گروه گردشگری، پرستو فخاریان: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رقم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این سازمان در لایحه بودجه ۹۴ را ۳ هزار و ۱۴۶ میلیارد و ۳۰۸ میلیون ریال اعلام کرد. مسعود نوری در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، ضمن اشاره به رشد ۳۹درصدی این رقم نسبت به مصوبه سال ۹۳ افزود: اعتبارات هزینه‌ای اعلام شده سازمان در لایحه بودجه سال آینده، نیز نسبت به سال‌جاری ۹/۱۴درصد رشد داشته است. به گفته وی در این لایحه پیش‌بینی شده تعداد گردشگران ورودی به کشور در سال ۹۴، به ۵میلیون و ۲۵۰هزار نفر برسد؛ این درحالی است که پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال جاری به عدد ۵میلیون نفر نزدیک شود. نوری همچنین با اشاره به گزارش ۲۰۱۳ مجمع جهانی اقتصاد، گفت: کل میزان تولید ناخالص ملی بخش گردشگری در سال آینده، ۱۱میلیارد و ۳۶۹میلیون دلار برآورد شده است. وی افزود: براساس لایحه بودجه ۹۴، تعداد هتل‌های کشور در سال آینده به رقم ۱۱۱۰ هتل خواهد رسید.

افزایش اعتبارات سرمایه‌ای میراث فرهنگی و گردشگری

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی، با تاکید بر افزایش اعتبارات دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان اظهار کرد: ۳۲ طرح عمرانی در لایحه بودجه پیش‌بینی شده که از میان آنها ۵ مورد به حوزه گردشگری، ۲۴ طرح مربوط به حوزه میراث فرهنگی، یک طرح در حوزه صنایع‌دستی یک طرح مربوط به اجرای طرح جامع فناوری و اطلاع‌رسانی و یک طرح نیز در حوزه عمومی سازمان است.

نوری ضمن تشریح هرکدام از حوزه‌های اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و هزینه‌ای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تصریح کرد: اهم فعالیت‌هایی که برای سال ۹۴ در حوزه میراث فرهنگی در نظر گرفته شده‌اند مواردی همچون ساماندهی و مرمت، حفاظت و احیای بناهای تاریخی، مطالعه و حفاظت بافت‌های تاریخی، ساماندهی - حفاظت و مرمت اشیا و اموال فرهنگی، تاریخی و هنری، ثبت آثار (تاریخی، طبیعی و میراث معنوی) در فهرست میراث ملی و جهانی و... همچنین در حوزه صنایع‌دستی به مواردی مانند حفظ و احیای رشته‌های صنایع دستی و هنرهای سنتی، ایجاد و توسعه بازارچه‌های عرضه و فروش محصولات صنایع دستی در سطح کشور، توسعه صادرات صنایع‌دستی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی در فضاهای شهری و رسانه‌ای و استانداردسازی آموزش رشته‌های صنایع‌دستی می‌توان اشاره کرد.

وی درخصوص فعالیت‌های گردشگری موردنظر بودجه ۹۴ خاطرنشان کرد: اجرای زیرساخت‌ها مناطق نمونه و محورهای گردشگری، ایجاد مجتمع‌های خدماتی رفاهی میان‌راهی و اردوگاهی، کمک‌های فنی و اعتباری به بخش غیردولتی، نظارت و استاندارد‌سازی خدمات گردشگری، توسعه گردشگری زیارتی، ساماندهی کمپ‌های گردشگری، دهکده گردشگری سلامت، مطالعه، شناسایی و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در دستور کار ما قرار دارد تا از این طریق بتوانیم سرمایه‌گذاران را ترغیب کنیم. در واقع کاری که باید در این زمینه انجام دهیم، قطب‌های گردشگری را شناسایی کنیم و با فراهم آوردن زیرساخت‌های مورد نظر، شرایط را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده کنیم. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی افزود: در امر ساماندهی سواحل دریای خزر نیز در بودجه سال آینده پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است و به‌دنبال آن هستیم ساماندهی سواحل خلیج‌فارس را در برنامه ششم بگنجانیم؛ گرچه این موضوع در بودجه ۹۴ نیامده است. نوری با اشاره به مغفول ماندن صنایع دستی در اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای لایحه بودجه سال آینده، گفت: تنها طرحی که در این حوزه تعریف کرده‌ایم، ایجاد و تجهیز کارگاه‌های صنایع دستی است.

توازن گردشگری منفی می‌ماند!

به گزارش «دنیای اقتصاد»، درآمد به‌دست آمده از گردشگران ورودی در سال۹۴، ۸میلیارد و ۹۷۷میلیون دلار و بر مبنای میانگین ۱۵۰۰دلار به ازای هر گردشگر برآورد شده است. همچنین تعداد گردشگران داخلی، ۱۰۲میلیون نفر-شب در سال ۹۴ پیش‌بینی شده است که از این تعداد سفر، ۳۳هزار میلیارد ریال گردش مالی داخلی حاصل خواهد شد.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه بودجه ۹۴، توازن گردشگران ورودی و خروجی همچنان منفی خواهد ماند. براین اساس در مقابل ۵میلیون و ۲۵هزار گردشگری که از خارج کشور به ایران وارد می‌شوند، ۶میلیون و ۹۰۰هزار ایرانی از ایران خارج خواهد شد. در این لایحه برای مبالغ هزینه شده برای هر گردشگر ایرانی که به خارج از کشور سفر می‌کند، ۱۵۰۰دلار درنظر گرفته شده است.

به نظر می‌رسد باید منتظر ماند و دید سهم نهایی گردشگری از بودجه ۹۴ پس از رایزنی‌های دولتی‌ها و فعالان بخش خصوصی با نمایندگان مجلس چه میزان خواهد بود؛ آن هم درحالی که بسیاری به این موضوع خوش‌بین هستند که گردشگری سرانجام در عرصه اقتصاد جدی گرفته خواهد شد.

جایگاه گردشگری در بودجه 94

جایگاه گردشگری در بودجه 94