گروه گردشگری، فاطمه باباخانی:‌ معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست کارگروه توسعه گردشگری استان کهکیلویه و بویراحمد، ضمن ابراز این مطلب که «ما یادمان باشد نمی‌خواهیم، دنیا را بسازیم و مشکلات گردشگری را در تمام ابعاد آن حل و فصل کنیم»، گفت: ما تنها می‌خواهیم فکر کنیم در این چهار سال گردشگری را یک قدم به پیش ببریم و بدانیم این یک قدم را در چه مسیری برداشته‌ایم. سعید شیرکوند افزود: مطالعات گوناگونی در کشور ما در حوزه گردشگری صورت گرفته که سند اول آن به قبل از انقلاب و اسناد بعدی به پس از آن بازمی‌گردد. او با اشاره به اینکه درباره گردشگری استان‌ها نیز پروژه‌های تحقیقاتی متعددی طراحی شده، ادامه داد: ما در حال بررسی و تهیه نقشه راه هستیم و ارتباط خوبی نیز با دانشگاه‌ها داریم.

وی در این‌باره که چرا گردشگری در اقتصاد ایران هیچ‌گاه مورد توجه نبوده است، اظهار کرد: پارادایم فرهنگی حاکم بر کشور پس از انقلاب بر این باور بود که توریسم یک بی‌بند و باری و هنجارشکنی ذاتی را به همراه دارد. وی تاکید کرد: از آنجا که بر اساس این پارادایم، گردشگری به حوزه‌های فرهنگی و ایدئولوژیک ورود پیدا می‌کرد، نادیده گرفته شد و نتیجه این غفلت، وضعیت کنونی است. معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، با رد این پارادایم گفت: گردشگری عشرتی تنها یک نمونه از انواع گردشگری است و ما شاخه‌های دیگری نظیر گردشگری سلامت، ‌طبیعت، تاریخی، فرهنگی و... نیز داریم.

شیرکوند با اشاره به حضور گسترده گردشگران ورودی به کشور، اظهار کرد: برخلاف برخی اظهارنظرها که معتقد بودند «اگر گردشگر خارجی به ایران بیاید، فساد ایجاد می‌شود»، ما حتی یک مورد تخلف اخلاقی نیز مشاهده نکردیم و این امر نشان از آن دارد که کشور ما می‌تواند کانون گردشگری تاریخی و فرهنگی باشد. وی دلیل دیگر بی‌توجهی به گردشگری در اقتصاد ایران را درآمدهای نفتی عنوان و تصریح کرد: درآمدهای نفتی موجب شده بود که بحث اشتغال و اقتصاد از گردشگری جدا به حساب بیاید. شیرکوند عدم توجه به گردشگری در سبد هزینه خانوار را دلیل دیگر غفلت از این حوزه برشمرد و تاکید کرد: گردشگری نیاز انسان‌ها و افراد است، ولی تاکنون به شکل تفنن به آن نگاه شده است.

وی شرایط کنونی را یک فرصت طلایی برای گردشگری ایران عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به مشکل اشتغال و کاهش درآمدهای نفتی مسوولان محلی و کشوری متوجه مزیت‌های گردشگری شده‌اند و بحران‌های منطقه‌ای نیز حضور گسترده گردشگران خارجی را در کشور موجب شده است. معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی گران شدن ارز را نیز از دیگر دلایل اقبال گسترده خارجی‌ها برای سفر به ایران دانست.

رونق اقتصاد گردشگری در اولویت است

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین به «ایرنا» گفت: رونق اقتصاد گردشگری، اولویت این سازمان در بخش گردشگری است. سعید شیرکوند افزود: با وجود ظرفیت‌های اقتصادی بالا در بخش گردشگری کشور، برای توسعه این صنعت در سال‌های گذشته اقدامات مناسب به ویژه در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی صورت نگرفته است. وی اظهار کرد: صنعت ارزآور گردشگری اکنون در کشور و اقتصاد ملی ایران نقش چندانی ندارد و سهم این بخش حیاتی در توسعه و رونق اقتصاد ناچیز باقی مانده است.

شیرکوند به رویکرد دولت و تاکید رئیس‌جمهوری بر توسعه صنعت گردشگری با حمایت ویژه به عنوان یک راهبرد اساسی برای توسعه همه‌جانبه کشور اشاره کرد و افزود: جذب سرمایه‌گذار و گردشگر خارجی در صنعت گردشگری کشور بیش از پیش با هدف توسعه اقتصادی این بخش با جدیت دنبال خواهد شد. معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به محدودیت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت گردشگری اشاره کرد و افزود: برون‌رفت از این وضعیت نیازمند همکاری سازمان‌های دولتی و خصوصی است.