خبرگزاری میراث فرهنگی: فناوری‌های نوین نقش مدیران را در صنایع سفر و گردشگری ظرف سه تا پنج سال آینده به کلی دگرگون می‌کند. طبق تحقیقاتی که اخیرا از سوی بنیاد GBTA اتحادیه جهانی تجارت وصنایع مسافرتی صورت گرفته، به یمن جریان فزاینده روند اتوماسیون و آسان سازی تسهیلات و خدمات مسافرتی، جایگاه مدیران در این تجارت به نقشی به مراتب استراتژیک‌تر مبدل می‌شود. طبق همین بررسی‌ها، نقش مدیران در شرایط کنونی بیشتر حول محور تکالیف و سیاست‌های تاکتیکی ضمن تمرکز شدید بر مدیریت روابط موثر بخش‌های گوناگون استوار است؛ اما این تحقیقات که تحت عنوان «یک روز زندگی: نقش مدیران در صنایع سفر» براساس نظرسنجی از بیش از ۷۰۰ مدیر صنایع مسافرتی در آمریکای شمالی و اروپا انجام شده نشان می‌دهد ارزش‌های مدیریتی و نقش بالقوه مدیران در آینده نزدیک دچار تحول و رشد عمیقی خواهد شد.

این بررسی نشان می‌دهد این مدیران در مسوولیت‌های کنونی خود به مسیرهای مختلفی کشیده می‌شوند و اکثریت بالایی از آنها اظهار کرده‌اند که بیشتر فعالیت مدیریتی روزانه آنها صرف ارزیابی و مذاکره با تامین‌کنندگان خدمات مسافرتی برتر و کسب یا انعقاد قرارداد با این موسسات خدماتی می‌شود.

مدیران صنایع مسافرتی همچنین مسوول فعالیت‌های مرتبط با ارتباطات با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و مدیریت آن از نظر توسعه و نظارت برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و نیز دیگر موضوعات همانند ارزیابی انواع راهکارهای نوین و سنجش کارآیی فناوری‌های نوین از طریق تجزیه و تحلیل داده‌های تجاری هستند. در این تحقیقات روشن شده است که سیاست پذیرش و انعطاف دربرابر تحول، هم از نظر کسب اطمینان در تبعیت مسافران از سیاست‌های شرکت و هم کسب برتری در رهبری خرید در نتیجه اعمال این سیاست‌ها، بزرگ‌ترین چالش برای مدیران در صنایع سفر است.

مشکل مشترک دیگر مدیران در صنایع مسافرتی، شامل پایین نگه داشتن قیمت و هزینه‌ها و مدیریت جهانی‌سازی و استفاده از داده‌ها در تصمیم‌گیری‌های مستقیم و به روز بودن و همگامی با فناوری‌های رو به رشد در دسترس در صنایع مسافرتی است.

انتظار می‌رود مدیران درصنایع مسافرتی بر موضوعاتی چون اعتماد فزاینده به داده‌ها و تجزیه و تحلیل آنها برای تصمیم‌گیری‌های بعدی و جهانی‌سازی بیشتر در اعمال برنامه‌های مسافرتی، تمرکز فزاینده‌ای بر سلامت و امنیت سفر طی سه تا ۵ سال آینده داشته باشند.