دبی و توسعه گردشگری پزشکی
ترجمه و تلخیص: متین پدرام * صرف‌نظر از اینکه دبی به مقصد گردشگری مهمی در جهان تبدیل شده است، مقامات آن درصدد هستند جنبه‌های دیگری از گردشگری این منطقه را شکوفا کنند. در سال‌های اخیر سیاستگذاران این منطقه به دنبال گردشگری پزشکی افتاده‌ و در این راه اصلاحاتی را در برخی از مقررات اعمال کرده‌اند. همان‌طور که می‌دانیم شکوفایی گردشگری پزشکی به غیر از تقویت زیرساخت‌ها و وجود سرمایه انسانی مولد نیازمند قوانین شفاف نیز هست. در این مقاله به یک نمونه از اصلاحاتی که در مقررات دبی با هدف توسعه گردشگری پزشکی انجام شده است، پرداخته‌ایم.
تاثیر اقتصادی گردشگری پزشکی
گردشگری پزشکی به اقتصاد دبی کمک شایانی کرده است، به طوری‌که درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم این بخش برای دبی در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۶/۱ میلیارد دلار بوده است. با توجه به آمارها، درآمدهای مستقیم بخش گردشگری در دبی در سال ۲۰۱۱ برابر با ۳۵/۴ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با درآمد بخش گردشگری پزشکی می‌توان به اهمیت آن پی برد.
پیش‌شرط‌های توسعه گردشگری پزشکی
مهم‌ترین پیش‌شرط‌های توسعه گردشگری پزشکی در یک منطقه یا کشور عبارتند از: زیرساخت‌های مناسب در بخش سلامت، خطوط مواصلاتی مطلوب، قیمت‌های رقابتی، ثبات سیاسی و دیوان‌سالاری اندک.
مقررات جدید صدور روادید
دبی در نوامبر سال ۲۰۱۲ گام مهمی در جهت تسهیل گردشگری پزشکی برداشت و آن تسهیل صدور روادید به منظور دریافت خدمات پزشکی و افزایش مدت زمان آن بود. این امر به گردشگران اطمینان می‌دهد که
می‌توانند مدت زمان بیشتری در دبی اقامت کنند تا دوره‌ درمان آنها کامل شود. بر اساس نظام جدید اتباع خارجی که تمایل دارند در دبی از خدمات پزشکی بهره‌مند شوند می‌توانند با ارائه‌ مدارک مورد نیاز روادید سه ماهه دریافت کنند، در صورتی که دوره‌ درمان بیش از سه ماه به طول انجامد فرد می‌تواند دو بار درخواست افزایش این روادید را بدهد.
مقررات جدید درباره صدور روادید دبی به گردشگران خارجی این اجازه را می‌دهد که حداکثر تا ۹ ماه در دبی به دلیل دریافت خدمات پزشکی اقامت کنند.
این مقرره به منظور تقویت گردشگری پزشکی در دبی تصویب شده است و بخشی از برنامه درازمدت توسعه صنعت گردشگری پزشکی است. در این نظام جدید فرآیند درخواست روادید از سوی بیمارستان‌ها به نمایندگی از بیماران خارجی تدارک دیده شده است. این قانون جدید ضمن کاهش دیوان‌سالاری، دسترسی به خدمات پزشکی در امارات را تسهیل کرده است. متحدالشکل کردن خط‌مشی‌ها و فرآیندها، به یقین عملکرد بدون نقص بخش پویای سلامت را تضمین می‌کند و به تبع آن تامین‌کنندگان خدمات درمانی و گردشگران سود می‌برند.
جمع‌بندی
برنامه‌ توسعه گردشگری پزشکی نیازمند مشارکت ذی‌نفعان متعدد شامل اداره‌ مهاجرت، صنعت هوایی، بخش هتل‌داری و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی و دولتی است.
در واقع مشارکت این ذی‌نفعان در کنار یکدیگر می‌تواند به توسعه‌ گردشگری پزشکی کمک کند و صرفا نمی‌توان با تقویت یکی از آنها، گردشگری پزشکی را توسعه داد. در حال حاضر کشورهای دیگر منطقه از جمله ترکیه و ابوظبی نیز به دنبال تقویت و توسعه‌ بخش گردشگری پزشکی هستند تا از این راه گردشگران اروپایی بیشتری را جذب بکنند. به همین دلیل دبی ضمن
معرفی نظام جدید صدور روادید، به منظور رقابتی شدن صنعت گردشگری پزشکی، نسبت به توسعه‌ بخش خصوصی و مشارکت آنها در گردشگری پزشکی نیز اهتمام ورزیده‌اند.
*وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
Matin@cgiran.org