گروه ترجمه: صنعت گردشگری در سال 2013 نیز به مسیر رو به جلوی خود ادامه داد و رشد 5 درصدی را ثبت کرد؛ یا به بیان دیگر در این سال 52 میلیون گردشگر از مرزهای بین‌المللی عبور کردند.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) در گزارش سالانه خود به ارائه آماری از گردشگری در سال ۲۰۱۳ پرداخته است که براساس این گزارش به‌رغم چالش‌های طولانی‌مدت اقتصادی جهان و تغییرات ژئوپلتیکی، میزان پیشرفت این صنعت فراتر از انتظارات و پیش‌بینی‌های اوایل سال بود. پیش‌بینی می‌شود روند رو به رشد گردشگری در سال ۲۰۱۴ نیز ادامه یابد و با رشد ۴ تا ۵/۴ درصدی در پایان این سال روبه‌رو شود، که در این صورت بیشتر از پیش‌بینی بلندمدت سازمان جهانی گردشگری خواهد بود.
این گزارش همچنین تصریح می‌کند که گردشگری بین‌المللی پس از آنکه در سال 2012 به یک نقطه تاریخی رسید و رکورد یک میلیارد گردشگر را در سراسر جهان طی یک‌سال ثبت کرد، به روند رو به رشد خود ادامه داد و در سال 2013 با رشد 5 درصدی یا 52 میلیون سفر بین‌المللی دیگر رو به رو شد و کل سفرهای جهان را به رکورد 1087 میلیون رساند. مناطقی که در سال 2013 بیشترین تقاضا برای سفر را ثبت کردند عبارت است از: آسیا و پاسیفیک (‌6 درصد)، آفریقا (6 درصد) و اروپا (5 درصد). این در شرایطی است که زیرمناطق پیشتاز در زمینه گردشگری عبارت است از: جنوب شرق آسیا (10 درصد)، اروپای مرکزی و شرقی (7 درصد)، جنوب و بخش مدیترانه‌ای اروپا (6 درصد) و شمال آفریقا (6 درصد).

آمار به تفکیک منطقه
سازمان جهانی جهانگردی در ادامه این گزارش آمار توسعه توریسم را به تفکیک مناطق ارائه کرده است. بر این اساس اروپا همچنان پربازدیدترین منطقه جهان است و در سال ۲۰۱۳ میزبان ۲۹ میلیون گردشگر بین‌المللی دیگر بوده و آمار کل گردشگران آن به ۵۶۳میلیون نفر رسیده است. رشد ۵ درصدی این منطقه فراتر از پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۱۳ و دو برابر متوسط دوره ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ (۵/۲ درصد در سال) بود. در زیرمناطق، اروپای مرکزی و شرقی با رشد ۷ درصد و جنوب و بخش مدیترانه‌ای اروپا با رشد ۶ درصد بهترین عملکرد را داشته‌اند.
از سوی دیگر، آسیا و پاسیفیک به نسبت بیشترین رشد را داشته است (6 درصد) و تعداد گردشگران بین‌المللی تا 14 میلیون افزایش یافته و به 248 میلیون نفر رسیده است. علت اصلی این رشد، افزایش گردشگری در جنوب شرق آسیا (10 درصد) بوده است. جنوب آسیا هم با رشد 5 درصد روبه‌رو شده است، اقیانوسیه و شمال شرق آسیا هم هرکدام رشد 4 درصدی را ثبت کرده‌اند.
قاره آمریکا نیز با رشد ‌‌‌‌۴ درصد، شاهد افزایش ۶ میلیونی گردشگران بوده و تعداد کل گردشگران آن به ۱۶۹ میلیون نفر رسیده است. مقاصدی در آمریکای شمالی و مرکزی هرکدام با رشد ۴ درصدی روبه‌رو شده‌اند و آمریکای جنوبی با رشد ۲ درصدی و حوزه کارائیب با رشد یک درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۲ با کندی رشد مواجه شده‌اند.
همچنین آمریکا با رشد 6 درصدی رو‌به‌رو شده و 3 میلیون گردشگر جذب کرده و به رکورد جدید 56 میلیون گردشگر دست یافته است. این در شرایطی است که شمال آفریقا با رشد 6 درصد و آفریقای سیاه با رشد 5 درصد روبه‌رو شده‌اند. طبق این گزارش خاورمیانه رشد صفر درصدی را با وجود افزایش 52 میلیون گردشگر در دنیا تجربه کرده است که نشان‌دهنده بی‌ثباتی در حوزه گردشگری این منطقه است.

بهبود چشم‌انداز گردشگری بین‌المللی 2014
همچنین این گزارش پیش‌بینی می‌کند ورود گردشگر بین‌المللی در سال ۲۰۱۴، ۴ تا ۵/۴ درصد رشد خواهد کرد که بیشتر از پیش‌بینی بلندمدت سازمان جهانی گردشگری در گزارش «گردشگری به سوی ۲۰۳۰» است. در گزارش مذکور رشد سالانه ۸/۳ درصدی از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی شده است.
همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال 2014 بیشترین رشد منطقه‌ای مربوط به آسیا و پاسیفیک با 5 تا 6 درصد و آفریقا با 4 تا 6 درصد باشد و اروپا و آمریکا با رشد 3 تا 4 درصد در رده بعدی باشند. برای خاورمیانه هم رشد صفر تا 5 درصد پیش‌بینی می‌شود. چشم‌انداز این منطقه، مثبت اما همچنان بی‌ثبات است. این گزارش همچنین تعداد گردشگران سال 2030 را، یک میلیارد و 800 میلیون نفر پیش‌بینی کرده است. همچنین تا سال 2030 اکثر گردشگران بین‌المللی یعنی 57 درصد از آنها به کشورهای اقتصادهای نوظهور سفر می‌کنند

روند بازار گردشگری
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» به نقل از سازمان جهانی جهانگردی، تصمیم‌گیری منطقی برای توسعه دادن و رقابت‌پذیر کردن بخش گردشگری به اطلاعات بازاریابی متکی است. سازمان جهانی گردشگری، سازمانی پیشتاز درزمینه جمع‌آوری و انتشار به‌روزترین و جامع‌تری آمار گردشگری، ارائه پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و اطلاع‌رسانی درباره بخش‌های خاص و منابع بازارها به‌شمار می‌رود.
شاخص جهانی گردشگری سازمان جهانی جهانگردی، مهم‌ترین گزارش و خروجی اصلی این سازمان است که روند کوتاه‌مدت گردشگری را طی یک‌سال بررسی می‌کند. این گزارش آمار ماهانه از ورود گردشگران بین‌المللی، درآمدها و هزینه‌های بیش از 150 کشور و چشم‌انداز ماه‌ها و سال آتی به‌همراه جدیدترین نتایج نظرسنجی‌های انجام‌شده توسط میزگرد کارشناسان صنعت گردشگری را ارائه می‌دهد. در سال 2013 نیز 6 گزارش در ماه‌های ژانویه، فوریه، مارس، مه، اوت و دسامبر منتشر شد.

اقتصادهای نوظهور مقاصد گردشگری 2030

اقتصادهای نوظهور مقاصد گردشگری 2030