گروه گردشگری: «81درصد هزینه‌های گردشگری توسط گردشگران داخلی صورت می‌گیرد و این درحالی است که مسوولان به گردشگری داخلی توجهی نمی‌کنند.» به گزارش «دنیای اقتصاد» این تحلیل کارشناس برنامه پایش یکشنبه شب از وضعیت گردشگری کشور بود؛ برنامه‌ای که به موضوع کسب‌وکارهای گردشگری برای سفرهای نوروزی اختصاص داشت. شهاب طلایی در این برنامه با تاکید بر اینکه گردشگران داخلی نسبت به توریست‌های خارجی خرج بیشتری در سفر می‌کنند، تصریح کرد: «باید کسب‌وکارهایی راه‌اندازی کنیم برای گردشگران داخلی مناسب باشند. اولویت اصلی ما در صنعت گردشگری باید گردشگری داخلی باشد چون گردشگران داخلی ما تحت هر شرایط و بحرانی که به وقوع بپیوندد، باز هم کم یا زیاد به سفر می‌پردازند.»

وی همچنین درباره گردشگران ورودی به کشور خاطرنشان کرد: «بیش از ۸۶درصد گردشگران خارجی که وارد ایران می‌شوند از همسایگان ما هستند و باید در اولویت برنامه‌های بازاریابی ما باشند. گواه این موضوع آن است که از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ ورود گردشگران از کشورهای همسایه به ایران دو برابر شده است.» این کارشناس گردشگری افزود: «یک قاعده جهانی این است که حدود ۸۰درصد گردشگران خارجی یک مقصد را همسایگان آن تشکیل می‌دهند. پس ما باید در راه‌اندازی کسب‌وکارهای گردشگری به این توجه داشته باشیم که نیاز همسایگان ما چیست؟ وقتی عراق، آذربایجان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس بیشترین گردشگران ما را تشکیل می‌دهند، باید امکاناتی مناسب با خواست آنها داشته باشیم.»

به گفته طلایی این گردشگران بیشتر به‌منظور گردشگری زیارت به ایران می‌آیند ولی سفر آنها باید به گونه‌ای مدیریت شود که امکانات دیگر نیز در اختیار آنها قرار گیرد؛ مثلا آذربایجانی‌ها بیشتر مشتاق جای گرم و خشک هستند یا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس چون خودشان محیطی خشک و گرم دارند، علاقه‌مند به سفر به شمال کشور ما هستند و باید در همین راستا برای آنها برنامه‌ریزی شود. وی با یادآوری اینکه تراز گردشگری ایران با ترکیه منفی است، اظهار کرد: «این درحالی است که هرسال دولت به ایرلاین‌هایی که به کشورهایی نظیر همین ترکیه گردشگر می‌برند بنزین ارزان ارائه می‌کند. بنابراین می‌توان دریافت ما علاوه‌بر اینکه تمرکزی بر گردشگری داخلی خود نداریم، حتی سیاست‌گذاری مناسبی برای گردشگران خروجی هم نداریم.»


چرا سفرهای داخلی گران است؟

دکتر علی‌اصغر شالبافیان، استاد دانشگاه تهران نیز در این برنامه ضمن تحلیل این موضوع که چرا سفرهای داخلی گران‌تر از سفرهای خارجی است، گفت: «همه امکانات دست به دست هم داده‌اند که ما سفرهای خارج از کشور را مطلوب‌تر و ارزان‌تر فراهم کنیم. بخشی از این در دست خود ما بوده و بخشی در دست افکار سنجیده آن کشورهایی بوده که بازار ایران را دریافته‌اند و همه تلاش خود را در این راستا به‌کار گرفته‌اند.» این کارشناس گردشگری افزود: «ما می‌گوییم چرا مردم ما به ترکیه می‌روند؟ پاسخ این است چون دولت ترکیه برای سرمایه‌گذاران گردشگری این کشور یکسری امکانات و انگیزش‌های اقتصادی ایجاد کرده است؛ مثل معافیت‌های مالیاتی یا تضمین بازار تقاضای گردشگری؛ این موجب می‌شود که هزینه تمام شده ایجاد مراکز گردشگری کاهش یابد. اما ما چه کردیم؟» وی ادامه داد: «ترکیه 10سال معافیت مالیاتی برای هتل‌ها اعمال کرد و برای توراپراتورهای کشورهای مختلف به خوبی کشورش را معرفی کرد.» شالبافیان در پاسخ به این سوال که چرا ما این کار را انجام نمی‌دهیم، تصریح کرد: «بخشی از آن به‌دلیل مشکلات مادی و بخشی دیگر نیز به‌خاطر این است که نظام هماهنگی که بتواند دست به دست هم دهد ایجاد نشده است.»


اهداف کمپین تحریم سفر به دبی و ترکیه

براساس این گزارش همچنین در این برنامه علی میرزاخانی، سردبیر روزنامه «دنیای اقتصاد» و از بانیان کمپین تحریم سفر به کشورهای حامی داعش سیاه و سفید نیز ضمن بیان اهداف این کمپین، نمایش قدرت مردم در برابر کینه‌توزی نسبت به ایران را هدف اصلی برشمرد و گفت: «در برابر این کینه‌توزی‌ها سه نوع واکنش را می‌توان متصور شد؛ یکی ممانعت از ورود کالاهای عربستان به ایران که توسط دولت اعمال شد و قابل بحث است دیگری واکنش هیجانی مثل حمله به سفارت که شاهد پیامدهای منفی آن بودیم وقابل تایید نیست و سومین و موثرترین آن می‌تواند واکنش قانون‌مند و داوطلبانه مردم باشد با این هدف که به کشورهای متخاصم پیامی دهند و مخالفت خود را با رفتارهای متخاصمانه اعلام کنند.» وی افزود: «کمپین تحریم سفر به دبی و ترکیه در دسته سوم می‌گنجد و دلیل چنین واکنشی آن است که امارات و ترکیه به‌رغم اینکه از تعامل با مردم ما سود می‌برند در ماه‌های اخیر در کنار رفتارهای خصومت‌آمیز سعودی‌ها علیه ایران ایستاده‌اند.» به گفته میرزاخانی، برخلاف آنکه برخی افراد چنین کمپین‌هایی را تنش‌زا می‌دانند، این کمپین می‌تواند دفع خطر باشد چون می‌تواند پیامی به دیگران باشد که مردم ایران در دفاع از موجودیت و تمامیت ارضی خود یکپارچه هستند. وی هدف دیگر از شکل‌گیری این کمپین را، هدف اقتصادی دانست و توضیح داد: «تعامل اقتصادی باید تعاملی برد- برد باشد. نمی‌شود کشوری مانند امارات از ایران سود اقتصادی ببرد اما حتی علیه تمامیت ارضی ما ادعا کند و در طرف مخاصمه با ما بنشیند. » میرزاخانی در پایان، این کمپین را دعوتی برای همه دانست که باید فراگیر شود.