بهار گردشگری ایران  پس از لوزان؟

گروه گردشگری، عاطفه نبوی: معاون رئیس‌جمهوری معتقد است سال ۱۳۹۴ به واسطه نزدیک شدن به توافق هسته‌ای، سال رونق بیشتر گردشگری و حضور گسترده‌تر گردشگران خارجی در ایران خواهد بود. مسعود سلطانی‌فر روز گذشته افزود: با توجه به خبر مسرت‌بخش پیروزی بزرگ ملت ایران در احقاق حقوق هسته‌ای خود و تفاهم هسته‌ای انجام شده با قدرت‌های بزرگ در طلیعه سال جدید، می‌توان سالی پرتحرک در حوزه گردشگری خارجی در ایران را پیش‌بینی کرد. وی با تاکید بر اینکه با شروع لغو تحریم‌های ناعادلانه، غیرقانونی و ظالمانه بین‌المللی علیه ایران، سالی پرکار در حوزه گردشگری را پیش رو خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: بدون تردید لغو تحریم‌های مذکور منجر به توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در بخش گردشگری در کشور خواهد شد و به موازات آن زمینه برای حضور پررونق‌تر گردشگران خارجی در ایران فراهم می‌شود و همکاران رده‌های مختلف ستادی و استانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید تلاش مضاعفی برای ارائه خدمت و انجام وظایف میزبانی گردشگران داشته باشند. به نظر می‌رسد همه تصمیمات و تلاش‌های مجموعه مرتبط با گردشگری داخلی و خارجی در ایران، از تکمیل زیرساخت‌ها، جذب سرمایه‌های بین‌المللی، تعریف مقاصد و مسیرهای جدید سفر در کشور تا بازاریابی گردشگری و پیوستن به زنجیره‌ جهانی سفر و هتل‌سازی در زمینه‌ای از روابط بین‌المللی صلح‌آمیز و به اصطلاح رئیس جمهور« بدون تنش» ممکن و معنادار خواهد بود؛ زمینه‌ای که آرامش را به این میدان متلاطم بازگرداند، تصویر ایران را در اذهان جهانی بازسازی کند، امنیت را برای گردشگران تضمین کند و به آنان به راستی وعده خدماتی در حد استانداردها و با قابلیت رقابت با برندهای جهانی را بدهد.

حال به نظر می‌رسد با حصول این تفاهم و با امید به توافق پیش‌رو، برنامه‌هایی که پشت‌درهای بسته بدگمانی‌ها و سوءظن‌های بین‌المللی ضمانت اجرایی نداشت، امکان پیاده شدن خواهد یافت. اینکه هر کدام از بخش‌های مرتبط با سفر در گشایش احتمالی پیش رو تا چه اندازه برنامه‌های مدونی خواهند داشت و این شرایط چه تاثیری در افزایش صادرات نامرئی ما می‌گذارد، با برداشته شدن موانع بزرگ خارجی، به همت، توان و برنامه‌ریزی فعالان داخلی برمی‌گردد.

در این رابطه «دنیای اقتصاد» نظر چند تن از فعالان این حوزه را جویا شده و تاثیر این توافق مهم و برداشتن احتمالی تحریم‌ها بر توسعه گردشگری ایران و اثر آن بر رشد توسعه کشور در میان نظرات مختلف را بررسی کرده است.