مترجم: مهدی نیکوئی nikoueimahdi@gmail.com توریسم منجر به درآمدهای ارزی، اشتغال‌زایی و کیفیت بهتر زندگی برای شهروندان دوبلین می‌شود. در سال ۲۰۱۲ طرحی برای توسعه مجدد گردشگری پایتخت ایرلند و متوقف کردن سیر نزولی آن تدوین شد. روند کاهش گردشگران از سال ۲۰۰۷ شروع شده است، اما انتظار می‌رود طی سال‌های پیش رو تا ۲۰۲۰ به دوران اوج خود بازگردد. در سال ۲۰۰۷ تعداد گردشگران خارجی دوبلین به ۵/۴ میلیون نفر رسیده بود و درآمدهای ناشی از حضور آنها بالغ بر ۴۵/۱ میلیون یورو بود؛ اما با رکود گردشگری، تعداد گردشگران تا سال ۲۰۱۲ تا ۱۸ درصد کاهش یافتند و درآمدها نیز ۵/۱۲ نزول را نشان می‌دادند. در این مدت، دوبلین بازار خود را به شهرهای قوی‌تر و رقابت‌پذیرتر واگذار کرد. این شهرها طی چند سال گذشته توانسته‌اند رشد مداوم ۵ تا۸ درصدی را تجربه کنند. هدفی که کارشناسان برای گردشگری دوبلین تعیین کرده‌اند این است که نرخ رشد آن حداقل به سطح رشد معمول شهرهای توریستی اروپا برسد. بر این اساس تعداد گردشگران ورودی با رشد سالانه ۷ درصدی مواجه خواهد شد و درآمدهای سالانه نیز باید ۶/۸ درصد رشد را تجربه کنند. اگر این اهداف تحقق پیدا کنند، تعداد گردشگران ورودی به دوبلین تا سال ۲۰۲۰ به ۲/۶ میلیون نفر خواهد رسید که ۷۰ درصد بیش از سال ۲۰۱۲ و حدود ۴۰ درصد بیش از رکورد آنها (سال ۲۰۰۷) خواهد بود. در این مدت انتظار می‌رود درآمدهای گردشگری دوبرابر شده و به ۵/۲ میلیارد یورو برسد. مساله مهم دیگری که گردشگری خواهد توانست به آن پاسخ گوید، اشتغال است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده انتظار می‌رود که نرخ اشتغال در گردشگری با ۶/۷ درصد رشد مواجه شده و

۱۹ هزار و ۶۰۰ شغل جدید در این بخش ایجاد شود. درآمدهای مالیاتی ناشی از آن نیز به دولت دوبلین برای ادامه برنامه‌ها و طرح‌های توسعه کمک خواهد کرد.

استراتژی‌های توسعه گردشگری

دوبلین براساس برنامه‌ریزی خود بر پنج گروه از گردشگران تمرکز کرده است که پتانسیل قابل‌توجهی برای رشد دارند:

• گردشگران تفریحی: با توجه به آنکه زوج‌های جوان و بسیاری از بزرگسالان به دنبال هیجان، تفریح، سرگرمی و تجربیات جدید هستند، دوبلین بر آن است که مقاصد و جاذبه‌های جدیدی برای آنها ایجاد کند.

• گردشگران فرهنگی: بیشتر زوج‌های مسن‌تر و گردشگران انفرادی که معمولا زمان و پول بیشتری برای خرج کردن دارند، به جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی علاقه نشان می‌دهند.

• همایش‌ها و کنفرانس‌ها: این دسته از گردشگران یکی از پرخرج‌ترین گروه‌های سفر محسوب می‌شوند و منافع اقتصادی بیشتری را نصیب شهر می‌کنند. مزیت مهم دیگری که باعث می‌شود توجه خاصی به سمت آنها معطوف شود، این است که در فصول کم‌رونق گردشگری می‌توانند برای دوبلین جریان درآمدی به همراه داشته باشند.

• گردشگران کشتی‌های تفریحی: آن دسته از مسافرانی که با کشتی‌های تفریحی (کروز) وارد دوبلین می‌شوند. سفر با کشتی می‌تواند به خودی خود جاذبه‌ای برای این دسته از گردشگران باشد و هویتی خاص به دوبلین خواهد داد.

• گردشگران رویداد: این گروه نیز شباهت بسیاری با کسانی دارند که به‌منظور همایش‌ها اقدام به سفر می‌کنند اما به‌دلیل اهمیت و توجه ویژه‌ای که به آنها می‌شود، به ۲ گروه مختلف تقسیم شده‌اند. این افراد برای شرکت در رویدادها یا جشنواره‌های ورزشی، فرهنگی، تجاری و... در برلین حضور پیدا خواهند کرد. طبق برنامه‌ریزی باید رویدادهای متنوع و منحصربه‌فردی ایجاد شده (به‌خصوص در فصول کم‌رونق گردشگری) و برای آنها تبلیغ شود.

تمرکز بر این بخش‌ها نشان‌دهنده تصمیم استراتژیک دوبلین است که از منابع محدود سرمایه‌گذاری خود به‌صورت موثر در مکان‌هایی استفاده کرده است که بیشترین احتمال بازگشت را دارند.

برای رسیدن به اهداف تعیین شده نیاز به رشد قابل‌توجهی در ظرفیت اقامتی پایتخت ایرلند خواهد بود. اگر قرار باشد که گردشگران آتی در هتل‌ها اقامت کنند، نیاز است که تعداد اتاق‌ها بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کنند. دوبلین در حال حاضر در بین گردشگران به اندازه کافی شناخته شده نیست. بسیاری از آنها تصوری از جاذبه‌ها و خدمات گردشگری دوبلین ندارند. به این منظور برنامه‌های بازاریابی مختلفی برای افزایش آگاهی و ترویج دوبلین به‌عنوان یک برند گردشگری در حال پیگیری است. مورد دیگری که توجه بسیاری به آن شد و کارشناسان نیز شکست یا موفقیت دوبلین را در گرو آن می‌دانند، همکاری تمامی ذی‌نفعان، بخش‌های اقتصادی، دولت و شهروندان در این طرح است.

برنامه جامع دیجیتال

یکی از پیشنهادهایی که کارشناسان گردشگری برای جذب توریست داشتند، ایجاد فضای دیجیتالی تعامل برای ارتباط با گردشگران بالقوه، گردشگران گذشته و فعالان عرصه توریسم است. امروزه و در عصر دیجیتال، گردشگران پیش از سفر به دنبال کسب اطلاعات مختلف و کاملی از کشور مقصد هستند و نیاز به چنین پایگاه داده‌ای احساس می‌شد. به همین دلیل در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از تلاش فعالان گردشگری دوبلین صرف ایجاد چنین فضایی می‌شود که اجازه مراودات و کسب اطلاعات را به گردشگران می‌دهد. علاوه‌بر کسب اطلاعات، گردشگران می‌توانند بسیاری از خدمات را به‌صورت آنلاین دریافت کنند. مزیت دیگری که این فضا دارد، تسهیل ارتباطات و هماهنگی بین تمامی ذی‌نفعان بخش گردشگری است. این موضوع به صورت بالقوه می‌تواند همکاری بین آنها را افزایش داده و زمینه لازم برای موفقیت را فراهم کند. شورای تصمیم‌گیری گردشگری دوبلین معتقد است که این استراتژی در بهبود نقش این شهر به‌عنوان یک کانون دیجیتال نیز موثر خواهد بود و این صنعت نیز رشد خواهد کرد.