رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: برای رسیدن به هدف جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی، ایران به ۲۷۰ هتل ۴ و ۵ ستاره نیاز دارد. مسعود سلطانی‌فر، در گفت‌وگو با خبرآنلاین از افتتاح حداقل ۶ تا ۸ هتل ۴ و ۵ ستاره در ۶-۵ ماه آینده خبر داد و افزود: یکی از این هتل‌ها در تهران ۵۳۷ سوئیت و اتاق دارد و دارای بزرگ‌ترین سالن کنسرت کشور با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر است. از این تعداد سوئیت، ۶۰ سوئیت پرزیدنت دارد. وی با اشاره به بهره‌گیری هتل مذکور از منابع صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: در سال ۹۳، تمرکزمان را روی پروژه‌هایی که به دلایل مختلف نیمه‌کاره مانده بود، گذاشتیم. کمبود منابع، کمبود تسهیلات و مشکلات مختلفی که با دستگاه‌های اجرایی داشتند، خوشبختانه اتفاقات خوبی در چند ماه گذشته افتاد و نزدیک به ۸-۷ هتل با امکانات خوب در کشور به بهره‌برداری رسید. برای مثال همین دو هتل فرودگاهی روبه‌روی فرودگاه امام (ره) که جمعا ۵۰۰ اتاق به ظرفیت تهران اضافه می‌کند. معاون رئیس‌جمهور درباره توسعه زیرساخت‌های گردشگری گفت: کاری که باید انجام دهیم، گسترش هتل‌های ۴ و ۵ ستاره است که گردشگر خارجی را جذب می‌کند. درحالی که از تعداد ۱۱۰۰ هتل کشور، فقط ۱۳۰ هتل، ۴ و ۵ ستاره است. از این رو محاسبه کردیم اگر بخواهیم از ۷/ ۴ میلیون گردشگر امروز به ۲۰ میلیون گردشگر در ۱۱ سال دیگر برسیم، باید ۴۰۰ هتل ۴ و ۵ ستاره داشته باشیم؛ به این معنی که باید ۲۷۰ هتل در این ۱۱ سال بسازیم، یعنی سالانه ۲۵ هتل ساخته شود. رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: برای رسیدن به هدف جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی، ایران به ۲۷۰ هتل ۴ و ۵ ستاره نیاز دارد. مسعود سلطانی‌فر، در گفت‌وگو با خبرآنلاین از افتتاح حداقل ۶ تا ۸ هتل ۴ و ۵ ستاره در ۶-۵ ماه آینده خبر داد و افزود: یکی از این هتل‌ها در تهران ۵۳۷ سوئیت و اتاق دارد و دارای بزرگ‌ترین سالن کنسرت کشور با ظرفیت ۲۵۰۰ نفر است. از این تعداد سوئیت، ۶۰ سوئیت پرزیدنت دارد. وی با اشاره به بهره‌گیری هتل مذکور از منابع صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: در سال ۹۳، تمرکزمان را روی پروژه‌هایی که به دلایل مختلف نیمه‌کاره مانده بود، گذاشتیم. کمبود منابع، کمبود تسهیلات و مشکلات مختلفی که با دستگاه‌های اجرایی داشتند، خوشبختانه اتفاقات خوبی در چند ماه گذشته افتاد و نزدیک به ۸-۷ هتل با امکانات خوب در کشور به بهره‌برداری رسید. برای مثال همین دو هتل فرودگاهی روبه‌روی فرودگاه امام (ره) که جمعا ۵۰۰ اتاق به ظرفیت تهران اضافه می‌کند. معاون رئیس‌جمهور درباره توسعه زیرساخت‌های گردشگری گفت: کاری که باید انجام دهیم، گسترش هتل‌های ۴ و ۵ ستاره است که گردشگر خارجی را جذب می‌کند. درحالی که از تعداد ۱۱۰۰ هتل کشور، فقط ۱۳۰ هتل، ۴ و ۵ ستاره است. از این رو محاسبه کردیم اگر بخواهیم از ۷/ ۴ میلیون گردشگر امروز به ۲۰ میلیون گردشگر در ۱۱ سال دیگر برسیم، باید ۴۰۰ هتل ۴ و ۵ ستاره داشته باشیم؛ به این معنی که باید ۲۷۰ هتل در این ۱۱ سال بسازیم، یعنی سالانه ۲۵ هتل ساخته شود.

تردد گردشگران

در بناهای تاریخی مدیریت شود

مدیرکل امور موزه‌ها با اشاره به تعداد انبوه بازدیدکنندگان نوروزی از کاخ گلستان، عالی‌قاپو و تخت‌جمشید گفت: باید در این ایام میزان ورود گردشگران به بناهای تاریخی محدود و مدیریت شود.

محمدرضا کارگر به خبرگزاری «مهر» گفت: هنوز آمار مشخص و کاملی از میزان بازدیدکنندگان از محوطه‌ها و مراکز تاریخی و موزه‌ها نداریم اما می‌توانیم بگوییم امسال برخی از مراکز ۱۰ درصد و برخی دیگر تا ۳۰ درصد رشد بازدید داشته‌اند. وی افزود: امسال کاخ گلستان، تخت‌جمشید و عمارت عالی‌قاپو تعداد زیادی گردشگر به خود دیدند. احساس می‌کنیم که این تعداد گردشگر بیش از توان محوطه‌ها و موزه‌ها بوده و این حجم انبوه ممکن است به بناها آسیب بزند بنابراین باید به یک استانداردی در این زمینه رسید. به‌عنوان مثال میزان ورود گردشگر به این بناها را محدود کرد یا در زمان‌بندی‌های مناسب انجام داد. کارگر تصریح کرد: کاخ گلستان در یک روز هشت هزار بازدیدکننده داشت این تعداد بسیار زیاد است. باید محدود شود و اجازه ندهیم به هر میزان که گردشگر مراجعه می‌کند داخل بناهای تاریخی شوند.