به ایران بیایید

گروه گردشگری، پرستو فخاریان: ایران می‌خواهد برای نخستین بار میزبان هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در ژانویه سال ۲۰۱۷ شود؛ کنوانسیونی که می‌تواند توجه‌ جهانیان را بار دیگر به کشورمان جلب کند. از روز گذشته نماینده‌های کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ایران به‌منظور دفاع از کاندیداتوری ایران در مقابل دیگر کشورهای نامزد، راهی شهر پراگ در جمهوری چک شده‌اند. رئیس این کانون در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: جلسات اصلی این کنوانسیون از روز شنبه آغاز و تا جمعه آتی تکلیف میزبانی کنوانسیون ۲۰۱۷ تعیین خواهد شد. آرش نورآقایی با اشاره به تیم ۸ نفره راهنمایان گردشگری که از ایران برای دفاع از کاندیداتوری ایران به پراگ رفته‌اند؛ افزود: کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ایران با موافقت و پشتیبانی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، حمایت بخش خصوصی و دولتی فعال در حوزه گردشگری اعم از جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، جامعه تورگردانان ایران، تعدادی از دفاتر خدمات مسافرتی، هتلداران و استانداران، اقدام به کاندیداتوری برای برگزاری کنوانسیون جهانی راهنمایان در ژانویه سال ۲۰۱۷ کرده است.

وی افزود: برای دستیابی به این هدف، برآن شدیم تا با راه‌اندازی یک کمپین مجازی، ایران را به دنیا معرفی و به این ترتیب، راهنمایان را نیز به حضور در ایران دعوت کنیم. به گفته نورآقایی این کمپین که به بهانه این رویداد بین‌المللی شکل گرفته است از جهانیان دعوت می‌کند به ایران بیایند و از نزدیک با این سرزمین و مردمانش آشنا شوند.

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ایران با دعوت از همه مردم کشورمان برای پیوستن به کمپین Come۲Iran خاطرنشان کرد: این، یک تلاش گروهی برای نشان دادن ایران واقعی به مردم جهان است. حضور تک‌تک مردم به‌ویژه چهره‌های سرشناس ملی و بین‌المللی اعم از سیاسی، هنری، ورزشی، علمی و نظایر آن و همچنین اقوام مختلف ایرانی، در فراگیر شدن این کمپین و تحقق هدف آن بسیار موثر خواهد بود.

دفاع از ایران با فیلم‌های مردمی

مجید عرفانیان، یکی از ایده‌پردازان کمپین Come۲Iran نیز در این رابطه به «دنیای اقتصاد» گفت: اوایل دی ماه سال جاری، زمانی که داشتیم درباره ساخت فیلمی برای دفاع از کاندیداتوری ایران جهت میزبانی کنوانسیون سال ۲۰۱۷، ایده‌پردازی می‌کردیم، جرقه‌های شکل‌گیری این کمپین ایجاد شد. این فیلم ۱۰ دقیقه‌ای باید قادر باشد توانمندی‌های ایران و راهنمایان گردشگری کشورمان در برگزاری چنین رویدادی را نشان دهد و نظر موافق نمایندگان راهنمایان گردشگری جهان را برای رای دادن به میزبانی ایران جلب کند.

عرفانیان افزود: کار ساخت این فیلم از اواخر آذر با همکاری مسیح شریف آغاز و شاید در این فاصله بیش از ۱۰ ایده مختلف (متناسب با بودجه خیلی محدود و زمان خیلی کم) را بررسی کردیم. با بسیاری از چهره‌های معروف و غیر معروف، اعم از سینمایی و غیرسینمایی جلسه گذاشتیم و مشورت کردیم. وی ادامه داد: لابه‌لای ایده‌پردازی‌هایی که برای جذاب‌تر شدن فیلم مورد نظر داشتیم، ایده‌ای با محوریت جمله Come۲Iran شکل گرفت. در نهایت تصمیم گرفتیم کمپینی ملی با محوریت جمله «به ایران بیایید» راه‌اندازی کنیم؛ یعنی نه فقط برای ساخت فیلم، بلکه با اهدافی کلان‌تر و رویکردی بلندمدت‌تر از یک فیلم.

این یک دعوت عمومی است!

مسیح شریف، دیگر ایده‌پرداز این طرح، نیز با تاکید بر اهمیت این کمپین تصریح کرد: نیاز به حرکتی مردمی برای آنکه جامعه جهانی نسبت به واقعیت درون ایران آگاه شود حس می‌شد اما تاکنون به صورت جامع و سازماندهی‌شده انجام نشده است. کنوانسیون راهنمایان بهانه‌ای برای عملیاتی شدن این ایده بود.

او هدف کوتاه‌مدت این کمپین را دعوت عمومی از راهنمایان و مسوولان کنوانسیون برای حضور در ایران عنوان کرد و افزود: از این طریق ما می‌خواهیم همه بدانند این یک دعوت از سوی راهنمایان گردشگری ایران برای حضور راهنمایان گردشگری دنیا نیست، بلکه بحث عمومی دراین خصوص وجود دارد و در واقع مردم ایران هستند که از جهان دعوت می‌کنند تا به ایران بیایند. شریف با بیان این موضوع که این کمپین با پایان کار کنوانسیون راهنمایان تمام نمی‌شود، گفت: Come۲Iran قرار است یک دعوت عمومی از تمام گردشگران دنیا برای سفر به ایران باشد.

وی با اشاره به امکانات تکنولوژیکی و زیرساختی که دو رقیب دیگر ایران یعنی سنگاپور و دانمارک در معرفی خود دارند از برتری ایران در حوزه مهمان‌نوازی و مردمان مهربان خبر داد که نقطه قوت ایران در مقابل سایر رقبا است.

به گفته مبتکران این ایده، برای پیوستن به کمپین Come۲Iran کافی است همه علاقه‌مندان در یک تصویر ویدئویی با بیان جمله‌ای به یک زبان خارجی، از جهان برای سفر به ایران دعوت و آن را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #Come۲Iran منتشر کنند. با استفاده از تصاویر و ویدئوهایی که تاکنون در شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌گذاری شده‌اند، فیلمی تهیه شده که قرار است در سخنرانی نمایندگان ایران در کنوانسیون پراگ پخش و از راهنمایان برای حضور در ایران دعوت شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بهره‌گیری از تبلیغات نوین و اینترنتی، امروزه جایگزینی برای انتشار بروشورها و کتابچه‌هایی از جاذبه‌های گردشگری کشورها شده‌اند که در اختیار گردشگران بالقوه قرار می‌گیرند؛ زیرا به اعتقاد کارشناسان، ساعاتی که افراد برای جست‌وجو در شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنتی صرف می‌کنند، بسیار بیشتر از زمانی است که به خواندن نسخه‌های چاپی اطلاعات سفر اختصاص می‌دهند.

از سوی دیگر شکل‌گیری کمپین‌های تبلیغاتی که مردم عادی نقش و سهم مهمی در آنها دارند، می‌تواند گردشگران از سراسر دنیا را به جاذبه‌ها، آداب، فرهنگ و میهمان‌نوازی مردم کشورمان جذب کند.