رشد 200درصدی گردشگران خارجی در دو ماه نخست

گروه گردشگری: رئیس‌جمهوری صبح دوشنبه همراه با محمدعلی نجفی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در بازدیدی سرزده از این سازمان در جمع مدیران و معاونان آن حضور یافت و ضمن گرامیداشت هفته میراث فرهنگی، رفتار با گردشگران خارجی و داخلی را مهم و مقدم بر اهمیت خود آثار و اماکن تاریخی دانست و گفت: باید با گردشگران مخصوصا گردشگران خارجی، با اخلاق، ادب و میهمان‌نوازی ویژه ایرانی و اسلامی برخورد کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دکتر حسن روحانی افزود: اساس اسلام اخلاق و ادب است و ایرانیان با اخلاق رسول اکرم(ص) و امامان معصوم (ع) مزین هستند و این را باید به گردشگران خارجی بیشتر معرفی کنیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به حاکمیت عصر ارتباطات در دنیای امروز و رد هرگونه بداخلاقی و تندخویی با گردشگران خارجی و داخلی، تصریح کرد: می‌توانیم با حفظ شئون اسلامی و توجه به امنیت ملی، با برخورد مناسب با گردشگران خارجی ایرانیت و اسلامیتمان را توام با اخلاق و رفتار حسنه به آنان معرفی کنیم.

بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه گردشگران ورودی به کشور در ۲ ماه نخست امسال نسبت به ۲ ماه نخست سال گذشته حدود سه برابر افزایش داشته است، افزود: حرکت مثبتی در این زمینه آغاز شده و اشتغال فراوانی ایجاد شده است، ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به بخش گردشگری نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در حوزه جذب گردشگر خارجی اقدامات خوبی در دولت آغاز شده، اما بخش خصوصی باید به‌طور جدی وارد این حوزه شود. بسیاری از هتل‌های شهرهای شیراز، اصفهان، یزد و کاشان تا پایان ماه‌های آبان و آذر توسط تورهای اروپایی رزرو شده که این امر روند رو به رشد گردشگری را در کشور نشان می‌دهد. دکتر روحانی گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با برنامه‌هایی که در نظر گرفته شده در زمینه صادرات، معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و انقلابی و رونق و توسعه صنایع دستی نقش تاثیرگذار و اساسی دارد.

رئیس‌جمهوری بر حضور بخش خصوصی در عرصه گردشگری و صنایع دستی به‌منظور سرمایه‌گذاری در جهت حفظ و نگهداری آثار و بناهای تاریخی، ایجاد اماکن و هتل‌ها و کارگاه‌های صنایع دستی تاکید کرد و گفت: دولت از طریق صندوق توسعه ملی و اعطای تسهیلات، از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت می‌کند.

دکتر روحانی تصریح کرد: باید سرمایه‌گذاران وارد عمل شوند؛ چراکه سرمایه‌گذاری دراین بخش چه برای گردشگران داخلی و چه خارجی پرسود خواهد بود و در مجموع این سازمان می‌تواند با برنامه‌هایی که دارد هم برای صادرات، هم برای معرفی فرهنگ وتمدن ایرانی اسلامی وانقلابی ما و هم ایجاد رونق در صنایع دستی فعال شود که با این کار ارزآوری بیشتر خواهد شد و اشتغال افزایش خواهد یافت.

دکتر روحانی افزود: باید از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوب در زمینه صنایع دستی و گردشگری برای رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی استفاده کرد. رئیس‌جمهوری اظهار کرد: می‌توان عقب ماندگی در اشتغال بانوان را با گسترش صنعت گردشگری و صنایع دستی جبران کرد. رئیس‌جمهوری همکاری با سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه در زمینه گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت را مورد تاکید قرار داد.

گردشگری و اقتصاد مقاومتی

رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت و ارزش حفظ میراث فرهنگی و افتخارات اسلامی و ملی کشورمان افزود: امسال با توجه به تلاش‌های همه بخش‌ها برای رونق اقتصادی از جمله کارآفرینی و اشتغال، نقش سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بسیار مهم است واین سازمان هم نهاد فرهنگی و هم اقتصادی است. وی تصریح کرد: در سالی که به نام سال اقتصاد و فرهنگ نام‌گذاری شده است سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند فعالانه وارد هر دو عرصه اقتصاد و فرهنگ شود. روحانی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید نقش خود را در اقتصاد مقاومتی به‌ویژه در عرصه اشتغال و ارزآوری به نحو شایسته به انجام رساند.

روحانی همچنین درباره اقدامات لازم برای تبلیغ و صدور ویزا گفت: دولت دراین زمینه فعال خواهد بود و باید بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد. رئیس‌جمهوری افزود: بحمدالله در زمینه گردشگرانی که برای زیارت می‌آیند حجم خوبی داریم که امسال هم افزایش یافته است.

سازمان میراث فرهنگی؛ بخش مهم اقتصاد و فرهنگ

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در حاشیه این نشست گفت: دولت برای حفظ و معرفی آثار تاریخی و میراث فرهنگی و ایجاد زمینه برای ورود گردشگران به کشور مصمم است. روحانی مرمت و حفظ ظاهری آثار و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: معماری و طرح‌های شهرسازی در گذشته برای گردشگران بسیار جذاب است و ما می‌توانیم فرهنگ و تمدن کهن ایرانی و اسلامی‌مان را از این زاویه به گردشگران به‌ویژه خارجی نشان دهیم.

دکتر حسن روحانی سازمان میراث فرهنگی را یکی از بخش‌های مهم در حوزه فرهنگ و اقتصاد دانست و تصریح کرد: کشور ما سابقه تمدنی پرافتخار دارد که باید به جهانیان معرفی شود. آثار و نشانه‌های باقیمانده از مشروطه، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید حفظ، حراست و معرفی شود تا گردشگران داخلی و خارجی بدانند و ببینند که ملت ما در طول یک قرن گذشته چه تحولات عظیمی را به وجود آورده‌اند.

رئیس‌جمهوری همچنین اظهار کرد: صنایع دستی کشور نشان از گذشته پرافتخار باستانی و اسلامی دارد، ولی باید ضمن حفظ و حراست از آثار تاریخی، نوآوری را به‌کار گرفته و به گذشته پیوند دهیم.

دکتر حسن روحانی یادآور شد: کشور ما در بخش صنایع‌دستی دارای ظرفیت‌های بسیاری است، در حال حاضر ۲ میلیون نفر در بخش صنایع دستی اشتغال دارند که با ایجاد زمینه‌ها و امکانات جدید می‌توانیم از این ظرفیت برای اشتغال و ارزآوری استفاده کنیم. رئیس‌جمهوری ادامه داد: تولید لباس‌های محلی که هنر فراوانی درآن وجود دارد، می‌تواند بازار خوبی داشته باشد و دولت تلاش می‌کند حمایت‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.

در ابتدای این نشست دکتر مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گزارشی از وضعیت موجود، ظرفیت‌ها، فعالیت‌های صورت گرفته، مشکلات و موانع و امکانات و راهکارها در سه بخش گردشگری، آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی و صنایع دستی ارائه کرد و در ادامه هر یک از معاونان و مدیران حاضر در جلسه نیز توضیحاتی در این راستا ارائه کردند.

همین‌طور در پایان نشست به معاونان و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به رسم یادبود خشت دست ساز تپه ازبکی متعلق به اواسط هزاره هفتم قبل از میلاد همزمان با دوره اول سیلک کاشان تقدیم رئیس‌جمهور شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در بدو ورود به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از نمایشگاه نمونه‌هایی از صنایع دستی وفعالیت‌های هنری این سازمان دیدن کرد. رئیس‌جمهوری همچنین در بازدید از این نمایشگاه یک گره به فرش در حال بافت ویژه حرم مطهر امام حسین(ع) زد.

این دیدار سرزده درحالی رخ داد که رئیس دولت یازدهم از بهمن ماه گذشته تاکنون با حضور در وزارتخانه‌های نفت، جهاد کشاورزی، نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت نیز به بررسی مسائل و مشکلات موجود در بخش‌های انرژی، کشاورزی، سلامت، بهداشت، درمان، صنایع و تجارت، صنایع دستی و گردشگری کشور پرداخته است.