گروه گردشگری: همزمان با سفر رئیس‌جمهور و هیات دولت به اصفهان پروژه‌های عمرانی، خدماتی، بهداشتی و میراثی توسط مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در این استان افتتاح می‌شود. سفر رئیس‌جمهور به شهر گردشگرپذیر اصفهان، مطمئنا انتظار گذراندن مصوباتی برای بهبود فضای کسب‌وکار گردشگری در این شهر به دنبال خواهد داشت. اصفهان که علاوه‌بر صنایع، گردشگری پویا و فعالی دارد و یکی از قطب‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود، برای رشد بیشتر منتظر تکمیل زیرساخت‌ها، برقراری امنیت و جلوگیری از بعضی تخریب‌های غیراصولی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان اصفهان با برشمردن این پروژه‌ها گفت: ازجمله این پروژه‌ها می‌توان به افتتاح مرحله اول مجموعه گردشگری چشمه لادر در خمینی شهر، افتتاح مرحله دوم مجموعه گردشگری آب گرم ورتون در اصفهان، بازدید از پایان پروژه مرمتی بناهای تاریخی دومناره دردشت و گنبد سلطان بخت آغا در اصفهان، کلنگ زنی مرحله اول مرمت بناهای تاریخی بقعه پیربکران در شهرستان فلاورجان در اولین روز از برنامه‌های سفر ریاست جمهوری و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اشاره کرد.

اللهیاری در ادامه به برنامه‌های فرهنگی دومین روز سفر ریاست‌جمهور و هیات دولت به اصفهان اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۰۰ هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و نخبگان فرهنگی در حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با رئیس جمهور دیدار خواهند کرد. اللهیاری اضافه کرد: در دومین روز سفر هیات دولت و معاون رئیس‌جمهور، افتتاح اولین موزه باستان‌شناسی خصوصی در اصفهان، آغاز به‌کار سیستم بلیت فروشی الکترونیک و خدمات الکترونیکی به گردشگران داخلی و خارجی در بناهای تاریخی شهر اصفهان و افتتاح خانه تشکل‌های دولتی انجام خواهد شد. به گزارش «ایرنا» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی گردشگری استان اصفهان همچنین از ایجاد تحول در بخش میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دولت تدبیر و امید خبر داد و سفر رئیس‌جمهوری و هیات دولت به نصف جهان را سرآغاز این تحولات دانست.

وی با اشاره به وجود بیش از ۲۰ هزار اثر تاریخی در استان اصفهان و ثبت حدود یکهزار و ۸۰۰ اثر گفت: نگهداری این آثار حمایت‌های ویژه‌ای را می‌طلبد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان، هزینه استحکام بخشی و مرمت بناهای استان را متغیر و از حدود ۲۰ میلیون تا پنج میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیت و وسعت بناهای تاریخی اصفهان در عرصه ملی و بین‌المللی، این بخش نیازمند توجهاتی ویژه است و در صورت تامین اعتبار لازم، مرمت بناهای تاریخی شاخص استان تا سال ۹۴ و ۹۵ به پایان می‌رسد.

وی همچنین در پاسخ به روند اجرایی پروژه قطار شهری و تاثیر آن بر آثار تاریخی نیز گفت: برای این منظور کمیته‌ای متشکل از میراث فرهنگی، استانداری، شهرداری و قطار شهری تشکیل شده است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گفت: با توجه به جایگاه ویژه صنایع‌دستی استان در عرصه ملی و بین‌المللی، ایجاد منطقه ویژه صنایع‌دستی از ضرورت‌های این استان است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر ۱۵ هزار نفر به‌صورت رسمی در بخش صنایع‌دستی استان اشتغال دارند و این در حالی است که آمار شاغلان غیررسمی بسیار بیشتر از این تعداد است.

اللهیاری ایجاد زمینه‌های زیرپوشش بردن، حمایت و بحث بیمه را از نیازهای شاغلان غیررسمی در بخش صنایع‌دستی استان عنوان کرد و گفت: این امر نیازمند حمایت‌های تسهیلاتی و بیمه‌ای دولت است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان بر اهمیت توجه ویژه به زیرساخت‌های گردشگری استان اصفهان در دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اشاره کرد و افزود: در بخش سخت‌افزاری توسعه هتل‌ها و مناطق نمونه گردشگری استان در دستور کار قرار دارد.

وی به وجود ۱۲ هزار تخت هتل در استان اشاره کرد و گفت: سه هزار و ۵۰۰ تخت نیز در حال احداث است. این مقام مسوول تصریح کرد: هم‌اکنون هشت هتل با پیشرفت ۷۰ درصد در انتظار اخذ تسهیلات لازم در سفر اخیر ریاست‌جمهور است.

اللهیاری همچنین با اشاره به شناسایی ۱۰۰ منطقه نمونه گردشگری در استان گفت: بیش از ۲۰ منطقه دارای سرمایه‌گذار است و از این تعداد پنج منطقه در حال بهره‌برداری است.