصل سرمایه و منافع آن ممنوع شود، شرکت بیمه صادرات و سرمایه‌گذاری خسارت را براساس بیمه‌نامه پرداخت می‌نماید. ریسک‌هایی که می‌توانند تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار گیرد، عبارتند است: ۱ - محدودیت انتقال ارز ۲ - مصادره سرمایه‌گذاری انجام شده توسط کشور میزبان ۳ - جنگ و آشوب‌های داخلی ۴ - لغو قرارداد سرمایه‌گذاری