فن تورهای اسپانیا به  ایران می‌آیند

گروه گردشگری: بهبود وضعیت ایران در نمایشگاه‌ بعدی فیتور، بستن قراردادها برای برگزاری فن‌تورها و احتمال میزبانی ایران در جشنواره بین‌المللی غذای حلال از جمله دستاوردهای فیتور برای گردشگری ایران برشمرده می‌شود. مدیر کل بازاریابی و توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: در این نمایشگاه رایزنی‌هایی جدی راجع به جانمایی ایران در نمایشگاه و اختصاص مکان بهتر و ثابت به مدت سه سال به کشورمان مورد بحث و بررسی قرارگرفت و قول‌هایی نیز به ما داده شد. کاظم خلدی نسب در ادامه توضیحات خود به ضرورت بازتعریف مقصد گردشگری ایران در جامعه جهانی اشاره کرد و افزود: ایران همچنان در دنیا با عراق اشتباه گرفته می‌شود و این به معنی آن است که تصویر دقیق و واضحی از کشور ما در دنیا وجود ندارد. در این نمایشگاه تلاش شد تمایز ایران و عراق نشان داده شود و ایران که تا به حال از سوی منطقه خاورمیانه در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کرد از این پس از سوی آسیا و اقیانوسیه روانه این نمایشگاه‌ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در این نمایشگاه هیات ایرانی و بخش خصوصی به انجام رایزنی‌های متعددی برای برقراری ارتباط با کشورهای مختلف، معرفی ایران و بستن معاهدات برای گسترش همکاری‌ها پرداختند، تصریح کرد: گروه‌های ایرانی وارد رایزنی با شرکت‌های مختلف اسپانیایی زبان شدند. این کار با محوریت بخش خصوصی و با تاکید بر توسعه گردشگری فرهنگی در ایران صورت گرفته است.

ایران؛ میزبان جشنواره غذای حلال؟

به گفته خلدی نسب، از جمله اقداماتی که برای بازاریابی در این فرصت انجام شد پیشنهاد برگزاری فن تورها یا تورهای آشناسازی در ایران و توسعه کمپین‌های تبلیغاتی برای معرفی ایران بود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: شبکه تلویزیونی «چک این تی وی» مستقر در امارات برای تهیه برنامه از ایران و معرفی جاذبه‌های ما اعلام آمادگی کرد. همچنین با تمرکز روی بحث گردشگری غذا، پیشنهاد برگزاری جشنواره غذای حلال به میزبانی ایران مطرح شد که در حال پیگیری است.

وی ارائه سوابق کانون اتومبیلرانی ایران، عضویت آن در فیا(FIA) و فعالیت‌های این کانون را نیز از دیگر بخش‌های حضور موثر ایران در این نمایشگاه دانست و گفت: هیات ایرانی به ریاست مدیر امور گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، در بازدید از کلوپ اتومبیلرانی مادرید با مدیر این کلوپ دیدار کردند و با دستاوردها و فعالیت‌های کشور اسپانیا در حوزه اتومبیلرانی، امداد خودرو، خدمات جاده‌ای و ... آشنا شدند. در ادامه نیز به تشریح برنامه‌های آموزشی کانون در حوزه موبیلیتی، ترویج فرهنگ اتومبیلرانی ایمن، آموزش کودکان و طرح‌های در دست اجرا در حوزه ارتقای سلامت جاده‌ای و خدمات امداد خودرویی پرداختند.

ایران قوی؛ فیتور ضعیف

کارشناس گردشگری و یکی از مسوولان غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری اسپانیا نیز با برشمردن سوغات فیتور برای ایران گفت: استقبال گردشگران و آژانس‌های مسافرتی اسپانیا برای سفر به ایران افزایش یافته است.

عبدالله عباس‌زاده در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: امسال و با تغییر دولت ایران، تحولی ایجاد شده و موجی در نمایشگاه شکل گرفته که آن را «لبخند حسن روحانی» می‌نامیدند. وی ادامه داد: به همین خاطر مشتریان و آژانس‌ها اعتقاد داشتند که ایران برنامه‌ریزی درازمدت و مناسبی دارد و بر اثر فضای ذهنی ایجاد شده با این موج، ما امسال شاهد استقبال بیشتری بودیم.

عباس‌زاده درباره شکل و میزان استقبال از فیتور خاطرنشان کرد: استقبال از نمایشگاه امسال در روزهای مختلف نوسان داشت؛ در روزهای اول (۲۹ ژانویه و اول فوریه) استقبال خوب بود اما در روزهای پایانی ، میزان بازدید‌ها کمتر شد.

وی با انتقاد نسبت به بخشی از سیاست‌های نمایشگاه اظهار کرد: فیتور در سال جاری، سعی کرده بود برای جلوگیری از تاثیر منفی سالن‌های خالی، آن را با بخش‌هایی مانند گردشگری خرید یا گردشگری سلامت پر کند. این کار در اصل خوب بود، اما از آنجا که برای آن برنامه‌ریزی دقیقی نشده بود، در نهایت همان کارکرد پر کردن سالن را یافت و نتوانست اثر بهتری بر نمایشگاه به جا بگذارد.

این کارشناس گردشگری، همکاری سازمان میراث فرهنگی وگردشگری برای نمایشگاه امسال را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امسال خوشبختانه عزم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری این بود که ایران غرفه‌های خوبی در این نمایشگاه داشته باشد و به همین دلیل برای فراهم کردن امکانات، کارهای لازم را انجام دادند. به‌عنوان مثال حتی زمانی که کارشناسان اعلام کردند غرفه‌های ایران را می‌توان در فضای ۱۵۰ متری نیز جای داد، آنها فضایی به اندازه ۳۰۰ متر را در اختیار ما قرار دادند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: از سوی دیگر استقبال آژانس‌های ایرانی هم از فیتور بسیار بالا بود؛ به طوری که ۲۰ آژانس ثبت نام کرده بودند. اما به دلیل محدودیت‌هایی که در هر صورت با آن دست به گریبانیم امکان اینکه بیش از ۱۰ آژانس راهی اسپانیا شوند وجود نداشت.

عباس‌زاده در ادامه به ضعف و کیفیت پایین فیتور به نسبت سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه ایران در سال جاری با وضعیت بهتری در نمایشگاه شرکت کرد؛ اما مساله‌ای که وجود داشت این بود که خود نمایشگاه کیفیت سال‌های گذشته را نداشت. این مساله می‌تواند متاثر از عوامل مختلفی مانند بحران‌های مالی و وضعیت اقتصادی اسپانیا باشد. به نظر می‌آید وضعیت اقتصادی اسپانیا، با وجود آنکه نسبت به قبل بهتر شده اما هنوز آثار افت اقتصادی را به همراه دارد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، سی و پنجمین دوره نمایشگاه فیتور اسپانیا، به مدت ۵ روز و از ۲۸ ژانویه الی ۱ فوریه (۸ الی ۱۲بهمن ماه) در مادرید اسپانیا برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه که با حضور «فیلیپ ششم» پادشاه اسپانیا و شماری از مقام‌های گردشگری مادرید و شرکت‌های مختلف گشایش یافت، ۱۶۵ کشور جهان در قالب ۹ هزار و ۱۰۷ شرکت تخصصی گردشگری حضور داشتند.

رویدادهای نمایشگاهی، مستقیم‌ترین و شاید موثرترین نوع بازاریابی در گردشگری است و به همین دلیل غول‌های گردشگری دنیا همه‌ساله مبالغ هنگفتی را در این بخش هزینه یا به عبارت بهتر سرمایه‌گذاری می‌کنند. نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا هم از جمله مهم‌ترین این نمایشگاه‌ها است که ایران در یکی دوسال اخیر سعی در شرکت فعال‌تر در آن دارد تا بتواند از این فرصت برای معرفی خود و شناساندن ایران به گردشگران، آژانس‌ها و شرکت‌های موثر در این حوزه بهره بگیرد. به نظر می‌رسد همراهی بخش دولتی و خصوصی برای بازاریابی گردشگری رو به رشد ما در میادینی مانند فیتور آغاز خوبی برای ورود ایران به بازارهای مطرح جهانی باشد؛ تلاشی که دستاورد اولیه آن ایجاد تمایز و شاخصه برای ایران و ادامه آن رسیدن به برنامه سند چشم‌انداز و تحقق جذب ۲۰میلیون گردشگر است.