رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: «در شرایطی که بسیاری از کشورها در تلاش برای رسیدن به گردشگری حلال هستند، کشور ما خود به خود این نوع گردشگری را دارد و بسیاری از شرایط مهم گردشگری حلال در ایران به‌صورت نهادینه وجود دارد.»

به گزارش میراث آریا، مسعود سلطانی‌فر در نخستین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت که عصر دوشنبه در محل سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، افزود: «بیش از ۵۰درصد گردشگران ما مذهبی - زیارتی هستند و ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها که غیرمسلمان هستند نیز گردشگران فرهنگی- تاریخی و طبیعی را تشکیل می‌دهند، بنابراین آنها عامل انتقال فرهنگ بیگانه نیستند.» او تاکید کرد: «حدود دو سال گذشته زمانی که مسوولیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به عهده گرفتم، یکی از چالش‌های موجود این بود که عده‌ای به گردشگران خارجی به عنوان عامل انتقال فرهنگ بیگانه و مروج فرهنگ بی‌بندو باری در کشور نگاه می‌کردند.حتی این سوال درکمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شد.» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: «ما برای این سوال پاسخی منطقی و صحیح و با رویکردی خاص ارائه کردیم و بعدها این امر به یکی از رویکردهای مهم سازمان تبدیل شد و به این نقطه رسیدیم که برنامه‌ریزی‌های ما باید بر اساس همین رویکرد باشد.»

معاون رئیس‌جمهوری یادآور شد: «بعدها به شعاری در این رابطه رسیدیم با این مضمون که می‌خواهیم ایران را به مهم‌ترین کانون گردشگری حلال در دنیا تبدیل کنیم، استدلالی نیز برای این رویکرد داشتیم. به‌عنوان مثال اخیرا در خبرها شنیده‌ایم مالزی نخستین ایرلاین حلال را راه‌اندازی کرده است که در آن غذای حلال سرو می‌شود، مشروبات الکلی ارائه نمی‌شود، میهمانداران خانم نیز حجاب اسلامی دارند. این موارد نکاتی است که ما در حال حاضر نیز رعایت می‌کنیم پس تمامی ایرلاین‌ها و رستوران‌های ما خود به خود حلال هستند.»


رعایت ملاحظات ایران از سوی گردشگران خارجی

وی با اشاره به رعایت بسیاری از نکات مهم در راستای گردشگری حلال در کشور گفت: «در کنار رعایت بسیاری از این موارد می‌توان گفت بیش از 50 درصد گردشگران ورودی ما با نیت استفاده کردن از اماکن مذهبی و زیارتی به کشور وارد می‌شوند و بخش باقی گردشگران ورودی نیز برای بازدید از مکان‌های فرهنگی - تاریخی یا مکان‌های طبیعی به ایران سفر می‌کنند. برای نمونه بخش مورد توجه غربی‌ها، مناطق کویری است و در زمینه طبیعت‌گردی نیز مناطق شمالی کشور، مورد توجه مسلمان‌ها است؛ بنابراین آنچه کشورهای دیگر برای دستیابی به گردشگری حلال با ساخت شهرها، محوطه‌ها و کانون‌های مختلف به سمت سرمایه‌گذاری در آن پیش می‌روند ما در ایران ارائه می‌دهیم. شاید تنها لازم باشد که کمی روی امکانات ورزشی، تفریحی و فرهنگی برای بانوان مسلمان بیشتر برنامه‌ریزی کرده و امکانات بیشتری را فراهم کنیم.»

سلطانی‌فر تصریح کرد: «همواره سعی داریم با ارائه دلایل منطقی و اصولی منتقدان را به صف حامیان خود بیفزاییم. این رویکرد در حال حاضر بسیار موثر واقع شده و در این بخش مشکلی نداریم؛ ضمن اینکه به‌طور قطع اعلام می‌کنم در دو سال گذشته معدود گزارش‌هایی از عدم رعایت ملاحظات فرهنگی مذهبی کشورمان از سوی گردشگران خارجی داشتیم. باید تاکید کنم که گردشگران خارجی علاقه‌مند به رعایت این ملاحظات هستند و حتی با رعایت اصول اماکن مذهبی ما وارد این اماکن می‌شوند تا با آداب و رسوم و شعائر فرهنگی و مذهبی ما آشنا شوند.»


افزایش توریست‌های خارجی در محرم

وی با اشاره به علاقه‌مندی گردشگران خارجی برای حضور در مراسم خاص مذهبی در کشور گفت: «نکته جالب توجه این است که امسال در ایام محرم و عاشورا تعداد گردشگران مذهبی ما بیش از سه برابر سال‌های گذشته شده بود.» معاون رئیس‌جمهور افزود: «براساس آمار گردشگران در سال‌های گذشته، یکی از ایام کم‌گردشگر ما ایام محرم و صفر بود اما امسال ضریب اشغال هتل‌های ما در این دو ماه به خاطر حضور گردشگران این بخش زیاد شده بود؛ بسیاری آمده بودند تا ببینند که عزاداری و سینه‌زنی یعنی چه؟ به‌ویژه اینکه در بین اقوام مختلف و مردم شهرهای مختلف مراسم مختلفی در این رابطه داریم که بسیار پرجاذبه‌اند. نحوه عزاداری اقوام ما متفاوت بوده و برای گردشگر خارجی پرجاذبه است. در هر صورت این رویکرد وجود دارد و همان‌طور که مطرح شد گردشگری معنوی حتما محدود به گردشگری مذهبی نمی‌شود.»

سلطانی‌فر با تاکید بر اینکه امروزه گردشگری به شدت تخصصی شده است، خاطرنشان کرد: «گردشگر عمومی که بدون مطالعه و پیش‌بینی سفر کند کم داریم. گردشگران به‌طور قطع از مبدا ضمن انتخاب مقصد سفر، اماکنی را که قصد بازدید دارند نیز انتخاب می‌کنند که بسیار بااهمیت است.» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: «امیدواریم با این اقدام و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود زوایای مختلف و نحوه عملکرد و ارائه خدمات به این گردشگران را روز به روز در کشور ارتقا دهیم.» وی با بیان اینکه این همایش می‌تواند به‌صورت مستمر با موضوعات تخصصی‌تر ارائه شود، گفت: «هر یک از موضوعات این همایش می‌تواند موضوع یک همایش مستقل باشد. همچنین قرار است این همایش را سالانه با موضوعات تخصصی‌تر و جالب‌تر با حضور گسترده‌تر استادان و اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار کنیم.»