گردشگری روی ریل

گروه گردشگری: حسن روحانی در نشستی که به تازگی با وزیر راه و شهرسازی داشت تسریع در اتصال شبکه راه‌آهن کشور به راه‌آهن کشورهای همسایه را مورد تاکید قرار داد و از وزارت راه و شهرسازی خواست نسبت به افتتاح راه‌آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان و تکمیل راه‌آهن خواف - هرات در چند ماه آینده اقدام کنند. بهره‌گیری از صندوق توسعه ملی برای تامین منابع مالی پروژه‌های راه آهن برقی و سریع السیر و دو خطه کردن مسیرهای اصلی از دیگر مفاد این نشست بود. دکتر روحانی همچنین از وزارت راه و شهرسازی خواست با ارائه تسهیلات و تضمین بازار، بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در ناوگان ریلی تشویق کند و زمینه‌های مشارکت خارجی در فعلیت بخشیدن به موقعیت ایران در ترانزیت ریلی منطقه را فراهم کنند. سخنان حسن روحانی درباره افزایش خطوط ریلی در حالی گفته می‌شود که این روزها بازار توریسم ریلی در ایران به واسطه ورود قطار گردشگران اروپایی داغ است. تور مسافرتی هزار و یک شب شرکت «آنتونینا»ی ترکیه که با مشارکت «لرنیده» آلمان که با همکاری شرکت بین‌المللی آزادی ایران (آیتو) از ترکیه سفر خود را با قطار آغاز کرده بود، چندی پیش وارد ایران شد. این تور حامل گردشگران اروپایی از کشورهای آلمان، روسیه، سوئیس، دانمارک، انگلستان، استرالیا، اسپانیا، سنگاپور و ترکیه بود که به مدت ۱۳ روز در قالب دو گروه ۶۵ و ۷۸ نفری از اماکن تاریخی، گردشگری و مذهبی در شهرهای زنجان، یزد، اصفهان، شیراز و در نهایت تهران بازدید کردند. همچنین از ۳۰ مهرماه نیز قطار لوکس عقاب طلایی دانوب که در اروپا با عنوان هتلی روی چرخ‌ها شناخته می‌شود، با همکاری شرکت بین‌المللی پاسارگاد تور ایران از مجارستان وارد ایران می‌شود. این قطار عضو باشگاه قطارهای لوکس دنیاست و با تنظیم سفرنامه‌ای برای ایران با نام «تور جواهرات پارسی» آغاز به‌کار می‌کند.

قیمت ارزان‌ترین بلیت این تور مسافرتی که از چند کشور اروپایی می‌گذرد و به ایران می‌آید ۱۰ هزار یورو و گران‌ترین سرویس آن ۴۲ هزار یورو است. اهمیت گذر این قطار از کشورمان این است که ایران را وارد فهرست مقاصد سفر باشگاه قطارهای لوکس دنیا می‌کند و چرخ گردشگری ایران را نیز با سرعت بیشتری می‌چرخاند.

تخفیف ۵۰ تا ۶۰ درصدی راه‌آهن ایران

گسترش خطوط ریلی داخلی، ضمن توزیع مقاصد سفر و افزایش دایره انتخاب تورگردانان برای گردشگران خارجی، می‌تواند به دربرگیری بیشتر این حوزه از حمل و نقل در بازار توریسم داخلی با توجه به دو مزیت ارزانی و امنیت بالای آن در این حوزه یاری رساند. محمد راشدی معاون مسافری راه‌آهن در گفت‌وگویی با هفته‌نامه «تجارت فردا» از آمادگی این شرکت برای توسعه صنعت گردشگری با امتیازهای ویژه خبر داد.

این مقام مسوول در این گفت‌وگو با بیان این مطلب که فارغ از بحث درآمدزایی، رضایت گردشگران خارجی اهمیت دارد، اظهار کرد: این اولین تجربه راه‌آهن کشور است و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که زمینه جذب گردشگران خارجی برای انجام سفر با قطار افزایش یابد. به همین جهت در راستای حمایت از صنعت گردشگری حتی تخفیف ۵۰ تا ۶۰ درصدی نسبت به تعرفه‌های بین‌المللی را نیز در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: آنچه مهم است باید تمام نهادهای مربوطه به شکلی باهم هماهنگ باشند تا گردشگرانی که با قطار به ایران می‌آیند رضایت کامل از خدمات ارائه شده داشته باشند و زمینه برای توسعه و افزایش این‌گونه سفرها بیشتر از قبل فراهم شود. راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قصد دارد معرف خوبی برای نشان دادن چهره واقعی ایرانیان و آرامش و امنیتی که در کشورمان برقرار است، باشد. راشدی ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه را موجب رشد گردشگری داخلی دانست و گفت: اگر سرمایه‌گذاری در این زمینه توسعه یابد و واگن لوکس ویژه گردشگری خریداری شود، می‌توانیم زمینه گردشگری داخلی با قطار را فراهم کنیم؛ چراکه مطمئن هستم مردم ما اگر واگن‌های مناسب برای سفر با قطار وجود داشته باشد و نیاز به هزینه کردن برای هتل هم نداشته باشند، ترجیج می‌دهند با تورهای گردشگری قطار سفر کنند تا هم هزینه کمتری بدهند و هم از حمل‌ونقل آسان برخوردار شوند. وی حمایت دولت از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این حوزه را از مشوق‌های در نظر گرفته شده برای توسعه این بخش عنوان و اضافه کرد: قطعا در خرید خارجی سعی خواهیم داشت تسهیلات لازم را در اختیار سرمایه‌گذاران بگذاریم. حتی کمک خواهیم کرد تا این سرمایه‌گذاران بتوانند وام دریافت کنند تا خرید خارجی انجام

دهند. همچنین در زمینه خدماتی که راه‌آهن ارائه می‌دهد مانند حق دسترسی و عوارض ایستگاهی سعی می‌کنیم تخفیفاتی ارائه دهیم. به‌هرحال اگر این سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری واگن مناسبی را خریداری کنند که در حال حاضر قیمت این‌گونه واگن‌ها بالغ بر چهار میلیارد تومان است، بسیار بهتر از سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل است؛ چراکه سرمایه‌گذاری در این زمینه هم بازده اقتصادی بالایی دارد، هم مساله هتل را برای گردشگران حل می‌کند و هم دیگر دغدغه حمل‌ونقل نخواهند داشت.

همه اینها حاکی از توجه ویژه مسوولان دولتی برای گسترش خطوط ریلی جهت بهره‌گیری از آن در دو حوزه تجارت و گردشگری است؛‌ بدون شک افزایش خطوط ریلی میان ایران و سه کشور ترکمنستان، قزاقستان و افغانستان علاوه‌بر توسعه تجارت، ما را به بازار ۵۵ میلیونی این کشورها متصل کرده و می‌‌تواند نقش موثری در تبادل فرهنگی میان آنها نیز ایفا ‌کند؛ توسعه خطوط ریلی داخلی با توجه به بازار داغ این شیوه از توریسم نیز قادر است از حجم ترافیک جاده‌ای و تصادفات ناشی از آن کاسته و امنیت سفر در ایران را نیز بهبود بخشد و علاج کوتاه‌مدتی بر مشکل کمبود هتل‌های لوکس در ایران باشد. توریسم ریلی به‌زودی می‌تواند بخش قابل‌توجهی از گردش مالی را در اقتصاد گردشگری به خود اختصاص دهد.