عربستان سعودی در همکاری با مالکان مزارع کشاورزی در استان ریاض برای توسعه گردشگری کشاورزی اقدام می‌کند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی و به نقل از عرب نیوز، توریسم کشاورزی که شامل جذب گردشگران علاقه‌مند به هرگونه عملیات و فعالیت مرتبط با کشاورزی است، شکلی مهم از گردشگری است که در بسیاری از نقاط جهان ازجمله استرالیا و کانادا و ایالات متحده و کشورهای اروپایی صنعتی در حال رشد و محبوب است، اما کشور عربستان به‌عنوان کشور گرم و خشک و با بیابان‌های وسیع تلاش‌های گسترده‌ای را برای ایجاد مراکز ویژه گردشگری کشت و زرع آغاز کرده است. درهمین راستا ارائه گواهینامه‌های ویژه برای برخی مالکان زمین در روستاها در منطقه «الخرجی» واقع در ریاض نمونه‌ای از این تلاش‌ها است.

شهردار الخرجی با اشاره به این اقدامات گفت که تاکنون تعداد زیادی گواهینامه کار دراین زمینه به کشاورزان داده شده و آنان شرکای اصلی در این شکل از صنعت گردشگری محسوب می‌شوند. مقامات عربستان هدف اصلی خود را از این کار تمرکز بیشتر بربخش کشاورزی و توسعه این نوع گردشگری در کشور به‌طور همزمان دانسته و یادآور شده‌اند که تلاش می‌کنند مزارع کشاورزی را در عین حال به مکان‌های جذاب گردشگری مبدل کنند و ضمن حفاظت از منابع کشاورزی و زمین و گونه‌های بومی در ترویج آن از طریق گردشگری نیز بکوشند.

کشور عربستان از سال ۲۰۰۸ به موفقیت‌هایی در زمینه توسعه کشاورزی با استفاده از روش‌های بهینه در آبیاری دست یافته است. این کشور در منطقه‌ای گرم و خشک است که فصل آبیاری در آن بسیار کوتاه است. با این حال تصاویر ماهواره‌ای مزرعه‌های عربستان را در نزدیکی منطقه‌ای به نام تبوک در این کشور نشان می‌دهد که با روش آبیاری قطره‌ای و گردان، مزارع دایره‌ای شکل سبز را که از ماسه‌های قرمز بیابانی به وضوح متمایزهستند، تا قطر ۵۰۰ متر آبیاری می‌کند. این آبیاری گردان بدون وقفه زمین‌های کشاورزی دایره‌ای شکل به مساحت ۵ تا ۵۰۰ هکتار را مرطوب نگاه می‌دارد. ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در جوامع محلی و احیای اقتصادی محلی نیز از دیگر هدف‌های اعلام شده در این طرح است. توریسم کشاورزی در عربستان شامل طیف وسیعی از فعالیت‌ها از جمله خرید محصولات به‌طور مستقیم از مزرعه‌ها و کار و فعالیت مستقیم در مزرعه و کار در زمینه‌های مختلف ازجمله چیدن میوه و تغذیه و نگهداری دام و حیوانات یا کاشت ذرت و انواع بذر در زمین است. مقامات عربستان انتظار دارند این بعد جدید از گردشگری به بخش کشاورزی و زراعت نیز به‌عنوان یک منبع پایدار و رشد کم‌هزینه طبیعت کمک کند. به گزارش «دنیای اقتصاد» تمرکز بر گردشگری کشاورزی در عربستان در حالی صورت می‌گیرد که این کشور در حال برنامه‌ریزی و گسترش گردشگری مذهبی به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین نوع توریسم در این کشور در کنار طبیعت‌گردی و گردشگری فرهنگی است. در حالی که درایران با وجود مزیت در حوزه‌های طبیعت‌گردی و کشاورزی در کنار تنوع گسترده آب‌وهوایی همچنان گردشگری فرهنگی و با درصد کمتر گردشگری سلامت تنها حوزه‌هایی هستند که توسط مسوولان این عرصه مورد توجه قرار می‌گیرند؛ در این راستا بوم‌گردی تنها شیوه‌ای است که به واسطه آن روستاییان مناطق خاص از عواید صنعت گردشگری منتفع می‌شوند. بدون تردید گردشگری کشاورزی این توان را دارد که آیین‌ها و سنت‌های مرتبط با این حوزه را در روستا تقویت کرده و از زوال آنها جلوگیری کند؛ در کنار آن شرکت در فعالیت‌هایی نظیر کاشت و برداشت محصولات، مشارکتی واقعی میان مردم بومی و روستاییان ایجاد کرده و به ایجاد حس مفاهمه و پشتیبانی از کشاورزان کمک می‌کند.