فروشگاه‌های صنایع‌دستی نشان «اعتماد» می‌گیرند عکس: مرتضی لطف‌الهی

گروه گردشگری، نرگس لطیف‌پور: ایران برای نخستین بار مدیریت منطقه غرب آسیا را در بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه صنایع‌دستی کشور که همزمان با روز جهانی صنایع‌دستی برگزار می‌شود، به عهده دارد. به گزارش «دنیای اقتصاد» معاون صنایع‌دستی کشور در نشست خبری بیست و پنجمین نمایشگاه ملی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی، با اعلام این خبر گفت: «این امر گامی مهم برای وارد شدن به مدیریت جهانی است. هرچند به‌دلیل اینکه کشورهای غرب آسیا درگیر جنگ هستند، حضور مطلوبی در این نمایشگاه ندارند؛ اما گامی مهم برای برقراری ارتباط میان هنرمندان منطقه است.»

ایران در این نمایشگاه علاوه‌بر کشورهای غرب آسیا، میزبان هنرمندانی از کشورهای لبنان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، هند، کویت، ترکیه، الجزایر و همچنین انجمن‌های دوستی کشورهای سیرالئون و صربستان است و به گفته بهمن نامور مطلق، نشست منطقه‌ای غرب نیز با حضور کشورهای کویت، عمان و فلسطین برگزار می‌شود.

معاون صنایع‌دستی با اشاره به محورهای مورد بحث این نشست که مورد تایید اجلاس آسیا نیز هست، افزود: «بحث‌های علمی با محوریت تهیه دانشنامه صنایع‌دستی غرب آسیا، همکاری تجاری میان این کشورها، گفتمان‌سازی، تبلیغات و تحریک در زمینه گسترش و معرفی صنایع‌دستی در این نشست مورد تاکید خواهد بود.» به گفته نامورمطلق، ایران در سال‌های گذشته یکی از غایبان بزرگ مدیریت صنایع‌دستی جهان بوده است که برای رفع این مساله، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نظر دارد علاوه‌بر افراد حقوقی، افراد حقیقی را نیز به اجلاس نشست آسیایی معرفی کند.

از «اعتماد» رونمایی می‌شود

معاون صنایع‌دستی، درباره دیگر برنامه‌های شاخص این دوره از نمایشگاه نیز گفت: «رونمایی از نشان اعتماد در این نمایشگاه یکی از اقداماتی است که در فروش صنایع‌دستی و برطرف کردن مشکلاتی که در این حوزه داشته‌ایم تاثیر بسزایی خواهد داشت.»

نشان اعتماد به فروشگاه‌هایی اعطا می‌شود که تمام ضوابط و ملاک‌هایی را که برای فروش و ارائه صنایع‌دستی مد نظر است، داشته باشند و از این طریق می‌توان با اطمینان از اصیل بودن صنایع‌دستی از این فروشگاه‌ها خرید کرد. همچنین فروشگاه‌هایی که این نشان را داشته باشند، می‌توانند از مزایایی که برای آنها در نظر گرفته شده است، بهره ببرند. نامور مطلق همچنین راه‌اندازی فروشگاه سیار صنایع‌دستی با اتوبوس را که پیش از این در استان مرکزی اجرا شده و نتایج مثبتی داشته از دیگر برنامه‌هایی عنوان کرد که در این نمایشگاه اجرا خواهد شد و پس از نمایشگاه نیز ادامه خواهد داشت.

اهداف نمایشگاه

معاون صنایع‌دستی کشور هدف از برگزاری این نمایشگاه را ارزیابی سالانه حوزه صنایع‌دستی، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی، ایجاد فضای تعامل و گفت‌وگو میان این حوزه و حوزه‌های دیگر و تجاری‌سازی صنایع‌دستی عنوان کرد و افزود: «بودجه تبلیغات امسال نسبت به سال گذشته پنج برابر شده و از ۲۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. با اینکه صدا و سیما در این زمینه همچون سال گذشته همراهی نکرده، به مساله ترویج توجه ویژه شده است.»

او با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه تنها برای نمایش آثار نیست، اضافه کرد: «در ۲۴ دوره گذشته این نمایشگاه، هزینه‌ای که دولت متقبل می‌شد بسیار بیشتر از درآمد حاصل از فروش صنایع دستی بود؛ درحالی‌که سال گذشته این موازنه تغییر کرد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه دولت بود و بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان فروش صنایع دستی داشتیم.» نامورمطلق ابراز امیدواری کرد که این رقم امسال بالاتر از سال گذشته باشد.

این در حالی است که میزان حمایت دولت نه تنها در این دوره که در تمامی دوره‌ها از صنایع‌دستی کشور از سوی خبرنگاران حاضر در این نشست مورد انتقاد قرار گرفت. معاون صنایع‌دستی در پاسخ به این اعتراض و درباره نقش نمایشگاه برای هنرمندان این حوزه گفت: «درست است که حمایت دولت کافی نیست و در دهه‌های گذشته نیز کافی نبوده است، اما با دلیل و قاطع می‌گویم که این دوره از نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته بهتر برگزار خواهد شد. نگاه ما به صنایع دستی به جای اینکه ترحمی باشد، باید حمایتی باشد؛ چراکه نگاه ترحمی، خیانت به صنایع‌دستی است و نمایشگاه یک عنصر برای مدیریت این حوزه است.»

حضور پررنگ تجار در نمایشگاه امسال

مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی و دبیر اجرایی این نمایشگاه نیز با بیان اینکه ۳۰۵ غرفه به‌صورت رایگان در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی از سراسر ایران قرار گرفته است، گفت:«مساله این است که ما بخش خصوصی توانمند نداریم و این کار را باید از جایی شروع کنیم؛ ازجمله گام‌هایی که در این راستا و در این دوره از نمایشگاه برداشته شده، این است که تعداد ۹۰ غرفه‌ را برای هنرمندانی که از سوی تمام ارگان‌های دولتی و بانک‌ها معرفی شده‌اند پولی کرده‌ایم و این امر ایجاد رقابت کرده و موجب افزایش فروش در دوره‌های بعد می‌شود.»

پویا محمودیان افزود: «در نمایشگاه امسال برای نخستین بار شاهد حضور پررنگ صنف‌های صنایع دستی، صادرکنندگان و تجار هستیم. همچنین نظارت کمیته فنی بر فعالیت غرفه‌ها، استقرار کلینیک مشاوره در کنار نمایشگاه برای ارائه مشاوره، راهنمایی و اطلاع‌رسانی در زمینه تولید و صادرات و همچنین ارتباط مستقیم صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی با صادرکنندگان از مزیت‌های نمایشگاه امسال است.» به گفته او، تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای نمایشگاه امسال بسیار خوب بوده و تلاش شده از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی، بخش خصوصی و مناطق آزاد نهایت استفاده بشود. بر همین اساس گروهی تجاری از چین و ژاپن برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.» به گزارش «دنیای اقتصاد»، بیست‌وپنجمین نمایشگاه ملی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی از ۲۰ تا ۲۵ خردادماه امسال همزمان با روز جهانی صنایع‌دستی و هفته صنایع‌دستی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.