گروه گردشگری: گردشگری درمانی آسیا با اتکا به تلاش‌های پنج کشور برتر این حوزه از گردشگری، در چشم‌انداز۲۰۲۰ با گام‌های شتابان و متغیر رو به رشد است. ایران نیز با وجود مشکلاتی چون نبود آمارهای شفاف و نظام جامع و هماهنگ توریسم درمانی کشور، در تلاش است در این حوزه سهمی از آنِ خود کند.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی،iGATE RESEARCH که یک شرکت جهانی برای ارائه بینش درباره صنعت‌های گوناگون است، در گزارشی که با همین عنوان یعنی چشم‌انداز گردشگری آسیا تا ۲۰۲۰ ارائه کرده، تا حدی وضعیت بازار این سبک از گردشگری را برای کشورهایی چون ایران که گام‌های آغازین را در این زمینه برداشته‌اند، می‌تواند روشن کند. بر اساس این گزارش، مقصدهای گردشگری آسیا همچنان به ارائه خدمات و روش‌های بهتر و بیشتر پزشکی به‌ویژه در افزایش توان و کیفیت مراقبت‌های درمانی در دوران اقامت این نوع گردشگران نسبت به دیگر مقصدهای گردشگری درمانی تمرکز دارند. در کشورهایی چون سنگاپور و تایلند، دولت و موسسات دولتی برای کمک به رونق بازار متخصصان و پزشکان خود در سطح جهانی کمک‌های ویژه‌ای را آغاز کرده‌اند. شکل‌گیری موسسات و آژانس‌های ویژه سفرهای پزشکی نیز امروزه در سراسر جهان با سرعت رو به افزایش است و برترین بیمارستان‌های آسیا نیز دارای دفترهای نمایندگی بین‌الملل برای ارائه خدمات و کمک به بیماران خارج از کشور ایجاد شده‌ است. این نمایندگی‌ها در تمام زمینه‌ها از قرار ملاقات با پزشک تا هتل محل اقامت و رزرو پرواز را برای بیماران انجام می‌دهند. گزارش iGATE RESEARCH که با عنوان «پیش‌بینی بازار گردشگری درمانی آسیا تا ۲۰۲۰» تهیه شده، ارزیابی جامعی از چشم‌انداز رشد سریع و به شدت متغیر این سبک از گردشگری در آسیا است. منابع دسترسی به داده‌ها و نیز متدولوژی‌هایی که در این زمینه به‌کار گرفته شده در این گزارش شرح داده شده است.

وزارت بهداشت ایران نیز در راستای چشم‌انداز ۲۰۲۰، شناسایی و تجهیز مراکز درمانی دولتی و خصوصی که شاخص‌های لازم را برای پذیرش گردشگر خارجی بیمار داشته باشند و بتوانند مجموعه‌ای از سرویس‌های مناسب استاندارد درمانی ارائه دهند را در دستور کار خود قرار داده است. علاوه‌بر این مجموعه‌ای از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که شرایط پذیرش بیمار خارجی را دارند، به روش‌های گوناگون به بیماران خارجی معرفی می‌شوند. یکی دیگر از برنامه‌های در دست اقدام در وزارت بهداشت، صدور ویزای درمانی است که در صورت موافقت وزارت امور خارجه با آن، امتیازاتی برای افراد دریافت‌کننده این ویزا در نظر گرفته می‌شود. صدور سریع‌تر ویزا و طی تشریفات قانونی فرودگاه در زمان کمتر ازجمله امتیازات این ویزا است. از دیگر برنامه‌های قابل انجام وزارت بهداشت، امکان صدور بیمه‌های درمانی برای گردشگران خارجی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر دولتی و بخش خصوصی است.