دوربرگردان مسیر گردشگری خوزستان

گروه گردشگری، شیما رئیسی: تعطیلات نوروز در پیش است و سفر در برنامه اکثر خانواده‌های ایرانی قرار می‌گیرد. جنوب کشورمان به دلایل شرایط اقلیمی و آب‌و‌هوایی مخصوص به خود، همواره به‌عنوان پرطرفدارترین مقصد گردشگری در عید نوروز مطرح می‌شود. از میان استان‌های جنوبی، خوزستان اما با داشتن میراث و آثار تاریخی ارزشمند که این استان را ملقب به گهواره تمدن ایران کرده و تنوع اقلیمی قابل‌توجه، همواره بیش از دیگر استان‌های جنوبی مورد توجه بوده است؛ به‌گونه‌ای که در سال گذشته بعد از استان مازندران رتبه دوم را در آمار گردشگران داخلی داشته است. گرچه این آمار طی سال‌های اخیر و با توجه به مساله ریزگردها و آلودگی هوای استان، یک استثنا به حساب می‌آید. تاثیر ریزگردها بر سلامتی ساکنان این استان البته مهم‌ترین مساله‌ای است که در بیان اثرات سوء این پدیده باید به آن اشاره کرد؛ صدماتی که جبران‌ناپذیر است و حق برخورداری از حداقل استانداردهای لازم را برای زندگی از مردمان این دیار سلب کرده است. با این حال تاثیر این اتفاق بر کشاورزی، رشد صنعتی پایدار، افزایش میزان مهاجرت‌ها و خروج نخبه‌ها از استان و همچنین کاهش سفر به این منطقه از دیگر مسائلی به‌شمار می‌آیند که باید در توضیح اثرات این پدیده مورد توجه قرار داد. گردشگری این استان که با توجه به رویکردهای دولت جدید در یکی دو ساله اخیر جان تازه‌ای گرفته و در حال رشد است نیز به شدت از این داستان آسیب دیده و در صورت عدم رفع این معضل، بسیار بیش از اینها لطمه

خواهد دید.

مسیرهای جدید تعریف کنیم

در این خصوص شیما زنگنه، یک فعال گردشگری استان خوزستان و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ضمن اشاره به ظرفیت‌های گردشگری خوزستان به‌دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی پرشمار، آثار تاریخی منحصربه‌فرد و نیز صنایع‌دستی متنوع تاکید کرد: ریزگردها از دو جهت گردشگری استان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند؛ نخست به‌دلیل بحث آستانه تحمل گردشگران که طبیعتا چنین شرایط آب و هوایی از این آستانه خارج است و دوم به خاطر طرح مکرر معضل ریزگردها در رسانه‌ها.

وی با بیان این نکته که بدی هوا موجب کنسل شدن پروازهای زیادی می‌شود و از این رو برنامه‌های سفر را نامطمئن می‌کند؛ اضافه کرد: البته تعمیم آلودگی‌ها به کل شهرهای استان درست نیست و اگرچه شرایط در شهرهایی همچون اهواز، آبادان و دزفول بسیار بحرانی است، در همان مواقع نقاطی دیگر از استان همچون شرق آن و شهرهایی مانند ایذه و باغملک از این بابت مشکلی ندارند و وضعیت آب و هوایی مطلوب است، از این‌رو شاید بتوان با تغییر و تعریف مسیرهای دیگر در این مواقع، گردشگری نیمه‌جان استان را همچنان زنده نگاه داشت.

برنامه‌های توریسم استان، نقش بر «خاک» می‌شود!

مجتبی گهستونی، از دیگر فعالان گردشگری و میراث فرهنگی خوزستان نیز به «دنیای اقتصاد» گفت: تمام تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه گردشگری داشتیم با شدت‌گرفتن آلودگی‌ها در روزهای اخیر نقش بر آب می‌شود. گهستونی ضمن آنکه نقش مدیریت ضعیف و ضعف ساختاری موجود را به اندازه تغییرات طبیعی آب و هوایی مهم دانست، افزود: این حق مسلم گردشگران است که بتوانند در شرایطی ایده‌آل به خوزستان سفر کنند و از مواهب طبیعی و تاریخی بسیاری که در این استان موجود است بهره‌مند شوند اما در این شرایط چنین فرصتی از آنها دریغ شده است.

این فعال خوزستانی در حوزه گردشگری ادامه داد: با وجود چنین شرایط ناپایدار آب‌و‌هوایی، برنامه‌ریزی برای تورگردانان جهت تدارک تورهای گردشگری بسیار مشکل و حتی غیرممکن است؛ نکته دیگر آن است که با این وضعیت، حتی در صورت ورود گردشگران به استان، این سفر می‌تواند تبعات منفی برای گردشگری استان داشته و به نوعی تبلیغ منفی برای گردشگری خوزستان

باشد.

وی همچنین با محدود دانستن تعداد ماه‌هایی که خوزستان می‌تواند پذیرای گردشگران باشد؛ تصریح کرد: همین امکان محدود برای گردشگری استان هم با وجود ریزگردها درمعرض خطر جدی است و بدیهی است که مسافران بالقوه استان، مقاصد دیگری را برای سفرهای خود برخواهند گزید؛ امری که نتیجه‌اش آسیب جدی اقتصاد وابسته به صنعت گردشگری خوزستان خواهد بود.

مسوولان همچنان وعده می‌دهندکه با تلاش استان‌های درگیر با پدیده گرد وغبار و نمایندگان مجلس پیگیر تامین این اعتبار برای طرح مقابله با ریزگرد هستند و قول می‌دهند که به‌صورت جدی به مساله گردوغبار استان بپردازند؛ وعده‌هایی که تاکنون محقق نشده و در صورت تداوم این روند جبران لطمات ناشی از این آلودگی‌ها غیرممکن خواهد بود و اثرات سوء و جبران‌ناپذیری بر پیکره اقتصادی استان و به تبع آن کشور خواهد داشت.

گرچه رفتن به مصاف این لشکر پرتعداد آسان نیست و نیاز به صرف زمان و هزینه بسیار دارد، اما باید مقابله با آن از یک جایی به صورت جدی آغاز شود تا بتوان مانع هزینه‌های بسیاری که بر استان خوزستان تحمیل می‌شود، شد؛ از جمله هزینه‌ای که بر دوش اقتصاد گردشگری خوزستان قرار می‌دهد، آن را بیش از پیش با چالش مواجه می‌کند و آثار و ابنیه تاریخی این منطقه را نیز در بلندمدت در معرض تخریب قرار خواهد داد.