ترجمه: یاسمین حسینی منبع: سازمان جهانی جهانگردی آیا می‌دانید در اغلب نقاط جهان، گردشگری به‌عنوان حرفه‌ای عمدتا در دست زنان شناخته می‌شود؟ و زنان بیشتر به انجام فعالیت‌های گردشگری با مزدهای کم و درآمدهای پایین می‌پردازند؟ و حجم قابل توجهی از فعالیت‌های بدون درآمد در کسب و کار گردشگری توسط زنان انجام می‌پذیرد؟ وظیفه سازمان جهانی جهانگردی به‌عنوان یک نهاد تخصصی سازمان ملل در حیطه گردشگری، ایجاد پیامدها و اثرات مثبت در زندگی زنان از طریق توسعه و پیشرفت گردشگری است که در نهایت منجر به دستیابی به سومین هدف از اهداف توسعه هزاره یعنی ایجاد برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان خواهد شد؛ شایان ذکر است که اهداف توسعه هزاره که در سال ۲۰۰۰ بر سر آنها توافق شد، شامل هشت هدف می‌شوند که این اهداف باید تا سال ۲۰۱۵ به انجام برسند.

به همین منظور سازمان جهانی جهانگردی، شعار «گردشگری درها را به روی زنان می‌گشاید» را به روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۰۷ اختصاص داد و در نمایشگاه گردشگری برلین در سال ۲۰۰۸ انجمنی درباره نقش زنان در توریسم ایجاد کرد. از آن به بعد این سازمان از طریق برنامه‌ای با عنوان «اخلاق و بعد اجتماعی گردشگری» با همکاری زنان سازمان ملل، همچنان به فعالیت در این زمینه ادامه می‌دهد؛ چراکه ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و تشویق و ترغیب کشورهای عضو سازمان ملل به‌منظور یکپارچه‌سازی جنسیتی از اولویت‌های سیاست‌های گردشگری به حساب می‌آید. اولین مرحله از این همکاری به‌عنوان نخستین فعالیت در زمینه مشارکت در بخش گردشگری در سراسر جهان، با گزارش جهانی درباره نقش زنان در گردشگری در سال۲۰۱۰ آغاز شد؛ زمانی که به‌طور رسمی در ماه مارس سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه برلین گزارش ارائه شد و متمرکز بر ۵ حوزه اصلی خود را معرفی کرد: اشتغال، کارآفرینی، مدیریت، جامعه و آموزش؛ امری که نقطه عطفی در زمینه گردشگری و برابری جنسیتی به حساب می‌آید. مطالعات در زمینه گردشگری پایدار و توسعه محلی نشان داده است در کنار چالش‌های موجود، گردشگری در تقویت نقش زنان و به قدرت رساندن آنان در جامعه جالب توجه است. در جلسه ارائه گزارش، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، طالب ریفایی به این موضوع اشاره کرد که «این گزارش، نقش حیاتی گردشگری در توانمندسازی زنان در سطوح سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را برجسته کرده و مشخص است که برای بستن شکاف جنسیتی باید تلاش‌های جدی‌تری صورت گیرد؛ به‌طور مثال با برابری دستمزد و در نظر گرفتن حقوق مساوی برای زنان و مردان در شغل‌های مشابه، بهبود کیفیت کار و پایان دادن به همه اشکال تبعیض.»

در ماه اکتبر سال ۲۰۱۱، او و میشل باشله، مدیر اجرایی زنان سازمان ملل، یک توافق همکاری دو جانبه جهت استفاده مفید از یافته‌های گزارش جهانی، به‌منظور بالا بردن سهم گردشگری در رابطه با تساوی حقوق و توانمندسازی زنان و همچنین برای مشارکت بیشتر اعضای دولت و بخش خصوصی در زمینه گردشگری، امضا کردند که در برنامه‌ریزی صورت گرفته، اقداماتی در جهت توانمندسازی زنان در گردشگری، ایجاد پورتال توریسم و رفع تبعیض علیه زنان در این حوزه گنجانده شده است.

هدف از همکاری مشترک بین سازمان جهانی گردشگری و زنان سازمان ملل، پیروی از یک طرح جامع به شرح است:

- تشکیل یک گروه عملیاتی از بین دست‌اندرکاران حوزه گردشگری

- تهیه گزارش‌ها به صورت سه سالانه درباره مشارکت و وضعیت زنان در بخش گردشگری

- راه‌اندازی یک سامانه جامع به‌عنوان شبکه جهانی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات به‌دست آمده و دانش روز

- ارتقای سطح آگاهی جهانی از فرصت‌های موجود در گردشگری برای زنان

- موظف کردن اعضای سازمان جهانی گردشگری (کشورهای عضو این سازمان) به انجام اقدامات جدی برای حمایت از برابری جنسیتی در فرآیند توسعه ملی آنها، جهت دستیابی به برابری حقوق در بخش گردشگری

بسیاری از این فعالیت‌های گفته شده در حال حاضر در جریان هستند. اولین گزارش جهانی درباره زنان و گردشگری در ماه مارس سال ۲۰۱۱ ارائه و دومین گزارش در سال ۲۰۱۳ داده شد. سامانه اطلاعاتی توریسم و برابری جنسیتی نیز هنوز در دست تهیه

است.