مهدیس مدنی / کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم
همیشه درباره تفاوت‌های فرهنگی و آداب و رسوم متفاوت هر منطقه که می‌توانند برای گردشگران بسیار عجیب و در عین حال جالب توجه باشند، شنیده‌اید. در این یادداشت قصد داریم برخی از این تفاوت‌ها را که جنبه قانونی پیدا کرده‌اند، برشماریم؛ قوانینی که مراعات نکردنشان می‌توانند عواقبی چون جریمه نقدی یا حتی بازداشت و زندانی شدن را در پی داشته باشند. مشکل اصلی درباره این قوانین این است که انجام برخی کارها از نظر شمای گردشگر نمی‌تواند مصداق یک جرم باشد. برای مثال خریدن یک اسنک یا خوردن یک ساندویچ ساده در گوشه‌ای دنج و راحت کنار خیابان، برای یک گردشگر بسیار عادی و طبیعی است. اما اگر در فلورانس به سر می‌برید، بهتر است قبل از خوردن غذا به دور و اطرافتان خوب نگاه کنید، چرا که خوردن و آشامیدن روی پله‌ها و داخل حیاط کلیساها و همچنین ساختمان‌های دولتی خلاف قانون است.

برای بسیاری از ما غذا دادن به حیوانات یعنی داشتن رفتاری مهربانانه با آنها اما در خیلی از شهرهای دنیا شما اجازه ندارید از همان غذایی که خودتان می‌خورید یا دم دستتان است به پرنده‌ها بدهید و باید حتما برایشان غذای مخصوص بخرید اما در سانفرانسیسکو شما اجازه این کار را هم ندارید. مقامات دولتی سانفرانسیسکو تلاش می‌کنند تا کبوترها را به خاطر جلوگیری از شیوع بیماری و آسیب رساندن به ساختمان‌ها، از کف خیابان‌های این شهر دور کنند. بنابراین غذا دادن به آنها و ریختن طرح دوستی با این خرابکارها جرم است؛ پس باید حتی خیال آنکه بخواهید پنهانی چیزی برای خوردن به آنها بدهید را از سرتان بیرون کنید، چون مردم شهر هم بسیار تشویق می‌شوند که اگر تخلفی در این‌باره مشاهده کردند حتما مقامات را در جریان بگذارند.

بی‌گمان با قوانین سفت و سختی که سنگاپور درباره ممنوعیت کشیدن سیگار در اماکن عمومی دارد، گردشگران سیگاری با دردسرهای زیادی مواجه می‌شوند. کشیدن سیگار در پارک‌ها، رستوران‌ها، خیابان و هر مکان عمومی دیگری در این کشور قدغن است. خوب تا اینجای کار سنگاپور دست کمی از ژاپن ندارد، اما اگر می‌خواهید از سیستم ریلی شهری در پایتخت این کشور استفاده کنید، بهتر است قبلش آدامس‌تان را دور بیندازید چون برای آدامس جویدن حتما جریمه خواهید شد.

سلفی گرفتن از لحظه لحظه سفر، برای بسیاری از گردشگران عادتی است که سخت می‌توانند ترکش کنند. گرفتن یک عکس دسته جمعی از خود و دوستانتان در فرودگاه، می‌تواند بهترین شات ممکن برای پایان یک سفر دلچسب باشد اما اگر در قزاقستان هستید دست نگه دارید. عکسبرداری از فرودگاه‌ها، اماکن نظامی و ساختمان‌های دولتی در این کشور ممنوع است و حتی می‌تواند شما را به بازداشتگاه بکشاند.

در فرانسه همه رانندگان موظف هستند دستگاه تست الکل سیار را با خود به همراه داشته باشند. اگر گردشگران هم قصد رانندگی در این کشور را دارند باید حتما این دستگاه را تهیه کنند. پیش‌تر جریمه‌ای 11 یورویی برای این عمل خلاف قانون در نظر گرفته شده بود که فعلا پرداخت آن به حالت تعلیق در آمده است. اگر خیلی راه رفته‌اید و بی‌رمق شده‌اید و کلی هم پول خرد دارید که در جیبتان سنگینی می‌کنند، می‌توانید بروید در یک فروشگاه و به اندازه ارزش سکه‌های در جیبتان خرید کنید. البته اگر در کانادا هستید خلاص شدن از شر سکه‌ها به همین راحتی‌ها نیست. طبق قوانین کانادا فروشگاه‌ها می‌توانند از دریافت بیش از 25 سکه یک سِنتی در یک وعده خرید خودداری کنند. به نظر می‌رسد دانستن مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها و قوانین مهم کشورهایی که می‌خواهیم به آنها سفر کنیم کمک خواهد کرد تا هم ما سفر بهتری داشته باشیم و هم جامعه میزبان ما نسبت به حضور مان در کشورش پذیراتر باشد.