3 محور توسعه صنایع‌دستی ایران در سال 94 عکس از مرتضی لطف اللهی

گروه گردشگری: معاون رئیس‌جمهوری، سه محور اصلی توسعه صنایع‌دستی در سال ۹۴ را اعلام کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» مسعود سلطانی‌فر در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع‌دستی که پیش از ظهر دیروز برگزار شد، افزایش کیفیت، نوآوری و توجه به بخش بازرگانی را سه محور توسعه صنایع‌دستی در سال‌جاری دانست و از فعال شدن بیش از ۲هزار کارگاه صنایع‌دستی جدید با همکاری سیستم بانکی کشور خبر داد. وی با تاکید بر تلاش دولت درراستای جلوگیری از رکود کارگاه‌های صنایع‌دستی، افزود: رشد صادرات صنایع‌دستی اگرچه در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ حدود ۴۰ درصد بود، اما باور داریم ظرفیتی چند برابر این در کشور وجود دارد؛ هرچند اکنون نیز در بازرگانی و فروش توانسته‌ایم زیرساخت و امکانات را ایجاد و بازارچه‌های محلی، استانی و ملی را برپا و در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنیم.

مسعود سلطانی‌فر با اشاره به ظرفیت صنایع‌دستی در ایجاد اشتغال به‌ویژه در مناطق محروم، خاطرنشان کرد: می‌خواهیم صنایع‌دستی ایران را به دوران اوج و شکوفایی برگردانیم و به‌عنوان نخستین محور مدنظر که خواست بسیاری از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران نیز هست، درصدد افزایش کیفیت تولید صنایع‌دستی ایران هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: باور ما این است که با کمک همه سازمان‌ها و محوریت بخش خصوصی می‌توان در حوزه بازرگانی داخلی و خارجی تمرکز بیشتری داشت و اگر سال گذشته در هفت نمایشگاه بین‌المللی شرکت کردیم، امسال باید در ۱۲ نمایشگاه شرکت کنیم.

وی ضمن اشاره به ادعای ایران مبنی بر اینکه یکی از سه قطب عمده صنایع‌دستی جهان است، خواستار ارتقای کیفیت محصولات شد تا به این وسیله ایران بتواند حرف اول را در جهان بزند.

به گزارش «ایسنا» سلطانی‌فر بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در مناطق و استان‌های مختلف تاکید کرد و گفت: صنایع‌دستی را باید بیش از گذشته باور کنیم و جدی بگیریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه سخنانش اظهار کرد: با وجود همه محدودیت‌ها که براثر تحریم به‌وجود آمد و همچنین کاهش درآمد مهم‌ترین منبع اقتصادی کشور (نفت)، با رعایت اصول اقتصاد مقاومتی و تدبیر دولت به سمتی حرکت می‌کنیم که بر مشکلات فائق آییم، تورم را کاهش و سرمایه‌گذاری و تولید ناخالص ملی را افزایش دهیم و شرایط را برای نسل جدید بهتر کنیم.


از مدیریت کشور، نفت می‌چکد


معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این مراسم، ضمن انتقاد نسبت به مدیریت نفتی کشورهای منطقه از جمله ایران گفت: در کشور ما مانند برخی دیگر از کشورهای منطقه، بوی نفت شامه‌ها را ضعیف کرده؛ اندیشه‌ها و مدیریت‌هایی که نفت از آنها چکه می‌کند، نمی‌توانند به صنایع خلاق یا اقتصاد مقاومتی بیندیشند. به همین دلیل دیر متوجه ارزش یکی از ارزشمندترین صنایع‌دستی دنیا شدیم.

بهمن نامور مطلق، اعطای تسهیلات بانکی بی‌سابقه‌، جلوگیری از سقوط آزاد صنایع‌دستی‌ و بازگرداندن حرکت به سمت رشد در تمام حوزه‌های کیفیت، بازرگانی و اشتغال، گسترش انواع بازارهای سنتی‌ و نمایشگاهی و راه‌اندازی نظام‌های تازه‌ای مانند بازارچه‌های نسل نو، فروشگاه‌های مجازی‌، برنامه حراج صنایع‌دستی و طرح فروشگاه سیال که در این هفته رونمایی می‌شود، همچنین تشویق صاحبان خلاقیت و طراحان و گسترش برنامه‌هایی همچون «نشان مرغوبیت»، «مُهر اصالت»‌، راه‌اندازی طرح برتر‌ در صنایع‌دستی که تاثیرات مثبت عمیقی در جامعه می‌گذارد را از جمله فعالیت‌های مهم سازمان برشمرد.

او همچنین ضمن اشاره به دیگر اقدامات دولت یازدهم در حوزه صنایع‌دستی، یادآور شد: راه‌اندازی خانه‌های صنایع‌دستی، گسترش فضای گفتمان‌سازی‌، ترغیب به تجاری‌سازی و برندسازی‌، حمایت از واحدهای تجاری بزرگ، توجه به بخش خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهاد‌، تلاش برای اصلاح فروش و اعتمادسازی‌ با نشان اعتماد برای فروشگاه‌های صنایع‌دستی، احیای تعدادی از هنرهای سنتی و صنایع‌دستی منسوخ شده از جمله دیگر اقدامات معاونت صنایع‌دستی در دولت تدبیر و امید بوده است.

نامورمطلق با یادآوری دشواری‌هایی که هنرمندان صنایع‌دستی متحمل می‌شوند، گفت: هنرمندان انتظاراتی از ما دارند و همه ما می‌دانیم که این فعالیت‌ها برای جهش بزرگ و ضروری که باید در این حوزه اتفاق بیفتد ناچیز است‌ و از وضعیت فعلی تا وضعیت آرمانی راه طولانی در پیش است.

معاون صنایع‌دستی با اشاره به یک نظرسنجی که درمیان فعالان این حوزه انجام شده، برخی از مطالبات آنان را اینگونه عنوان کرد: از مهم‌ترین درخواست‌ها این است که وضعیت بیمه تثبیت و مستمری هنرمندان برقرار شود. هنرمندان ما توقع دارند وضعیت تسهیلات این حوزه مشخص و سیاست‌های آن به صورت شفاف مدون شود. همچنین هنرمندان انتظار دارند صندوقی برای حمایت از این بخش راه‌اندازی شود.

وی افزود: با توجه به نقش صادرات در شکوفایی صنایع‌دستی‌، هنرمندان درخواست کردند تا در سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی - فرهنگی دیده شوند و قوانین گمرکی براساس تشویق آنها به صادرات تدوین شود. آنها انتظار دارند دولت بخش فروش را بیش از پیش حمایت و مسوولان، حوزه صنایع‌دستی را باور کنند.

نامورمطلق با بیان این مطلب که هنرمندان صنایع‌دستی، دست‌کم ۱۰۰دلیل اقتصادی و فرهنگی، خارجی و داخلی برای درخشان بودن آینده این حوزه دارند، مساله اساسی را سهم صنایع‌دستی از این آینده دانست.

وی افزود: ساختار این حوزه شکننده شد و اختیارات و جایگاه اجتماعی‌اش به یغما رفت. بازارهای داخلی و جهانی توسط رقبای قدیمی و تازه‌نفس اشغال شد. برخی از خالقان آثار اصیل، به انبارداران کالاهای ماشینی یا خارجی تبدیل شدند. طرح‌های صنایع‌دستی و فرش توسط ماشین‌ها به تاراج رفت و فرش ماشینی یا موکت، روح انسانی را از زندگی گرفت.

معاون صنایع‌دستی در پایان، راه رهایی از وضعیت نگران‌کننده منطقه غرب آسیا را که در آتش جنگ و درگیری می‌سوزد، بازگشت به آرامش و ثبات خودآگاهی و مبادله فرهنگی و همچنین احترام به دیگری با وجود تمام تفاوت‌هایش دانست و خاطرنشان کرد: مبادلات فرهنگی انسان‌ها را به هم نزدیک می‌کند و سوء تفاهم‌ها و نفرت‌ها را کم می‌کند.آگاه باشیم که تکنولوژی بدون فرهنگ داعش می‌سازد و فرهنگ بدون معنویت به استعمار می‌انجامد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، مراسم جهانی روز جهانی صنایع‌دستی با حضور مسوولان ایرانی و قداهیجابی، رئیس صنایع‌دستی آسیا و اقیانوسیه و جمعی از سفرا و نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی و بیست‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. همچنین در این مراسم از نشان اعتماد فروشگاه‌های صنایع‌دستی و اثر نفیس هنر قلمزنی استاد علاقه‌مندان رونمایی شد. چهارمین نمایشگاه بین‌المللی و بیست‌وپنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی از دیروز به مدت یک هفته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد و همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در سالن‌های ۸، ۹ و ۲۷ به روی بازدیدکنندگان باز است.