گروه گردشگری، فاطمه باباخانی: «گته گلی خانه» نام اقامتگاهی در نزدیک رامسر و در روستای لرسان ور است. این خانه پیش‌تر به‌عنوان منزل شخصی شهره اشتری مورد استفاده قرار می‌گرفت، میهمانان و دوستان به واسطه آرامش و جذابیت سنتی فضا از میهمانان همیشگی اشتری بودند تا اینکه چهار سال پیش یکی از آنها به او پیشنهاد کرد پذیرایی از میهمانان را به عنوان یک شغل دوم در نظر بگیرد و خانه‌اش را به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل کند؛ این ایده منجر به شکل‌گیری «گته‌گلی خانه» شد. در گته‌گلی خانه همه چیز در همان شکل سنتی و محلی عرضه می‌‌شود و شهره اشتری در آن علاوه‌بر پذیرایی از میهمانان به ساخت زیورآلات سنتی، نقاشی، بافت کلاه و حجم‌سازی مشغول است.

گردشگران نان می‌پزند

اشتری می‌گوید: من به تنهایی اقامتگاه خود را اداره می‌کنم و از این رو اغلب در گته‌گلی خانه بیش از ۸ میهمان را نمی‌پذیرم؛ حضور فردی من موجب شده است که بسیاری از میهمانان من علاقه‌مند به مشارکت در کارهای خانه باشند. به عنوان مثال من نان مصرفی خود را در تنور می‌پزم، عمدتا گردشگران علاقه‌مند هستند با شیوه پخت سنتی نان آشنا شوند، از این رو این کار با همراهی آنها انجام می‌شود. در جمع و پهن کردن سفره نیز کارها به شکل مشارکتی انجام می‌شود. چیدن سبزی از دیگر حوزه‌هایی است که میهمانان من نسبت به آن علاقه نشان می‌دهند. آنها دوست دارند خودشان سبزی را بچینند و در سفره غذا، حاصل دسترنج‌شان را بگذارند؛ این کار برای آنها یک تجربه جدید است؛‌ بنابراین من تلاش می‌کنم چنین فرصت‌هایی را برای آنها به وجود آورم تا یک زندگی سنتی را در تمام ابعاد آن تجربه کنند. گته‌گلی خانه با این شیوه اداره به خانه آنها تبدیل می‌شود و گردشگران در بخش‌های مختلف آن حضور دارند.

مالک اقامتگاه گته‌گلی خانه همچنین از آموزش و بافت چادرشب توسط گردشگران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: من درصدد ساخت یک خانه جدید هستم که در آن گردشگران با نحوه بافت چادرشب‌های محلی آشنا شوند. در کنار آن قصد من این است که در بخش صنایع‌دستی با قوت بیشتری حرکت کنم تا کلبه از جذابیت بیشتری برخوردار شود. همچنین لباس‌های سنتی محلی برای خرید به گردشگران عرضه می‌‌شود، ‌لباس‌های من گرچه مشابه لباس‌های سنتی عرضه شده در سایر فروشگاه‌ها و بازارها هستند، اما من تلاش کرده‌ام در جزئیات آنها تغییراتی به وجود آورم تا جذابیت آنها را بالا ببرم.

محصولات ییلاقی در سفره گته‌گلی خانه

زمانی که قرار است برای گته‌گلی خانه میهمان بیاید، مردم محلی به اشتری کمک می‌کنند تا همه چیز به نحو احسن انجام شود. آنها عموما مواد اولیه غذاها را فراهم می‌کنند، زنانی که از ییلاقات اطراف می‌آیند سبزی‌های محلی خود را به اشتری می‌فروشند؛ زیرا او معتقد است غذایی که برای میهمانانش سرو می‌کند باید حتما از مواد اولیه سالم و ییلاقی تهیه شده باشد. کباب ترش، مرغ ترش، میرزا قاسمی و ترشی تره از جمله غذاهایی است که در سفره گته‌گلی خانه جای دارند و توسط خود اشتری که پس از سال‌ها به خوبی پخت آنها را یاد گرفته است، آماده می‌شوند. مارکوه، جنگل‌های دالیخانی و آب گرم از جمله جاذبه‌هایی هستند که هر گردشگری را به سمت رامسر می‌کشانند، اما کسانی هم هستند که انگیزه سفرشان تنها گته‌گلی خانه است. از این رو است که آنها در این اوقات فراغت دو سه روزه ترجیح می‌دهند در همان فضای آرام خانه گردش کنند، سبزی بچینند، نان بپزند، سری به کارگاه شهره اشتری بزنند و گاه کلاه یا زیورآلاتی از او بخرند. اشتری می‌گوید اغلب کسانی که به کلبه من می‌آیند هدف‌شان آرامش و فراغت از آلودگی هوای تهران است و به قصد سیاحت و گردش نمی‌آیند، اما میهمانانی هم هستند که می‌خواهند گشتی در طبیعت اطراف منطقه بزنند، برای این افراد من دو گزینه را پیشنهاد می‌کنم: نقشه‌ محلی را در اختیار آنها قرار داده و راه‌ها را به آنها نشان می‌دهم یا اینکه با آنها همراه شده و در نقش یک بلد محلی با هم به گشت‌وگذار و تفریح می‌رویم.تبلیغات گته‌گلی‌خانه بسیار محدود است، اشتری می‌گوید: من در سطح گسترده برای اقامتگاه بومگردی خود تبلیغ نکرده‌ام، از این رو اغلب میهمانان من از طریق شبکه دوستان و پس از آن میهمانانی است که آن را به دوستان دیگر خود توصیه می‌کنند؛‌ گنجایش محدود از دیگر دلایل تبلیغات اندک برای این خانه محلی با جاذبه‌های بسیار است.