بازار مبل ایران مجموعه‌ای با مدیریت موفق
عکس: نگار متین‌نیا
گروه بازرگانی- پنجمین مجمع عمومی سالانه هیات امنای بازار مبل ایران و جشن سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به صورت همزمان سه‌شنبه گذشته در سالن اجتماعات بازار مبل ایران واقع در منطقه ۱۷تهران (یافت آباد) برگزارشد.
صورت‌های مالی منتهی به 29 اسفند ماه سال 86 توسط محمود جعفری دبیر هیات امنای بازار مبل ایران قرائت و به تصویب مجمع عمومی رسید.

براساس مصوبه مجمع عمومی بازار مبل ایران روزنامه‌های اطلاعات و دنیای اقتصاد روزنامه‌های رسمی انتخاب شدند.
این مراسم با حضور شهردار منطقه 17‌، قائم مقام و معاون فرهنگی و هنری او، امام جماعت و اعضای بازار مبل ایران و شبکه خبر و رسانه‌های مکتوب برگزار و برنامه‌های آتی شهرداری منطقه 17 برای رونق هرچه بیشتر منطقه اعلام شد.
مهندس بابایی شهردار منطقه ۱۷، بازار مبل ایران را مجموعه‌ای بی‌نظیر عنوان کرد و گفت: در منطقه‌ای که بازار مبل بین‌المللی و در خور نام ایران ایجاد شده که دارای ویژگی‌های ممتاز و مدیریت موفقی است‌، طبیعی است که شهرداری منطقه باید امکانات و خدمات مطلوب و در خور آن را ارائه دهد.
شهردار منطقه 17: بازار مبل مجموعه‌ای بی نظیر
شهردار منطقه ۱۷ با تشکر از مهندس علی انصاری رییس هیات امنای بازار مبل ایران به خاطر تاسیس این بازار در منطقه یافت آباد گفت: مجموعه بازار مبل موجب توسعه منطقه ۱۷ تهران شده و مردم یافت آباد را با نام بازار مبل می‌شناسند که این مساله باعث اجرای پروژه‌های پیوست اجتماعی دیگری در جنوب شهر تهران شد که در تاریخ این منطقه بی‌نظیر است.
او با یادآوری سه شعار محوری شهر تهران که توسط دکتر قالیباف مطرح شد، ادامه داد: اولین رویکرد شهرداری تهران توجه به سطح کیفیت زندگی شهری مردم است به خصوص مناطق پایین شهر و بویژه منطقه 17 که به نام شهدا مزین است‌.
وی گفت: تبدیل شهرداری از یک نهاد خدماتی به نهادی اجتماعی و ناحیه محوری و سپردن اختیارات به مردم برای مدیریت شهری از دیگر رویکردهای این سه محورند که در راستای تحقق آن اقدامات گوناگونی انجام گرفته است.
شهردار منطقه 17 با بیان اینکه بررسی و حل مشکلات حمل‌ونقل منطقه در اولویت کارهای شهرداری قراردارد، اظهارداشت: با بررسی اطلاعات تاکسیرانی، اتوبوس و مینی بوسرانی خط اتوبوس سریع brt با هزینه سنگین راه‌اندازی شد و در خصوص احداث خط زیرزمینی ریل راه آهن‌، شهرداری با راه آهن رایزنی شده است.
به گفته مهندس بابایی‌، شهرداری منطقه ۱۷ برای سرانه‌های ۸گانه شهری بیش از ۳۰۰میلیارد ریال هزینه کرد و جمع آوری پل امین الملک که روزی برای رفاه و آسایش اهالی منطقه احداث شد با توجه به‌نظر کارشناسان و پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایی فروشندگان مبل استان تهران مبنی بر نداشتن کارایی و عدم استفاده مردم از آن جمع آوری می‌شود.
او با یادآوری اینکه حضور بازار بین‌المللی مبل ایران در یافت آباد موجب نیاز منطقه به مجموعه عرضه لوازم خانگی شده است، خاطرنشان کرد: شهرداری منطقه از سرمایه‌گذارانی که مایل به تاسیس مجتمع‌های تجاری باشند استقبال می‌کند و همکاری‌های لازم را با آنان انجام خواهند داد.
مهندس بابایی در خاتمه از مدیریت بازار مبل ایران خواست تا در آستانه سال نو، جشنی با همکاری شهرداری در بازار مبل یافت آباد برگزار شود که شهرداری به طور رایگان وسایل رفت‌وآمد شهروندان به بازار مبل ایران را تامین خواهد کرد.
او خاطرنشان کرد: بازار مبل ایران هم فال است و هم تماشا و واحدهای صنفی این مجموعه در تکریم ارباب رجوع و حسن برخورد با مشتری قابل تحسین هستند.
علی انصاری‌: ۳۰ سال انقلاب سه دهه تلاش و خدمت
علی انصاری رییس هیات امنا بازار مبل ایران و رییس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران که در«همایش بین‌المللی تحول مدیریت کشور در افق چشم‌انداز 1404» به عنوان مدیر موفق انتخاب شد، در جشن سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب و پنجمین مجمع بازار مبل ایران، ضمن خیرمقدم به روحانیت حاضر در جلسه، شهردار و معاونان فرهنگی و اجتماعی وی، سرپرست منطقه غرب شعب بانک ملت و میهمانان گفت: انقلاب ملت ایران در سال 1357 نگاه تمامی محافل خبری را به سوی خود جلب کرد و مردم دنیا از هیجان دیدن یک انقلاب سراسری و واقعی درپوست خود نمی‌گنجیدند.
انصاری پیروزی انقلاب و سه دهه پرافتخار را حاصل تلاش معماری بزرگ چون امام راحل عنوان کرد و گفت: ۱۵خرداد ۴۲ تا بهمن ۵۷ دوره تحول و ظهور انقلاب ایران بود که با مشارکت مردم و اعتقادات حسینی به بار نشست و امروز همگان شاهد ثمره آن در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، علمی‌، فرهنگی‌، ورزشی و سیاسی هستیم.
او دهه اول انقلاب را مرحله تثبیت اهداف انقلاب و خنثی شدن دسیسه‌های دشمنان عنوان کرد و گفت‌: مدیریت بحران امام خمینی پس از حماسه عاشورای حسینی نقطه عطف در جهان اسلام بود و توانست تمامی دسیسه‌های دشمن علیه انقلاب را خنثی نماید.
انصاری هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را پایان دهه اول عنوان کرد و ادامه داد: دهه دوم‌، دوره سازندگی و رشد صنعتی و اقتصادی کشور بود که مدیریت آن پس از رحلت امام خمینی به دستان پرتوان رهبر معظم انقلاب سپرده شد و ایشان همانند امام انقلاب را هدایت و نظام اسلامی را به جایگاه امروز رساند.
به گفته وی تحول در عرصه‌های کشاورزی و صنعتی، سدسازی و ساخت ویرانه‌های جنگ و توسعه راه‌های مواصلاتی کشور همگی از آثار تلاش در دهه دوم انقلاب و ایستادگی مردان دهه اول بود.
انصاری دهه سوم انقلاب را مهم‌ترین دوره دانست و گفت‌: توسعه اقتصادی و علمی، و تحقق دستاوردهای با ارزش با وجود رشد ۱۰۰درصدی جمعیت، حاصل تلاش در دهه سوم انقلاب است که دستیابی به تکنولوژی، نانوتکنولوژی‌، مجتمع‌های عظیم پتروشیمی و نفتی ازجمله این موارد است و ایران توانست در شبیه‌سازی جزو پنج کشور اول دنیا باشد.
رییس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران با تاکید برمسوولیت سنگین تک تک افراد برای حفظ آثار با ارزش انقلاب یاد آور شد: صنعت مبلمان یکی از صنایع تولیدی ایران است که سابقه آن طولانی و به دوره قبل از میلاد برمی‌گردد، میزان گردش مالی صنعت مبلمان در ایران سالانه 100‌هزار میلیارد ریال است و بالغ ‌بر 10درصد اشتغال در کشور از این طریق تامین می‌شود، این صنعت دارای 8 هزار واحد صنفی و تولیدکننده معتبر است و خرید مبل باید درسبد خانوار قرار گیرد.
انصاری حجم صادرات مبل ایرانی را در مقایسه با آنچه وارد می‌شود ناچیز عنوان کرد و اظهارداشت: دلیل عقب‌ماندگی صنعت مبل ایرانی در میدان رقابت فقدان تکنولوژی نوین و گرانی مواد اولیه وارداتی است، به طوری که تولید داخلی قدرت رقابت با محصول خارجی را دست کم از بعد قیمت از دست می‌دهد.
انصاری همچنین از انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران به عنوان تشکلی نوین در جهت توسعه این صنعت نام برد و تاکید کرد: پیش از این، فعالیت‌های مبل‌سازان سنتی و این صنف به صورت کارفرمایی اداره نمی‌شد‌.
رییس هیات امنای بازار مبل ایران با یادآوری تاکید مقام معظم رهبری بر به کارگیری از دانش و پژوهش و اختصاص ۳درصد از تولید ناخالص داخلی به این مقوله گفت: تولید مبل در ایران سالیان سال براساس تقلید و کلیشه‌ای انجام می‌شد و تولیدکنندگان ایده‌ای برای تولید با کیفیت برتر و استفاده از تکنولوژی روز نداشتند.
وی تصریح کرد: صنعت مبلمان تلفیقی از رشته‌های متنوع هنری نظیر منبت، معرق، نقاشی، پارچه بافی، طراحی، درودگری و حتی جواهرات است که همه ریشه در تاریخ، فرهنگ و هنر این مملکت دارد و همین امر موجب شد تا نخستین کنفرانس بین‌المللی تجارت جهانی مبلمان، طراحی و دکوراسیون داخلی و گردشگری (Deco 2008) در تابستان امسال توسط انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران برگزارشود و ماحصل آن امضای سه پروتکل همکاری‌ میان ایران با کشورهای ترکیه، سوریه و آذربایجان در زمینه تبادلات اطلاعات، تکنولوژی و فن‌آوری‌، برگزاری نمایشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی بود.
وی افزود: حمایت از تولید ملی از طریق ایجاد شهرک‌های صنعتی تولید مبلمان و اعمال سیاست‌های تشویقی از سوی دولت و جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولات خارجی بسیار ضروری و مهم است و این امر موجب شد تا به دنبال کسب مجوز شهرک صنعتی در منطقه ویژه باشیم که دارای امتیازات خاصی برای تولیدکنندگان این عرصه است و موفق شدیم این مجوز را برای احداث شهرک صنعتی در جاده تهران- ساوه‌، پس از فرودگاه امام خمینی دریافت کنیم.
رییس انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان و فروشندگان مبل استان تهران با اشاره به اینکه صنعت چوب ازجمله زیرساخت‌های صنعت گردشگری است، اظهار داشت: طرح راه‌اندازی موزه مبل که برای اولین بار در کشور تاسیس می‌شود، از دیگر اقدامات در تحقق اهداف متعالی این صنعت بود که به زودی در بازار مبل یافت آباد افتتاح می‌شود.
انصاری با یاد آوری اینکه مجوز تاسیس موزه مبل ایران توسط مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است افزود: مسوولان ذی‌ربط در زمان پروسه اداری اخذ مجوز به خاطر بازدید میهمانان و سفرای خارجی تمایلی به تاسیس این موزه در یافت آباد نداشتند، اما در مقابل تصمیم قاطع هیات امنای بازار مبل ایران برای افتتاح موزه مبل در این بازار موافقت کردند.
وی هدف از تاسیس این موزه را حفظ آثار و اشیای تاریخی عنوان کرد و ادامه داد‌: در این موزه مبلمان‌های تاریخی و دارای قدمت در کشور و همچنین مبلمان‌هایی که شخصیت‌های تاریخی و به‌نام از ابتدا از آن استفاده می‌کردند به نمایش گذاشته می‌شود.
او به پیشنهاد کمیسیون علمی انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران برای ایجاد رشته طراحی مبلمان و دکوراسیون داخلی برای نخستین بار در کشور در مقطع کارشناسی اشاره کرد و گفت: پس از برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی تجارت جهانی مبلمان، طراحی و دکوراسیون داخلی و گردشگری (Deco ۲۰۰۸)، صنعت مبل ایران جایگاه خود را در اقتصاد داخلی و خارجی می‌داند و حتی پیشکسوتان بازار برای به روزشدن و تولید نوین از آموزش استقبال می‌کنند.
او همچنین به برگزاری نشست مشترک شورای اسلامی شهر تهران‌، شهرداری تهران و هیات ‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولید‌کنندگان و فروشندگان مبل استان تهران درخصوص جمع آوری پل امین الملک در بازار مبل یافت‌آباد اشاره کرد، اظهارداشت: منطقه 17 شهرداری که بازار مبل و بازار پوشاک
به موازات یکدیگر ۱۵‌هزار واحد صنفی را در خود جای داده‌اند، یکی از قطب‌های اصلی با ظرفیت بالای اقتصادی پایتخت محسوب می‌شود و دارای بالاترین تراکم جمعیت و بافت فرسوده است و از تصمیم دولت و شهرداری درخصوص حل بزرگ‌ترین معضل منطقه یعنی انتقال ریل راه‌آهن موجود در منطقه به زیر زمین و جمع آوری پل مذکور و در نهایت عملکرد شهرداری منطقه، در خصوص رفع مشکل ترافیکی باید تشکر و قدردانی کرد. به گفته وی ایجاد خطر مترو در منطقه ۱۷ از دیگر پیشنهادهای بازار مبل ایران به مسوولان
ذی صلاح است که موافقت‌های ضمنی آن اخذ شده است.
رییس هیات امنای بازار مبل ایران با یادآوری اینکه منطقه ۱۷تهران همواره مورد توجه شهرداران تهران گفت: اگر بازار مبل ایران بتواند سالانه تنها یک‌درصد از جمعیت کل کشور را جذب نماید در توسعه اقتصادی و فرهنگی منطقه گام موثری برداشته است.
رییس هیات امنای بازار مبل ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بازار مبل ایران و امکانات اداری و رفاهی که دارد اشاره کرد و گفت: این مجموعه توانست در نخستین جشنواره بین‌المللی برترین نام و نشان‌های تجاری ایران که به همت مرکز مطالعات برند و انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران وبا همکاری وزارت کار و امور اجتماعی‌، اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران، شبکه خانه‌های صنعت و معدن و بانک مرکزی جمهوری اسلامی برگزار شد‌، به عنوان یکی از بزرگترین برند‌های صنایع چوبی در خاورمیانه برگزیده اول یک‌صد برند برتر ایران باشد.
چرا بازار مبل ایران برند برتر شد؟
مجموعه بازار مبل ایران یکی از بزرگترین مراکز تجاری صنایع چوبی در خاور میانه به شمار می‌رود. این مجموعه از پنج سرای مجزا به نام شعرای نامی ایران: خیام، سعدی، حافظ (سرای مرکزی)، مولوی و فردوسی نام‌گذاری شده است و متمرکزترین بازار مبلمان خانگی و اداری را در خود جای داده است.
رعایت اصول معماری ایرانی و بهره‌گیری از تکنولوژی مدرن در ساختار این مجموعه جلوه زیبایی به منطقه بخشیده است.
خدمات رفاهی و تفریحی همزمان با نمایش جدیدترین مدل‌های مبلمان خانگی و اداری جلوه بی نظیری را در ذهن بیننده تداعی می‌کند. امکان تردد از دروازه ورودی عریض در زوایای مختلف، وجود پله‌های برقی متعدد در کلیه طبقات‌، پارکینگ و واحدهای تجاری، رفاه و آسایش کاملی را برای بازدید کنندگان فراهم آورده است و آبنمای مرکزی نیز طراوت خاصی را به سراهای مختلف مجموعه، به ویژه سرای حافظ بخشیده است. مشتریان می‌توانند برترین تولیدکنندگان مبلمان و سرویس اداری در ایران را در این مجموعه ملاقات کرده و از نمایشگاه آنان بازدید نمایند.
در واقع هرآنچه برای خریدار از جمله جمع آوری بهترین و متنوع‌ترین محصولات، فضای امن برای بازدید خانواده و پارک اتومبیل در پارکینگ مجموعه و بالاخره تکریم ارباب رجوع مهم است در بازار مبل ایران گردآوری شده است.
هیات امنای بازار مبل ایران اقدام به تشکیل کمیته فنی و نظارت بر کیفیت کالا کرده است که اعضای آن مشتمل از افراد متخصص و کارشناس در زمینه چوب و مبلمان می‌باشند و این اقدام گام موثری در زمینه ارائه محصولات مطلوب و با کیفیت عالی به مشتریان است. همچنین این مجموعه با بهره‌گیری از کمیته حل اختلاف بر اساس محوریت مشتری مدار، به حل اختلافات مابین خریداران و فروشندگان می‌پردازد و تمام سعی خود را در جلب رضایت مشتری به کار می‌گیرد.
قدردانی ازچهره‌های ماندگار...
مراسم پنجمین مجمع عمومی سالانه بازار مبل ایران و جشن سی امین سالگرد پیروزی انقلاب با قدردانی از چهره‌های ماندگار مانند پیشکسوتان صنعت مبلمان کشور و تمامی کسانی که در بازار مبل ایران به امر تولید‌، فروش و خدمت مشغول هستند به کار خود پایان داد.
پس از اجرای گروه هم خوانی تواشیح لوح تقدیر، تندیس ویژه بازار مبل ایران و سکه بهارآزادی توسط امام جماعت‌، رییس هیات امنای این بازار و شهردار منطقه ۱۷ به خانواده شهدای بازار مبل ایران، مدیران نمونه سال و واحدهای پشتیبانی و خدماتی اهدا و آقای گرشاسبی از واحد پشتیبانی و رفاه به عنوان مدیر نمونه سال بازار مبل ایران معرفی شد.
فهرست تقدیر شدگان به شرح ذیل است:
- برادر، شهید‌هاشم غزالی از کارکنان بازار مبل ایران.
- حسن حیدری برادر شهید جلال حیدری از شبکه خبر که در سانحه هواپیمای 130 C شهید شد.
- عباس برزین پور از پیشکسوتان بازار مبل ایران
- عباس حق وردی دبیر و عضو شورای حل اختلاف بازار مبل ایران‌، منطقه 17
- همکاران بازار مبل که در سه شاخصه مدیریت مجموعه، دکورونما و اخلاق حرفه‌ای برتر بودند: حسین زاده - تحسین - علی محمد رمضانی - میری مقدم - ایتال استیل - محمد فراهانی - ابراهیم امینی - اکبراسدی مدیریت ویوا - آلن دکور
- واحدهای پشتیبانی و خدماتی: بابل ا...‌هاشمی - صفرمومنی - علی اسفندیاری - علی رضا مراد زاده - مقتدا عابدی - علی رضا اصلانی - کرم عبادی - خیرا...اندی پور - جعفرحیدری - فرهاد کردی زاده - مهدی ابراهیمی- خانم سیده زهرا محمودی
پیشکسوتان بازار مبل ایران که موفق به گذراندن دوره‌های آموزشی و اخذ گواهینامه شدند: عباسی - احمد عینعلی - هومن غضنفری‌هاشمی - و آقای جلیلی پیشکسوت بازار مبل ایران.

قدردانی اعضای بازار مبل ایران از مدیر موفق این مجموعه
اعضای بازار مبل ایران از مهندس علی انصاری رییس هیات امنای بازار مبل ایران و رییس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران به خاطر مدیریت خوب و انتخاب شایسته او به عنوان «مدیر موفق در همایش بین‌المللی مدیریت کشور در افق چشم‌انداز 1404» قدردانی کرده و لوح ویژه‌ای اهدا کردند.
خود علی انصاری در خصوص مدیریت موفق این چنین گفت: تحول‌، یک فرآیند
نرم افزاری است و ابتدا در ذهن جوانه می‌زند‌. در طی این سی سال‌، تحولات پر باری در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سراسر این سرزمین سرفراز‌، رقم خورده است‌. این جریان عظیم در تمامی عرصه‌ها نیازمند مدیریت دقیق است‌. مدیریت تحول و نشاندن آن در کنار ثبات و امنیت‌، هنری است که مدیران‌، در تمامی عرصه‌ها باید به آن مجهز باشند‌. تحول مدیریت که به عنوان موضوع این همایش انتخاب شده است البته در راستای مدیریت تحول مورد توجه است‌. تحول‌، حرکت و پویایی است و باید آنرا به سوی رشد و بالندگی هدایت نمود و در این حرکت نحوه مدیریت نیز باید پویا و متحول باشد که این امری است مستمر و نباید از آن تغییرِ مدیران را نتیجه گرفت‌. ثبات نسبی در مدیریت در کنار تحول نحوه آن‌، مدیریت را در دراز مدت هدفمند می‌سازد. صنعت مبلمان نیز به عنوان یکی از بخش‌های اقتصادی و فرهنگی این مرز و بوم از این جریان عظیم مستثنی نیست. خوشبختانه با ایجاد سخت افزارهای کارآمد و تجمیع فعالان این هنر صنعت در مکان‌های بزرگ و مجهز به تکنولوژی روز دنیا بسترهای مناسبی فراهم آمده است که آنرا می‌توان سر آغاز تحول در راستای رشد این صنعت محسوب کرد. مقدمه مذکور تکیه گاه محکمی است که صنعت داخلی ما می‌تواند بر آن تکیه بزند و این امر مستلزم آن است که ما تکنولوژی لازم را برای تولید انبوه در اختیار داشته باشیم. عدم دسترسی به فناوری تولید کارخانه‌ای خطری است که کارگاه‌های ما را تهدید می‌کند و عملا کشور ما را به عرصه ورود محصولات خارجی تبدیل خواهد کرد. برای فایق آمدن به این مشکلات و حمایت از صنعت داخلی، تعامل معنی دار میان این صنعت و بخش تصمیم گیر دولت، امری اجتناب ناپذیر است. انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و فروشندگان مبل استان تهران گام‌های نخست خود را در عرصه‌های علمی، فرهنگی، بازرگانی و صنعتی با استواری تمام برداشته است. این نهاد مدنی با برنامه ریزی مدون خود بر این باور است که کوشش اعضای این صنعت با آمیزه ای از عشق به هنر ایرانی، اهداف تعریف شده در سند چشم‌انداز 20 ساله را تا سال 1404 به نیکی، در این بخش، محقق خواهد کرد‌.