بانک دی در مسیر تحقـق اهداف اقتصاد ملی

مجمع عمومی‌ عادی سالانه صاحبان سهام بانک دی روز پنج‌شنبه ۳۱ تیرماه ۹۵ با حضور صاحبان حدود ۷۶ درصد سهام این شرکت برگزار شد. به گزارش اداره کل روابط عمومی‌ بانک دی در ابتدای این جلسه علی‌رضا عاطفی‌فر ـ سرپرست بانک دی ـ ضمن خیرمقدم به سهامداران از آقای مهندس میرمرادی، نماینده سهامدار اصلی دعوت کرد تا به‌عنوان رئیس مجمع آغاز‌کننده مراسم باشد.

وی نیز از خانم کشاورز به‌عنوان منشی جلسه و دو نماینده از سهامداران به‌عنوان ناظران جلسه برای عضویت در هیات رئیسه دعوت کرد که این ترکیب مورد تایید اکثریت حاضران قرار گرفت. ضمنا از نماینده بازرس قانونی و نماینده سازمان بورس دعوت شد تا در کنار هیات رئیسه مجمع قرار گیرند. در این جلسه برای بررسی صورت‌های مالی بانک، گزارش عملکرد هیات مدیره به مجمع عمومی‌ ارائه شد.

سرپرست بانک دی در ادامه با تشریح عملکرد بانک در سال ۹۴ به ارائه برنامه‌های سال ۹۵ پرداخت و گفت: خداوند بزرگ را شاکریم که بار دیگر فرصتی دست داد تا کارنامه مثبت بانک دی را در گزارش پیش‌رو به سهامداران ارجمند تقدیم کنیم.

وی گفت: بی‌تردید این توفیق حاصل نمی‌شد مگر با سعی و تلاش خالصانه همکاران متعهد و متخصص، اعتماد مشتریان گرامی‌ و همراهی سهامداران گرانقدر بانک که با حضور مستمر و موثر خود، ما را در مسیر موفقیت بانک حامی ‌بوده‌اند، بنابراین وظیفه خود می‌دانیم سپاس و قدردانی خالصانه خود را از همه عزیزان اعلام داریم.

سرپرست بانک دی با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۴ یکی از دشوارترین سال‌های اقتصادی ایران پس از انقلاب بود، خاطرنشان کرد: در سالی که گذشت بیشترین تلاش مدیران و کارشناسان بانک در بهبود کمی‌ و کیفی محصولات و خدمات و ایجاد آمادگی برای ارائه خدمات مطلوب و متنوع و متناسب با نیازهای مشتریان و همچنین ارتقای شاخص‌های عملکردی بانک بوده که نشان از تلاش و تجربه همکاران دارد.

وی کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی را از رویدادهای مهم سال ۱۳۹۴ عنوان کرد و گفت: در سال ۱۳۹۴ دو بار نرخ سود سپرده و تسهیلات کاهش یافت به‌طوری که نرخ سود سپرده ابتدا در تابستان ۹۴ به ۲۰ درصد و مجددا در زمستان به ۱۸ درصد کاهش یافت و در ادامه به ۱۵ درصد رسید. همچنین سود تسهیلات از ۲۴ درصد در ابتدای سال به ۲۰ درصد در پایان سال رسید.

عاطفی‌فر در ادامه به دستاوردها و موفقیت‌های بانک دی در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: بانک دی امروز با تحقق کامل EPS و مقدار بیشتری سود پیش‌بینی شده برای سال ۹۴ گام بلندی در مسیر رشد خود برداشت و پیامی ‌مثبت به سهامداران ارائه کرد. خوشبختانه اکنون بانک دی با دارا بودن سهم ۸/ ۱ درصدی از نقدینگی کل کشور در جایگاه مناسبی قرار دارد.

سرپرست بانک دی افزود: بانک دی با مدیریت هوشمند منابع و مصارف توانسته است در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، در سال اقتصاد مقاومتی با پشتیبانی از طرح‌های توسعه‌ای و همچنین تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی قدم‌های بزرگی بردارد که این سیاست را در سال ۹۵ با قدرت ادامه خواهد داد.

وی بانک دی را با پیاده‌سازی ۲۶ زیرسیستم بانکی، بانک تمام هوشمند نامید و تاکید کرد: در حال حاضر بانک علاوه بر اینکه در حوزه بانکداری الکترونیک و فن‌آوری‌های نوین گام‌هایی اساسی برداشته توانسته است در قالب یک گروه مالی منسجم شرکت‌های تابعه خود را نیز در مسیر تحقق اهداف اقتصاد ملی یاری کند. اکنون صرافی دی فعالیت خود را به نحو احسن آغاز کرده است، همچنین بیمه دی با افزایش ۳۰۸ درصدی در سرمایه و افزایش قدرت توانگری در بازار با پشت سر گذاشتن همه موانع، شرکتی معتبر در عرصه صنعت بیمه کشور است.

سرپرست بانک دی همچنین با ارائه آماری از میزان رشد سپرده‌ها و تسهیلات بانک به رعایت بهداشت اعتباری به‌عنوان یکی از اصول راهبردی بانک دی اشاره کرد و افزود: بانک دی همواره در راستای صیانت از سرمایه‌های سهامداران و مشتریان، خود را ملزم به رعایت بهداشت اعتباری و مراقبت از تسهیلات ارائه شده می‌داند و اقدامات مختلفی از جمله رصد و کنترل روزانه تسهیلات پرداخت شده و تعهدات ایجاد شده از طریق گزارش‌گیری از نرم افزار جامع بانک و مطابقت با ضوابط جاری بانک را در دستور کار دارد.

عاطفی‌فر بانکداری الکترونیک و توجه به تغییرات تکنولوژیک صنعت بانکداری را یکی از رویکردهای اصلی بانک دی عنوان کرد و افزود: از این رو حرکت به سمت هوشمندی الکترونیک در مدیریت بازار اقتصادی، سیاست‌گذاری، جذب، حفظ و ارتقای مشتریان، کنترل عملیاتی و هزینه‌ای در جهت‌گیری‌های راهبردی بانک همواره مد‌نظر است. مجموعه این اقدامات و بررسی شاخص‌های مختلفی چون تعداد و میزان تراکنش‌های اینترنت بانک، همراه بانک، خودپردازها و دستگاه‌های پوز همگی نشان از اقبال مشتریان به فناوری‌های روز دارد.

در ادامه این مراسم و پس از ارائه گزارش حسابرس، مدیران بانک دی به سوالات تعدادی از سهامداران پاسخ گفتند. در پایان مجمع عمومی ‌عادی نیز رای‌گیری انجام و صورت‌های مالی سال ۹۴ مورد تصویب قرار گرفت. همچنین به میزان ۱۲۰ ریال به ازای هر سهم سود تقسیم شد و موسسه حسابرسی هشیار بهمند به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس اصلی و موسسه حسابرسی بهمند به‌عنوان حسابرس و بازرس علی البدل انتخاب شدند. روزنامه‌های اطلاعات و «دنیای اقتصاد» نیز به‌عنوان روزنامه‌های کثیر‌الانتشار بانک انتخاب شدند.

تاریخچه

بانک دی هم اکنون در حال گذراندن ششمین سال فعالیت خود است. این بانک، براساس قوانین و مقررات جاری کشور و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اساسنامه مصوب شورای پول و اعتبار بانک و همچنین مصوبات مجامع عمومی و هیات‌مدیره اداره می‌شود. آخرین وضعیت اساسنامه، محل استقرار، سرمایه، معاملات سهام، مجامع و ارکان بانک به شرح زیر تقدیم می‌شود. بانک دی (شرکت سهامی عام) به استناد ماده ۹۸ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب فروردین ۱۳۷۹ و در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال ۱۳۵۱، قانون عملیات بانکی بدون ربا و براساس ماده واحده قانون تاسیس بانک‌های غیردولتی مصوب ۲۱/ ۱/ ۱۳۷۹ و ضوابط مربوط طبق مقررات بانک مرکزی و قانون تجارت تشکیل و اداره می‌شود.

این بانک به موجب مجوزهای شماره ۱۳۱۲۹۶ / ۸۷ مورخ ۲۶/ ۱۲/ ۱۳۸۷ و شماره ۳۱۷۸۳ / ۱۳۸۹ مورخ ۱۵/ ۲/ ۸۹ صادره توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مجوز شماره ۱۰۷۵۱ مورخ ۳۰/ ۰۹/ ۱۳۸۸ صادره از سازمان بورس و اوراق بهادار، درتاریخ ۱۸/ ۰۲/ ۱۳۸۹ تحت شماره ۳۷۴۱۱۱ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۲۳۷۷۰۶ نزد اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری ثبت شده است. مجوز فعالیت بانک به شماره ۴۱۰۶۵/ ۸۹ مورخ۲۸/ ۰۲/ ۱۳۸۹ از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر شده است. مرکز اصلی بانک در خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ملت، مقابل سازمان مدیریت صنعتی، نبش خیابان پروین، شماره ۴۵ واقع است. بانک دی در تاریخ ۱۴/ ۰۲/ ۱۳۹۰ با شماره ثبت ۱۰۷۵۱ نزد شرکت فرابورس درج شده است. در مسیر کسب‌و‌کار بانکی در سیستم بانکداری کشور، بهره‌گیری از مدل‌های کسب و کار نوین و بانکداری جامع به‌عنوان یکی از ارکان اصلی بانک دی مورد توجه قرار گرفته است. بانکداری خرد، اختصاصی و شرکتی از جمله مدل‌هایی است که بانک دی از آنها برای دستیابی به اهداف خود بهره گرفته است.

بانکداری خرد

بانکداری خرد عبارت است از ارائه خدمات بانکی به افراد. این حوزه بانکداری خدمات متنوعی را از قبیل کارت‌های نقدی و اعتباری، حساب‌های جاری و پس‌انداز، وام‌های مسکن و وام‌های شخصی در‌بر‌می‌گیرد که از طریق کانال‌های مختلف خدمت‌رسانی نظیر زنجیره شعب، دستگاه‌های خودپرداز، اینترنت‌بانک، تلفن‌بانک و... به مشتریان ارائه می‌شود. این نوع بانکداری در مدل کسب‌و‌کار بانک دی به‌خصوص در حوزه تجهیز منابع سهم گسترده‌ای داشته و بانک دی تلاش دارد با توجه به محدودیت شبکه شعب خود از درگاه‌های دیگر مانند بانکداری الکترونیک به جامعه هدف خود خدمت رسانی کند.

خدمات قابل ارائه در این حوزه:

• تهیه بسته تسهیلات خرید مسکن

• تهیه بسته‌های تسهیلات خرد به ویژه جهت جامعه هدف

• فراهم‌سازی بسترهای لازم جهت راه‌اندازی سامانه مدیریت ذی نفع واحد و اشخاص مرتبط

• تهیه و ابلاغ دستورالعمل تسهیلات و تعهدات گروهی

• تهیه 23 فقره بخشنامه اعتباری جهت ابلاغ به کلیه شعب و واحدهای ستادی مرتبط

• تهیه بسته اعتباری تسهیلات ودیعه مسکن

• اختصاص بیش از 45 درصد «مبلغ » تسهیلات اعطایی سال 1394 و بیش از 99 درصد «تعداد » پرونده‌های تسهیلاتی بانک توسط بانکداری خرد

• بازنگری در بسته اعتباری کارگزاران بورس

• مدیریت و پایش ارسال گزارش‌های 18/ 8 بانک و ارسال گزارش‌های ماهانه به کلیه شعب جهت رفع مغایرت‌های موجود

• اعطای انواع تسهیلات تامین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت به کسب‌و‌کارهای بزرگ، ارائه خدمات صدور ضمانت‌نامه‌های ریالی و گشایش اعتبارات

• اعتبارات اسنادی داخلی ریالی

• اعطای انواع خدمات ارزی شامل تسهیلات ارزی، ضمانت‌نامه ارزی، اعتبارات اسنادی و حوالجات ارزی

بانکداری شرکتی

ارائه خدمات بانکی متناسب با نیازها به شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای متوسط و بزرگ یک استراتژی کلان و نظام‌مند است که بانک دی در قالب بانکداری شرکتی و به‌عنوان بخش بزرگی از مدل کسب‌و‌کار خود به آن می‌پردازد.

• اعطای انواع تسهیلات تامین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت به کسب‌و‌کارهای بزرگ، ارائه خدمات صدور ضمانت‌نامه‌های ریالی و گشایش اعتبارات اسنادی داخلی ریالی

• اعطای انواع خدمات ارزی شامل تسهیلات ارزی، ضمانت‌نامه ارزی، اعتبارات اسنادی و حوالجات ارزی

• انواع خدمات رایج بانکداری الکترونیک و خدمات ویژه مشتریان بانکداری شرکتی (اینترنت بانک شرکتی و...)

• تنظیم تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری دوجانبه با مشتریان بانکداری شرکتی برای تسهیل در ارائه خدمات و خلق راه‌حل‌های نوین بانکی

• اختصاص مدیرحساب کار آزموده برای تسهیل و تسریع در کلیه فرآیندهای مربوط به ارائه خدمات به مشتریان بانکداری شرکتی

• ارائه خدمات و محصولات سفارشی‌سازی شده بسته به نوع کسب‌و‌کار مشتریان بانکداری شرکتی

بانکداری اختصاصی

«ارائه خدمات بانکی ویژه به مشتریان ویژه» تعریف مختصر و جامعی از بانکداری اختصاصی است. در این نوع بانکداری تفاوت در کیفیت ارائه خدمات است و گاهی خدمات رفاهی غیر بانکی نیز به مشتریان ویژه ارائه می‌شود. در مدل کسب‌و‌کار بانک دی این نوع بانکداری نوپا بوده و بانک تلاش دارد با برنامه‌ریزی هدفمند در آینده‌ای نزدیک این نوع بانکداری را به‌عنوان بخشی از مدل کسب‌و‌کار خود در نظر بگیرد.

• طرح کسب‌و‌کار و مدل عملیاتی بانکداری اختصاصی

• دستورالعمل‌های اجرایی بانکداری اختصاصی

• طراحی فرآیندهای ارائه خدمات گروه دی به مشتریان ویژه

• راه‌اندازی نرم‌افزار بانکداری اختصاصی

• تقسیم‌بندی مشتریان در فاز پایلوت و ارائه سرویس‌های محدود در این فاز.

گروه مالی دی

با توجه به خط مشی تخصیص منابع و مدیریت نقدینگی بانک، بخشی از منابع در اختیار، صرف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی و اوراق مشارکت شده است. به‌منظور توسعه فعالیت‌ها، ایجاد شرکت‌های وابسته در زمینه خدمات ارزی و صرافی، لیزینگ، بیمه، سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گرفته است. عملیات این شرکت‌ها در راستای فعالیت‌های اصلی بانک طراحی شده و به افزایش و ثبات سودآوری آینده، کاهش وابستگی بانک به درآمدهای تسهیلات و افزایش و استمرار کیفیت سود کمک خواهد کرد. سرمایه‌گذاری بلندمدت عمدتا مربوط به سهام شرکت‌های وابسته و تابعه بوده و اصولا شرکت‌های وابسته و تابعه، فعالیت‌های بانکداری را تکمیل می‌کند و بالطبع این مجموعه‌ها سهم بانک از درآمدهای حاصل از زنجیره ارزش را افزایش می‌دهند. این شرکت‌ها همچنین امکان ارائه بسته‌ای کامل از خدمات به مشتریان را فراهم می‌سازند. شرکت‌های مورد سرمایه‌گذاری بانک به تفکیک سرمایه‌گذاری انجام شده و برنامه‌ریزی شده به شرح زیر است که براساس مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برنامه تجمیع آنان در یک شرکت و نهایتا واگذاری سهام شرکت اصلی در دستور کار هیات‌مدیره بانک قرار دارد.

شعب

بانک دی با شعار «بانک ارزش‌آفرین» همواره خود را بر آن داشته تا با رسالت «ارزش‌آفرینی مستمر برای تامین منافع ذی‌نفعان و صیانت از سرمایه‌های ایثارگران از طریق ارائه راهکارهای مالی» حافظ منافع کلیه ذی‌نفعان باشد. این بانک از زمان تاسیس خود در سال ۱۳۸۹ با ۳۷ شعبه آغاز به کار کرد و با روندی افزایشی هم‌اکنون با ۹۱ شعبه به کار خود ادامه می‌دهد که ۵۴ شعبه آن در استان تهران است. بانک دی بر این عقیده استوار است که توسعه کیفی شعب مقدم بر توسعه کمی آن است؛ به‌طوری‌که بازمهندسی بیش از ۲۴ شعبه و همچنین تجهیز فیزیکی و بصری هر یک از ۹۱ شعبه تهران و شهرستان بانک دی از الزامات و سیاست‌های بانک بوده است. درنهایت به‌منظور رفاه حال مشتریان و تسهیل حمل‌و‌نقل و سهولت دسترسی به هر یک از شعب بانک دی، استفاده از بهترین نقاط شهری به‌منظور تاسیس شعبه به‌عنوان اولویت اول کاربری شعب قرار گرفته است.

بانکداری بین‌الملل

امور بین‌الملل بانک دی به‌عنوان بخش کلیدی در صنعت بانکداری بین‌الملل، با جذب نیروهای با تجربه و کارآمد ارزی رسما فعالیت ارزی خود را درانتهای سال 93 با اخذ مجوز مرحله دوم فعالیت‌های ارزی آغاز کرد. این معاونت با استفاده از شبکه گسترده بانک‌های کارگزار معتبر در نقاط مختلف دنیا و شبکه بین‌المللی سوئیفت، خدمات ارزی متنوعی از جمله گشایش انواع اعتبارات اسنادی، افتتاح انواع حساب‌های ارزی، خرید و فروش ارزهای معتبر، صدور و دریافت حوالجات ارزی، پرداخت تسهیلات ارزی، سپرده‌گذاری ارزی نزد کارگزاران خارجی،امور مربوط به بروات اسنادی، صدور انواع ضمانت‌نامه‌های ارزی، آمادگی برای تنزیل اسناد اعتبارات و بروات اسنادی مدت‌دار و... در معاونت امور بین‌الملل و ارزی با زیر مجموعه سه اداره خزانه داری و روابط بین‌الملل، عملیات ارزی، حسابداری ارزی را به مشتریان محترم ارائه می‌کند. از دستاوردهای این مجموعه در سال 94 ضمن تحصیل مبلغ 32 میلیارد ریال درآمد ارزی، می‌توان به موارد ذیل نیز اشاره کرد:

• اتصال به شبکه مالی و جهانی سوئیفت

• توسعه برقراری روابط کارگزاری و سوئیفتی با 18 بانک خارجی

• توسعه شعب ارزی منتخب تهران و شهرستان‌ها به 14 شعبه

• احیای مجدد شرکت خدمات ارزی و صرافی دی

• انعقاد قرارداد همکاری و کارگزاری با بانک‌های داخلی و خارجی

• برگزاری نشست‌های متعدد برای فروش و صدور کارت‌های ارزی بین‌المللی و نهایتا امضای توافق‌نامه برای صدور مستر کارت با یکی از شرکت‌های معتبر

• پیگیری امور مربوط به اخذ مجوز مرحله سوم فعالیت‌های ارزی

• انجام انواع معاملات و تبدیلات ارزی جهت تامین ارز مورد نیاز مشتریان برای واردات کالا

• تامین نیروی انسانی مجرب و کارآمد ارزی و آموزش کاربران ارزی برای شعب ارزی.

نیروی انسانی

یکی دیگر از ارکان راهبردی بانک دی سرمایه انسانی آن است. نیروهای باتجربه، پرشور و معتقدی که به مثابه سرمایه‌های اصلی بانک، در پی خدمت‌رسانی به مشتریان و کاربران هستند. بانک دی به منظور ارائه خدمات مناسب و درخور شأن و شخصیت مشتریان خود همواره بر استفاده از نیروهای نخبه و متخصص تاکید دارد. بنابراین استفاده از نیروهای جوان، بهره‌مندی از مدیران با تجربه و همچنین دریافت نظرات از خبرگان عرصه بانکداری از بارزه‌های سرمایه انسانی بانک دی است. در همین راستا بانک دی توانسته است غالب نیروهای خود را از نخبگان عرصه دانشگاهی در سرتاسر کشور گلچین کند. بیش از نیمی از کارکنان بانک دی جوانان بین 20 الی 30 سال هستند و همچنین بیش از 75 درصد کارمندان از تحصیلات عالیه برخوردارند. همچنین به‌منظور پشتیبانی ارزنده‌تر از منافع ذی‌نفعان خود در بانک دی و استفاده بیشتر از خرد جمعی و همچنین بهره‌مندی از نیروهای متعهد و پاسخگو، بانک دی در سال 1394 تعداد سرمایه‌های انسانی خود را به حدود 1000 نفر رسانده است که این میزان بهره‌وری و اثربخشی در سیستم بانکی خود یک نمونه متعالی بهینه‌کاوی است. همچنین به‌منظور تطبیق بیشتر مهارت و تخصص کارکنان با نیازهای کاربردی بانک، مجموعه آموزش‌های منظم و برنامه‌ریزی شده برای دسته‌های مختلف کارکنان بانک در نظر گرفته شده است؛ افزایش رشد 100 درصدی تعداد ساعات آموزش کارکنان از سال 89 تا به امروز خود گواهی بر این مدعاست.

فناوری اطلاعات

یکی از ارکان راهبردی بانک دی، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و استفاده از به‌روزترین راهکارهای فناورانه اطلاعات در زمینه بانکداری الکترونیک است. بانک دی با توجه به الزامات بانک مرکزی از یکسو و همچنین رفاه حال مشتریان خود از سوی دیگر خدمات گسترده بانکداری الکترونیک را برای کاربران و مشتریانش فراهم ساخته است. استفاده از انواع خدمات بانکداری الکترونیک همچون اینترنت بانک، موبایل بانک، همراه بانک، خودپرداز، پایانه فروش و دیگر خدمات بانکداری الکترونیک توانسته حاکمیت فناوری اطلاعات را بر بدنه بانک دی جاری کند.

همچنین سامانه هوشمند خدمات مالی، خدمتی متمایز از بانک دی است که چابکی و سهولت استفاده از بانکداری الکترونیک را فراهم می‌سازد. آنچه آمار نشان می‌دهد توسعه کاربران و تجهیزات الکترونیکی در بانک دی به‌طور متوسط سالانه 20 درصد در حال افزایش است که نشان از توسعه روز افزون و استقبال مخاطبان از آن است. با تلاش شبانه روزی کارکنان بانک دی، سامانه هوشمند خدمات مالی مورد بهره‌برداری بیشتر قرار گرفت. با توجه به این،در بانک دی، انعطاف بسیار زیادی برای ارائه انواع سرویس‌های مالی و اعتباری از طریق شعب و همچنین سامانه‌های بانکداری الکترونیکی ایجاد شده است. انتظار می‌رود با توسعه بیشتر این سیستم یکپارچه، بتوان در راستای ارزش‌آفرینی برای مشتریان گام‌های بلندی برداشت.

با توجه به هدف اصلی ایجاد بستر الکترونیک در جهت فرآیندهای بانکداری الکترونیکی نوین، فناوری اطلاعات تاکنون محصولات متنوعی از جمله اینترنت بانک، موبایل بانک، تلفن بانک و محصولات متنوع کارت از جمله دی‌کارت خانواده، دی‌کارت جوانه‌ها، دی‌کارت مشترک، بن کارت، کارت هدیه حجاج، کارت هدیه نوروزی، کارت هدیه با مبالغ متغیر، کارت هدیه با مبالغ ثابت و کارت اعتباری را اجرایی کرده است. شایان ذکر است بستر لازم برای پرداخت قبوض همگانی از طریق دستگاه‌های خودپرداز و سایر سامانه‌های بانکداری الکترونیکی فراهم شده است. علاوه بر پرداخت کلیه قبوض، امکان خرید شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری و همچنین امکان پرداخت قبوض جرایم راهنمایی و رانندگی نیز روی تمامی سامانه‌ها عملیاتی شده است.

همین طور، پرداخت اقساط تسهیلات نیز از طریق درگاه‌های اینترنت بانک، همراه بانک و تلفن بانک امکان‌پذیر است. امسال همچنین همبانک دی (سامانه USSD) نیز راه‌اندازی شده و کلیه خدمات قابل ارائه در آن است. شماره # 766 * به این منظور راه‌اندازی شده است. در راستای ارائه خدمات بانکی نوین به مشتریان، بانک دی، بستر ارتباطی پرسرعت برای کلیه شعب فراهم کرده است تا کاربران شعب، با کوچک‌ترین وقفه‌ای برای ارائه خدمت به مشتریان مواجه نشوند.

برنامه‌ها

بانک دی بر آن است تا در افق‌های آتی با رعایت برترین استاندارد‌های بانکی مرتبط با مدل کسب و کار و عملیات اصلی خود، برای مشتریان و بازار هدف ارزش آفرینی کند. در همین راستا و برای حضور پر قدرت در بازار صنعت بانکداری ایران و حوزه بین‌الملل نفوذ در بازار بانکداری خرد، شرکتی، اختصاصی و بین‌الملل به‌عنوان خطوط راهنما برای بانک و مدیران آن مورد نظر است. برای این امر بهره‌گیری از زیرساخت‌هایی که در طول سال‌های گذشته به همت تمام همکاران بانک دی توسعه یافته است می‌تواند این امر را تسهیل کند تا با بهره‌برداری هدفمند از زیرساخت‌ها و بهره‌برداری از زیرساخت‌های بانکداری الکترونیکی و مجازی راه را برای حضور بیشتر در بازار و نفوذ اثربخش‌تر در بازار‌های مذکور فراهم کند.

در این راه رویکرد بانک دی مدیریت اقتصادی و بهینه منابع و مصارف است؛ به‌گونه‌ای‌که با مهندسی در جذب منابع و مهندسی تخصیص منابع، مطلوب‌ترین وضعیت برای سپرده‌گذاران، تسهیلات گیرندگان، سهامداران و ذی‌نفعان رقم بزند و از این طریق گامی در جهت رشد اقتصاد و تولید ملی و توسعه اقتصاد مقاومتی داشته باشد. برای این منظور بانک به‌طور هوشمندانه‌ای به مدیریت هزینه‌های عملیاتی دارد و این امر را از طریق بهبود بهره‌وری در سازمان و در فرایند‌ها و عملیات پی می‌گیرد. از سوی دیگر رشد همگون اجزای ساختاری و محتوایی می‌تواند گامی مهم در افزایش اثربخشی و کارآیی در بانک باشد؛ به‌گونه‌ای‌که تناسب ساختاری به هم‌افزایی اجزای مختلف بانک کمک می‌کند.

بانک دی با لحاظ کردن منافع تمام ذی‌نفعان از طریق مدیریت روابط ذی‌نفعان سعی دارد تا نیازهای مورد نظر ذی‌نفعان را پوشش دهد. ترویج بازاریابی یکپارچه در بانک مدیریت امور مشتریان را تسهیل می‌کند؛ مشتریانی که به‌عنوان یکی از ذی‌نفعان کلیدی بانک هستند و رضایت آنها از دریافت خدمات از بانک یکی از معیارهای کلیدی در توسعه ارزش آفرینی بانک دی است. این امر از طریق نوآوری و ارائه خدمات و محصولات متمایز مالی و بانکی، توسعه فرهنگ سازمانی، توسعه سرمایه انسانی به‌عنوان نمایندگان بانک در برقراری ارتباط با مشتریان و توسعه سامانه‌ها در دستور کار قرار دارد که تمام تلاش‌های بانک و کارکنان آن به توسعه و ترویج برند بانک دی و گروه مالی دی منجر خواهد شد. برای اطلاع رسانی فعالیت‌های بانک به ذی‌نفعان و شفافیت اطلاعاتی استقرار و توسعه حاکمیت شرکتی در حال حاضر و افق‌های آتی سرلوحه بانک دی قرار گرفته و می‌گیرد. در این مسیر تمرکز بر توسعه روز افزون در برنامه‌های مستمر بانک دی است که توسعه زیرساخت‌ها و زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک و مجازی از حمله این موارد برای توسعه است که کلیه فعالیت‌های گذشته، جاری و آتی در پرتو طراحی و توسعه سامانه جامع مدیریت ریسک انجام می‌گیرد.

ارتقای 11 پله‌ای بانک دی در بین 100 شرکت برتر ایران

بانک دی در رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران در سال ۹۴ در جایگاه ۵۶ قرار گرفت که نسبت به رتبه سال گذشته ۱۱ پله ارتقا یافته است.سازمان مدیریت صنعتی در هجدهمین همایش شرکت‌های برتر ایران، هلدینگ بانک دی را از لحاظ فروش/ درآمد در جایگاه ۵۶ قرار داد که نشان از حرکت رو به رشد این بانک جوان است. بانک دی جزو ۱۰ شرکت پیشرو ایران قرار دارد. معیار اصلی انتخاب شرکت‌ها در این بخش تغییر رتبه فروش شرکت‌ها در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر طی چهار سال اخیر است. سال ۹۳ نیز نام بانک دی جزو شرکت‌های پیشرو در جمع ۱۰۰ شرکت برتر ایران بود. نام بانک دی در حالی در لیست ۵۰۰ شرکت برتر ایران قرار دارد که سال ۹۳ برای نخستین بار به جمع ۱۰۰ شرکت برتر راه یافت و در سال ۹۴، ۱۱ پله رتبه خود را ارتقا داده است. بانک دی در سال ۱۳۸۹ تاسیس شده و طی روندی رو به رشد امروز جزو بانک‌های خصوصی پیشرو در بین شرکت‌های برتر ایران محسوب می‌شود.

موفقیت بانک دی

دکتر محسن زرندی مقدم/ معاون مالی و امور سهام

مجمع عمومی‌ عادی سالانه بانک دی در سایه الطاف ایزد منان و تلاش‌های کلیه کارکنان بانک در همه واحدهای صف و ستاد در روز پنج شنبه ۳۱ تیرماه با حضور دارندگان ۶۸/ ۷۵ درصد از سهام بانک دی با موفقیت برگزار شد. این امر در حالی تحقق یافت که تعداد زیادی از بانک‌های کشور به دلایلی از جمله آماده نبودن صورت‌های مالی آنها طبق فرمت درخواستی بانک مرکزی (IFRS) موفق به برگزاری مجمع عمومی‌ نشدند. البته جا دارد در همین جا‌ از همه همکاران خودم در سیستم بانکی کشور به دلیل تلاش‌های زیادشان در برآورده کردن انتظارات مشتریان و ذی‌نفعان تقدیر کنم و این نوید را به مردم بدهم که همه بانک‌ها به زودی با برگزاری مجامع خود فصل جدید خدمت‌رسانی را آغاز خواهند کرد.

اما در این بین برگزاری مجمع بانک دی از ابعاد گوناگونی برای بانک و مدیریت ارشد حائز اهمیت بود و به همین دلیل معاونت مالی و امور سهام با استفاده از بدنه کارشناسی متخصص و متعهد و تلاش‌های شبانه روزی به لطف خداوند متعال توانست بانک ارزش آفرین دی را در زمره معدود بانک‌هایی قرار دهد که در سال مالی ۱۳۹۴ توانستند گزارش‌ها و صورت‌های مالی خود در قالب استاندارد (IFRS) تهیه و تنظیم و انتشار دهد.

البته در این بین بانک دی به موفقیت بالاتر دیگری نیز دست یافت و آن در نظر گرفتن کمترین ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در صورت‌های مالی از سوی بانک مرکزی و تعدیل مثبت سود نسبت به پیش‌بینی بودجه است. برگزاری موفق مجمع بانک، باعث جلب رضایت نسبی سهامداران و به ویژه جامعه هدف بانک شد و برنامه‌ریزی‌های مناسب با انتخاب یک استراتژی تقسیم سود موثر برای سهامداران تکمیل شد. انتخاب استراتژی تقسیم سود در سناریوهای متنوع، جایگاه بانک دی را در بین شبکه بانکی از لحاظ DPS در وضعیت مناسبی قرار داد؛ ضمنا از کل سود قابل تخصیص که مبلغ ۱.۶۶۴.۱۸۶ میلیون ریال (به ازای هر سهم ۲۶۰ ریال) است، مبلغ ۲۴۹.۶۲۸ میلیون ریال به‌عنوان اندوخته قانونی، مبلغ ۷۶۸.۰۰۰ میلیون ریال (به ازای هر سهم ۱۲۰ ریال) به‌عنوان سود سهام توزیعی، مبلغ ۱.۵۰۰ میلیون ریال به‌عنوان پاداش هیات مدیره بانک و مابقی به‌عنوان سود انباشته به دوره بعد انتقال یافت.

اهم موارد و خلاصه اقدامات معاونت مالی و امور سهام در راستای برگزاری موفقیت‌آمیز مجمع عمومی‌ عادی سالانه بانک به شرح ذیل است:

۱- برنامه‌ریزی منسجم برای پوشش و تحقق EPS بانک

۲-مهندسی مالی موثر و تحقق سود با کیفیت

۳-تعامل پیگیرانه با حسابرس مستقل و بازرس قانونی در راستای اخذ گزارش مناسب

۴- تحقق سود همراه با تعدیل مثبت EPS بانک

۵-تعامل اثربخش و کارا با نهادهای نظارتی(بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و...)

۶-تهیه و تنظیم صورت‌های مالی در قالب استاندارد IFRS به‌صورت به هنگام و قابل اتکا

۷-تهیه و تنظیم گزارش فعالیت هیات مدیره با کیفیت مناسب در کمترین زمان ممکن و توزیع آن در مجمع با توجه به زمان بسیار اندک

۸-شکل‌گیری انضباط مالی و نظارتی در شرایط کم سابقه صنعت بانکی

۹-عدم تنفس و تعلیق مجمع و برگزاری مجمع عمومی‌ عادی سالانه بانک به‌طور موفقیت‌آمیز

در پایان با اعتقاد کامل عنوان می‌کنم که تجربه انباشته و تخصصی کارشناسان جوان بانک دی با یاری خداوند در حدی است که هر یک از آنها توانایی برگزاری مجامع شرکت‌ها را دارا هستند.