معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از میزبانی ایران در سال آینده برای اجلاس کارشناسان Task Force سازمان جهانی جهانگردی خبر داد. به گزارش «ایسنا»، مرتضی رحمانی‌موحد که به تازگی از اجلاس وزرای گردشگری کشورهای جاده ابریشم و همچنین هفتمین نشست گردشگری جاده ابریشم بازگشته، گفت: جاده ابریشم فرصت توسعه همکاری‌ها در عرصه روابط خارجی را فراهم می‌کند و زمینه‌ای برای تعاملات ایران با ۳۲ کشور در مسیر جاده ابریشم است و ما نمی‌خواهیم این فرصت را از دست بدهیم. معاون گردشگری کشور درباره دو اجلاس جاده ابریشم که در چین برگزار شد، توضیح داد: یکی از برنامه‌های مصوب سازمان جهانی جهانگردی، درباره جاده ابریشم است تا از این طریق ۳۲ کشور عضو مسائل مربوط به احیای این جاده را برای توسعه به‌کار ببرند. صرف‌نظر از این موضوع کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند نگاه‌های مختلفی به این فرصت دارند و بر همین اساس فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که به پررنگ شدن آنها منجر شود. وی در ادامه گفت: هفتمین نشست گردشگری جاده ابریشم طبق برنامه جاری سازمان جهانی جهانگردی در کشور چین برگزار شد که در کنار آن نخستین نشست وزرای گردشگری کشورهای جاده ابریشم با موضوع پیشنهادی چین «کمربند اقتصادی» برگزار شد.

چین این پیشنهاد را داد تا فعالیت جدیدی در این حوزه اتفاق افتد. این کشور در موضوع جاده ابریشم تاکنون بسیار پیش‌قدم بوده و سرمایه‌گذاری‌های مختلفی انجام داده و فعالیت‌های بازاریابی خود را نیز آغاز کرده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از برگزاری نمایشگاهی با موضوع جاده ابریشم در شهریور و مهرماه امسال در کشور چین خبر داد و افزود: ایران نیز به‌دلیل اهمیت این موضوع برنامه‌ریزی‌هایی درباره جاده ابریشم دارد که به‌زودی آنها را اعلام خواهد کرد. رحمانی‌موحد اضافه کرد: ایران در آن اجلاس دو پیشنهاد مطرح کرد که یکی به تسهیل ویزا در بین کشورهای مسیر جاده ابریشم مربوط بود، چرا که برخی از این کشورها تسهیلات خوبی در بخش ویزا ندارند و دیگری ابراز نگرانی درباره اتفاقاتی است که در عراق و سوریه به عنوان دو کشور مهم در مسیر جاده ابریشم به خاطر حضور داعش رخ داده و میراث فرهنگی و تاریخی آنها را در معرض تخریب قرار داده است. هر دو این پیشنهادها مورد تاکید دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی قرار گرفت و در بیانیه نیز به آنها اشاره شد.